Unafraids renoveringstråd

Unafraid

Trådstartare
På begäran av @Asko så startar jag en tråd om renoveringen av vårat hus!
IMG_20190922_153958_758.jpg

Lite bakgrundsfakta:
Huset är byggt på 1800-talet och var från början ett mindre torp som byggdes ut på 70-talet (delen vänster om bron). Den äldre delen har en timrad stomme. Läget är helt amazing som ni ser!

Vi har bott i stora huset i tre år, innan dess bodde vi i en timrad stuga som också står på gården, den har vi nu hyrt ut.

Vi har egentligen inte gjort speciellt mycket inomhus de första åren, utan vi har jobbat mest utomhus.

På övervåningen har min sambo byggt om ett gammalt förråd till en walk in closet och så har vi målat en liten hall. Sovrummet har varit påbörjat i tre år, jag hoppas vi orkar ta tag i det under vintern.

I år så har vi påbörjat projekt hallen, toan och köket. Hallen blev precis klar! Skriver ett till inlägg om den.
 
Hallen börjar vi med.
Här slet vi ut allting, in med golvvärme och klinker. Ut med garderoberna, platsbyggde garderob och köpte skjutdörrar på Ikea.
Vi byggde ett nyckelskåp och en hatthylla. Dom vita glasdörrarna var furu-färgade och vända åt andra hållet, så det var extremt opraktiskt att ha dom på plats, så vi vände på dom och målade dom vita.
Jag vet inte hur man lägger in flera bilder i samma inlägg, så jag länkar till Instagram. :D
 
IMG_20190914_105343.jpg

Såhär ser vårat kök ut nu, rivning är påbörjad.
Golvvärme ska in, det blir ekparkett. Fönstret ska bytas ut mot ett mindre och vi ska in med en glasdörr, som så småningom ska leda till en inglasad altan.
Vi har rivit ut några högskåp och håller på att måla taket. Om cirka 1-2 veckor åker nog resten ut!
 
På begäran av @Asko så startar jag en tråd om renoveringen av vårat hus!
Visa bifogad fil 37112
Lite bakgrundsfakta:
Huset är byggt på 1800-talet och var från början ett mindre torp som byggdes ut på 70-talet (delen vänster om bron). Den äldre delen har en timrad stomme. Läget är helt amazing som ni ser!

Vi har bott i stora huset i tre år, innan dess bodde vi i en timrad stuga som också står på gården, den har vi nu hyrt ut.

Vi har egentligen inte gjort speciellt mycket inomhus de första åren, utan vi har jobbat mest utomhus.

På övervåningen har min sambo byggt om ett gammalt förråd till en walk in closet och så har vi målat en liten hall. Sovrummet har varit påbörjat i tre år, jag hoppas vi orkar ta tag i det under vintern.

I år så har vi påbörjat projekt hallen, toan och köket. Hallen blev precis klar! Skriver ett till inlägg om den.
Vackert hus och underbart läge! :love:
 
IMG_20190923_193017.jpg

Vi har egentligen ett ganska häftigt tak. I köket består det bara av hela längder på över fyra meter. Det är dessutom spikat med handsmidda spikar som är vända åt exakt samma håll i hela huset. Man anar två som är övermålade i högerkant på bilden. Vi måste dock måla då dom nya högskåpen inte hamnar på samma plats och ni ser ju skillnaden i nyans. Om vi orkar nästa år eller något kanske vi handmålar alla spikar svarta igen, det skulle kunna bli ganska häftigt!
 
Så snyggt det blev i hallen! Vad är det för kulör på väggarna?
Jag kan kolla när jag kommer hem! Det är en hink som blev över på ett bygge, som sambon tog med hem :angel: han är för övrigt murare och kan det mesta, så han har hittils gjort allt själv, det är bara belysning i garderoben som ska kopplas in i elcentralen. Dock råkar min pappa vara elektriker, så det löser sig :D

Mycket material har han sparat i flera år, klinkerplattorna i hallen har han haft länge och trägolvet till köket har vi också. Så det är främst inredning vi måste handla, vilket gör att renoveringarna blir billiga! :up: det enda vi kommer behöva anlita någon för är nog att koppla in golvvärmen.
 
:bump::bump:
Så underbart fint hus och läge! :love: Hallen blev ju underbar och ljusare än innan trots mörk färg på väggarna, snyggt :love: Glasdörrarna är ju underbara! Det där blir nog ett drömhus!

(oops, lite väl många underbara :o:D)
 
Visa bifogad fil 37114
Vi har egentligen ett ganska häftigt tak. I köket består det bara av hela längder på över fyra meter. Det är dessutom spikat med handsmidda spikar som är vända åt exakt samma håll i hela huset. Man anar två som är övermålade i högerkant på bilden. Vi måste dock måla då dom nya högskåpen inte hamnar på samma plats och ni ser ju skillnaden i nyans. Om vi orkar nästa år eller något kanske vi handmålar alla spikar svarta igen, det skulle kunna bli ganska häftigt!
Jag tänkte faktiskt peka ut taket i en av bilderna på hallen, snyggt hantverk! :up:
 
:bump::bump:
Så underbart fint hus och läge! :love: Hallen blev ju underbar och ljusare än innan trots mörk färg på väggarna, snyggt :love: Glasdörrarna är ju underbara! Det där blir nog ett drömhus!

(oops, lite väl många underbara :o:D)
Haha tack :love: :love: :love:
Jo, att alla dörrar blir vita och att vi fick en spegel tror jag att skapade både ljus och rymd! Sen, när ljuset i garderoberna är igång kommer det kännas ännu ljusare. :D
 
Så roligt att se :love: Påminner en del om förändringar vi gjort i vårt hus. Älskar att kolla tillbaka på förebilder och se vilken skillnad det blivit :D
 
IMG_20190923_194627_528.jpg

Sambon har ju dessutom byggt ett hönshus i år. Det kommer inte bli helt klart i år, men det tar sig! Ska försöka ta en bild på utsidan idag om jag kommer ihåg. Vi cyklade förbi en gammal lada som rasat i somras och frågade om vi fick ta panelen. Det kommer bli fantastiskt när det är klart!
 
Wow! Jättesnyggt fixat! :love:
Var det svårt att få skjutdörrarna på plats? Hur fäste ni i överkant, gick skjutlisten att modifiera eller ligger den i överkant på garderoberna? Jag har ju i många år tänkt bygga nya dörrar till en klädförvaring i hallen, men om det ´funkar att smacka upp skjutdörrar från IKEA är det snart gjort. :D
 
Wow! Jättesnyggt fixat! :love:
Var det svårt att få skjutdörrarna på plats? Hur fäste ni i överkant, gick skjutlisten att modifiera eller ligger den i överkant på garderoberna? Jag har ju i många år tänkt bygga nya dörrar till en klädförvaring i hallen, men om det ´funkar att smacka upp skjutdörrar från IKEA är det snart gjort. :D
Sambon gjorde det själv :angel: jag ska förhöra honom! Han var inte helt nöjd under tiden han monterade i alla fall! Listen längst upp är uppsatt i efterhand, då dörrarna inte nådde riktigt hela vägen upp till taket.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Hemmet Vet väl inte om någon är intresserad av att följa renoveringen av "mitt" hus (mamma och hennes man köper det, jag hyr), men jag känner...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
28 439
Senast: Trott
·
Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 402
Senast: ch791022
·
Hemmet Vi håller på att renovera ett 70-tals hus, de förra ägarna har inte gjort så mycket i huset mer än lite tapetsering och målning så vi...
Svar
3
· Visningar
8 353
Senast: hvala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp