Bukefalos 28 år!

Tveksamt bemötande från tandhygienist?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man är tandläkarrädd står det förmodligen i journalen.
Nej varför skulle det det?

Det gör det i vilket fall inte i min. Dessutom brukar jag få ett ''åh vilken liten bebis'' mottagande om jag säger något om tandläkarskräcken till då tandläkaren.
Väldigt obehagligt.
 
Nej varför skulle det det?

Det gör det i vilket fall inte i min. Dessutom brukar jag få ett ''åh vilken liten bebis'' mottagande om jag säger något om tandläkarskräcken till då tandläkaren.
Väldigt obehagligt.
Jag är rädd och hos min tandläkare måste dom klicka ner en röd pop up innan dom kan läsa min journal. Står alltså att jag är rädd i den.
 
Angående petade så petar åtminstone min tandhyginist minst en gång vid varje tand. Att det är inflammerat vid ett ställe säger ju inget om nästa.

Precis så är det. Jag borstar aldrig blod och blotta ögat visar inga konstigheter, men ändå får jag underkänt på blödande tandkött när jag är hos tandhygenisten. Det är ju deras jobb att kontrollera status, därav allt petande, som ibland känns.
 
Jag är rädd och hos min tandläkare måste dom klicka ner en röd pop up innan dom kan läsa min journal. Står alltså att jag är rädd i den.
Det gör det inte min. Antar att det skiljer sig stort i olika landsting också?

Jag vill också kunna välja om jag vill bli behandlad som en skrikig bebis eller om jag vill få noll information. Sorgligt nog tycker jag att jag ofta blir behandlad som ett barn om rädslan kommer upp.

Dock är min privata tandläkare utmärkt! Har ju såklart även mött trevliga på folktandvården också, men en liten andel av alla.
 
Jag hade absolut ringt och berättat hur det kändes. Inte bara för att patientbemötande är viktigt - du är dessutom en betalande kund även hos folktandvården, för det är då tamesjutton inte billigt. Man har rätt att ställa krav och att bli sedd och hörd.

Jag hade en helt fruktansvärd tandläkare som barn och jöses vad det satte spår, men som vuxen och med tandläkarskräck har jag alltid blivit föredömligt bemött. Det borde vara normalt att läsa av patientens obehag samt att kort informera om vad det är som pågår.
 
Ingen fara att du pratar över huvudet på mig - du säger ju ingenting elakt eller lägger fel ord i munnen på mig :)

Nej, ska ringa på måndag morgon tänker jag!

Precis, det var lite min tanke också. Tänk om någon som t.ex. du, som är tandläkarrädd skulle möta den där människan? :cry:
Men är man rädd säger man väl det innan ? De flesta är ju helt orädda för en vanlig undersökning.
 
Skulle gärna gått till den tandhygienisten. Är så trött på tandhygeinister och gynekologer som ska hålla små förhör vad man pluggar/jobbar med eller diskutera dagens väder:) tycker Alltid det gör ont när de petar runt med stickan i tandköttet ? Och det är väl inget man dör av, går ju över på några timmar.
Precis så.
Det TS uppfattade dåligt kan vara en annan patients önskedröm.

Vi människor är olika. Vi reagerar olika. Det jag läser från TS startinlägg är inget jag skulle reagerat på. Ändå är jag extremt rädd där i stolen.
Alla är vi olika och våra känslor triggas av olika saker.
 
Skulle gärna gått till den tandhygienisten. Är så trött på tandhygeinister och gynekologer som ska hålla små förhör vad man pluggar/jobbar med eller diskutera dagens väder:) tycker Alltid det gör ont när de petar runt med stickan i tandköttet ? Och det är väl inget man dör av, går ju över på några timmar.

Precis så.
Det TS uppfattade dåligt kan vara en annan patients önskedröm.

Vi människor är olika. Vi reagerar olika. Det jag läser från TS startinlägg är inget jag skulle reagerat på. Ändå är jag extremt rädd där i stolen.
Alla är vi olika och våra känslor triggas av olika saker.

Fast TS skrev väl aldrig nåt om småprat? :confused: Hon ville väl veta vad tandläkaren gjorde och hur hennes munhälsa var, det är väl rätt långt ifrån kallprat om vardagslivet. Jag har aldrig haft nån tandhygienist som pratat om såna saker, däremot har de alltid talat om hur MIN mun och mina tänder ser ut, vad de hittar för fel och hur det bör åtgärdas eller varför de inte tycker att det behöver åtgärdas, det borde väl vara en självklarhet?
 
Fast TS skrev väl aldrig nåt om småprat? :confused: Hon ville väl veta vad tandläkaren gjorde och hur hennes munhälsa var, det är väl rätt långt ifrån kallprat om vardagslivet. Jag har aldrig haft nån tandhygienist som pratat om såna saker, däremot har de alltid talat om hur MIN mun och mina tänder ser ut, vad de hittar för fel och hur det bör åtgärdas eller varför de inte tycker att det behöver åtgärdas, det borde väl vara en självklarhet?
Då frågar man väl ? Hur svårt ska det vara nuförtiden :D
 
Då frågar man väl ? Hur svårt ska det vara nuförtiden :D
Jag brukar uppleva det rätt jättesvårt att prata när jag sitter och gapar med munnen full av händer och verktyg. :D
Nä, men allvarligt tycker jag det känns orimligt att jag skulle behöva sitta och fråga ”vad ser du på röntgen?” Efter varje röntgenbild, eller ”vad hittade du på den tanden?” Efter att de pillat igenom tänderna och ”hur mår mitt tandkött?”, det är ju liksom personens jobb att informera mig om det, finns det någon som INTE vill veta hur mun och tänder mår vid ett tandläkarbesök?
 
Jag har aldrig haft nån tandhygienist som pratat om såna saker, däremot har de alltid talat om hur MIN mun och mina tänder ser ut, vad de hittar för fel och hur det bör åtgärdas eller varför de inte tycker att det behöver åtgärdas, det borde väl vara en självklarhet?
Det som är självklart är klart bara för en själv.
Jag har haft bägge sorter. Det har inte påverkat min upplevelse. Det har varit lika smärtfyllt och gräsligt oavsett.

Jag antar helt enkelt att hygienisten talar om ifall hen ser något värt att påpeka. Vilket väl skedde för TS?
 
Jag antar helt enkelt att hygienisten talar om ifall hen ser något värt att påpeka. Vilket väl skedde för TS?
Inte enligt TS, vad jag får fram av första inlägget:

”Så när alla bilderna är tagna så tittar han på dem och mumlar för sig själv. När jag vrider huvudet för att titta, då jag är lite nyfiken på hur dem ser ut/blev, vänder han bort skärmen. :confused: Sedan går han, utan att säga något, för att (vad jag hör) pratamed/konsultera en tandläkare om en tand.”

”Sen efter en liten stund kommer en tandläkare (antagligen den han pratade med tidigare) och tittade på den där tanden, som visade sig vara den stora hörntanden längst in i nederkäken påhöger sida. De petar på den båda två, och pratar "tandläkarspråk", utan att säga något till mig. Vad jag dock förstod utifrån tandläkarspråket var att den saken de petade med inte fastnade såmycket alls, och att det absolut inte var frågan om karies, utan en liten, liten grop i emaljen.”

”Överhuvudtaget var avsaknaden av information genomgående för besöket”

Att prata med en kollega om felet är enligt mig inte att upplysa kunden.
 
För min del ser jag det som ganska självklart att barn och vuxna blir behandlade på olika sätt.
Att bli illa behandlad har nog ingen sagt är okej men det är ju möjligt att vuxen-behandling när man förväntat sig barn-behandling kan uppfattas som något jobbigt.

Fast vadå "förvänta sig barnbehandling"? Är det någon som har gjort det? Vad är skillnaden, egentligen? Tandläkare ska ju automatiskt inte bli mer hårdhänta, ignoranta och otrevliga den dag en räknas som vuxen. Så vad är skillnaden?
 
Nej, det menar jag inte och jag skrev det ju inte heller. (Eller ja, givetvis behandlar man vuxna och barn olika i många sammanhang, men det är ju inte det du menar.)

Det var så jag uppfattade ditt inlägg. Därav min kommentar. Ja, självklart behandlas barn och vuxna olika, främst språkmässigt. Men det är ju ingen skillnad i en tandvårdsbehandling om en är barn eller vuxen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 016
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 969
Senast: Rosett
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 639
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp