Underbara gamla hundar

Bukefalos 30 år!

LaMagia

Trådstartare
gaia2_251120.webp

Det är något speciellt med gamla hundar! Förutom all visdom och erfarenhet de har, så blommar hela deras personlighet ut med stigande ålder. Detta är chowtiken Gaia som fyller 13 år idag. Hon är en gammal tant som tar livet i sitt eget tempo och på sina egna villkor. Hon har med åldern utvecklats till en härligt envis tant som vägrar lyssna om hon inte vill och hon skyller det på dålig hörsel ... att hon däremot kan höra när hundmaten häll upp i skålarna i köket medan hon är på utsidan av huset bevisar att det snarare handlar om selektiv hörsel ...

Jag sa att hon är gammal och tar livet i sitt eget tempo, men när grannens katt satt inom synhåll så galopperade lätt iväg efter den. En lätt och vägvinnande trav tar henne också bort från mig om jag vill att hon ska gå åt ett annat håll än vad hon tänkt sig ....

Så jag älskar denna hund! 💜💜💜

Gamla tanter och gubbar är de bästa :love:

Som mna ändrar sitt egna liv för att det ska passa dessa älsklingar. Saknar fortfarande mina 2 tanter Lily som egentligen var ett rent jäkelskap från första stund men blev bara "lite" lugnare på slutet eller Tuva som var min drömhund genom alla år.

Ni vet den där hunden som tror att alla hundar är lika lätta sen. Tji fick jag för det :D

Visa bifogad fil 177243
Det är något speciellt med gamla hundar! Förutom all visdom och erfarenhet de har, så blommar hela deras personlighet ut med stigande ålder. Detta är chowtiken Gaia som fyller 13 år idag. Hon är en gammal tant som tar livet i sitt eget tempo och på sina egna villkor. Hon har med åldern utvecklats till en härligt envis tant som vägrar lyssna om hon inte vill och hon skyller det på dålig hörsel ... att hon däremot kan höra när hundmaten häll upp i skålarna i köket medan hon är på utsidan av huset bevisar att det snarare handlar om selektiv hörsel ...

Jag sa att hon är gammal och tar livet i sitt eget tempo, men när grannens katt satt inom synhåll så galopperade lätt iväg efter den. En lätt och vägvinnande trav tar henne också bort från mig om jag vill att hon ska gå åt ett annat håll än vad hon tänkt sig ....

Så jag älskar denna hund! 💜💜💜
Gamla djur är fantastiska! :heart

Min första hund blev 18 år. När vi fick henne var det en försiktig, skrämd 3-åring som hade bott i bur större delen av livet.
När hon som 18-åring begärde att jag, hennes kli-slav, skulle klia henne blev man så varm i hjärtat. Det var inte ens en fråga utan en order. Från en så mjuk individ kändes det fint!:heart
Hon var fräsch i kroppen rörelsemässigt hela tiden och det var ofta full fart. Men hon sov mer och såg och hörde sämre. När hennes dotter dog, före henne, skaffade jag en till hund. Den hunden tog hand om tanten. Om tanten virrade iväg för långt bort på promenader och inte såg eller hörde mig skickade jag dit lillhunden iom att det gick snabbare än om jag skulle gå dit, som buffade henne i bogen och ledde henne tillbaks till hör- och syn-håll. Det var fint att se deras samspel! Och att få ha min lilla kompis välmående så länge! :love:

IMG_1690.webp
Vår gammeltant, 12 år. Två korsbandsoperationer, ett antal tänder fattigare, små juvertumörer borttagna. Tacksam för varje dag med henne, trots hennes tiggande när vi är ute och går. Trots att hon stänger alla kökslådor eller petar på diskmaskinluckor och vill ha godis för att hon varit duktig, även tionde gången 😂

IMG_20251122_104946885_HDR.webp

Min 12-åring :heart Hon har varit med om mycket hos veterinären genom åren - korsbandsoperation, juvertumör, malignt lymfom, livmodersinflammation och nu sist ta bort några tänder som hon knäckt. Hon var visserligen ganska jobbig som unghund, men har efter det varit en fantastisk hund som glatt hängt med på allt och varit en kanonhund att testa olika saker med. Idag är hon pensionerad från rallylydnaden, lydnaden, agility etc., men debuterade nu i höstas i sin första noseworktävling. Åldern märks ju dock - hon är långsammare, har inte samma ork, och synen och hörseln har börjat bli sämre (framförallt mörkerseende). Hörseln har också blivit mer selektiv ;) Men även om hon inte orkar lika mycket tycker hon fortfarande saker är lika skoj att göra saker, även om det blir under kortare stunder nu :heart Och taggar fortfarande till lite väl mycket ibland, som när cykeln åker fram och hon typ börjar skrika :p. Och är fortfarande en piraya när det finns gott godis - det är viktigare att äta godiset snabbt än att vara försiktig med mattes händer :cautious::p

BE9B0302-13D8-4F66-9FBC-DF491ECDCD3F.webp

Här är min tant - drygt 12år.
Hör och ser dåligt (ffa i mörkret) gör hon sen några år tillbaka. Lite problem i perioder med ont i kroppen men inget som inte fysio kan hålla efter, hänger med på promenader (förutom de allra längsta) och sprang uppletande häromhelgen.
Kräver stök och bök i soffan som aldrig förr (den hunden har aldrig någonsin krävt klappar och mys, hon kräver stök) och är hungrigare än någonsin!

Det känns lite svårt för mig att sätta en gräns för när jag ser en hund som gammal, men visst märks det nu att Ebrah är en dam på 10 1/2 år. Hon har ägnat hela sitt liv åt att försöka uppfostra mig, och enligt henne är hon numera drottning över universum. Allt ska vara på hennes sätt, enligt henne. Hon vill bestämma promenadlängd (allt mellan 3 minuter och 3 timmar beroende på väder och tid till middag...), hon tycker att hon ska bestämma liggplats och att andra bara ska anpassa sig efter henne, självklart ska hon ligga mjukt och bekvämt med såväl huvudkudde som täcke. Hon tycker att hon förtjänar alla godisar som alla kan tänkas ha och ser djupt kränkt ut när det inte blir som hon vill.

Men hon är oerhört pigg, i fin form, springer snabbt och gärna och blir överlycklig när vi tränar tricks och/eller lydnad :heart:
548211185_3297243230424034_6310245396196812853_n.webp

Hennes kullbror är inte riktigt lika klipsk, och definitivt inte kungen över universum eller något sådant. Han är mest glad, glad åt allt och glad åt att få vara med. Promenad? Skitkul! Mysa i soffan? Gärna i flera timmar? Träna tricks? Värsta partyt ju! I skrivande stund ligger han ihoprullad bredvid mig, lycklig över att bara existera i min närhet. De enda gånger han är olycklig, det är när han inte får vara nära trots att han vill :p

Även han är i fin form. Hans tänder var bedrövliga när han kom till mig, men det är åtgärdat och vid senaste veterinärkollen så blev veterinären otroligt imponerad över hur bra form han är i, hur bra puls/blodtryck han har osv. Helt frisk pojk, som tur är. Han springer gärna snabbt och mycket, älskar rejält långa promenader... Eh ja, allt är ju kul i hans värld så :rofl: Han är såklart inte lika uthållig som Lily, men hon är bara 4 år.
1000002707.webp

Millie, 10 år
Nu för tiden tränar vi bara de saker hon tycker är roliga och hörseln är lite selektiv. Så härlig personlighet, så snäll och väldigt pratglad för att vara av tyst ras. Lite långsammare och lite stel ibland men hon får ta allt i sin takt och när hon vill springa full fart så hinner inte ungdomsligisiten ifatt henne på raksträcka.
20241212_225438.webp

IMG_1138.webp

Den 1 december fyllde min andra veterantik 11 år. Xilla bär sin ålder väl och har ännu inte börjat visa några tecken på ålder i kropp eller rörelser. Det enda är att hon hör lite sämre. Nästa helg ska hon visas i veteranklass på Stockholm Hundmässa.

IMG_0453.webp

Min gammelgubbe Jonah f-12, så 13 år i år. Fem tänder kvar, lätt dement, ser dåligt på avstånd och selektiv hörsel men i lammhuset är han med varje dag ändå, även om jag får gå och väcka honom i halmbalen ibland😁 Orkar inga längre hämt men funkar fint på kortare avstånd och blir väldigt besviken om jag lämnar honom utanför hagen. Är väl på sista kapitlet nu men hoppas jag får ett tag till med honom iaf.❤️

Underbara älskade Sheldon!
20260109_234940.webp

Australisk terrierhane som blir 14 år om någon månad. Alltid i min närhet om han får välja, min eviga skugga! ❤️❤️❤️

Pigg och glad, alltid med på en promenad. Blind på ena ögat och hör dåligt men kämpar vidare med att uppfostra dotterns blandras (Rottweiler/ Newfoundland/Labrador/Storpudel) unghund. Han får till sin stora förtrytelse inte följa med lös på ridturer längre då han dels aldrig skulle sluta försöka hänga med i tempot och dels hör och ser för dåligt för att hinna undan hästarna.

Älskar fortfarande att träna Rally eller trick, otroligt matmotiverad. Världens bästa är att få åka med i bil om vi ska någondera. Älskar sin familj, är rätt ointresserad av annat folk. Älskar sina kissekattkamrater och avgudar kaninerna!

Gud så jag älskar den här hunden!!! ❤️❤️❤️

IMG_7839.webp

Här är min tant på 14-årsdagen för ca. en månad sedan. Hon hänger med på allt även om det så klart märks att hon är gammal nu när vi även har en unghund i huset. Hon kör samma rehabövningar som unghunden och där märks det så klart tydligt att styrka och koordination har påverkats mycket av åldern.

Men hon går fortfarande under smeknamnet Murbräckan och hon gav mig fick senast igår ännu en fläskläpp. Och när träffar vi på vilt så är hon fortfarande stark som en oxe.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka