Tvisten fortsätter kring Madick

Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Antingen får försäkringsbolaget ta risken att Madick skadas eller så får ägaren stå för risken. Skall man värdera den risken som ägaren tar utan försäkring i pengar bör det bli samma belopp som försäkringspremien skulle varit.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Men vad är det som säger att Anette måste ha Madick försäkrad i enorma summor ? Det kan hon väl få välja själv om hon vill ha den i A1 eller A2 :confused:

Fast hur kul är det om hästen blir skada? Risken är ju att man står där med en häst som inte ens är värd spånet hon står på (det är ju inte ens säkert att man kan ha hästen till avel). Lundbäcks behöver ju inte bry sig, de har ju fått tillbaka det som hästen har kostat dom med råge.

Mvh

Tora
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Fast hur kul är det om hästen blir skada? Risken är ju att man står där med en häst som inte ens är värd spånet hon står på (det är ju inte ens säkert att man kan ha hästen till avel). Lundbäcks behöver ju inte bry sig, de har ju fått tillbaka det som hästen har kostat dom med råge.

Mvh

Tora

Vad är skillnaden gentemot en travhäst då eftersom dom kan vara oförsäkrade?
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Vad är det egentligen i avtalet som är så fel? HL måste väl få någon ersättning för att hon rider hästen + alla de utgifter hon har för att tävla internationellt? Normalt kostar det väl 6000 per månad att ha hästen hos en beridare, är man i HL:s klass är det säkert ännu dyrare. Och vad kostar det inte att åka ut och tävla. Visst, hästägaren skulle naturligtvis tjäna mer på att ta tillbaka hästen och sälja den på stört, men på de premisserna får man knappast en duktig tävlingsryttare att ställa upp gratis.
Jag undrar över några deltagares syn på den här "affären".
Är det så att Lundbäcks är bussiga och ställer upp och matchar fram råa hästar till så hög nivå som möjligt? Är det det som är deras filosofi?

Skulle inte, för egen del, tro det. Lundbäcks är i första hand intresserade av att hävda sig fr a i hoppning och i o m det så jagar dom hästar med potential som kan hålla Helena i världstoppen. Givetvis helst utan att behöva betala för sig vad gäller "sportredskapet". Istället ser man i avtalen till att vara med och dela på den värdeökning på hästarna som kan bli en sidokonsekvens av Helenas ambitioner.
För hästar som inte utvecklas tar man ingen ekonomisk risk, utan lämnar bara tillbaka dom och tackar för sig.

En vinn-vinn-situation för Lundbäcks!

LIA
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Jag undrar över några deltagares syn på den här "affären".
Är det så att Lundbäcks är bussiga och ställer upp och matchar fram råa hästar till så hög nivå som möjligt? Är det det som är deras filosofi?

Skulle inte, för egen del, tro det. Lundbäcks är i första hand intresserade av att hävda sig fr a i hoppning och i o m det så jagar dom hästar med potential som kan hålla Helena i världstoppen. Givetvis helst utan att behöva betala för sig vad gäller "sportredskapet". Istället ser man i avtalen till att vara med och dela på den värdeökning på hästarna som kan bli en sidokonsekvens av Helenas ambitioner.
För hästar som inte utvecklas tar man ingen ekonomisk risk, utan lämnar bara tillbaka dom och tackar för sig.

En vinn-vinn-situation för Lundbäcks!

LIA

Frågan är hur länge taktiken håller?. Hästägarna lär väl tveka efter en sån här historia. En långsiktigt bra relation med hästägarna är nog smartare.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Absolut. Det har ju funkat bra så länge Helena var/är framgångsrik ryttare och inga detaljer á la Madicks kommit fram. Hädanefter tror jag inte att några uppfödare är lika godtrogna. Tyvärr för svensk hästsport kanske det slår över åt andra hållet istället.
"Vill du ta min häst och rida den i framtida elithoppningar"? "HA, det har du inte råd med"!! ;)

LIA
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Absolut. Det har ju funkat bra så länge Helena var/är framgångsrik ryttare och inga detaljer á la Madicks kommit fram. Hädanefter tror jag inte att några uppfödare är lika godtrogna. Tyvärr för svensk hästsport kanske det slår över åt andra hållet istället.
"Vill du ta min häst och rida den i framtida elithoppningar"? "HA, det har du inte råd med"!! ;)

LIA

Det har faktiskt varit tjafs med tidigare hästägare och samma familj ...:crazy: någon som är förvånad?!? :confused:

Men visst, som flera skrivit; det är enkom "win- win" för ryttaren... de hästar som inte är tillräckligt bra, de kan man lämna tillbaka.

Och nej, en häst som inte fungerar och räcker för högsta nivå, har man givetvis inte samma utgifter för! De hästarna kommer sällan/aldrig ut på tävlingar av den storleken, utan kommer inte längre än regional el möjligen nationell nivå! :grin: Sedan stoppar resan så att säga, några utlandsresor blir det inte tal om.

Jag tror att fler häst ägare kommer att passa sig.... och inte bara se upp till och känna sig "ärade" över att någon kändis kan tänka sig att rida ens häst och går med på i stort sett vad som helst! Det är positivist att ägaren vågar stå på sig och dra fram historien i ljuset!
Då kan fler vara vaksamma och kanske våga ställa krav på ryttare från början! :laugh:

Tyvärr tror även jag att det kan vara sämre för svensk ridsport... fler hästar som säljs utomlands istället för att ställa till svenska ryttares förfogande! För det kommer fortfarande vara få ryttare som har råd att enkom tävla på hästar de har köpt själva, eftersom man inte har råd att köpa dem! :crazy:
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

*knapplån*

Måste bara säga; det är intressant att se att det blir så livliga diskussioner, och så oerhört många åsikter varje gång som det "dyker upp" något nytt om Madick historien

Har sett det både här på Bukefalos, och på andra ställen, bla Tidningen Ridsport. :cool::cool:

Ämnet väcker uppenbarligen starka känslor.... och det är intressant att läsa och se att så många engagerar sig i detta! :rofl:
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

STOPP;STOPP;STANNA!!! Kontraktet är ensidigt, det verkar vi alla vara överens om!?!? Men det är tydligen brukligt att skriva så´na belopp som Annettes jurist gjort för att det sedan skall dras av för en det ena och det andra. Så i slutändan innebär det tydligen att summan det handlar om, för Annettes del, kan vara 200-500 000 kr. Det förutsätter naturligtvis att Annette vinner processen. Sen att Lundbäcks utnyttjat sin hästägare; i mitt tycke; maximalt, tycker jag är olustigt! Som LIA skrev;- det har varit en vinn-vinn-situation för Lundbäcks! Men det är bara att hoppas att detta har nå´t ut så ingen annan hamnar i samma situation som Annette! Sen tycker jag att Ridsportsförbundet kunnat gjort mer än dom gjort, så även ledningen för hopplandslaget! Att Lundbäcks även lyckats få ut Madick ur landet under en pågående process tycker jag är väldigt konstigt!!! Helena skickade ju Madick till Tyskland innan dom visste om de skulle få åka till USA, får man verkligen göra så???????????
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Sen tycker jag att Ridsportsförbundet kunnat gjort mer än dom gjort, så även ledningen för hopplandslaget! Att Lundbäcks även lyckats få ut Madick ur landet under en pågående process tycker jag är väldigt konstigt!!! Helena skickade ju Madick till Tyskland innan dom visste om de skulle få åka till USA, får man verkligen göra så???????????

Håller med helt och hållet!!! :bow: :banana:
Anser att svenska ridsports förbundet och ledningen för hopplandslaget har varit oerhört "platta", de har valt att hålla tyst, glida undan.... Troligen vill man inte riskera att stöta sig med någon eller behöva " ta parti" för varken den ena eller den andra... :(
Men man hade ju kunnat låtit bli att ta ut ekipaget till vissa tävlingar.... :angel:
Eller påtalat det olämpliga i att ryttare deltar på hästar mot ägarnas vilja :D

Vet faktiskt inte om man får eller inte får göra så som fam Lundbäck gjorde, dvs skicka hästen till Tyskland före beslutet kom. Däremot tycker jag att handlandet talar mkt för fam L:s etik och moral! Det är precis som att "vi gör ändå som vi vill" attityden!
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

De flesta travare är försäkrade.

Frågan är vad du menar med försäkrade? Ingen av de travhästar som har varit i träning och jag har kommit i kontakt med har varit försäkrade (det rör sig om i alla fall mellan 100-200) hästar. Har bla jobbat med rehab och där var ingen av travhästarna försäkrade för veterinärvård. Däremot så kanske de hade någon livförsäkring.

Detta rör sig alltså om hästar i travträning.

Mvh

Tora
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det lite olika överenskommelser.

Det vanligaste är dock självklart att man betalar för träningen.

Mvh

Tora
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Det har faktiskt varit tjafs med tidigare hästägare och samma familj ...:crazy: någon som är förvånad?!? :confused:

Fast det var ju en helt annan sak. Jag antar att det är "So What"-historien du syftar på? Där såldes ju hästen precis innan OS när Helena hade kvalat den dit. Jag antar att det är detta Lundbäcks har haft i åtanke när de skrev detta vattentäta kontrakt.

Vilken toppryttare vill utbilda en häst gratis när ägaren när som helst kan ta tillbaka hästen och sälja den för dyra pengar?
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg så finns det lite olika överenskommelser.

Det vanligaste är dock självklart att man betalar för träningen.

Mvh

Tora

Fast det är ju en ganska väsentlig skillnad ;)
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Det är så synd att det ska tjafsas så hit och dit... Madick är ju en så duktig dam. Låt henne visa vad hon går för ! =D
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

KL Ja, detta är en tråkig historia o jag håller just på att fundera hur jag skall få min väldigt talanga unghäst fortsatt utbildad o tävlad med bra samarbete utan att någon av parter skall bli ruinerade el besvikna.

Har fått erbjudande förut av toppryttare men tackat nej då jag själv ej skulle få sälja hästen när "jag" ville.

Ja, konstigt att Anette gick med på kontraktet men oxå konstigt att Lundbäck ej erbjudit henne pengar!! Hur tror de att hon skall känna att det är en "win win situation"? säljer man så gör man ju det innan hästen är 14 tycker jag.
 
Sv: Tvisten fortsätter kring Madick

Nu var det väl så att det var tjafs mellan ägarna och fam Lundbäck i den historien också, alltså innan hästen såldes. :crazy:

Jag har full förståelse för att man vill undvika att bli av med en häst som man tränar/tävlar, som man har kvalat och har en planering för :p. Särskilt om det är ens levebröd!
Men man kan skriva avtal som garanterar det, utan att ägaren behöver bli "överkörd".

Många av de andra toppryttarna klarar ju av att se till att de har avtal med hästägare, däri BÅDA känner sig nöjda (ryttare - och ägare). Och bara för att man en gång har blivit "bränd", kan man inte straffa andra som inte hade med det gamla att göra..... :grin:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 902
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 797
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 498
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
874
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp