Tycker ni detta är rätt?

Man hur lämpligt är det med hingstar som springer igenom staket och kommer lösa??
De kanske får motioneras på annat sätt????
 
Nej, definitivt inte, men man får väl bygga staket efter hästen och inte tvärtom, jag har själv 3 hingstar och därför rejält staket med både ström och plankor.. I värsta fall får man väl bygga 2 meter högt och tätt staket!!! Herregud, tänk om alla skulle resonera så, "Min häst får stå inne för den är dum att leda" osv.. Man kan hitta på hur många ursäkter som helst för att låta hästen stå inne men en häst måste väl för f*n få vara häst!!
 
Varför skriver många som svar på trådskribentens första inlägg saker som: "ja, det är inte rätt" och "nej, det är synd om hästarna".. ja, men det blir nog inte bättre om ni inte tipsar henne på vad hon kan göra!!!! :mad:

Jag säger det att: prata med ägarna och om det inte händer något så får du helt enkelt anmäla! vilket häst är det du rider då?! inte någon av dem som inte går ute eller?! :crazy:
 
Ja, det är ju bra.. men det har inte trådskaparen så stor nytta av att veta utan mer tips vad hon kan göra.. det är ingen idé att konstatera hur dumma folk kan vara som gör så.. de flesta som har något i huvudet tycker det så det är ingen nyhet! :smirk:
 
Det "öustiga" i kråksången är väl att detta är typiskt hästmänniskor enligt min uppfattning - vi här på sidan förfasar oss över att hästarna inte får vara ute, medan andra förfasar sig över att vi släpper våra hästar vind för våg fler timmar om dagen utan uppsyn. Och det finns inget att anmäla, tyvärr, även om hästarna ALDRIG går i hagen såvitt jag vet - det finns inga sådana regler (hoppas jag har fel, men jag tror inte att sådana bestämmelser finns).

Det finns alltså inte mycket du kan göra mer än att fråga varför de gör som de gör, och möjligen försöka få dem att se saken från en annan synvinkel.

Alltför vanligt enligt min uppfattning att hästar inte behandlas som hästar, och ofta på grund av att de kostar så mycket att man inte vågar riskera skador i hagarna. Men de mnänniskor som tänker så tycker ju ofta å andra sidan att det är fel att låta hästarna få möjlighet att skada sig - så rätt eller fel är upp till var och en.....
 
Jovisst håller jag med dig om att hästar ska kunna gå ute, men IBLAND finns det faktiskt mer eller mindre hopplösa fall. Har man en häst som riskerar sitt eget liv och lem för att komma ur hagen kan det ju vara befogat att ha den inne. Det finns ju som du vet olika sätt att ta sig ur en hage och vissa individer skyr inga medel. Detta är ju synd och skam men ibland får man välja på pest eller kolera!
Men som så många andra här har skrivit så ta reda på orsaken till att någon gör som den gör innan man "dömmer". ( Det här sista var inte riktat till dig speciellt utan till oss alla)
 
Ja, jag vet ju vilka det är du menar. Jag trodde faktiskt att de var vettiga nog att ha föl o mamma ute åtminstone!! Men gud.. Stackars föl, OCH mamma..

Hur ska fölet kunna bygga upp sin kropp och lära sig hålla reda på sina ben när den får vara ute 1 timme om dagen?

Vet du, om jag hänger med nån gång kan jag ju snacka med dom, försöka åtminstone.. De är trevliga mot mig iaf.. Frågan är väl om de skulle vara lika trevliga mot mig efter.. :crazy: Men alltså, trodde att de hade mer vett i skallen!! Fast det kan ju finnas ngn förklaring.. Mamma kanske fort. är skadad och inte ska röra sig för mkt? Kanske fölet får vara ute senare när det är avvänjt? Man kan ju alltid hoppas..
 
Ja, det KAN ju finnas en anledning till att dom bara får gå ute när dom är med.. Men ändå, stackars fölet.. :(

Ja, du kan ju följa med nån gång :idea: hon är alltid där runt 5 på dagen, har iaf vart det när jag varit där.
Tyvärr ska hon sälja hästen jag börjat rida, men jag får hoppas det inte blir snart.. Kommer ut nån o ska provrida på onsdag.. Hoppas inte. :cry:

Kram!
 
Ska du få rida hennes andra häst då eller hur har hon tänkt sig när hon skaffar medryttare när hästen ska säljas? :confused:
 
Det finns två saker hästar ska få göra precis så mycket dom vill ,knalla runt i en hage och äta .
Stackars hästar och stackars föl ,vilken jäkla start på livet :(
 
Jadu, han är ju skadad men kan bli en bra pomenadhäst..
Hon ska köpa en ny större häst men ändå.. Jag trivs ju med den hästen så.. men men.. :confused:
 
OM han säljs snart hästen jag rider, så har jag andra planer.. :devil:
Håller det hemligt tills jag vet mer hur det blir.. :idea:

Kram!
 
:eek: MEN BERÄTTA!!! Dumma dig! :D

Men om det är det jag tror det är...? Då blire: :banana: :banana: :banana:
 
Absolut, håller med om så är fallet, men än så länge har jag inte stött på någon sådan häst, men det kanske sker någon gång. Men undantaget de allra värsta, så bör man om man har hingstar eller andra "risk" hästar anpassa sitt staket efter det. Det är naturligtvis skillnad om man har försäljningstall och hästen inte får gå ut på t ex en månad. Det kan man väl stå ut med men inga längre tider är acceptabelt enligt mig. :)
 
Jag har jobbat med hästar i ganska många år, och visst ska de få gå ut. Har dock träffat på en riktig staketsprängare. (ardenner hingst). Kvittade hur staketen var byggda, höjd/material....
Han SKULLE bara ut. Inte så roligt att försöka förklara för stoägare varför deras dyrbara sto var betäckt med ardenner och inte med hingsten i miljonklass som de tänkt sig :rofl:
 
Det kan jag förstå, jag menar det finns alltid undantag, även om de är få... Det blev kanske söta föl??? :D men många har inte riktigt rätt inställning. stod och hade en diskussion om detta med en väninna igår och kom fram till att utrymmet i en box för en häst motsvarar ungefär en toalett för en människa.. tänk att behöva bo på toaletten 22 h av dygnet (där vi dessutom bajsar precis som hästen gör i sin box).... inte speciellt trevligt :D :D :D Om man dessutom har mag-infl.. nä nu är jag tramsig och trött :rofl:
 
Håller med alla. Det är hemskt mot hästarna om det inte rör sig om ett engångs tillfälle. Jag lider med min häst nu som går i en jätte liten hade helt själv. Som tur är kommer det sällskap till helgen, men hon kommer fortfarande att få gå i en liten hage, men vad kan man göra när det inte finns stall med stor hagar?

Fölet kan väl också fara illa av att röra på sig så liten. Den måste ju kunna åka på allehanda sjukdomar som speciellt rör skelettet eller har jag fel?
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 145
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp