Tvärdött på bostadsmarknaden? - utbruten från Den perfekta lägenheten

Bukefalos 30 år!

Jag säger som @Yeah but, att själva poängen med dolda bud ju är att man inte ska få fart på de andra. Varför tänkte du kring dolt bud men att låta de andra köparna veta att det finns ett? Det går väl att framföra så, men ser inte poängen. Hur går det för dig nu, blev det något bud?
Jag tänker säkert bakvänt, men tänker att andra inte behöver få veta hur lågt bud jag lägger, de kan få tro att det är nära utgångsbud. Men jag avvaktar nu över helgen i varje fall. Hör jag inget från mäklaren i början av veckan lär jag lägga ett bud, men det kanske ska vara öppet då ändå.

Läste något om att säljaren inte behöver respektera att det är ett dolt bud, utan kan begära att mäklaren informerar övriga som varit på visning.

Jag tänker säkert bakvänt, men tänker att andra inte behöver få veta hur lågt bud jag lägger, de kan få tro att det är nära utgångsbud. Men jag avvaktar nu över helgen i varje fall. Hör jag inget från mäklaren i början av veckan lär jag lägga ett bud, men det kanske ska vara öppet då ändå.

Läste något om att säljaren inte behöver respektera att det är ett dolt bud, utan kan begära att mäklaren informerar övriga som varit på visning.

Poängen med villkorade bud är att om villkorens inte följs så faller budet. Dvs, om du villkorar att ditt bud är dolt och det ändå meddelas andra intressenter så "faller" ditt bud om så önskas. Dvs det gäller inte om de meddelar andra intressenter vad det är.

Poängen med villkorade bud är att om villkorens inte följs så faller budet. Dvs, om du villkorar att ditt bud är dolt och det ändå meddelas andra intressenter så "faller" ditt bud om så önskas. Dvs det gäller inte om de meddelar andra intressenter vad det är.
Ok, bra att veta, tack!
Funderar på hur jag ska göra... än så länge har det inte kommit in några bud (öppna i varje fall 😄). Det har gått en vecka sedan första visningen, den andra var i onsdags.

Den mäklare som sålde åt mig var snabbare än alla mäklare jag träffat på här. Har flyttat mig cirka 5 mil, från större stad till landsbygd. Jag blir galen på att alla är så sega 😂😂

Ok, bra att veta, tack!
Funderar på hur jag ska göra... än så länge har det inte kommit in några bud (öppna i varje fall 😄). Det har gått en vecka sedan första visningen, den andra var i onsdags.

Den mäklare som sålde åt mig var snabbare än alla mäklare jag träffat på här. Har flyttat mig cirka 5 mil, från större stad till landsbygd. Jag blir galen på att alla är så sega 😂😂

Haha så är det, jag bor också i storstad och är van att allt går snabbt. Läste att någon härinne skrev att de fått ett skambud efter att bostaden varit ute "bara" en månad, och jag fattar ju att i många andra städer är det en kort tid. Här i innerstan så är en månad väldigt länge, och har det inte blivit sålt på den tiden är det typiskt inget attraktivt objekt = normalt med låga bud under utgångspris :D

Nu ligger lägenheten som kommande, blev bra bilder och jag hoppas verkligen att nån vill köpa den nu.

Men jag har också en bekant som vill hyra lägenheten tills den är såld. Så nu väntar jag på ok från föreningen bara. Dags att tömma det sista i lägenheten!

Grannens är avstyckad eller håller på att bli avstyckad till 1.96 hektar och omvandlad till kod 220 småhus. 5.8 miljoner. Du ska inte slå till nu då :D
Tack men nej tack, det objektet får stå för erfarenhet av att ett bra beslut av att avstå från köp. Tyckte då att min man var tråkigt skeptisk men kan idag med mer kunskap, uppskatta hans skepsis ;)

• Haha
Reactions: fio
Var på visning igår och det var jättemånga spekulanter. Vi hade med en snickare som skulle hjälpa till och titta kritiskt då det var ett objekt som vi var mycket intresserade av.

Summa sumarum så blev domen att huset skulle kräva investeringar på ca 2-2,5 miljoner och det gör att vi kommer avstå. Tydligen skrämde det inte alla för ett SMS efter visning informerade om att budgivningen var igång.

Var på visning igår och det var jättemånga spekulanter. Vi hade med en snickare som skulle hjälpa till och titta kritiskt då det var ett objekt som vi var mycket intresserade av.

Summa sumarum så blev domen att huset skulle kräva investeringar på ca 2-2,5 miljoner och det gör att vi kommer avstå. Tydligen skrämde det inte alla för ett SMS efter visning informerade om att budgivningen var igång.
Gisses var huset helt förfallet? 2-2,5 miljoner är ju nästan ett helt nytt hus.

Svärföräldrarna ska sälja radhus. Fick ett bud på utgångspris de accepterade innan visning.
Sen drog sig köparen ur för altanen stod på betongplintar? O_o är inte det en rätt vedertagen byggmetod..

Svärföräldrarna ska sälja radhus. Fick ett bud på utgångspris de accepterade innan visning.
Sen drog sig köparen ur för altanen stod på betongplintar? O_o är inte det en rätt vedertagen byggmetod..
Jo, om de nu inte stod ovanpå marken utan att ha grävts ned vilket är det normala. Märkligt, att bygga en altan är ju heller inte särskillt kostsamt.

Jag hade möte med en mäklare idag. Vi har ju hittat ett hus vi vill ha, men inte påbörjat försäljning av vårt nuvarande. Mäklaren sa att det just nu kommer ca 40 sällskap på visningarna när de visar hus i vår kommun, dvs marknaden har verkligen svängt uppåt. Kanske att vi törs göra ett försök på Huset med stort H ändå. Det ska visas i helgen igen, efter att alla tre (!) besökarna på första visningen backade ur :p

Lagt ett öppet bud, ingen annan från visningarna var intresserade. Mäklaren har inte angett i annonsen att budgivning pågår. Mest troligt kommer säljarna vilja ha ytterligare visningar och det får de såklart ha, men jag kommer inte ha kvar mitt bud till efter det. Får de lika många intresserade då (noll alltså) kan jag ju lägga ett lägre bud...

Jag anser att huset ligger ute till ett överpris, mäklaren säger att det sålts liknande hus i området för samma pris. Det har det inte de senaste 4 åren. Förutom när de säljarna köpte det här huset för just 4 år sen. Så jag fattar att de vill ha ut vad de gav, men om ingen vill köpa till det priset blir det svårt.
Mycket större hus och gårdar har sålts för mer.

Lagt ett öppet bud, ingen annan från visningarna var intresserade. Mäklaren har inte angett i annonsen att budgivning pågår. Mest troligt kommer säljarna vilja ha ytterligare visningar och det får de såklart ha, men jag kommer inte ha kvar mitt bud till efter det. Får de lika många intresserade då (noll alltså) kan jag ju lägga ett lägre bud...

Jag anser att huset ligger ute till ett överpris, mäklaren säger att det sålts liknande hus i området för samma pris. Det har det inte de senaste 4 åren. Förutom när de säljarna köpte det här huset för just 4 år sen. Så jag fattar att de vill ha ut vad de gav, men om ingen vill köpa till det priset blir det svårt.
Mycket större hus och gårdar har sålts för mer.
Håller tummarna att ni kan komma överens. Hur långt under deras inköpspris har du budat? Huspriserna rusade ju under pandemin, jag tror många förköpte sig då.

Håller tummarna att ni kan komma överens. Hur långt under deras inköpspris har du budat? Huspriserna rusade ju under pandemin, jag tror många förköpte sig då.
Vi är ganska långt ifrån varandra, de var beredda att gå ner 1%...

Men ja, det stämmer nog med pandemi-pris, de köpte nog när det låg som högst

Huset vi vill köpa skulle ha andra visning idag men det blev inställt. Det verkar som att vi fortfarande är de enda spekulanterna :nailbiting: Nu är det inte så smidigt som det kanske låter eftersom huset är rejält överprissatt. Vi kommer behöva förhandla järnet. Men jag är hoppfull :p

Under tiden kollar vi Booli men det finns inte ett enda hus utom detta som det ens är värt att titta på. Det finns ett som är lite intressant men ligger 2,5 mille för högt i pris mot vad som är rimligt :eek: så mycket tror jag inte går att pruta, trots att det legat ute ganska länge och inga bud har inkommit.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar