Sv: Twilight

:D Jag tror inte att vuxna som tror på drakar är ett jättestort problem, men jag kan ha missat något.

Ska jag vara ärlig så tror jag inte det heller, men man vet aldrig, en vacker dag kanske det hoppar upp en gammal gumma som talar om att jag trampat ihjäl ett skogstroll ;).. Men det finns fortfarande som tror att dom finns.. Vilket inte alls är ett lika stort problem som osunda förhållanden, men jag hoppas att alla förstår min poäng :)
 
Sv: Twilight

låter ni era barn se amerikanska filmer överhuvudtaget? tycker inte twilight är sämre än någon annan amerikansk film jag sett
 
Sv: Twilight

Man behöver ju inte välja mellan att se Twilight eller att läsa Frida, det är fullt möjligt att välja bort båda till förmån för annat...

:up: jag håller med dig. MEN är det inte bättre att förklara för barnet att det finns en värld som ser ut så där, men även så här?
 
Sv: Twilight

Fast med tanke på att det finns vuxna människor (ja, över 20 år) som glorifierar Bella och Edwards förhållande tror jag definitivt att en 11-åring kan påverkas negativt.
 
Sv: Twilight

Fast med tanke på att det finns vuxna människor (ja, över 20 år) som glorifierar Bella och Edwards förhållande tror jag definitivt att en 11-åring kan påverkas negativt.

Men kan man då inte förklara för barnet när man ser filmen att det inte är sunt att leva så?
Det är ju itne så att du behöver sätta på filmen och säga "nu ska vi se en film om hur man inte ska göra". utan vill dottern gärna se filmen kan väl se den tillsammans och prata runt den?
 
Sv: Twilight

Var hamnar religionen när man pratar om sagor? Vår familj är icketroende men majoriteten av grannarna är öppet troende. Sagor i min värld. Inte lika skadligt som Twilight men fortfarande sagor som folk dessutom betraktar som en absolut sanning. I Tyskland får man välja om barnet ska få undervisning i evangelisk religion, katolisk religion eller etik. På etiken hamnar då judar och muslimer samt de ytterst få barnen där föräldrarna inte är troende. Vi pratar ofta om trosfrågor här hemma eftersom grannbarnen är aktivt troende.
 
Sv: Twilight

Fast jag vet inte om det är så enkelt, faktiskt. Tycker man jättemycket om filmen och alla ens vänner också gör det blir det nog svårt att lyssna på mamma som tycker att Edward inte är en bra förebild.
 
Sv: Twilight

Fast jag vet inte om det är så enkelt, faktiskt. Tycker man jättemycket om filmen och alla ens vänner också gör det blir det nog svårt att lyssna på mamma som tycker att Edward inte är en bra förebild.

Det blir ju så i alla såna saker. Tycker man jätte mycket om killen och ens vänner tycker han är helt okej då skiter man i vad mamma tycker om den nya killen. Tyvärr... Då spelar det ingen roll om man sett en film eller inte. Har man däremot pratat om det hemma, så kanske det ringer en klocka när mamma säger "kommer du ihåg när vi såg den där filmen, när du tyckte det var så fel, känner du igen det nu?"
 
Sv: Twilight

Kan man ju göra - när barnet upptäcker den. Man behöver ju inte aktivt förmedla Frida bara i syfte att diskutera den.

Självklart inte. Men ibland låter det som att föräldrar ska gömma omvärlden för sina barn. Nu var det ju så att ts dotter önskade sig filmen, då kan man väl se den och diskutera den om man känner att man behöver göra det?
 
Sv: Twilight

Det går ju inte att sätta sitt barn i en egen bubbla och stänga ute allt som man själv tycker är olämpligt. Men så länge som man kan ha en dialog om det så kan man förhoppningsvis nyansera bilden en del. Vissa tv-serier får dottern knappt titta på eftersom det är så uselt. Jag har koll på vad hon tittar på. Tycker att det är viktigt. Vi har inte satellit parabol här hemma så de sämsta skitkanalerna har tack och lov försvunnit. Nu har vi bara några få kanaler som visar lite mer kvalitetsfilmer. Men jag censurerar bort en del skitprogram.
 
Sv: Twilight

Jag tycker det är svårt att kalla twilight saga, eftersom den spelas av riktiga människor och inte tecknade.
Det blir mer verkligt då.

Men saga i den här meningen betyder inte just pluttenuttig berättelse, precis som sagan om ringen inte betyder det heller.
Ordet saga kommer från den isländska betydelsen "muntlig eller skriftlig historia, berättelse eller fantasisaga".
 
Sv: Twilight

Självklart inte. Men ibland låter det som att föräldrar ska gömma omvärlden för sina barn.
Om man inte uppfattar de skillnader jag redogjorde för tidigare så kan det nog uppfattas så.

Nu var det ju så att ts dotter önskade sig filmen, då kan man väl se den och diskutera den om man känner att man behöver göra det?
Jag är generellt för ett minimum av förbud och ett maximum av diskussion, å andra sidan vet jag att barn inte alltid vet sitt eget bästa och ofta vill en massa saker utan att egentligen veta varför, eller möjligen för att "alla andra ...", så det är ju en avvägning man får göra. Och var går gränsen? Hur långt ska barnets vilja styra?

Sen kommer barnet att göra saker hos kompisar och i hemlighet också och då kan man prata kring det då (och inte bli arg), men man måste ju tack och lov inte göra som kompisarnas föräldrar.

Rent hypotetiskt alltså.
 
Sv: Twilight

Jag har sagt att jag tycker filmen är rubbad :). Och jag håller med om att det är en dålig film. MEN jag anser inte att filmen skulle skada en 11åring om hon eller han såg den.
Jag förstår precis vad det är ni menar, ni anser inte att Edward är frisk, jag håller med. Men det är fortfarande en film. Om mina 3-4 åringar på jobbet vet att Pippi inte finns utan hon finns bara på filmen så kan nog en 11 åring förstå en film som twiligt också. Det är därför jag sagt det, är mamma med så varför skulle dottern inte få se filmen? Däremot så anser mamma eller pappa att filmen inte är lämplig för ens barn så har dom alla rätt att begränsa det, även fast jag kan tycka det är fel väg att vandra.

Sensmoralen i Twilight är så rutten så det finns inte ord att beskriva, och det handlar inte om att veta vad som är film och vad som är verklighet... Jag är helt säker att alla som sett twilight vet att storyn är fiktiv. Det handlar om vampyrer för sjutton! Men även fiktiva berättelser säger oss ibland saker om livet och påverkar våran värdegrund. Det finns berättelser som visar exempel på rätt och fel, ont och gott, känslor, relationer och så vidare.

Och twilight har tyvärr lyckats ganska bra med just det ovanstående. Det är en storm av kvinnor som fallit för denna triologi; unga, unga vuxna och även gamla tanter. Det syns även väldigt tydligt bland denna storm vad som är älskvärt med twilight och relationen mellan huvudpersonerna. Tantsnusket som växte fram handlar om en hyperdominant BDSM utövare som faktiskt t.o.m är mer kontrollerande och svartsjukare än original-Edward. Mer likande tantsnusk baserat på tantsnusket, som baserades på twilight, ökar. Kolla bara adlibris t ex.

Men värst är ändå fanfiction.net där unga människor målar upp en klockren psykopat i sina noveller. I vissa fall glorifieras t.o.m kvinnomisshandel och våldtäkt...

Så VARFÖR skulle man som förälder låta sina barn se på en film med så skadlig sensmoral, som dessutom lyckats tilltala allt för många kvinnor? Vad får dig att tro att en 11-åring kan resonera rätt, när det finns 40-åriga tanter som inte kan det?

Det är ett skämt att du jämför detta med Pippi. Som i stora drag handlar om en stark, tuff och självständig liten tjej! På vilket sätt skulle det ens vara lite skadligt för en 11-åring att finna inspiration till lek, drömmar och tankar om livet i en Pippi-film?

Hur mycket skada tror du att en tjej tar av att vilja vara Pippi jämfört med att vilja vara Bella?

Twilight lär oss att det som egentligen är fel är rätt. Och det är inte bra, verkligen, verkligen inte bra...
 
Sv: Twilight

Lånar din knapp lite.

Har inte riktigt läst hela tråden men det är ju inte bara Edward som är störd. Bella framställs ju som ett riktigt våp som inte kan något själv och som får bli behandlad hur som helst av en kille.
 
Sv: Twilight

för det första. det finns en anledning till ålersgränser på bio och jag förespråkar att man följer dem. nu är det väl bara den sista vad jag förstått som har femtonårsgräns (rätta mig om jag har fel) men jag tycker att alla borde ha det.

skillnaden på twilight och andra fantasyfilmer är att den utspelar sig inte i en fanasivärld utan i verkligheten. därför är det mycket lämpligare för en 11åring att titta på sagan om ringen och harry potter eftersom man tydligt fattar att det är på låtsas.

jag förstår era tankar om att twilight inte förmedlar särskilt sunda ideal men samtidigt, enligt mig, finns det inte särskilt många filmer som gör det. hade det varit min dotter hade jag kanske väntat tills hon varit iallafall 13 och kolla på filmen, och då tittat med henne.
i dessa tider med alla twilightfantaster är det nog tyvärr omöjligt att undvika filmen, troligen kommer hon se den hos nån kompis...
 
Sv: Twilight

Jag tror inte att någon i tråden har pratat om totalförbud. Jag skrev att jag skulle vänta några år (till typ 13) och sen se filmen tillsammans med mina barn och prata med dem om den. Och jag förstår inte hur det kan vara så kontroversiellt.
 
Sv: Twilight

Låter vettigt tycker jag! Vad jag ville belysa var hur ni ser på andra filmer som barn/tonåringar ser, twilight är knappast den enda med dåligt budskap om man säger så.. Till exempel filmen ted, hur många av er har sett den? Jag vet att den är väldigt populär bland såväl äldre som yngre killar och jag vet många föräldrar som låtit pojkar i lågstadiet se den...
Under stor del av filmen ser man hur huvudpersonerna röker på och det är liksom inget konstigt med det, det förmedlas som okej. Sånt gör mig mörkrädd...

Så hur ska man som förälder agera är väl den centrala frågan? man kan ju inte undvika all skit som finns (för det finns så mycket!!) och tyvärr finns det många föräldrar som struntar fullständigt i åldersgränser..

Tror det är viktigt att prata med andra föräldrar med om vad de har för regler för sina barn och vilka filmer de får se. På så sätt kan man ju försöka undvika att barnet ser olämpliga filmer hos en kompis. Om man snackar ihop sig med andra vuxna som kanske inte ens tänkt i de tankebanorna slipper man ju sen höra "men alla andra får..." det kan vara jobbigt för barnet om den känner att den är ensam om att inte få titta på vad som helst. Enklare blir det om man är fler föräldrar som kommer överens om gemensamma regler kring detta så gott det går :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 900
Senast: Yrsel
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 246
Senast: MiniLi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 023
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 484
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp