Här verkar det också svårt. Jag har hittat massor av intressanta objekt men priserna är helt galna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller med lite. Jag har inte tittat på jättemånga hus eftersom vi bara tittar för att lära oss mer om vad vi vill ha osv och inte ska ha hus på riktigt, än. Men det har hänt att mäklare har ringt upp när man har anmält sig till visning och bara "Jag skickar video till er, jag tror inte ni vill ha det här huset ändå"På den marknaden jag söker bostad nu verkar mäklarna och/eller säljarna vara de som gör att det står tvärstilla
Objekt som legat ute som kommande i upp till 1 år, där säljarna kanske kommer ha en visning till hösten enligt mäklaren. Mäklare som man får jaga för att få tag på, de ringer inte tillbaka, svarar inte på sms, bekräftar inte visningstid...
Finns någon enstaka mäklare som både svarar i telefon, eller ringer tillbaka inom kort, och dyker upp på visning, men hen verkar vara ensam i sitt slag i den här kommunen. Hen har tyvärr inget objekt som är rätt för mig just nu.
Letar i en mindre kommun inom pendlingsavstånd från tre större städer.
Så trist!Jag håller med lite. Jag har inte tittat på jättemånga hus eftersom vi bara tittar för att lära oss mer om vad vi vill ha osv och inte ska ha hus på riktigt, än. Men det har hänt att mäklare har ringt upp när man har anmält sig till visning och bara "Jag skickar video till er, jag tror inte ni vill ha det här huset ändå"![]()
Mäklaren vill ha en affär.Blir mest bara less på all den här hetsen från alla håll.![]()
Det är DIN lägenhet och DIN försäljning. Du bestämmer. Om jag var du hade jag lugnt och sansat författat ett konsruktivt mejl och i det punktat upp exakt hur du tänker att du vill göra. Ringer mäklaren igen så kan du hänvisa till mejlet.Nu ringde mäklaren och ville att vi sänker priset med 200 000 kr. Trots att vi redan ligger lägst i pris i det området. Jag sa att jag inte tror det är priset det handlar om utan att ingen letar ettor just nu. Om nån är intresserad så är det ju fritt fram att be om visning och sen lägga ett skambud. Men där hade jag fel enligt mäklaren, så gör man inte (?).
Vi kom iaf fram till att jag har råd att vänta några månader till (vilket jag redan sagt tio gånger till henne, jag tror det lossnar när antagningsbeskeden kommer i juli).
Blir mest bara less på all den här hetsen från alla håll.![]()
Nu ringde mäklaren och ville att vi sänker priset med 200 000 kr. Trots att vi redan ligger lägst i pris i det området. Jag sa att jag inte tror det är priset det handlar om utan att ingen letar ettor just nu. Om nån är intresserad så är det ju fritt fram att be om visning och sen lägga ett skambud. Men där hade jag fel enligt mäklaren, så gör man inte (?).
Vi kom iaf fram till att jag har råd att vänta några månader till (vilket jag redan sagt tio gånger till henne, jag tror det lossnar när antagningsbeskeden kommer i juli).
Blir mest bara less på all den här hetsen från alla håll.![]()
Jag tänker att den typen av lägenheter definitivt fått ett uppsving sen 1 april. Lägenheterna i mitt hus som sålts (dödsbon med renoveringsbehov) har gått för nästan miljonen över utgångspris. Barnfamiljer eller par som skaffar barn som helt plötsligt kan gå lite lite längre. Betyder tyvärr inte att marknaden generellt är på g. Däremot är rätt mäklare jätteviktig. Den mäklaren som säljer mest och bäst häromkring får ut betydligt mer. Sen är han en lite dryg och jobbig person (om än trevlig..). Skulle jag sälja skulle det vara med honom även om känslan säkert hade varit sådär vid ett möte.Nu har köparna till släktings lägenhet fått sin såld. De har blivit godkända av BRF (gick på några dagar) och de vill ha tillgång till lägenheten för att komma in med hantverkare. Så det verkar inte helt dött på marknaden. De hade iofs visning för ca två veckor sedan. Jag gissar att de inte behövde gå ner i pris. Förhoppningsvis kommer de vilja tidigarelägga tillträdesdagen som de ville ha i september.
Nu, peppar, peppar, kan vi äntligen bli klara med försäljning och arvsskifte. Vi är iaf glada att lägenheten gick upp så mycket som den gjorde - nästan 25%. Att vi mätte om den (7 kvadrat större!) och tog in en besittningsman så alla köpare kunde se exakt vad som behövde göras och en del inte fick katastroftankar, var perfekt. Och att vi, efter att ha intervjuat sju! mäklare valde en vars förmedling är experter på just lägenheter som släktingens. Mäklaren har varit jättebra, han fick en blandning av fast pris och provision över utgångspriset. Som var, visade sig, mycket lågt. Men det är han väl värd.
Är så missnöjd med mäklaren jag hade vid min pappas dödsbo. Jo, den såldes men jag tror verkligen att en bra mäklare hade kunnat locka lite fler intresserade. Har haft bekanta som tyvärr haft samma mäklare och upplevt samma sak.Om man inte tycker att mäklaren gör ett bra jobb bör man byta när den tid man förbundit sig för gått ut. Önskar själv att jag hade gjort det lite tidigare.
Vid första mötet frågade jag om vad jag behövde fixa för att göra lägenheten mer attraktiv. Hon tyckte inte att jag behövde göra något, trots att jag målat i starka färger. Sen sa hon efter visningar att de som kommit hade reagerat negativt på färgerna. Bland annat.
Jag blev så oerhört besviken på så många saker.
Bytte sen mäklare och fick lägenheten såld på någon vecka.
När jag sålde senast valde jag en mäklare som jag haft span på ett tag. Dessvärre skulle hon ha barn så hennes kollega tog över.Är så missnöjd med mäklaren jag hade vid min pappas dödsbo. Jo, den såldes men jag tror verkligen att en bra mäklare hade kunnat locka lite fler intresserade. Har haft bekanta som tyvärr haft samma mäklare och upplevt samma sak.
Relaterar! Sålde min pappas stuga(ner skog) i samband med han bortgång. Valde noga pga att det fanns en stor mäklare som sålde mycket av den typen av fastigheter som jag INTE ville ha. Hittade en, på samma firma, som folk var nöjda med. Valde han, var nöjd. Han slutade/sa upp sig/blev sjukskriven eller vad nu hände. Blev hänvisad den kassa mäklaren. Intressenter kontaktade mig privat, då de inte fick tag på mäklaren. Jag gjorde privata visningar. Bröt kontrakt pga dålig mäklare. Pga detaljer i kontraktet betalades 30k+ för mäklarens icke existerande insats....När jag sålde senast valde jag en mäklare som jag haft span på ett tag. Dessvärre skulle hon ha barn så hennes kollega tog över.
Jag var inte jätteimponerad, och började undra över saker hon sa. Bland annat sa hon att flera klagat på att köket behövde renoverasDet var mindre än tio år gammalt med modern utrustning. Funderade över att skicka en kompis på visningen bara för att få veta vad mäklaren sa till spekulanterna,
Märkligt att folk reagerar på väggfärg. Det är ju det enklaste att ändra i en lägenhet eller hus (så länge vi inte pratar kakel).Om man inte tycker att mäklaren gör ett bra jobb bör man byta när den tid man förbundit sig för gått ut. Önskar själv att jag hade gjort det lite tidigare.
Vid första mötet frågade jag om vad jag behövde fixa för att göra lägenheten mer attraktiv. Hon tyckte inte att jag behövde göra något, trots att jag målat i starka färger. Sen sa hon efter visningar att de som kommit hade reagerat negativt på färgerna. Bland annat.
Jag blev så oerhört besviken på så många saker.
Bytte sen mäklare och fick lägenheten såld på någon vecka.
Ja, jag tänker att att man generellt behöver kompromissa i "storstadsområden". Är man inte beredd på det kan man få söka sig till andra delar av landet. Jag och min man gjorde just det, kollade andra delar av landet. Vi hittade vårat drömhus med tillhörande tomt för 2 mille, 80 mil norrut. Nu har kanske inte alla så lätt för att flytta på sig, men för oss var det helt orimligt att betala 5 miljoner för ett renoveringsobjekt när vi hittade precis det vi ville ha för 2 miljoner och ingen renovering behövdes. Vi har bekostat förbättringar (byta ut vitvaror, tapetsera, installera luftvärmepump osv.) men det har varit sådant som vi vill ha, men som inte har varit nödvändigt.Låter lite tråkigt att bli så missnöjd över att era förhoppningar om att kunna bo i en typ av boende som ni vill, på en plats som ni vill, och kunna jobba med det ni vill, inte infrias. De flesta jag känner i Sthlms-området behöver kompromissa rätt hårt, det känns som en del av livet att det är få som får alla sina önskemål att gå ihop...
Skrev dock aldrig att ”det är bara”Fattar att det är en snäv bransch, men är man bara öppen för att flytta så är som sagt Skåne väldigt prisvärt på sina håll. Annonserar dom ens ut tjänster i spelbranschen, eller är det typ headhunting och spontanansökningar som gäller? Och en extrem dos tur då….
Det finns automatiska bevattningssystem. Vi har ett växthus 10 meter från huset och vi har installerat ett solcellsdrivet bevattningssystem (nej, det var inte särskilt dyrt). Då har vi även friheten att kunna åka iväg på semester en längre period utan att allt dör.Det kan jag inte svara på utan att ha en specifik lägenhet. Men är man ihop med en designer så inser man fort att de måste få utlopp för sin skapande lust, annars blir de liksom tokiga. Han behöver få designa, ändra och fixa som han vill för att trivas riktigt bra.
Hade jag inte haft ADHD så hade det säkert varit ett alternativ. Men jag har extremt svårt att ta tag i att ge mig iväg sådär. Odlar jag tex tomater och det är varmt så måste de vattnas varje dag. Att ge mig iväg varje dag på det sättet fungerar inte för mig.
Ett badrum med renoveringsbehov kan innebära att man inte har tillgång till dusch, toalett och tvättmaskin i flera månader. Har precis. genomlevt det pga. fuktskada. Vi kunde använda toaletten genom att spola med hink, men ingen dusch eller tvättmaskin på 2 månader. Då behövs en back up.Jag räknar med att badrummet har renoveringsbehov då. Annars hade man fotat det.