ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Åh, tack! nu gjorde du faktiskt mig riktigt glad.

Hehe! Ja, man måste ju också inse när man uttryckt sig fel, inte tänkt efter, inte läst inlägget noga, eller helt enkelt bara var dum. Det gäller även en själv, och i detta fall känner jag att en ursäkt är det enda rätta. Jag har inget att vinna på att "köra på", för jag uttryckte mig fel där, och drog in dig i något du inte var del av.

Appropå det där med trängd av brist på pengar... Min syrra lever på existensminimum. Har gjort det länge då hon är kund hos kronofogden efter egen firma. Även då var hon dålig på att ta betalt för jobb, på samma gång som hon hade dåligt samvete för att hennes sambo tjänade mycket pengar och lät honom inte betala en större del av hemmet. Om hon var pank och inte hade några utsikter att tjäna pengar kunde hon glatt köpa en 40-talsfilmprojektor på loppis för den sista 100-lappen bara för att hon kände att hon måste kosta på sig något. Jag känner ingen som köper så mycket halvtrasigt småplotter begagnat som hon, antagligen för att hon känner att hon vill kosta på sig eftersom det är så snålt allmänt. Mycket märklig psykologi, men jag tror människor fungerar så. Själv är jag aldrig så snål som när jag just fått lön och känner mig rik. :crazy:

Fny
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Jag orkade bara läsa halva tråden men:

Jag förstår vad du menar. Att du är besviken på att du om du vill få reda på könet måste lägga 1000:- på det medan andra inte behöver betala något alls beroende på vilken BM du går till (det är tydligen inte likadant i hela Sverige).
Sen är du också besviken på att det inte har att göra med tur eller inte (om barnet ligger så om man kan se det eller inte) utan beroende på en BM som deklarerar det redan innan ett UL görs att "Jag tänker inte tala om könet på barnet". Vad hon hade kunnat sagt var "Jag tänker inte leta efter könet på barnet men om jag ser det så får du reda på vad det är om du vill".

Att du inte har råd att lägga 1000:- på att könsbestämma barnet försår jag också till fullo. Jag tycker att det är väldigt bra att du inte vill lägga så mycket pengar på någon så onödig information. Precis som du gör nu så gäller det att kunna prioritera rätt. Det finns viktigare saker att lägga de 1000:- på än att veta könet. Hade det varit fråga om 100:- så är det en annan sak.

Mvh

Tora
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Var har du fått det ifrån? Kan den magiska BM se när hon kommer genom dörren att det inte går att titta efter kön? Det verkar vara du som inte läser vad hon skriver, utan bara hackar på om det du fasnat för. BM hade inte en aning om moderkaka, rumpläge, eller ens om hur många bäbisar som var där inne!
Hon har gjort ett UL tidigare men då var det för tidigt att se.

Skulle jag träffa en BM som jag eller pappan inte gillar så är det bara att byta, det finns inget som säger att man måste ha den BM. Man ska ha en BM man trivs med.

Hade jag vart TS hade jag inte ens gått in i rummet utan bett om att få träffa den BM som gjorde 1a UL om det inte var samma.


Ja, men som det ser ut nu är tjejen på smällen. Ska hon göra abort för att de inte har pengar i överflöd? Eller ska hon lägga/slösa 900:- på ett köns-UL som hon, som andra kunde fått gratis och med glada tillrop? Detta handlar om orättvisan i att andra får veta men inte hon. Att BM sur och tvär basunerar det när de är på väg in. Att sen när hon söker lite stöd och andra lösningar här på buke får skit för att de inte tjänar tillräckligt med pengar för att slösa 900:- på ett privat ultraljud och hålla truten så att inte såna som du ska gå loss och dissikera hur dålig förälder hon är som inte sparat för att kunna splasha på sånt. Det här börjar bli riktigt dumt!

Fny

Hur vet vi att BM var sur och tvär? Eller att TS uppfattade henne som det eftersom hela kroppen är full med "härliga" hormoner? Jag vet själv hur jag kan tända till för ingenting och överdriva saker. Och jag tror det är fler som känner likadant.

Visst är hon gravid och jag tycker inte man ska göra abort för man inte har ekonomin, min bästa kompis lever just nu på soc och är gravid, men de försöker i alla fall förbättra sin situation.

Jag sitter inte å skrattar åt dem, jag tycker det är himla tråkigt att det ibland blir som det blir. Men man har ca 40 veckor på sig.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Men ge dig nu!
Att han väljer att jobba nu behöver inte alls betyda att han kommer jobba lika mycket när barnet kommer.

Om de bedömer att hon inte vill/kan lägga 900 på köns-UL så kan dom inte det utan att hon ska behöva redogöra i detalj för sin ekonomi.

För övrigt sa vi noggrant till i början vid vårt rutin-ul att vi inte ville se kön och hon var inte ens i närheten med ultraljudsmaskinen utan undersökte bara de medicinska delarna.

Det är tvärt om just nu, därför kommer det slå ännu hårdare ekonomiskt.
De snackar om att pappor (som oftast tjänar mer) inte är hemma lika länge med sina barn och jag förstår varför :eek:


Av alla trådar och inlägg TS gjort upplever jag att hon är väldigt fixerad i könet, i så fall lägger man ut de pengarna om man inte kan acceptera att det inte går att lösa på något annat sätt.
Typ prata trevligt med sin MVC och förklara läget :smirk:

Kanske inte precis säga "Kärringen som gjorde UL på mig vägra säga vad de var för kön och jag är avis på alla andra som fått veta".

Har TS den attityden som jag upplever när jag läser här på internet, så vet jag inte ens om jag skulle våga ta in henne i undersökningsrummet om jag jobbade som BM :angel:
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Har TS den attityden som jag upplever när jag läser här på internet, så vet jag inte ens om jag skulle våga ta in henne i undersökningsrummet om jag jobbade som BM :angel:

Ja, bara det att du säger att du " inte skulle våga ta in henne i undersökningsrummet" säger ju lite, men mest om dig tror jag. Tror du, utifrån vad du läst av henne här på buke att hon skulle bli våldsam? Eller ens föra ett herrans liv?

pmm skrev:
Hade jag vart TS hade jag inte ens gått in i rummet utan bett om att få träffa den BM som gjorde 1a UL om det inte var samma.

Och hade du varit på mottagande ände av det hade du väl tolkat henne som ännu farligare?

Fny
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Ja, bara det att du säger att du " inte skulle våga ta in henne i undersökningsrummet" säger ju lite, men mest om dig tror jag. Tror du, utifrån vad du läst av henne här på buke att hon skulle bli våldsam? Eller ens föra ett herrans liv?

Inte bli våldsam så hon går till attack och kastar ner en för tvättnedkastet, snarare högljudd, otrevlig osv. Skulle inte kännas bra att försöka göra en seriös undersökning av en sån "uppskruvad" mamma, men det skulle säkert bli bra bilder om bebis känner av att hon är så himla upprörd ;) Men jag hoppas på att de läser med psykologi och beteendevetande än vad jag gör på mitt jobb ;)

Och hade du varit på mottagande ände av det hade du väl tolkat henne som ännu farligare?
Det här förstår jag faktiskt inte vad du menar?

Hon har ju gjort ett UL då var det för tidigt att se. Hade jag vart i TS situation och då fått en ny tid senare och då få en BM som inte vill kolla efter könet, hade jag helt enkelt frågat efter den BM som gjorde första UL eller någon annan. Inte bli asförbannad och skitsur och sen sitta och gnälla här. Man har rätt att byta BM om man inte trivs, och de vet även de som jobbar som BM och det står överallt där jag vart att man har rätt att välja någon annan. Visst kanske den första BM hade semester, men de kanske jobbar fler där en hon som inte ville kolla efter UL, hon kanske inte kände sig tillräckligt säker/duktig på att se könet för hon är ny? Kanske flytta tiden igen för att passa in hos en BM som kan se könet istället för att bli skitförbannad på ett internettforum :smirk:

Jag tycker absolut inte att BM gjorde något fel, hon informerade innan UL och sen att TS uppfattar det som med otrevlig ton kan jag förstå :angel: Men varför inte försöka vara lite trevlig och be om en ny tid eller en annan BM? Ska hon gnälla lika mycket sen efter förlossningen för allt den BM gjort är "fel"? Det finns väl en pappa med också som kanske kan fråga om hon inte vågar?
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Det här förstår jag faktiskt inte vad du menar?

Jag menar att om du hade varit personal på stället, och kvinnan inte hade gått in till BM utan begärt att få träffa en annan BM hade det säkert ansetts som ännu mera fanatiskt och fixerat. Eventuellt stirrigt och hormonstint.

Jag vet inte hur du bedömmer att TS är hysterisk, skitförbannad, fixerad, hormonpåverkad, etc. Men att den BM som uppenbarligen sade att köns-UL inte kommer att göras innan det ens förts på tal, henne tolkar du som informativ och att TS "tolkat" det som otrevlighet. Hur kan du utläsa det från det som beskrivits? Jag menar, innan du läste om inlägget trodde du ju att det kunde vara moderkakan som låg för, eller nåt. Jag tror du antar en hel massa.

Nog om det.

Fny
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Det tror jag inte, eftersom de har som policy att man har rätt till en BM man trivs med. Visst hade hon sprungit skrikande gråtandes och kastat sig på golvet i receptionen så hade man väl börja fundera på varför det är så viktigt, men det händer säkert några ggr/året runt om i landet och då p.ga vågon "hormon knäpp" i huvudet ;)

Jag bedömmer henne så som ni förhoppningsvis bedömmer mig, genom hur jag uppfattar hennes inlägg och sätt att skriva. Jag skriver inte mer än vad jag står för eller vad jag vet, tycker osv. Möjligtvis att jag stavar bättre än jag pratar :eek:


Eftersom hon gjort ett UL tidigare och det då var för tidigt att se könet och fick en ny tid, så antar jag att det inte var samma BM som gjorde UL nr.2 eller att BM 1 inte kunde se könet p.ga moderkakan. Att anklaga BM tycker jag är helt fel, och lika så att det kostar. Vi skall vara glada att alla BM besök, förlossning ect är gratis, vad hade man annars fått betala om man gick till en privat klinik hela graviditeten? :eek: Det kostar ändå 500:- å ta ett blodprov hos sin husläkare (If här jag bor) om vi nu ska ta vårdkostnader.

Och vad ska man annars göra än anta? Jag är inte BM som gjorde UL. Jag berättade bara om vad som kan göra att man faktiskt inte ser könet, och det är samma fakta som finns på t.ex. tittut's hemsida (3D och 4D)
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

KL

Är tillbaka på Buke efter en tid och kan berätta för alla att jag har okat tid på Selbing i Linköping för ett könsbestämmande UL i 3D.

Kan hänvisa alla föräldrar och blivande föräldrar till familjeliv.se istället, stämningen där är mycket bättre än på Buke, respektlöshet är inte lika utbrett där.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Vet inte riktigt vad ditt problem är, men som jag skrev ett antal gånger i denna tråd: BM SA REDAN INNAN JAG LADE MIG PÅ BRITSEN ATT HON INTE TÄNKTE TITTA EFTER KÖNET. Alltså hade hon ingen aning om hurvida det gick att se eller ej, eftersom att ultraljudsundersökningen inte ens påbörjats.

Någon ovan nämnde att "TS ifrågsätter ju varför hon behandlas annorlunda". Och det är precis vad tråden handlade om, att det är orättvist hur vissa får veta och andra inte. Det ska inte bero på hur snäll BM är.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Vad bra att det löst sig för dig!

Jag är på familjeliv också. Jag upplever att stämningen är ungefär lika bra (eller dålig)här som där.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Precis som att en slaktare ska uttala sig om pedagogik eller medmänsklighet. Man kan bara undra hur hög intelligensnivån är egentligen.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Vet inte riktigt vad ditt problem är, men som jag skrev ett antal gånger i denna tråd: BM SA REDAN INNAN JAG LADE MIG PÅ BRITSEN ATT HON INTE TÄNKTE TITTA EFTER KÖNET. Alltså hade hon ingen aning om hurvida det gick att se eller ej, eftersom att ultraljudsundersökningen inte ens påbörjats.

Någon ovan nämnde att "TS ifrågsätter ju varför hon behandlas annorlunda". Och det är precis vad tråden handlade om, att det är orättvist hur vissa får veta och andra inte. Det ska inte bero på hur snäll BM är.

Då undrar jag, varför låg du kvar på britsen :confused: Ska du reagera likadant om du får en otrevlig BM på förlossningen? Frågade du inte BM varför? Hon kanske var helt ny och inte ville ge fel svar?

Såg du inte att jag tipsat om 3D? Och att det fanns i Linköping visste jag inte, har bara hört om kliniken i Sthlm. Är det någonstans man bör se könet tydligt så är det ju på ett 3D ;)

Precis som att en slaktare ska uttala sig om pedagogik eller medmänsklighet. Man kan bara undra hur hög intelligensnivån är egentligen.

Vad 17 har mitt jobb med saken att göra? Hade du jobbat som slaktare hade du inte tyckt priset för ett UL på privatklinik var högt :smirk:


Edit: Jag finns på FL oxå, och jag tycker attityderna där är precis som här. Aldelles för många tjejer på samma plats slutar aldrig bra.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Så nu har du alltså råd då?
Det var alldeles väldigt vad viktigt det där var.
Och du höjer ju inte direkt stämningen här du heller.

Jag jobbar som busschaufför och tycker inte heller att priset för ett ultraljud var högt.
Men däremot alldeles väldigt onödigt.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Man kan bara undra hur hög intelligensnivån är egentligen.

Min uppfattning är att intelligensnivån på familjeliv är skrämmande låg :(

Typ så att man gör onödiga undersökningar som kan påverka fostret för att man vill veta något man inte kan påverka. För att inte tala om alla miljoner trådar om hur viktigt det är att gissa om man är gravid eller inte ett par dagar innan man kan testa det.

Pinsamt.

Och varför är det bara MAMMOR där ?
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Som hobbypsykologer har ni ingen framtid, kan jag säga...

Om ni hade velat att hon skulle nöja sig med att inte få veta könet, hade det varit smartare att inte gå ut hårt konfrontatoriskt och få henne att gå i försvarsställning. Kanske frågat varför hon vill veta könet, pratat om de omdiskuterade riskerna med många ultraljud, etc.

Har ni den här attityden mot människor i verkliga livet också? Eller är ni inställsamma och klappar medhårs då?

Vissa av er är kanske intelligenta, men är ni särskilt empatiska?

Fny
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Är det jag som är "vi" ?

Jag är inte här för att dalta, utan för att säga medicinska sanningar.

TS mfl anser jag vara räddningslöst förlorade och inte värd att "lirka med" men det finns ju andra som läser på ett öppet forum och då kan man inte låta sådant stå oemotsagt.

Försiktighetsprincipen bör alltid gälla med vad man utsätter ofödda för :eek: och man har ju i forskningen visat tecken på att ultraljud på något sätt påverkar nervsystemet.

/Tim - läkare som jobbar med ultraljud och aldrig skulle komma på tanken att "tjuvkika" på fostren.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

TS mfl anser jag vara räddningslöst förlorade och inte värd att "lirka med"

Det trodde jag inte om dig.

Det hade varit mycket bättre av dig att klargöra de risker som faktiskt finns med ultraljud. I USA börjar man ju hitta diverse spår av att de UL-ar så mycket. Men det kan vara för mastigt för en icke-läkare så att du förklarar hade säkert hjälpt/gett mer dåligt samvete än att attakera.

Fny
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Jag har ju dragit alla de argumenten. :confused:

Men det finns sådana som inte VILL lyssna, utan tycker valet mellan rosa eller ljusblått (som jag f.ö. inte heller kan förstå) är mycket viktigare än det ofödda barnets hälsa.

Det går ju inte att tvinga på andra vetenskap som inte passar deras självcentrerade syn.

Jag fattar att du tycker jag är jättetaskig, men det finns gränser för hur mycket man kan trampa på tå runt mammor som sätter egna hänsyn före fostrets.

Det är urbota korkat att under graviditeten: röka, dricka alkohol, ta mediciner utom i undantagsfall med läkares godkännande, göra onödiga ultraljud och allt annat som man inte heller vet är helt ofarligt.

När man inte förstår att ultraljudet är en undersökning man gör för att utesluta viktiga missbildningar hos fostret utan mest ser det som en rättighet att få ta reda på könet (som man ändå inte kan ändra), hur menar du att man ska argumentera då?

Jag föredrar sanningen.

Tål man inte den ska man inte bli förälder.

Och i vilket fall får man finna sig i att bli emotsagd på ett internetforum.
 
Sv: ultraljud på Privatklinik i Norrköping?

Och jag för min del är här för att diskutera.
Diskussionsforum - liksom.
Om TS vill kasta sina pengar i sjön och riskera något med sitt väntade barn så är det faktiskt inte mitt problem.
Utan hennes.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 183
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 555
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 470
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp