Bukefalos 28 år!

Tveksamt bemötande från tandhygienist?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilket jävla pucko till person. Ska någon peta på mig eller i min mun så får dom se till att berätta vad dom håller på med, det är inte en bil som ska in till verkstaden. Förstår att du är missnöjd för det ska du vara. Jag skulle inte gå tillbaka till en sådan respektlös person.

Kan säga att verkstan har f-n i mig behandlat mig som kund bättre när jag stannat kvar och visat vad de gjort och varför, jämfört med hur TS verkar ha känt det.
 
Jag har aldrig blivit behandlad så hos tandläkaren/hygienist vare sig som vuxen eller som barn. Tycker inte det låter som ett normalt patientbemötande och hade inte accepterat ett sådant sätt vare sig mot mig som vuxen eller mot mina barn.
 
Tycker inte heller det låter som ett normalt bemötande hos tandläkare. Jag har haft samma hela min barndom och flera år efter jag började räknas som vuxen. Så sjukt trevlig och pedagogisk. Nu gick han tyvärr i pension men efterträdaren är snudd på lika bra. Jag kanske haft tur med tandläkare men hade jag fått en som betett sig som din gjorde hade jag inte gått tillbaka.
 
Jag har inte nånstans i mitt inlägg skrivit att det alltid är högre priser hos privattandläkare men min erfarenhet är att det oftast är det. Men det är ju jättebra om flera i tråden har hittat privattandläkare som har samma priser som folktandvården har det är ju bra att ni verkar bo på ställen där det är så stor konkurrens bland tandläkare att de håller samma priser. Jag utgick från mina personliga erfarenheter när jag skrev i inlägget som jag tror de flesta på forumet gör när de gör inlägg här. Men jag har inte kollat upp priserna hos alla privata tandläkare i hela landet.
 
För mig hade det helt klart känts som ett övergrepp om en person tryckt ned mig i en stol med armbåge, stoppat in händerna i min mun och petat hårdare och hårdare med ett vasst verktyg trots att jag visat att det gör ont. Många är rädda för att gå till tandläkaren och det tycker jag att tändläkare skall ta hänsyn till.

Det borde ingå i utbildningen att man frågar hur sin patient vill ha det om man är osäker på om personen vill att man förklarar eller ej. Min tandläkare frågar alltid hur jag vill ha det och litar på mig när jag visar att det är obehagligt och gör ont.

Det ingår i tandhygienisternas utbildning i Sverige att förstå hur utlämnade patienterna är vid undersökning och ingrepp i munnen. Och hur man skulle bemöta folk med det psykologiska i åtanke under sitt utförande av yrke. Det var rätt mkt sånt enligt vän som utbildats.

Så det borde ju rimligen ingå för tandläkare med.
 
Du jag har gjort det, men mobbningen verkar så befäst att ingen reagerar.
Eller så har du din uppfattning så befäst att du bara ser det du vill se?

Många av oss har kommenterat det med att det var ett ganska vanligt tandläkarbesök och att om TS kände att det inte var bra så ska hen ta upp det med kliniken.

Varför haka upp sig på någon enstaka användare? Detta är ett diskussionsforum. Vi debatterar och diskuterar. Olika infallsvinklar vädras.
Om alla trådar gick ut på att stryka medhårs och dutta skulle ingen av oss lära oss ett dugg.

Dessutom så hörs inte tonfall i skrift. Det som uttalat skulle vara en saklig kommentar och ett vanligt debattinlägg kan lätt läsas utifrån någons egna premisser och bli till något annat.

Läser man kommentarerna högt i ett sakligt tonfall så finns det inte en tillstymmelse till mobbing.
Varför utgå från att nån är ute efter att mobba? :confused:
 
Nej det var någon konstig spiral som kom sig av att några tog sig rätten att anta att TS önskar bli behandlad "som ett barn" (vilket inte framgår någonstans) och sedan började det diskuteras att det är skillnad på hur barn och vuxna behandlas i vården. Du svarade på ett inlägg som ifrågasatte varför vuxna ska behandlas helt utan respekt medan barn ska respekteras.

Känner inte att det är lönt att diskutera när drar egna konklusioner av något som skrivits, och sedan tillskriver mig att ha svarat på det som egentligen är din egen (felaktiga) slutsats av någon annans inlägg.
 
Nu var nedtryckandet och petandet (lyckligvis!) inte samma situation iaf. Men tänkte också bara rent allmänt på vad en mer osäker person hade känt. :crazy: :cry:
Har du hört av dig till dom? De vill säkert ha input. Ingen riktig människa vill ju att patienter som lämnar deras arbetsplats ska känna som du, utlämmande. Jag skulle tycka det var otroligt viktigt om jag jobbade så.

Sen tycker jag det är mer ''hemskt'' att DU som icke tandläkar rädd reagerat som du gjort. Än om någon som mig, med skräck, skulle kännt mig utlämnad.
Det måste ju vara ett mycket större steg att lyckas få dig att känna så, än mig. If that makes sense.

Förlåt förresten att jag pratat så mycket över dig.
 
Märkligt bemötande, har aldrig varit med om nåt liknande hos tandläkaren även om jag blivit dåligt bemött några gånger i andra sammanhang. Fattar inte varför han petade så många gånger, han måste väl ha märkt att tandköttet var inflammerat efter typ första gången? Det är ju en annan sak när de kör den där lilla manicken för att ta bort tandsten, det kan ju göra lite ont men det har ju liksom ett syfte. Jag hade nog blivit irriterad efter några gånger och vrålat till typ ”Aj!! Fan va ont det gör!!” bara för att markera :devil::angel: och typ ställt femton frågor typ ”Vad ska ni göra nu? Jaha, varför det? Vad innebär det? Vad kommer det kosta?” Klart som tusan att man har rätt att veta vad de gör och vad man betalar för. Sen hade jag nog inte gått till den tandhygienisten mer. Man betalar trots allt en ganska saftig summa varje gång hos tandläkaren och då förväntar jag mig vettigt bemötande och att de gör ett bra jobb.
 
Angående petade så petar åtminstone min tandhyginist minst en gång vid varje tand. Att det är inflammerat vid ett ställe säger ju inget om nästa.
 
När man kollar tandfickor på hund och katt ska det kollas på alla sidor av tanden. Gissar att det är nåt liknande för människor. Därav petande mer än en gång.
 
Otrevligt beteende är aldrig okej, att utföra vård på någon över huvudet är inte heller okej.
Jag som betalande kund hade bytt vårdgivare, jag är människa och ska inte känna mig som en sak i behandlingsstolen.

Om man mäter fickor så gör man oftast en förenklad och mäter då framför och bakom varje tand. Är tandköttet inflammerat så är det inte behagligt.
Skulle man ha djupare fickor än normalt har man sex mätpunkter runt varje tand. Och som någon annan sa, alla tänder behöver inte vara inflammation runt så man behöver mäta alla tänder.

Röntgenbilder är väl aldrig skönt att ta, vasst och skaver, så få den bryskt inkörd i munnen är ju jäkligt oschysst. Jag sätter alltid in den så försiktigt det går för jag vet ju själv hur omysigt jag tycker det är att ha sensorn i munnen.
 
Men va? Fyfan vad taskigt skrivet! Menar du att barn och vuxna ska bli behandlade på olika sätt? Vuxna ska bli dåligt behandlade medans barn ska bli trevligt behandlade?

För min del ser jag det som ganska självklart att barn och vuxna blir behandlade på olika sätt.
Att bli illa behandlad har nog ingen sagt är okej men det är ju möjligt att vuxen-behandling när man förväntat sig barn-behandling kan uppfattas som något jobbigt.
 
Har du hört av dig till dom? De vill säkert ha input. Ingen riktig människa vill ju att patienter som lämnar deras arbetsplats ska känna som du, utlämmande. Jag skulle tycka det var otroligt viktigt om jag jobbade så.

Sen tycker jag det är mer ''hemskt'' att DU som icke tandläkar rädd reagerat som du gjort. Än om någon som mig, med skräck, skulle kännt mig utlämnad.
Det måste ju vara ett mycket större steg att lyckas få dig att känna så, än mig. If that makes sense.

Förlåt förresten att jag pratat så mycket över dig.

Ingen fara att du pratar över huvudet på mig - du säger ju ingenting elakt eller lägger fel ord i munnen på mig :)

Nej, ska ringa på måndag morgon tänker jag!

Precis, det var lite min tanke också. Tänk om någon som t.ex. du, som är tandläkarrädd skulle möta den där människan? :cry:
 
Men va? Fyfan vad taskigt skrivet! Menar du att barn och vuxna ska bli behandlade på olika sätt? Vuxna ska bli dåligt behandlade medans barn ska bli trevligt behandlade?
Nej, det menar jag inte och jag skrev det ju inte heller. (Eller ja, givetvis behandlar man vuxna och barn olika i många sammanhang, men det är ju inte det du menar.)
 
Ingen fara att du pratar över huvudet på mig - du säger ju ingenting elakt eller lägger fel ord i munnen på mig :)

Nej, ska ringa på måndag morgon tänker jag!

Precis, det var lite min tanke också. Tänk om någon som t.ex. du, som är tandläkarrädd skulle möta den där människan? :cry:
Om man är tandläkarrädd står det förmodligen i journalen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 012
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 837
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 937
Senast: Rosett
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 638
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp