Udda tecken på magsår.

Bukefalos 30 år!

EmmaW

Trådstartare
Som rubriken säger, jag undrar vad ni har för råkat ut för udda tecken som sen visat sig att hästen har magsår, en del kan man ju googla sig till. Min ena häst har haft magsår tidigare men mår i dag bra men hade också dom lite mer klassiska symtomen. Vad har ni råkat ut för udda tecken på just magsår? :)

Som rubriken säger, jag undrar vad ni har för råkat ut för udda tecken som sen visat sig att hästen har magsår, en del kan man ju googla sig till. Min ena häst har haft magsår tidigare men mår i dag bra men hade också dom lite mer klassiska symtomen. Vad har ni råkat ut för udda tecken på just magsår? :)
Jag vet inte om det räknas som udda men en granne hade en tvååring som ständigt var lös i magen. Den gick med kompisar på lösdrift och fri tillgång på mat. Den visade sig ha magsår.

Inte min men stod i samma stall. Enda tecknet var att den ofta stod och gjorde grimaser med munnen samt att den hade ont i ryggen. Fri tillgång dygnet runt, åt bra osv. ”Borde” inte ha magsår.

Hade jättejättefula grad 4 blödande magsår

Min häst ”såg illamående ut” när han skulle börja äta.
En väldigt matglad häst, men det såg liksom gruvsamt ut att börja äta?

Sen var bajshögarna lösare än de är nu när han är frisk, men ingen fri fekal vätska eller diarré utan man såg bara att kottarna i högen föll ihop lite. Svårt bedöma då, han var ny för mig, men efter behandling insåg jag att han hade normala kottar när magen var bra.

Ser att det är längesedan någon skrev här men vill ändå dela mina erfarenheter ifall det kan hjälpa någon annan. Jag hade ett sto med magsår vilket (vi tror, hon hade även fler problem som kom fram senare) utlöstes av lång behandling med metacam + penovet. De enda symptomen hon visade var att börja slå med bakbenen i boxväggen som en galning på nätterna (vi pratar märken i väggarna 2m upp) samt att hon blev oerhört stressad vid ridningen. La man på skänkel exploderade hon och tog man i munnen så ”ryckte” hon bakåt som att det gjorde ont. Var superfin i både hull och päls och när jag skulle göra gastroskopi på henne så sa vet att ”Den här har nog inte magsår, hon ser ju jättefin ut”. Hon hade grad 2-3 i övre delen av magsäcken.

Liknande trådar

• Ett hästköp som inte blev som tänkt.
  • Livintyg godkännas?
  • Magsår - provbehandla eller ej?
  • Magsår?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn