Sv: Twilight

Fast hon tar ju inte livet utav sig? Hon klippdyker, precis som några utav killarna gjort tidigare i filmen? Hon gör det ju inte för att dö, utan för att hon har hittat ett sätt att höra hans röst och det handlar ju även många scener om. Hon kör cross, hon raggar upp äldre gubbar osv. Alice ser det i sina syner och Edward läser hennes tankar... Vrickad ja, men det är en saga..

Jag håller med om filmen är vrickad, precis som att jag kan tycka att Harry Potter filmerna också är bra vrickade i bland.
Jag tycker också att det är fel att Bella blir en svag och färglös människa när Edward inte är med. Men jag skulle inte säga att den är farlig för en 11 åring att se på.

Ja okej, hon kanske inte gör det med motivet att ta livet av sig, det har du nog rätt i. MEN hon utsätter sig medvetet för mycket riksfyllda situationer och på sätt och vis är det samma sak. Det är ett destruktivt beteende som inte är ovanligt idag och som absolut inte ska romantiseras. Kontentan är att hon gör massa saker som med stor sannolikhet skulle ha tagit livet av henne, men räddas såklart av de olika männen omkring sig.

Jag skulle nästan hellre visa Hunger games för en elvaåring (lugn, egentligen skulle jag vänta lite med den också eftersom det är rätt mycket att smälta).


Här är två listor med lite inspiration:
http://rattviseformedlingen.se/lista/barnfilmer-dar-stereotypa-forestallningar-stalls-pa-anda
http://rattviseformedlingen.se/lista/barnfilmer-dar-stereotypa-forestallningar-stalls-pa-anda
 
Sv: Twilight

Jag har inte barn. När jag får barn har förhoppningsvis utvecklingen gått framåt vad det gäller genusbra barnfilmer. Skulle jag ha barn nu skulle det givetvis bero på hur gammalt barnet var men spontant känns Finding Nemo, Charlie och Lola, Dinosaurietåg, svärdet i stenen, pettson och findus lejonkungen långt bättre än snövit eller askungen. Jag hoppas att det kommer fler filmer som faktiskt är bra istället för bara inte jättedåliga. Sen finns det massvis med exempel om du googlar :)
 
Sv: Twilight

Ja okej, hon kanske inte gör det med motivet att ta livet av sig, det har du nog rätt i. MEN hon utsätter sig medvetet för mycket riksfyllda situationer och på sätt och vis är det samma sak. Det är ett destruktivt beteende som inte är ovanligt idag och som absolut inte ska romantiseras. Kontentan är att hon gör massa saker som med stor sannolikhet skulle ha tagit livet av henne, men räddas såklart av de olika männen omkring sig.

Jag skulle nästan hellre visa Hunger games för en elvaåring (lugn, egentligen skulle jag vänta lite med den också eftersom det är rätt mycket att smälta).


Här är två listor med lite inspiration:
http://rattviseformedlingen.se/lista/barnfilmer-dar-stereotypa-forestallningar-stalls-pa-anda
http://rattviseformedlingen.se/lista/barnfilmer-dar-stereotypa-forestallningar-stalls-pa-anda

Jag håller med dig i det du säger att hon är väldigt ensam utan sina killar osv. Men det är fortfarande en saga... Jag hoppa någonstans att föräldrar kan förklara vad som är en saga och verklighet :).
Sen som någon nämnde, bättre att se den med mamma som kan förklara, än att se den själv med kompisarna, speciellt om man är känslig! :)

Hunger games kan jag inte uttala mig om, har inte sett den, däremot har jag läst böckerna. Men vad jag har hört ska filmen vara ganska så rå?
Intressanta länkar :)
 
Sv: Twilight

Det handlar mer om tycker jag att ge sina ungar bra föredömen. Whatsherface Swan är inte en sån. Inte heller creepy Edward. Därför skulle jag vilja att mina ungar var tillräckligt stora när de såg nåt sånt (och vilken exakt ålder det är beror ju på ungarna) så man kan diskutera och problematisera det hela. Kontrollerande snubbar vill inte jag att mina ungar ska få normaliserat..
 
Sv: Twilight

Det handlar mer om tycker jag att ge sina ungar bra föredömen. Whatsherface Swan är inte en sån. Inte heller creepy Edward. Därför skulle jag vilja att mina ungar var tillräckligt stora när de såg nåt sånt (och vilken exakt ålder det är beror ju på ungarna) så man kan diskutera och problematisera det hela. Kontrollerande snubbar vill inte jag att mina ungar ska få normaliserat..

Men blir det verkligen "normaliserat" då? Det är en film, en saga, en berättelse. Barnen använder ju själv fantasi när dom leker? Det finns ju alltid en bad gay, en tjuv eller liknande med i alla sagor/filmer osv

Vad är en bra förebild? Någon som du säger är bra? Är det inte bättre att säga "Man kan vara på det här sättet, men även det här. Vilket tycker du är bäst?" Barnen kommer aldrig få egna åsikter eller bli självständiga om föräldrarna talar om vad dom ska tycka. Självklart väg leda, men det avgörande valet måste barnet själv få göra tycker jag.
 
Sv: Twilight

Men det är ju inte en bad guy, han framställs som BRA. DET är problemet. En tjuv framställs som elak,Edward förväntas man tråna efter. DET är en jävla skillnad.

Givetvis är en bra förebild nån jag tycker är bra. Annars skulle jag kalla den för dålig förebild.

Har du helt missat att mängder med tjejer och kvinnor är fast i fruktansvärt destruktiva förhållanden? Att svartsjuka knäppskallar som Edward går omkring på gatan och att vissa, jag till exempel, inte vill att mina framtida döttrar tror att deras beteende är okej och schysst och nåt man ska acceptera.

Alla formar och påverkar sina barn. Även ni som låter dem se vad som helst.
 
Sv: Twilight

Fast varför ska just twiligt tala om vad barnen ska tycka då? Menar du att du inte ser att twiligt romantiserar ett rubbat beteende?
 
Sv: Twilight

Tillägg,: jag har ju redan sagt att mina ungar skulle få se skiten när de var stora nog för att kunna resonera kring det. Så vad problemet är förstår jag inte riktigt. Alla föräldrar anpassar nog barnens tv-vanor efter ålder - knappast särskilt kontroversiellt.
 
Sv: Twilight

Men det är ju inte en bad guy, han framställs som BRA. DET är problemet. En tjuv framställs som elak,Edward förväntas man tråna efter. DET är en jävla skillnad.

Givetvis är en bra förebild nån jag tycker är bra. Annars skulle jag kalla den för dålig förebild.

Har du helt missat att mängder med tjejer och kvinnor är fast i fruktansvärt destruktiva förhållanden? Att svartsjuka knäppskallar som Edward går omkring på gatan och att vissa, jag till exempel, inte vill att mina framtida döttrar tror att deras beteende är okej och schysst och nåt man ska acceptera.

Alla formar och påverkar sina barn. Även ni som låter dem se vad som helst.

Ang det fet markerad: Nej jag har verkligen inte missat att det finns både kvinnor och män som är fast i olika sunda/osunda förhållanden.

Självklart väljer du som förälder vad dina barn ska se. Men det brukar oftast sluta fel när man förbjuder barn att göra saker. I det här fallet slutar det nog med att man ser filmen själv, eftersom alla kompisar har sett den. Har man då tankar eller funderingar kring filmen kan man inte komma till mamma och fråga om dom.
Det är väl ett väldigt bra sätt att visa en film då om man vill att ens barn ska hålla sig borta? "Tycker ni han beter sig normalt?" "Om ni får en kille som beter sig på det här sättet (eller tjej för den delen!) så får ni jätte gärna komma till mig så hjälper jag er".
Bara för att barnen ser film så har jag väldigt svårt att tro att dom tror att det är bra. Förespråkar du även att barnen inte ska se tex Karate kid? Där lär sig ju barnen att slåss emot varandra?
 
Sv: Twilight

Jag tycker det är svårt att kalla twilight saga, eftersom den spelas av riktiga människor och inte tecknade.
Det blir mer verkligt då.
 
Sv: Twilight

Fast varför ska just twiligt tala om vad barnen ska tycka då? Menar du att du inte ser att twiligt romantiserar ett rubbat beteende?

Jag har sagt att jag tycker filmen är rubbad :). Och jag håller med om att det är en dålig film. MEN jag anser inte att filmen skulle skada en 11åring om hon eller han såg den.
Jag förstår precis vad det är ni menar, ni anser inte att Edward är frisk, jag håller med. Men det är fortfarande en film. Om mina 3-4 åringar på jobbet vet att Pippi inte finns utan hon finns bara på filmen så kan nog en 11 åring förstå en film som twiligt också. Det är därför jag sagt det, är mamma med så varför skulle dottern inte få se filmen? Däremot så anser mamma eller pappa att filmen inte är lämplig för ens barn så har dom alla rätt att begränsa det, även fast jag kan tycka det är fel väg att vandra.
 
Sv: Twilight

Tillägg,: jag har ju redan sagt att mina ungar skulle få se skiten när de var stora nog för att kunna resonera kring det. Så vad problemet är förstår jag inte riktigt. Alla föräldrar anpassar nog barnens tv-vanor efter ålder - knappast särskilt kontroversiellt.

Som jag skrivit många gånger, självklart väljer mamma och pappa vad barnen ska se! :) MEN ts undrade vad vi tycker om filmen: Ja den är rubbad, men ajg anser att en 11 åring klarar av att se den speciellt med mamma och pappa till hands efter filmen. :)
 
Sv: Twilight

Jag har inte sett Karate Kid så där kan jag inte uttala mig alls.

Angående att kompisar ser så är det ett problem inte bara gällande Twilight. Ska jag låta min 14-åring krök hemma för att hon annars kanske dricker hos vänner? Kolla på skräck när hon är för liten för att hon kanske ser det hos vänner? Sämsta argumentet i världshistorien om du frågar mig.
 
Sv: Twilight

Jag tycker det är svårt att kalla twilight saga, eftersom den spelas av riktiga människor och inte tecknade.
Det blir mer verkligt då.

Fast alla filmerna heter tillsammans "The Twilight saga". Men jag förstår din poäng. Men jag tror ändå en 11åring är tillräckligt gammal att förstå skillnaden. Däremot finns det med i bilden att SF bio valde att sätta 15års gräns på vissa utav filmerna.
 
Sv: Twilight

Jag har inte sett Karate Kid så där kan jag inte uttala mig alls.

Angående att kompisar ser så är det ett problem inte bara gällande Twilight. Ska jag låta min 14-åring krök hemma för att hon annars kanske dricker hos vänner? Kolla på skräck när hon är för liten för att hon kanske ser det hos vänner? Sämsta argumentet i världshistorien om du frågar mig.

Fast enligt mig är det en väldig skillnad på att se en film och kröka? Det som jag tar stöd emot: Svensklag 18år för alkohol. Filmen (några av dom): 11år. Hon har alltså "rätt" att se filmen själv, oavsett. Däremot kan mamma eller pappa komma med förslag: Jag har sett filmen och jag tror inte den är lämplig för dig.
 
Sv: Twilight

För mig är det stora skillnader mellan "förbjuda" (knivar), "medvetet undanhålla" (skräckfilmer), "inte aktivt förmedla" (filmer med tveksamma budskap) och "vara varsam med" (filmer som man kan behöva prata om efteråt).

Förbjuda filmer är lämpligt för barn under tre år eftersom barn under tre inte ska titta på skärmar alls.

Oaktat ålders- och mognadsfrågan: Jag har inte sett Twilight men efter vad jag hört om den är det nog en film jag inte aktivt skulle förmedla alternativt vara varsam med beroende på ålder. Det gäller för övrigt det mesta från Disney också.

Vad kompisar gör är ett ganska kasst argument (och jag hoppas att jag kan motstå trycket när "alla" kompisar på dagis har iPhone).
 
Senast ändrad:
Sv: Twilight

För mig är det stora skillnader mellan "förbjuda" (knivar), "medvetet undanhålla" (skräckfilmer), "inte aktivt förmedla" (filmer med tveksamma budskap) och "vara varsam med" (filmer som man kan behöva prata om efteråt).

Förbjuda filmer är lämpligt för barn under tre år eftersom barn under tre inte ska titta på skärmar alls.

Oaktat ålders- och mognadsfrågan: Jag har inte sett Twilight men efter vad jag hört om den är det nog en film jag inte aktivt skulle förmedla alternativt vara varsam med beroende på ålder. Det gäller för övrigt det mesta från Disney också. QUOTE]

jag förstår vad du menar. och håller för övrigt med om Disney, om man ska diskutera just budskap i filmer så kan jag inte tycka att dom har sundaste scenerna i sina filmer.
tex Lejonkungen: Scar dödar sin bror för att få makten han alltid drömt om.
 
Sv: Twilight

Men du, kan du inte alls förstå att det var en jämförelse? Jag tycker att ditt argument inte håller för då är det överförbart på annat. Men okej, för att göra det lättare för dig att förstå: ska jag låta mina ungar kolla på porr och skräck när de är rätt unga bara för att risken annars finns att de kollar hos vänner?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Twilight

Fast det är ju uppenbart i hela filmen att Scar är ond. Det glorifieras eller romantiseras ju inte direkt. Sen att det kan vara läskigt är ju en sak men jag tycker inte att filmen är olämplig bara för att nån är dum i den.
 
Sv: Twilight

Av nyfikenhet,: är du utbildad för att jobba på förskola?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 909
Senast: Yrsel
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 258
Senast: MiniLi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 040
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 491
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp