Tystnadsplikt och relationer

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare moiran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 5 710
Sv: Tystnadsplikt och relationer

När jag stöter på permitterade/tidigare intagna utanför fängelseområdet så hälsar jag om de hälsar först. Vissa intagna har man trots allt pratat rätt mycket med under tiden de varit intagna. Vissa som jag stött på ute i den "vanliga världen" har frågat hur min dotter mår eller hur det går med hästarna. Då brukar jag svara på det, höra hur de har det nuförtiden, hur familjen mår och sådant.
Om den andre visar att den inte vill ha kontakt så hälsar jag inte.

Jag gör likadant oavsett om jag är ensam eller har något sällskap med mig. Berättar inte den intagne hur vi "känner" varann så berättar inte heller jag det för mitt sällskap.

Det ovanstående gäller även när jag stöter på intagnas familjemedlemmar. Vissa träffar man trots allt flera gånger i veckan inne på anstaltens besöksavdelning så det är för mig inget konstigt om någon familjemedlem skulle hälsa på mig.

Gör på samma sätt fast för mig gäller det patienter eftersom jag jobbat inom vården.

Sedan tycker jag det skulle vara förskräckligt om jag hälsade på någon och mitt sällskap frågar vem det är?! Som en treåring eller nåt.

Jag skulle väl inte tycka att det var förskräckligt, men väldigt märkligt. Om det är någon man står och pratar lite mer ingående med så det blir uppenbart att det är någon man umgås med skulle väl någon kunna fråga, men aldrig att mina vänner skulle fråga när jag hejar på någon. Det skulle kännas helt kontrollerande.

Jag frågar i princip aldrig mina vänner, alltså om jag går på stan med psykologvännen och hon hejar på någon och kanske växlar några ord typ om vädret eller nåt annat meningslöst så frågar ju inte jag vem det var utan om hon vill berätta det så gör hon det. Jag vet ju att det kan vara en patient, en anhörig till en patient, en kollega eller något hon känner privat. Jag måste inte veta hur det är.

Det är nog bara en vän jag brukar fråga om sånt, och det är för att hon känner/är släkt med halva byn hon bor i och ofta pratar om människorna vi möter... så det är trevligt att få ett ansikte på folk.

Min husläkare, sen femton år, brukar hälsa artigt när vi ses ute, t ex på puben ;)

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
23 851
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 391
Senast: Johanna1988
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi... 48 49 50
Svar
986
· Visningar
27 745
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka