D

Domaren

En kompis frågade mig häromdagen varför det heter undan ett sto, och jag hade inget svar..

Någon som kan berätta?
 
Det var ungefär jag det jag svarade :angel:, men han nöjde sig inte med svaret så jag var tvungen att erkänna att jag inte hade en aning.. :crazy:

Men nu vill jag ha en aning.. :confused:
 
:idea:Undan= hon stär ju under hingsten :o
Efter= för att han står bakom stoet och då hamnade lite efter :idea:
Eller? Har jag fel? Näääääääääääää jag har inte heller en aning
 
Ingen aning jag säger mamman är:xxx och pappan är xxxx osv *S* :)
 
Puttar upp, någon måste väl veta, det kan väl inte vara så att den här "enkla" frågan kommer lämnas obersvarad??
 
hehe kul gissning "kristel" :D

men de är väl självklart stoet får ju stå underst :p
 
Kan det vara från nåt låneord eller så? Fast inte vet jag från vilket språk det skulle kunna tänkas vara... :confused:
 
jamen detta måste vi ju ta reda på! ingen som har kontakter i nåt avelsförbund som kan veta?
/P
 
Vad säger man på engelska? det kanske är så enkelt att det bara är direktöversatt.
Fortfarnde ingen som vet???
 
På engelska heter det ju by hingsten, men mamman vet jag inte vad de kallar. Tror det förkortas ex. eller nått... Vad kan det bli :confused:

malu
 
vet inte om jag är helt ute o cyklar men jag har för mig att "undan" heter through på engelska... :confused:
 
ja, om man då fortsätter att översätta "out of" så blir det "ut ur" och då är "under" inte långt borta och sen är ju "undan" där.- Och stoet är ju "under" hingsten som någon sa längre upp.
Jag tror vi är på rätt väg
Någon som vet vad det heter på tyska?
/P
 
Tror det kan komma från tyskan. Har just fått hjärnsläpp. :confused:

Surfar tyska avlessidor för att få det bekräftat men det går trögt. :crazy:
 
Hmm...på tyska ha jag för mig att det är "von" om hingsten men är inte säker fast kan kolla det lätt ikväll när jag kommer hem :)
 

Liknande trådar

Tjatter Jag och pojkvännen är inte överens 😅 Jag har bara hört undan eller kull tidigare och han har bara hört undan eller väck. Jag tycker att...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 430
Senast: Flixon
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
197
Senast: Shaggy
·
Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 063
Senast: Mineur
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp