Tveksamt bemötande från tandhygienist?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äh, vet egentligen inte varför jag fortsätter.
@Dressyrtjejen_97 Det spelar ju faktiskt ingen som helst roll huruvida det finns andra som skulle tycka om din tandhygienist. Det är ju fritt fram för dem att gå till såna då, men eftersom DU inte kände dig trygg och involverad i vad som gjordes i DIN mun med DINA tänder så ska du självklart be om en annan hygienist eller byta mottagning. :)

Ringa och upplysa om hur du upplevde besöket behöver inte heller vara fel, hade jag varit ansvarig för mottagningen skulle jag vilja veta sånt, det kan ju finnas fler som upplevt samma sak och då kan man ju behöva se över kundbemötandet.
 
Nä, TS fick inte information om det, enligt TS inlägg var det vad hon uppfattade av diskussionen mellan tandhygienisterna/tandläkarna.
Hon har ju uppfattat informationen + att hon skulle komma tbx för att åtgärda problemet. TS har väl mål i mun o kunde frågat om hon ansåg informationen bristfällig. TS är 20 år o behöver knappast ha med sig mamma till tandläkaren.
 
Äh, vet egentligen inte varför jag fortsätter.
@Dressyrtjejen_97 Det spelar ju faktiskt ingen som helst roll huruvida det finns andra som skulle tycka om din tandhygienist. Det är ju fritt fram för dem att gå till såna då, men eftersom DU inte kände dig trygg och involverad i vad som gjordes i DIN mun med DINA tänder så ska du självklart be om en annan hygienist eller byta mottagning. :)

Ringa och upplysa om hur du upplevde besöket behöver inte heller vara fel, hade jag varit ansvarig för mottagningen skulle jag vilja veta sånt, det kan ju finnas fler som upplevt samma sak och då kan man ju behöva se över kundbemötandet.

Precis det jag tänkte. Absolut inget bara allmänt gnäll och skäll "det var en j-vla idiot till tandhygienist blablabla..." utan rent konstruktivt "Det här skulle kanske gå att förbättra". Tänker också att en typ chef på mottagningen skulle uppskatta sådant. :up:
 
Hon har ju uppfattat informationen + att hon skulle komma tbx för att åtgärda problemet. TS har väl mål i mun o kunde frågat om hon ansåg informationen bristfällig. TS är 20 år o behöver knappast ha med sig mamma till tandläkaren.

Jag uppfattade informationen - enbart pga. att jag är såpass "hemma" i sjukvårds och tandvårdstermer att jag förstod hygienisten och läkarens prat sinsemellan. Hade jag inte varit såpass bevandrad i den typ av språk som jag ändå skulle vilja påstå att jag är, hade jag förmodligen inte förstått ett dyft.
 
Hon har ju uppfattat informationen + att hon skulle komma tbx för att åtgärda problemet. TS har väl mål i mun o kunde frågat om hon ansåg informationen bristfällig. TS är 20 år o behöver knappast ha med sig mamma till tandläkaren.
Nä, och just därför är det väl rimligt att ge informationen till kunden direkt, att prata över huvudet på någon är väl om nåt att behandla denne som ett barn.

Sen om jag förstått det rätt så åtgärdades ju felet under samma behandling, alltså inget återbesök för det. Återbesöket var för att ta bort tandsten.
 
Jag uppfattade informationen - enbart pga. att jag är såpass "hemma" i sjukvårds och tandvårdstermer att jag förstod hygienisten och läkarens prat sinsemellan. Hade jag inte varit såpass bevandrad i den typ av språk som jag ändå skulle vilja påstå att jag är, hade jag förmodligen inte förstått ett dyft.
O du har då inget eget ansvar att fråga, samt att upplysa om att du uppfattade hen som brysk o att du inte uppskattar att du upplevde att de pratade över huvudet på dig?
 
Jag blir, som många fler i tråden, oerhört provocerad av flera användares attityd till TS upplevelse och hanterande av situationen. Jätteskönt för er att ni är supersäkra människor med skinn på näsan som inte har några som helst problem med att ta plats och stå upp för er i vardagen, men hur svårt kan det vara att förstå att inte alla funkar likadant och har samma förutsättningar?
 
O du har då inget eget ansvar att fråga, samt att upplysa om att du uppfattade hen som brysk o att du inte uppskattar att du upplevde att de pratade över huvudet på dig?

Jag hänvisar helt och hållet till @Saeta s svar:
"Det är ju jättebra att det är lätt för dig. Men för många, inklusive mig själv, är det enormt svårt att prata när en är i en utsatt situation där en inte känner sig trygg. Att då börja ifrågasätta finns inte på kartan. Iaf inte för mig. Det är lätt att tänka att det inte är något problem, men i praktiken är det annorlunda. Alla har inte lätt för att prata och fråga :)"
 
Jag blir, som många fler i tråden, oerhört provocerad av flera användares attityd till TS upplevelse och hanterande av situationen. Jätteskönt för er att ni är supersäkra människor med skinn på näsan som inte har några som helst problem med att ta plats och stå upp för er i vardagen, men hur svårt kan det vara att förstå att inte alla funkar likadant och har samma förutsättningar?
Jag blir provocerad av TS hjälplöshet, men man kanske blir sådan när man växt upp med extremt överbeskyddande föräldrar som inte tillåter en att bli vuxen o klippa navelsträngen.
 
Ni som inte vågar fråga nåt ni undrar ? Hur funkar livet i övrigt? Törs ni fråga efter en viss vara i mataffär ex? Fråga om vägen ? Jag tänker att är man hos tandläkare,hovslagare,läkare osv är det just meningen att man ska fråga det man undrar ?
 
Jag blir, som många fler i tråden, oerhört provocerad av flera användares attityd till TS upplevelse och hanterande av situationen. Jätteskönt för er att ni är supersäkra människor med skinn på näsan som inte har några som helst problem med att ta plats och stå upp för er i vardagen, men hur svårt kan det vara att förstå att inte alla funkar likadant och har samma förutsättningar?
Jag är inte supersäker alls, men har jag ett tandläkarebesök så är det klart jag frågar något jag undrar över:)
 
O du har då inget eget ansvar att fråga, samt att upplysa om att du uppfattade hen som brysk o att du inte uppskattar att du upplevde att de pratade över huvudet på dig?
Tycker inte ens det låter som han var brysk, sådär har olika tandhygeinister gjort på mig en gång om året så länge jag kan minnas. Klart det inte är skönt när de stoppar röntgenplattorna i munnen och petar med pinnen men så är det ju. Och hur ts tror att de ska småprata när hon ligger och gapar vet jag inte. Jag brukar få lite info först efter undersökningen. Aldrig varit med om någon som försöker prata med mig samtidigt som de undersöker mig i munnen :D
 
Det var så jag uppfattade ditt inlägg. Därav min kommentar. Ja, självklart behandlas barn och vuxna olika, främst språkmässigt. Men det är ju ingen skillnad i en tandvårdsbehandling om en är barn eller vuxen.
Men då läste du fel, vilket jag förklarade.

Att svara på frågor som ställs i mer eller mindre provokativ ton utifrån att du har tillskrivit mig att jag har sagt något jag inte har sagt, känns ju lite meningslöst.
 
Jag blir provocerad av TS hjälplöshet, men man kanske blir sådan när man växt upp med extremt överbeskyddande föräldrar som inte tillåter en att bli vuxen o klippa navelsträngen.

Eller så har det med helt andra saker att göra? Nu har du tagit upp TS helt orelaterade personliga förhållanden flera gånger i tråden, vad hoppas du uppnå med det? För just nu framstår det bara som att du omotiverat försöker tvåla till en vilt främmande och redan osäker person.

Jag är inte supersäker alls, men har jag ett tandläkarebesök så är det klart jag frågar något jag undrar över:)

Och det är klart för dig, men kanske inte för någon annan. Jag skulle själv inte ha problem att fråga och påpeka saker om jag hade varit i TS situation, men jag kan försöka sätta mig in i hennes upplevelse av situationen och förstå att inte alla fungerar som jag och att det inte är "bara att" för alla andra.
 
Eller så har det med helt andra saker att göra? Nu har du tagit upp TS helt orelaterade personliga förhållanden flera gånger i tråden, vad hoppas du uppnå med det? För just nu framstår det bara som att du omotiverat försöker tvåla till en vilt främmande och redan osäker person.



Och det är klart för dig, men kanske inte för någon annan. Jag skulle själv inte ha problem att fråga och påpeka saker om jag hade varit i TS situation, men jag kan försöka sätta mig in i hennes upplevelse av situationen och förstå att inte alla fungerar som jag och att det inte är "bara att" för alla andra.
Nje svarade bara på att du skrev att man ska vara supersäker och skinn på näsan person för att våga fråga nåt man undrar hos tanläkaren :)
 
Eller så har det med helt andra saker att göra? Nu har du tagit upp TS helt orelaterade personliga förhållanden flera gånger i tråden, vad hoppas du uppnå med det? För just nu framstår det bara som att du omotiverat försöker tvåla till en vilt främmande och redan osäker person.
Jag försöker inte tvåla till TS, men jag tycker det är synd att så många i kör förringar hennes eget ansvar.
 
Ni som inte vågar fråga nåt ni undrar ? Hur funkar livet i övrigt? Törs ni fråga efter en viss vara i mataffär ex? Fråga om vägen ? Jag tänker att är man hos tandläkare,hovslagare,läkare osv är det just meningen att man ska fråga det man undrar ?

Nu faller inte jag in i den kategorin som inte vågar fråga men människor har olika svårigheter, det finns något som heter social fobi. Det är den som utför tjänsten man betalar för som det åligger att informera om vad man gör, må det vara en bilmekaniker, hovslagare eller läkare. Framför allt läkare skulle jag vilja säga då det gäller ingrepp och åtgärder som rör den egna kroppen, vilket gör kunden/patienten extra utsatt.
 
Nu faller inte jag in i den kategorin som inte vågar fråga men människor har olika svårigheter, det finns något som heter social fobi. Det är den som utför tjänsten man betalar för som det åligger att informera om vad man gör, må det vara en bilmekaniker, hovslagare eller läkare. Framför allt läkare skulle jag vilja säga då det gäller ingrepp och åtgärder som rör den egna kroppen, vilket gör kunden/patienten extra utsatt.

Skulle verkligen vilja ta fasta på det. Absolut om det är något jag inte riktigt hör/uppfattar eller så, då säger jag bara "ursäkta, kan du förtydliga/säga det där igen?" och det är ingenting mer med det. Men någonstans anser jag faktiskt att jag inte ska behöva fråga efter relevant information hos en tandläkare/hygienist - jag anser mig ha rätt att få den utan konstigheter. Därtill känner jag mig faktiskt utelämnad i situationen, även om jag absolut inte har någon form av tandvårdsrädsla eller så (än iaf...), vilket också försvårar det lite, för mig iaf. Jag känner mig helt enkelt inte bekväm med att behöva "ställa hygienisten mot väggen" för att få ut relevant information, när jag är i en redan obekväm situation.
Förövrigt blir jag mycket beklämd över hur många riktiga j-vla idioter till tandläkare/hygienister det måste finnas i det här landet, baserat att så många verkar tycka att den behandlingen jag fick var helt normal. Stackars, stackars er som aldrig har träffat en vettig tandläkare/hygienister, jag lider verkligen genuint med er.
 
Nje svarade bara på att du skrev att man ska vara supersäker och skinn på näsan person för att våga fråga nåt man undrar hos tanläkaren :)

Jag antog i det inlägget att om man nu inte är en 100% supersäker person med skinn på näsan (i någon aspekt av tillvaron, inte nödvändigtvis hos tandis) så skulle man uppvisa förståelse för att andra också kan vara osäkra i någon vardaglig aspekt av tillvaron.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
2 911
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 858
Senast: Rosett
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 595
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp