Tvättmaskin

Bukefalos 30 år!

Kivina

Trådstartare
Jag har, vid 43 års ålder, blivit vuxen och köpt hus i höstas. Nu är det dags att byta ut tvättmaskinen som ingick i köpet mot något modernare och mer energieffektivt och komplettera med torktumlare.

Jag tänkte passa på nu när det är fina rabatter, men blir snart helt tokig på vad man ska köpa. Vilket märke håller kvalité idag?

Vi är 2 personer i hushållet och tvättar ca 3-4 maskiner i veckan, varav ca 2 av dom torktumlas.

Vad rekommenderar ni?

Miele, bra garanti och håller över tid. Sålde vitvaror en sommar och de som köpt Miele fortsatte med det och gick inte att styra åt andra håll som säljare så nu har även jag en sån tvättmaskin, jättenöjd! Enda som är dåligt är deras app, helt värdelös sist jag testade så styr den aldrig via appen. Men kan göra samma saker i displayen så är inget problem.

Angående torktumlare: Jag skaffade en värmepumpstumlare och är så nöjd. Den har mycket lägre energiförbrukning än kondenstumlare, så det blir märkbart lägre elräkning. Dyrare i inköp men det sparar man snabbt in. Miele har jag men det finns säkert andra bra märken också. Ytterligare en fördel är att det inte blir fuktigt i rummet (som det blir av kondenstumlare).

Jag snålade när jag senast köpte tvättmaskin och torktumlare, det blev Electrolux, funkar bra hittills, men å andra sidan är det ju inte ens ett halvår sedan.

Miele brukar vara bra, men jag kände mig lite för snål för det, hoppas inte det får klassas som dumsnålhet framöver.

Jag har en hoover och är väldigt nöjd. Använder appen för att välja program rätt ofta och det är toppen. Kan ladda den på morgonen med tvätt och starta den på jobbet så den är klar när man kommer hem

Jag har, vid 43 års ålder, blivit vuxen och köpt hus i höstas. Nu är det dags att byta ut tvättmaskinen som ingick i köpet mot något modernare och mer energieffektivt och komplettera med torktumlare.

Jag tänkte passa på nu när det är fina rabatter, men blir snart helt tokig på vad man ska köpa. Vilket märke håller kvalité idag?

Vi är 2 personer i hushållet och tvättar ca 3-4 maskiner i veckan, varav ca 2 av dom torktumlas.

Vad rekommenderar ni?

Vi köpte nya vitvaror (eller rättare sagt så är dom svarta 😝) förra året, både tvättmaskinen och torktumlaren är Samsung. Vi har haft Samsung många år och är väldigt nöjda, dom får jobba väldigt hårt hos oss. Det bästa med tvättmaskinen är att det är en 12-kilos.

Angående torktumlare: Jag skaffade en värmepumpstumlare och är så nöjd. Den har mycket lägre energiförbrukning än kondenstumlare, så det blir märkbart lägre elräkning. Dyrare i inköp men det sparar man snabbt in. Miele har jag men det finns säkert andra bra märken också. Ytterligare en fördel är att det inte blir fuktigt i rummet (som det blir av kondenstumlare).
Funderar på hur det kan bli fuktigt av en kondenstumlare? :confused:
Vattnet hamnar ju i en behållare eller leds ner i avloppet
Jag har avverkat några genom åren och har inte upplevt fukt i rummet.

Vad gäller märkesval har jag genom åren köpt "mellanklass" och istället kollat funktioner. De allra flesta är likvärdiga.

Funderar på hur det kan bli fuktigt av en kondenstumlare? :confused:
Vattnet hamnar ju i en behållare eller leds ner i avloppet
Jag har avverkat några genom åren och har inte upplevt fukt i rummet.

Vad gäller märkesval har jag genom åren köpt "mellanklass" och istället kollat funktioner. De allra flesta är likvärdiga.
Jag vet inte varför det blir fuktigt, men det har det blivit. Både i privatbostad och gemensam tvättstuga.

Jag har Samsung hemma och Bosch i skåne är nöjd med båda. den i skåne har även en glömde lägga i lucka , så man inte dräller vatten i hela tvättstugan

Jag har en Cylinda tvättmaskin som jag köpte för 3 år sen, men tyvärr är jag inte 100% nöjd.
På plussidan är att den är mindre än en vanlig tvättmaskin men rymmer ändå rätt mycket tvätt, den har en display som räknar ner tiden som är kvar (den visar någorlunda rätt i alla fall) samt drar rätt lite el för en tvätt.
På minussidan är att den buggar ibland (den anser att den är klar utan att ha centrifugerat färdigt) och den drar oförsvarbart mycket el i standby (jag drar ut kontakten istället). Sen blir tvätten missfärgad ibland, men det beror nog mer på mitt brunnsvatten än på maskinen... ;)

Tror inte en ny tvättmaskin drar så mycket mindre energi att det är värt att byta ut en fungerande äldre, energin går mest åt till att värma vattnet så sänka tvättemp sparar mer.

Tror inte en ny tvättmaskin drar så mycket mindre energi att det är värt att byta ut en fungerande äldre, energin går mest åt till att värma vattnet så sänka tvättemp sparar mer.
För mig är det värt att byta ut en äldre till en variant som man lasta mer i.. I den maskinen jag hade i lägenheten, kunde jag lätt få in sängkläder från dubbelsäng och handdukar (badlakan, mindre badlakan till håret, handdukar och badrumsmatta) på en tvätt. Nu är jag tvungen att dela det på två. Jag renbäddar en gång i veckan..

Jag har aldrig upplevt att kondenstumlare gör rummet fuktigt.
Det blir i stället varmt och skönt i badrummet.

En värmepumpstumlare flyttar ut kylan i rummet och med hus så blir det ett minus på vintern.
På sommaren så torkar tvätten lätt upphängd ute.

Så jag tycker inte att det högre priset är motiverat.

Vi har ju många hus och många tvättmaskiner och de olika fabrikaten är ungefär lika bra om man går upp litet i pris.
Vi har en Cylinda, en Samsung och en Wirlpool som vi använder själva och de fungerar ungefär lika bra.

Cylinda har en bra upphängning av trumman och Samsung har ingen rem utan motorn direkt på trumman.
Vi uppskattar mycket att det blir tystare av det, eftersom att det inte blir så mycket vibrationer.

Liknande trådar

• Installera tvättmaskin
  • Flytta eller ej?
  • Hur ofta tvättar ni?
  • Tvätten blir inte ren

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn