ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

... Och min fodervärd kan inte säga upp kontraktet fören september 2008, eftersom att vi skrivit kontraktet så. Först ett år och sedande fortsätter avtalet löpande med 3 månaders uppsägningstid. I kontraktet står även att om hon av någon anledning inte skulle kunna fortsätta ha hästen kvar, är det hennes skyldighet att hitta en ny fodervärd som då ska godkännas av hästägaren.

Ja men om du nu är av med hästen borde det inte vara några problem för dig att göra ett köns UL på en privatklinik, hade du "lyxen" att ha en häst innan så borde du ha råd med ett köns UL.

Att ha häst är dyrt jag har en själv, och kommer spara många hundralappar när hon kommer ut på foder.

Jag tycker bara det är konstigt att du haft råd med en egen häst men inte har råd med ett köns UL som du hela tiden velat göra hela tiden.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Fast nu tycker även jag att du börjar gå för långt, hur ImFabulous har valt att styra upp sin ekonomi har vi på Buke inget med att göra..

Ni borde komma överens om att ni tycker olika och acceptera varandras olika åsikter!

Nej självklart inte, men att ha råd att varje månad betala för en häst och sen de som tillkommer som skoning, vaccination osv och sen säga att 900:- är mycket för ett köns UL som hon velat göra från dag 1 och att ta 900:- för ett köns UL är något som bara höginkomsttagare har råd med och att det är "lyx" tycker jag är himla konstigt.

900:- för ett köns UL är ju ingenting emot vad en häst kostar. Och det jag försökt säga hela tiden är att allt handlar om att prioritera. Vill man göra ett köns UL så spar man till det, och eftersom hästen är "borta" nu borde hon kunna ta från "häst kontot" till UL om det nu är så himla viktigt.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Ja men om du nu är av med hästen borde det inte vara några problem för dig att göra ett köns UL på en privatklinik, hade du "lyxen" att ha en häst innan så borde du ha råd med ett köns UL.

Att ha häst är dyrt jag har en själv, och kommer spara många hundralappar när hon kommer ut på foder.

Det är därför man skriver ett ordentligt kontrakt som ger hästägaren samt fodervärden säkerhet. Så att fodervärden helt plötsligt inte kan ringa och säga att hästen skall hämtas.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Men det förklarar inte varför Barnmorskor på samma mottagning berättat kön för andra. Om Det varit en policy som man alltid följt hade det varit en annan sak. Men detta är orättvist. Jag kan absolut leva med att vänta med att veta kön. Det jag inte kan leva med är att andra fått veta och att jag behandlas annorlunda (av någon anledning)

Ja, den saken kan ju ingen annan svara på än mottagningen ifråga. I vårt landsting så får (såvitt jag förstått) INGEN veta vid UL.

En person som verkar jättefixerad vid att få veta kön vid UL kanske personalen blir mer misstänksam emot än andra? Jag har ingen aning om hur "fixerad" just DU tycks vara, men härinne verkar du ge det intrycket i alla fall.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Eller så var det så enkelt som att BM inte ville lägga ner en massa tid på att leta efter könet som inte gick att se medan den blivande mamman hysteriskt skulle kräva att få veta.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Mitt andra barn växte mycket dåligt.
Så jag fick ett extra UL för att se att allt stod rätt till.
Vid det tillfället så råkade de ha litet extra tid så de visade litet mera av bebisen för oss.
Mycket för att jag hade varit extremt orolig för hur bebisen mådde.
Men det är ju inget som man liksom kan räkna med.
Och de lyckades i alla fall inte se könet.
Trotts att de försökte.

På det sättet fick jag också reda på könet den här gången. Genom ett tillväxt-UL. Förra gången kunde vi också ha fått veta det vid tillväxt-UL, men då avböjde vi. Sedan fick vi göra ytterligare ett UL runt v. 36 när jag var inlagd, och då frågade läkaren om vi ville se "annars fick vi blunda", vilket gjorde att vi nästan kunde ana att det blev en pojk :D

Jag har alla gånger frågat om de kunde se vad det blev, både vid v. 17 undersökningarna och vid de extra tillväxtundersökningarna, sedan avböjde vi att få veta första gången, men det var ändå kul att veta att det syndes. Jag har haft olika sköterskor och läkare varje gång, och ingen har varit otrevlig eller nonchalant mot oss, eller ifrågasatt varför vi ville veta. Kan bero på hur "desperat" man är, eller hur man lägger fram frågan. Eller så beror det på vilken sköterska/läkare man har.
 
Senast ändrad:
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

och återigen; Varför talar man då, på samma barnmorskemottagning som mig, om könet för andra?

Det där håller inte. Ifall det vore så extremt vanligt med abort pga "fel" kön som många vill pålysa, skulle man inte tala om kön för någon, någonstans.

Jag tror att det handlar om någon princip hos den särskilda BM, inte några generella riktlinjer. Jag tror också att om man pga knasig kultur skulle vilja abortera foster av ett visst kön, så hittar man ett sätt att ta reda på könet. I det fallet tror jag att 1000:- tas på telefonlån eller vad som helst, eftersom det anses som sån olycka att få ett flickebarn :mad::cry::( att en amärkning hos kronofogden är en skitsak i jämförelse.

Jag förstår din bryddhet ImFabulous, och jag förstår också att du hellre lägger 1000:- på barnet (oavsett kön) än på att köpa en tjänst som andra får gratis! Det är principen och orättvisan som är sakfrågan.

Fny
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Hade du inte en häst som du nyligen lämnat ut på foder?

Kostanderna för hästen frösvinner ju nu då
Hyra,foder,hovslagare, avmaskning, vaccination, sjukvård ect ect. Kanske t.om så att fodervärden står för försäkringskostnaden?

Hade du råd med hästen innan borde du väl ha råd då att boka in ett köns UL om några veckor?

Hur ska ni klara er på din föräldrapenning om ni inte klarar er nu? Antingen får du jobba ännu mer för att få högre SGI eller så får din kille se till att få löneförhöjning/byta jobb, tycker du det är jobbigt ekonomiskt nu, så kommer det ju inte bli enklare när bebis väl kommer, och vad händer då om din fodervärd helt plötsligt säger upp kontraktet?

Varför är du så hetsig mot henne? Varför måste hon rokadera om hela sitt liv för att få råd med något som andra får gratis? Och Björk, hur får du det till att hon verkar "fixerad" vid könsbestämning? Vad jag hör handlar detta egentligen om varför hon behandlas annorlunda än andra i detta land?

Varför blir folk så otroligt raljerande och fräcka när de kan skydda sig bakom ett nick? Är de såna egentligen men måste "snygga till sig" till vardags då folk vet vem de är? Var finns sympatin och inkännandet? Sorry om jag lackar ur, men jag tycker ofta att trådar spårar ur och att trådskaparen utmålas som en fanatiker som borde ändra hela sitt liv för att vara riktigt äckligt PK så alla blir nöjda!

Fny
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Och Björk, hur får du det till att hon verkar "fixerad" vid könsbestämning? Vad jag hör handlar detta egentligen om varför hon behandlas annorlunda än andra i detta land?
----------------------------------------------
Varför blir folk så otroligt raljerande och fräcka när de kan skydda sig bakom ett nick? Är de såna egentligen men måste "snygga till sig" till vardags då folk vet vem de är? Var finns sympatin och inkännandet? Sorry om jag lackar ur, men jag tycker ofta att trådar spårar ur och att trådskaparen utmålas som en fanatiker som borde ändra hela sitt liv för att vara riktigt äckligt PK så alla blir nöjda!

Fny

Jag tycker ditt urlackande också är rätt så raljerande... Betydligt mer än det jag skrivit i tråden. Det är min åsikt.

Jag skrev:
En person som verkar jättefixerad vid att få veta kön vid UL kanske personalen blir mer misstänksam emot än andra? Jag har ingen aning om hur "fixerad" just DU tycks vara, men härinne verkar du ge det intrycket i alla fall.
Notera gärna frågetecknet och det som jag kursiverat i citatet.

Hur mitt intryck uppkommit? Tja, genom att TS skriver om detta i flertalet trådar kanske? Det är MITT intryck och inte nödvändigtvis en sanning, därför skrev jag just som jag gjorde.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Jag tycker ditt urlackande också är rätt så raljerande... Betydligt mer än det jag skrivit i tråden. Det är min åsikt.

Jag skrev:

Notera gärna frågetecknet och det som jag kursiverat i citatet.

Hur mitt intryck uppkommit? Tja, genom att TS skriver om detta i flertalet trådar kanske? Det är MITT intryck och inte nödvändigtvis en sanning, därför skrev jag just som jag gjorde.

Om du tycker att mitt inlägg är raljerande så är det din fulla rätt. Det jag tyckte var raljerande var att flera, särskilt PMM tyckte att personen ska byta jobb, sambon ska byta jobb, lämna bort hästen, spara och snåla etc, för att kunna betala för något som andra får gratis som bonus vid vanligt UL.

Tänk dig in i situationen:
Man har inget högavlönat jobb och inte heller maken. Man har lite chans att få ett bättre jobb, och att byta betyder alltså sist in (och först ut, vem vill vara arbetslös med baby?) Man har gjort så gott man kan med häst på foder med garanti i kontraktet, etc. De pengar som kan sparas läggs på den hett efterlängtade babyn.

Då kanske det känns väldigt orättvist att man ska betala 900:- som man i och för sig kanske har råd med men som skulle göra sig bättre i saker åt barnet, för något som andra får gratis? Man kanske kan köpa saker i förväg och spara pengar och det skulle passa bättre om man visste könet på barnet vid val av färg, mönster, etc.

Om jag blev behandlad på det sättet och hade den ekonomiska situationen, så skulle jag, som trådstartaren använda internet och ett forum där mycket annat bra framkommer till att gratis få hjälp och stöd till en lösning på problemet. Jag har 100% förståelse för TS. Även om jag inte hade det skulle jag inte braka lös på hennes hela familjesituation och hennes personlighet, för man vet inte hur folk har det.

Fny
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Allt handlar väl om prioriteringar? Och av att läsa av alla andra trådar är hon väldigt fixerad vid könet, kanske då som Björk skrev, att BM blir misstänksamma.

Sen är det mkt annat som spelar in, hur fostret ligger, moderkakans placering och om den lille ens vill samarbeta, är detta BM fel om det inte går att se? TS får väl helt enkelt möblera om i sin mage, ungefär lika enkelt gjort som för en BM.

Vill man verkligen verkligen ha något så får man prioritera, gäller vad som helst. Och eftersom TS lånat ut sin häst, borde det gå att ta från hästens utgifter till ett köns UL.

Om hon inte har råd idag med 900:- till ett köns UL hur skall hon sen ha råd att vara mamma ledig? Tänker inte folk så långt? Och om hon dessutom är den som tjänar mest, så kommer det kännas ännu mer i plånboken.

En stor fundering jag har är om hon nu gör ett köns UL och det blir fel, det händer faktiskt. Hur gör hon då med alla saker hon köpt och målat och allt i fel färg? Är man snorrik så har man nya saker på 1 dag i "rätt" färg, men finns det inte pengar så är det inte lika enkelt, och man får nog inte ut lika mkt som man betalat.


Jag säger inte att man ska va stenrik och ser ner på alla som inte har råd, men allt gäller att prioritera.

Jag sätter mig bara in i barnets situation, visst överlever man som "fattig" men hur bra mår man inners inne? Hur kommer det sig att så många skiljer sig innan barnet blir 1 år? Man kan spekulera en hel del.

Jag tar alltid mig själv som exempel, och jag är den som taxerar mest av mig och sambon. Vi kommer leva skitsnålt (jag ska också låna ut hästen) men hellre det och då kunna vara hemma i 2 år ;) Sambon pluggar lite på kvällarna och gör lite prover och det leder till högre lön, vilket betyder att jag kan ta ut ännu färre dagar/månad.

Det kanske inte märks i tråden, men jag tycker synd om de som får lov att ta ut 7dagar/vecka och börja jobba direkt och sätta barnet heltid på daguis så fort de tar emot dem. Men är man smart så gör man något åt det innan barnet är fött. Tex söker ett annat jobb.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Men jag förstår inte varför du tolkar det som att hon inte har råd?
Hon skriver ju att hon inte vill lägga 900:- på UL privat då hon kanske hellre lägger det på babyn? Man behöver inte vara luspank för det, bara ekonomisk. Och jag ser inte att man är fixerad vid att veta barnets kön om man faktiskt inte lägger dessa 900:- på att göra ultraljudet, för det skulle hon säkert kunna göra. 900:- får man på telefonlån utan bakgrundscheck. Om man är fixerad och desperat.

Jag tycker att det verkar glasklart att hon funderar på varför hon behandlas olika än andra, samt att det skulle vara lämpligt att få en indikation om könet på barnet, av något skäl.

Om man skulle bli olycklig av att födas i en fattig familj, och därför välja att inte skaffa barn skulle vi få befolkningsproblem i det här landet. Jag har vuxit upp i en familj där pengar i och för sig fanns, men man var för snål för att kosta på barnen någonting. Hade ärvda allt, 7 år gamla kläder och annat. Men mitt liv har varit värt att leva varje dag. Det är oftast inte pengar som fattas dagens unga, det är tid, engagemang och förståelse.

Fny
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

jag känner bara till gynekologiskt centrum i norrköping. Vet inte om de sysslar med mödravård, men man kan ju alltid fråga. De är bra iaf
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Men läser du inte hela inlägget, som även TS inte verkar göra alla gånger.

Vad ska BM göra åt att hennes barn ligger på ett sånt sätt att det inte syns eller att hon kanske har moderkakan ivägen?


Och av att läsa hennes trådar och inlägg i andra trådar tycker jag hon verkar väldigt könsfixerad och "för alla andra fått veta".

Jaha, de kanske haft moderkakan i bakvägg och det första bebisen gjort är att vända upp arlset?
Vill hon köpa rosa klänningar och göra ett prinsessrum, ja lägg då 900:- på ett ordentligt köns UL på en privatklinik, varför inte då lägga till några hundralappar och åka till STHLM och göra ett 3D/4D?

Var glada över att man inte behöver betala för alla besök man gör hos BM :eek: Och det är faktiskt gratis att lyssna på hjärtat! (Som också kan stämma om det är en tjej eller kille)

Hur som helst kommer man få reda på könet någon gång ;)



Klart att man inte blir olycklig av att växa upp fattigt, då vore min sambos barndom förstörd, vi kommer från 2 helt olika sidor, och han är såklart inte olycklig eller missnöjd, men hade gärna velat ha det mer som jag haft det.

Och så som det ser ut idag, hur ska en låginkomsttagare ha råd att vara hemma länge med sitt barn? Eller är det nu okey att hennes kille jobbar de där 50 timmarna/vecka som hon gör idag för att de ska ha råd att låta henne gå hemma med bebis i flera månader? Skall inte han ha någon relation till barnet?
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Men läser du inte hela inlägget, som även TS inte verkar göra alla gånger.

Vad ska BM göra åt att hennes barn ligger på ett sånt sätt att det inte syns eller att hon kanske har moderkakan ivägen?

Var har du fått det ifrån? Kan den magiska BM se när hon kommer genom dörren att det inte går att titta efter kön? Det verkar vara du som inte läser vad hon skriver, utan bara hackar på om det du fasnat för. BM hade inte en aning om moderkaka, rumpläge, eller ens om hur många bäbisar som var där inne!


Klart att man inte blir olycklig av att växa upp fattigt, då vore min sambos barndom förstörd, vi kommer från 2 helt olika sidor, och han är såklart inte olycklig eller missnöjd, men hade gärna velat ha det mer som jag haft det.

Och så som det ser ut idag, hur ska en låginkomsttagare ha råd att vara hemma länge med sitt barn? Eller är det nu okey att hennes kille jobbar de där 50 timmarna/vecka som hon gör idag för att de ska ha råd att låta henne gå hemma med bebis i flera månader? Skall inte han ha någon relation till barnet?

Ja, men som det ser ut nu är tjejen på smällen. Ska hon göra abort för att de inte har pengar i överflöd? Eller ska hon lägga/slösa 900:- på ett köns-UL som hon, som andra kunde fått gratis och med glada tillrop? Detta handlar om orättvisan i att andra får veta men inte hon. Att BM sur och tvär basunerar det när de är på väg in. Att sen när hon söker lite stöd och andra lösningar här på buke får skit för att de inte tjänar tillräckligt med pengar för att slösa 900:- på ett privat ultraljud och hålla truten så att inte såna som du ska gå loss och dissikera hur dålig förälder hon är som inte sparat för att kunna splasha på sånt. Det här börjar bli riktigt dumt!

Fny
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Ja, men som det ser ut nu är tjejen på smällen. Ska hon göra abort för att de inte har pengar i överflöd? Eller ska hon lägga/slösa 900:- på ett köns-UL som hon, som andra kunde fått gratis och med glada tillrop? Detta handlar om orättvisan i att andra får veta men inte hon. Att BM sur och tvär basunerar det när de är på väg in. Att sen när hon söker lite stöd och andra lösningar här på buke får skit för att de inte tjänar tillräckligt med pengar för att slösa 900:- på ett privat ultraljud och hålla truten så att inte såna som du ska gå loss och dissikera hur dålig förälder hon är som inte sparat för att kunna splasha på sånt. Det här börjar bli riktigt dumt!

Jag skrev ett långt inlägg igår till dig som tyvärr försvann i cyberrymden. .:crazy:

Jag kände mig påhoppad när du nämner mitt nick och sen pratar om oempatiska människor som "gömmer sig" bakom nick. Jag upplever inte mig alls vara oempatisk eller dum härinne på Buke i största allmänhet. Så; jag tog illa vid mig och tycker du var orättvis när du drar med mig i din harang. :(

Jag har inte skrivit ett ord om att TS borde göra ditt eller datt med vare sig häst eller annat. Jag har helt enkelt föreslagit en lösning (samma lösning som många andra föreslagit); att göra det privat. Det kostar pengar; ja. Men det ÄR en lösning. En annan lösning vore att ta upp diskussionen med landstinget/mvc/bm där hon bor (vilket jag i och för sig inte tror leder någonstans för just TS, men kanske till någon slags fastslagen policy för framtiden så att man behandlar alla lika)

Men TS fortsätter älta att det är så orättvist. Ja, det är orättvist. Det är lika orättvist mot mig (som inte heller får veta kön). Men... jag känner liksom bara att jag har svårt att förstå att det är ett SÅ stort problem... kom igen; livet ÄR orättvist. Hela tiden, jämt och ständigt. Get over it liksom.... Protestera där det ger effekt (tex direkt till BM, vilket är MYCKET möjigt att TS också har gjort) och/eller betala ur egen portmonnä om det är viktigt att få veta.

Gällande färgval till rum och annat så har jag väldigt svårt att uppbåda förståelse för just det "dilemmat". För jag förstår inte att färgen ska styras av könet på barnet. Och ärligt talat: det är väl ändå ett "lyxproblem"?
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Och så som det ser ut idag, hur ska en låginkomsttagare ha råd att vara hemma länge med sitt barn? Eller är det nu okey att hennes kille jobbar de där 50 timmarna/vecka som hon gör idag för att de ska ha råd att låta henne gå hemma med bebis i flera månader? Skall inte han ha någon relation till barnet?

Men ge dig nu!
Att han väljer att jobba nu behöver inte alls betyda att han kommer jobba lika mycket när barnet kommer.

Om de bedömer att hon inte vill/kan lägga 900 på köns-UL så kan dom inte det utan att hon ska behöva redogöra i detalj för sin ekonomi.

För övrigt sa vi noggrant till i början vid vårt rutin-ul att vi inte ville se kön och hon var inte ens i närheten med ultraljudsmaskinen utan undersökte bara de medicinska delarna.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Jag kände mig påhoppad när du nämner mitt nick och sen pratar om oempatiska människor som "gömmer sig" bakom nick. Jag upplever inte mig alls vara oempatisk eller dum härinne på Buke i största allmänhet. Så; jag tog illa vid mig och tycker du var orättvis när du drar med mig i din harang. :(

Jag känner att en ursäkt är på sin plats här. Det var inte alls menat att resten av harangen skulle innefatta dig, det var bara det specifika i den meningen som var till dig. Resten var till de som varit osympatiska. De vet endera med sig eller kommer aldrig att förstå det, beroende på läggning ;)

Livet är orättvist, javisst. Man kan älta orättvisa saker eller på annat sätt dåliga grejor, och på ett diskussionsforum är väl det synnerligen vanligt. Om man skulle döma mänskligheten efter vad som står på diskussionforum skulle vi alla vara perversa psykpatienter med stora problem. För det är bara den delen av livet vi tar upp här.

Jag förstår TS alldeles utmärkt då jag själv levat på gränsen ekonomiskt större delen av mitt liv. Saker är så mycket enklare om man bara har lite pengar så att man har ett val. Om hon hade det kanske till och med det skulle spela mindre roll att hon inte fick veta kön. Det är att vara trängd i ett hörn och sen bli orättvist behandlad som tröttar ut en till slut. Att man inte har något val och att andra styr ens liv på samma gång som man ser andra få friheter fastän de har råd hundra gånger om att göra vad de vill. Då kan man snöa in på att det är orättvist.

Fny
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Jag känner att en ursäkt är på sin plats här. Det var inte alls menat att resten av harangen skulle innefatta dig, det var bara det specifika i den meningen som var till dig.
Åh, tack! nu gjorde du faktiskt mig riktigt glad. :) Jag tar emot ursäkten och så börjar vi om "på ny kula". Och kritiken i meningen som var riktad till just mig har jag ju redan tagit upp och där kan självklart acceptera din ståndpunkt och hur du tolkade mig.


Jag förstår TS alldeles utmärkt då jag själv levat på gränsen ekonomiskt större delen av mitt liv. Saker är så mycket enklare om man bara har lite pengar så att man har ett val.
Absolut! Jag har heller inte glidit på en räkmacka i alla år.

Du kan också ha helt rätt i din analys om att man lättare "snöar in" på orättvisan när man inte har samma valmöjlighet som tex den som har pengar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 183
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 549
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 450
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 890
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp