Sv: Twilight

Men du, kan du inte alls förstå att det var en liknelse? Jag tycker att ditt argument inte håller för då är det överförbart på annat. Men okej, för att göra det lättare för dig att förstå: ska jag låta mina ungar kolla på porr och skräck när de är rätt unga bara för att risken annars finns att de kollar hos vänner?

Jag förstår precis vad det är du menar. Du behöver inte dum förklara människor.
Jag tycker fortfarande det är en väldig skillnad. Vad menar du med rätt unga? Jag har killkompisar som såg på porr när dom var 12-13år. Jag kan inte tänka mig att deras föräldrar gillat det, men dom gjorde det ändå.

Vi pratar om en film, en berättelse en saga. Där både är överrens om att filmen är vrickad. Men tror du verkligen en 11 åring skulle bli en sämre människa av att se filmen?
Om vi tar Harry Potter som ett annat exempel? Får barnen se dom? Får barnen gå om kring och tro att det ä mugglare på stan. Att man kan bli hämtat utav Hagrid om man kan prata med ormar? Att det faktiskt finns dom som kan trolla? Att vi ska vara rädda för att dödsätarna kommer tbx?
Jag förstår att det är Edwards beteende som du inte gillar, och att det inte är filmen i säg du har emot. MEN, är det då inte bättre att man kan se den tillsammans och prata om det? Jag håller med om att beteendet inte är sunt, MEN jag tror fortfarande inte en 11åring blir en sämre människa utav att se filmen. Om hon nu skulle börja gilla Edward tror jag att hon hinner växa ifrån det innan det är dags för några seriösa förhållanden.
 
Sv: Twilight

Ja, men föräldrarna skulle väl knappast förväntas kolla på porr med dem för att man minsann ska kolla på allt med dem och diskutera det? Det är DET jag vänder mig mot. Det finns massa grejer ungarna riskerar att göra med kompisar och jag som förälder kan knappast tvingas göra allt det.

Harry Potter skulle de få se när de var stora nog att bli rädda. Jag personligen ser ingen fara i att ungen tror att det finns drakar när de är små, så länge de inte blir rädda, eftersom de knappast matas dagligen med att drakar finns. Vet du vad de däremot matas med dagligen är stereotypa könsroller. Enorm skillnad om du frågar mig. Särskilt med tanke på att risken är minimal att de går runt hela livet och tror på drakar. Risken att dottern hamnar i en tråkig relation är minst sagt något större.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Twilight

Jag är nyfiken på om du läst pedagogik. Och genus.
 
Sv: Twilight

Ja, men föräldrarna skulle väl knappast förväntas kolla på porr med dem för att man minsann ska kolla på allt med dem och diskutera det? Det är DET jag vänder mig mot. Det finns massa grejer ungarna riskerar att göra med kompisar och jag som förälder kan knappast tvingas göra allt det.

Harry Potter skulle de få se när de var stora nog att bli rädda. Jag personligen ser ingen fara i att ungen tror att det finns drakar när de är små, så länge de inte blir rädda, eftersom de knappast matas dagligen med att drakar finns. Vet du vad de däremot matas med dagligen är stereotypa könsroller. Enorm skillnad om du frågar mig. Särskilt med tanke på att risken är minimal att de går runt hela livet och tror på drakar. Risken att dottern hamnar i en tråkig relation är minst sagt något större.

Nej man behöver inte diskutera alla filmer. Men nu var det väl det osunda förhållandet i filmen som diskuterades inte filmen i säg? Eller har jag missuppfattat nått? Båda två är ju överrens om att filmen är vrickad? Du anser att barn inte ska se den, jag anser att 11åringar kan se den med sin mamma eller pappa.
Sen tycker jag att föräldrar ska kunna prata om sex med sina barn också.
Det finns vuxna som tror på drakar och skogsdjur och säger sig se dessa också. Men dom ska spärras in på mentalsjukhus eller? Man kan hamna i dåliga relationer oavsett vad man ser för film. Jag tror inte att filmerna är det störta felet i samhället.
 
Sv: Twilight

Men blir det verkligen "normaliserat" då? Det är en film, en saga, en berättelse. Barnen använder ju själv fantasi när dom leker? Det finns ju alltid en bad gay, en tjuv eller liknande med i alla sagor/filmer osv

Vad är en bra förebild? Någon som du säger är bra? Är det inte bättre att säga "Man kan vara på det här sättet, men även det här. Vilket tycker du är bäst?" Barnen kommer aldrig få egna åsikter eller bli självständiga om föräldrarna talar om vad dom ska tycka. Självklart väg leda, men det avgörande valet måste barnet själv få göra tycker jag.

Det här med normalisering är jätteviktigt och något som sker med oss alla hela tiden, ju mer man vet om det desto mer kan man stå emot det. Normalisering påverkar i allra högsta grad barns lekar.
Ett konkret exempel som jag brukar ta upp är när vi lekte "mamma, pappa, barn" på dagis. Den som var pappa skulle gå till jobbet varje morgon och vara borta tills det blev kväll i leken, mamman skulle laga mat och ta hand om barnen som bara skulle fjanta runt och leka. Värsta 50-talsidealen va? Tyvärr var det i början av 90-talet... Det var nog ingen som hade berättat för oss ( alla akademikerbarn med två arbetande föräldrar) hur leken skulle lekas, utan det var något vi hade lärt oss av filmer och böcker där familjerna såg ut så.
Det var ett exempel på väldigt små barn, men på samma sätt som fyraåringar lätt tar till sig bilden av hur en familj ska se ut tror jag att prepubertala elvaåringar har väldigt lätt att ta till sig och normalisera en skev bild av kärleksförhållanden. Därför tycker jag att man ska försöka hitta bättre alternativ och spara sånt som Twilight till senare, men även då problematisera kring filmerna.

Jag är inte mycket för förbud, men det finns flera nivåer mellan förbud och fri tillgång.

Jag tycker inte att våld är lika farligt att se. Våld är något konkret, det är lätt att se och förstå att Sara slår Lisa. De flesta barn får också höra ett antal gånger under sin uppväxt att våld är fel. Det är inte alls lika konkret att Sara och Lisa har ett destruktivt förhållande. Det är inte heller lika vanligt att barn från unga år får lära sig hur ett destruktivt förhållande ser ut och att det är fel.
 
Sv: Twilight

Läste du vad jag skrev eller? Skrev ju att om man väljer vad man läser för barnen och låter dom se på tv och film är det en sak och det förstår jag om man väljer att göra.
 
Sv: Twilight

Sista meningen: ja, 30 000 misshandelsanmälningar av kvinnor som blir misshandlade av män och alla som mördas talar sitt tydliga språk imo.
 
Sv: Twilight

Bara för att barnen ser film så har jag väldigt svårt att tro att dom tror att det är bra. Förespråkar du även att barnen inte ska se tex Karate kid? Där lär sig ju barnen att slåss emot varandra?

Först är jag så otroligt glad äver alla kloka svar som har kommit! Buke som bäst absolut!

Karate Kid rullar ofta här hemma. Min dotter tävlar i Taekwondo så den filmen var perfekt för oss. Dottern är dessutom adopterad från Kina så filmen är viktig för henne. Vi vill ju ge henne en positiv bild av sitt ursprungsland.
 
Sv: Twilight

Jag har aldrig sagt att nån ska spärras in nånstans. Din argumentation är så låg att det är pinsamt. Tack för mig!

Ps. Googla och läs vad normalisering är.
 
Sv: Twilight

Jag har inte sett Karate Kid så där kan jag inte uttala mig alls.

Angående att kompisar ser så är det ett problem inte bara gällande Twilight. Ska jag låta min 14-åring krök hemma för att hon annars kanske dricker hos vänner? Kolla på skräck när hon är för liten för att hon kanske ser det hos vänner? Sämsta argumentet i världshistorien om du frågar mig.

Man kan ju inte styra vad som sker hemma hos kompisar. När dottern var 6 år såg hon första Happy Pottern hemma hos en vän! Mamman i familjen satt och tittade och barnen kom förbi och började också titta. Totalt olämpligt! Men när kompisars föräldrar saknar omdöme kan man inte göra mycket.
 
Sv: Twilight

Det här med normalisering är jätteviktigt och något som sker med oss alla hela tiden, ju mer man vet om det desto mer kan man stå emot det. Normalisering påverkar i allra högsta grad barns lekar.
Ett konkret exempel som jag brukar ta upp är när vi lekte "mamma, pappa, barn" på dagis. Den som var pappa skulle gå till jobbet varje morgon och vara borta tills det blev kväll i leken, mamman skulle laga mat och ta hand om barnen som bara skulle fjanta runt och leka. Värsta 50-talsidealen va? Tyvärr var det i början av 90-talet... Det var nog ingen som hade berättat för oss ( alla akademikerbarn med två arbetande föräldrar) hur leken skulle lekas, utan det var något vi hade lärt oss av filmer och böcker där familjerna såg ut så.
Det var ett exempel på väldigt små barn, men på samma sätt som fyraåringar lätt tar till sig bilden av hur en familj ska se ut tror jag att prepubertala elvaåringar har väldigt lätt att ta till sig och normalisera en skev bild av kärleksförhållanden. Därför tycker jag att man ska försöka hitta bättre alternativ och spara sånt som Twilight till senare, men även då problematisera kring filmerna.

Jag är inte mycket för förbud, men det finns flera nivåer mellan förbud och fri tillgång.

Jag tycker inte att våld är lika farligt att se. Våld är något konkret, det är lätt att se och förstå att Sara slår Lisa. De flesta barn får också höra ett antal gånger under sin uppväxt att våld är fel. Det är inte alls lika konkret att Sara och Lisa har ett destruktivt förhållande. Det är inte heller lika vanligt att barn från unga år får lära sig hur ett destruktivt förhållande ser ut och att det är fel.

Håller med på just mamma pappa barn leken. Men jag måste då berätta att vi hade för ett par veckor sen ett par barn som lekte just denna leken. Dom hade två mammor (en var en pojke) och en pappa med handväska (en flicka). Det är mycket som är påväg framåt.

Jag vidhåller fortfarande att just twilight filmerna är vrickade. MEN jag tror inte en 11åring blir skadad av att sen den. Speciellt inte eftersom det finns många andra filmer som berättar en annan historia. Just det här med mamma pappa barn var lika dant i alla filmer = det är klart dom/vi tror det är rätt.
 
Sv: Twilight

Nej precis och lösningen är ju knappast att vara lika obetänksam själv.
 
Sv: Twilight

Nej, en 11åring blir kanske inte skadad av just precis BARA en twilightfilm.

Men nu är det ju inte bara twilightfilmen. 11åringar blir bombarderade med information om hur man ska vara. Man behöver inte spä på det med filmer som har en sjukt skev syn på hur man ska vara.
 
Sv: Twilight

Nej, en 11åring blir kanske inte skadad av just precis BARA en twilightfilm.

Men nu är det ju inte bara twilightfilmen. 11åringar blir bombarderade med information om hur man ska vara. Man behöver inte spä på det med filmer som har en sjukt skev syn på hur man ska vara.

:bow:


Lotusblomman: vad skönt att höra att det går framåt!
 
Sv: Twilight

Nej, en 11åring blir kanske inte skadad av just precis BARA en twilightfilm.

Men nu är det ju inte bara twilightfilmen. 11åringar blir bombarderade med information om hur man ska vara. Man behöver inte spä på det med filmer som har en sjukt skev syn på hur man ska vara.

Vi alla blir tyvärr bombade med massor av saker hur vi ska vara, vem vi ska vara osv. :(
Då anser jag snarare att det är värre för en 11åring att sitta och läsa tidningar som Julia eller Frida där man pratar om vilken Brun utan sol som är bäst, eller vilket klädesplagg som är hetast i vår...
 
Sv: Twilight

Man behöver ju inte välja mellan att se Twilight eller att läsa Frida, det är fullt möjligt att välja bort båda till förmån för annat...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 900
Senast: Yrsel
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 242
Senast: MiniLi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 022
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 484
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp