Undernärd, vanskött eksemhäst

Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Jag blir så ledsen när jag läser om den stackars magra valacken :(

Hoppas han, och alla hans gelikar, får det bättre i framtiden!

/Malin


Tycker precis som Freyr.... Ledsen blir jag och hur många fler finns det egentligen runt om i landet.
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Jag tycker det var fel att provrida hästen, om den var i det skick som du beskriver.

håller faktiskt med dig.
jag skulle en gång provrida ett sto som stämmer väl in på beskrivningen av den aktuella eksemhästen.

det var riktigt hemskt. om de inte varit för att det spöregnade så hade jag blivit erbjuden att rida den men då hade jag vägrat, ingen sadel i världen passar på ett skelett...:cry:
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Måste bara anmärka på det du skriver om ryggraden som högsta punkt, det är ganska konstigt det där eftersom minst 50%(nu för jag inte statistik men dessa taknockar verkar vara lika vanliga som runda ryggar med bra muskler) av alla islandshästar jag träffat haft just ryggraden som högsta punkt.
& nu menar jag inte familjehästar eller hästar som är hos människor som är kända som okunniga utan hästar som tävlar.
Nå?hur är det?borde inte de hästarna underkännas av tävlingsveterinären på plats i såna fall?
Eller är det ok att ha taknock som rygg om hästen är tjock i övrigt?:smirk:
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Så här okunniga människor skall inte äga eller ha ansvar för en häst! :mad: De skall hålla sig till turridning eller ridskola! Ni som tänker sälja häst och särskilt en med sommareksem, tänk er för vem ni säljer till! Det här var en bedrövlig syn och jag skulle vilja slippa se något liknande igen, men tyvärr så lär jag väl inte göra det. :crazy:

Tyvärr så har denna människa haft sin häst installad på en turridningsfirma, det är där hon lärt sig allt hon kan om hästar:cry:
och det är där han blev så mager och omusklad som han är fast han var värre innan han kom till fodervärdarna han stod hos när du var och provred.:crazy:
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

håller faktiskt med dig.
jag skulle en gång provrida ett sto som stämmer väl in på beskrivningen av den aktuella eksemhästen.

det var riktigt hemskt. om de inte varit för att det spöregnade så hade jag blivit erbjuden att rida den men då hade jag vägrat, ingen sadel i världen passar på ett skelett...:cry:

Riktigt så illa var den inte så jag skulle kalla den skelett, då skulle den gå ner ytterligare ett antal kg, och den var trots sitt skick pigg och framåt. Men det var illa nog och inte en häst man borde rida innan den fått normalhull igen. Jag hade aldrig satt mig på en häst där sadeln inte legat bra och om jag ansett jag kunde skada den. Och jag kan knappt kalla det provridning heller för jag höll igen hästen hela tiden och som sagt det hela var över på 10 min.
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Fick tips om var hästen hamnat och ringde och anmälde hur den sett ut 1 månad innan. Djurinspektören väntade ytterligare 2 veckor för då ansåg hon att nya ägaren haft chans att göda upp hästen. Men vid besöket var den i underhull med vass rygg. Före besöket hade jag talat om för djurinspektören att jag rått förra ägaren vad hästen borde ha för mat för att komma i hull och detta delgav hon stallägaren som skulle vidaebefodra det till hästägaren. Där fanns dessutom ännu en häst, magrare än valacken, ett sto som nya ägaren äger... Hade fått höra redan innan att nya ägaren inte var bättre på att sköta hästar. Det blir inte anmälan för vanvård av djur men väl en anmärkning att hästarna var i undehull. Inget återbesök utan att det görs en ny anmälan senare.

Jag stod för min anmälan och det blev ett himla liv. Men ni kan anmäla anonymt också. Tyvärr är det en trist inställning att andra islandshästar varken skall fodras eller ha hull som en vanlig häst och flera hästägare/stallägare kör med djurinspektörerna som tyvärr går på detta ibland. Upplys gärna vid en anmälan att en islandshäst skall skötas, fodras och se ut som alla andra hästraser i hull! Ge djurinspektörerna argument så de kan möta de bortförklaringar som stallägare/hästägare kommer med. Är ni inte nöjd med djurinspektörernas agerande så är länsveterinären rätt instans.

Vanliga bortförklaringar är:

"Det är ju en islandshäst och de ser ut så"
Ren bullshit! Ala hästar i lagom hull skall ha ryggfiléer som når upp till och helst övver ryggraden samt ha ca 1cm hull att trycka in innan man känner revbenen. En bukig häst kan vid kontroll vara undernärd och ha "Biafframage"

"På island får de bara gräs"
Stämmer på hästar som inte rids men gräset på Island har ungefär dubbelt så hög proteinhalt, de har fri tillgång och tillåts äta sig ordentligt feta inför vintern och 100 kg övervikt är inte ovanligt på hösten. Island ligger nära golfströmmen och södra och västra delarna har mildare klimat än vi har i sydligaste Sverige vilket innebär att de oftast kan gå på bete till november/december innan kan börjar fodra med hösilage. Den vulkaniska jorden är dessutom många ggr mer mineralrik än våra mineralfattiga jordar, varför gräset innehåller mer mineraler och är frodigare samt hästarna går på stora ytor och har möjlighet att söka kompletterande växter för att få i sig mineraler och vitaminer. Vi har INTE de förutsättningarna i Sverige! Hästar som rids får tillskott i lika hög grad som "vanliga" ridhästar i Sverige.

"Islandhästar behöver inte mycket mat"
Ren bullshit! De behöver lika mycket mat som alla andra hästar dvs det är individuellt och beroende på storlek och hur lättfödd hästen är. Alla mina dräktiga och digivande ston samt samtliga unghästar går på lösdrift och har fri tillgång på grovfoder med bra näringsvärde, fri tillgång till saltsten och mineraler. Dessutom får de lite uppblött luzernpellets med dagsdos av mineraler och vitaminer och tas in och kontrolleras/visiteras dagligen året om. Vid pälssättning och pälsfällning får de B-vitamin, antingen foderjäst eller flytande, blandat i maten. Uppblött luzern samt grankvistar är bra för dåliga magar. Ge gärna fri tillgång till granris, särskilt till de hästar som lätt får diarré av hösilage. Jag ger inte betfor eller havre. Morötter, upptill 5 kg/dag och kornkross, ger bättre resultat om jag vill ha upp en häst i vikt och morötterna ger viktiga vitaminer.

Jag har en hingst som är extremt lättfödd men mindre än motsvarande 6 kg hö/dag får han inte vintertid. Och då bantar jag honom långsamt... Dessutom får han lite luzern, och morötter, mineraler och vitaminer. Men jag har en svårfödd hingst också som under sin uppväxt krävde lika mycket kraftfoder (luzern+kornkross) som mitt dräktiga fullblodsto + fri tillgång till hösilage! Och man måste ge minst 6 kg grovfoder per häst vintertid för fibernas skull. Lösdrift och kyla kan göra att man kan få öka och tom dubbla fodermängden när det är som kallast/våtast/blåsigast. Men som sagt all utfodring är individuell. Man måste känna ofta på sin häst om den gått upp eller ner eller står stilla i hull och anpassa givan därefter. Många snålar på maten av ekonomiska skäl men om man inte har råd att ge sin häst mat så den är i normalhull och normalt musklad, då skall man INTE ha häst!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Jag blir så totalförbannad på sånna här människor, hon borde ju kunna se att hennes häst inte ser normal ut eller?? enligt mig finns det inga ursäkter.... Å stackars barn säger jag bara!!!! :cry::mad::mad:
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

:bow::bow::bow::bow:
All heder åt dej, tänk om alla var lika noga med sina hästars utfodring.
Då skulle vi slippa alla dessa beniga stackare med uppblåst buk och takåsrygg som bantas för att ägarna inte begriper bättre eller inte vill begripa i de flesta fall :mad:
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Måste bara anmärka på det du skriver om ryggraden som högsta punkt, det är ganska konstigt det där eftersom minst 50%(nu för jag inte statistik men dessa taknockar verkar vara lika vanliga som runda ryggar med bra muskler) av alla islandshästar jag träffat haft just ryggraden som högsta punkt.
& nu menar jag inte familjehästar eller hästar som är hos människor som är kända som okunniga utan hästar som tävlar.
Nå?hur är det?borde inte de hästarna underkännas av tävlingsveterinären på plats i såna fall?
Eller är det ok att ha taknock som rygg om hästen är tjock i övrigt?:smirk:

Man behöver inte vara kunnig i utfodring för att man tävlar med sin häst, tvärtom. Ryttare på högre nivå kanske är tvungna att fodra rätt för att nå resultat men på klubbnivå tävlas det friskt med omusklade, underutfodrade hästar som springer på ren vilja.
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Starkt jobbat! Bra att du drivit det vidare...
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

lite OT här då.. men jag undrar lite om det här med rygg musklerna. För måste en häst alltid va dåligt musklad eller undernär när ryggraden är långt "ovan för" hästen? För vi hade en häst på foder, han kom väl till oss när han var 13. Han var i gott hull och bra musklad men jag har aldrig sett en häst med så hög ryggrad! Vi hade han tills han blev 18 år, han blev dagligt riden i mycket uppförsbackar och på somrarna hade han ganska gott om överhull om jag säger så. Inte först nu på senare år (han är nog 21 nu) har ryggraden börjat sjunka in i ryggen men det är inte för att ryggfilerna har blivt större utan snarare för att han har blivit lite svankig på äldre dagar.
Vad tror ni om det? Såg han bara ut så eller var det något som inte var bra?
Ska nämnas att han är en ganska nervös herre så han spänner sig nog mycket och på somrarna har han kraftiga exem.
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Jag blir så arg på dessa människor!:( Jag var med om en annan händelse som var och är fortfarande en av de värsta upplevelserna i mitt liv. Jag skulle börja jobba med hela hästverksamheten på en gård i Eskilstuna. När jag kom dit så såg jag direkt att det absolut inte gick att rida på dessa hästar, började fråga ägaren varför dom var så sjuka..

Hon svarade att det inte var något fel med dom och att jag inte skulle lägga mig i och jag var 15 år då och kände inte att jag hade så mycket att säga till om just då.

Jag började ringa till veterinärer och undrade om dom kunde komma ut till gården och undersöka några hästar, (för att jag skulle kunna övertyga ägaren om att hästarna var sjuka)

Veterinären kom ut och undersökte först 2 hästar som ägaren hade betäckt och som tur var så var dom inte dräktiga och veterinären såg att det ena stoet hade jättemycket systor och en "fettknöl" som ägaren sa att det var , visade sig vara en elakartad tumör och att stoet var allvarligt sjuk i cancer. Hon behövdes tas bort direkt!

Sedan var det nästa stos tur och hon hade en knut i framknäet, som blev större. Den blev lika stor som en tennisboll och hon kunde inte gå på det benet, hade mycket fler skador som inte kunde göras någonting åt eftersom ägaren inte ville lägga pengar på det eller något som hade med veterinärer att göra. Så hon fick också utlåtande att bli avlivad.

Sedan var det 3 hästar som hade fått fång och det hade gått så långt att de hade fått hovbensrotation och blödde när hovslagaren kollade...dom kunde knappt gå. Dom blev också utdömda.

Sedan var det en häst som knappt heller kunde gå och släpade på benen men han var nog den "friskaste" men blev utdömd.

Sedan var det en valack som hade tappat alla sina tänder och kunde inte äta, han blev också utdömd.

Jag ordnade allt med veterinärerna, ägaren trodde inte på det men gick med på att avliva dem en efter en....

Det var sammanlagt 7 hästar som blev avlivade, 5 av dom fick jag gå med till en grop som dom hade grävt som grav på gården. Där var det en jägare som hade gått med på att skjuta hästarna. Men efter 5 stycken så klarade han inte av mer så två fick vi skicka till slakt.

En häst var sjuk och vi skickade tillbaka den till ägaren för det var inte hennes häst, utan bara foderhäst och den var också jätte sjuk och kunde knappt gå men det tyckte inte ägaren att den var utan dom har kvar den!

( Det var en häst som var den yngsta och den enda som lever)

Jag tappade alla känslor under den tiden. Men jag vet att hästarna fick det mycket bättre då men det tar sjukt hårt på en endå..

( Hon har kvar sin hästverksamhet ) (Hon har anmälts) Men inget har gjorts.
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Men fy vad hemskt! :cry:
Att sånt ens händer, stackars djur! Trots att det måste varit jättehemskt att se allt detta elände, gjorde du ändå en stor insats som tog dit veterinären så hästarna fick sluta sina dagar. Annars kanske de hade plågats ännu längre..
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Hej, jo det var verkligen en hemsk erfarenhet. Men som sagt nu lider dom inte längre, som dom skulle ha gjort ett bra tag till. För ägaren tyckte att dom kunde dö i hagen när dom inte orkar längre... Men det funkar ju inte riktigt så...:(

Hon berättade för mig att hon aldrig hade tagit ut veterinären till hennes hästar och att hästarna mådde bra.. Jag fattar inte riktigt hur man kan intala sig det?!
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Hej, jo det var verkligen en hemsk erfarenhet. Men som sagt nu lider dom inte längre, som dom skulle ha gjort ett bra tag till. För ägaren tyckte att dom kunde dö i hagen när dom inte orkar längre... Men det funkar ju inte riktigt så...:(

Hon berättade för mig att hon aldrig hade tagit ut veterinären till hennes hästar och att hästarna mådde bra.. Jag fattar inte riktigt hur man kan intala sig det?!

I det har fallet later det som om ekonomin talat over fornuftet, for varfor har man djur overhuvudtaget om man inte kanner nat alls for dem? Det finns ingen ekonomi i att lata ett djur ga och sjalvdo, eller?

Sen finns det nog fall dar agaren faktiskt inte vet battre, sa lange hasten kan sta upp sa fattar man inte att det skulle vara nat fel med den.

Sen finns det ju fall dar agaren faktiskt gor vad de kan och det inte hjalper, jag hade ett gammalt sto som efter en borrelia-infektion inte ville ga upp i vikt hur mycket mat vi an stoppade i henne. Vetrinaren kunde inte hitta nagra direkta fel, tanderna var okej, och vi holl henne ovanfor revbensstadiet och hon verkade nojd och glad. I och for sig red vi henne inte utan hade henne kvar av de bekanta sentimentala skalen, men det haller inte i langden...
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Ja så kan säkert några tycka, men ärligt talat, går du & köper alla hästar du tycker synd om utan att ens kolla om de är ridbara eller har ngn kvalité du är ute efter?


Jag hade då heller aldrig satt mig upp på en häst i skicket som beskrivs. :crazy: Skulle liksom inte kännas relevant för min del att prova gångarterna då hästen verkar vara i ett så pass uselt tillstånd.
Hade nog snarare gått vidare med ärendet, hoppas det ordnar sig.
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Fick tips om var hästen hamnat och ringde och anmälde hur den sett ut 1 månad innan. Djurinspektören väntade ytterligare 2 veckor för då ansåg hon att nya ägaren haft chans att göda upp hästen. Men vid besöket var den i underhull med vass rygg. Före besöket hade jag talat om för djurinspektören att jag rått förra ägaren vad hästen borde ha för mat för att komma i hull och detta delgav hon stallägaren som skulle vidaebefodra det till hästägaren. Där fanns dessutom ännu en häst, magrare än valacken, ett sto som nya ägaren äger... Hade fått höra redan innan att nya ägaren inte var bättre på att sköta hästar. Det blir inte anmälan för vanvård av djur men väl en anmärkning att hästarna var i undehull. Inget återbesök utan att det görs en ny anmälan senare.

Skönt att höra att du gick vidare med detta, stå på dig.
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Jag blir så arg på dessa människor!:( Jag var med om en annan händelse som var och är fortfarande en av de värsta upplevelserna i mitt liv. Jag skulle börja jobba med hela hästverksamheten på en gård i Eskilstuna. När jag kom dit så såg jag direkt att det absolut inte gick att rida på dessa hästar, började fråga ägaren varför dom var så sjuka..

Hon svarade att det inte var något fel med dom och att jag inte skulle lägga mig i och jag var 15 år då och kände inte att jag hade så mycket att säga till om just då.

Jag började ringa till veterinärer och undrade om dom kunde komma ut till gården och undersöka några hästar, (för att jag skulle kunna övertyga ägaren om att hästarna var sjuka)

Veterinären kom ut och undersökte först 2 hästar som ägaren hade betäckt och som tur var så var dom inte dräktiga och veterinären såg att det ena stoet hade jättemycket systor och en "fettknöl" som ägaren sa att det var , visade sig vara en elakartad tumör och att stoet var allvarligt sjuk i cancer. Hon behövdes tas bort direkt!

Sedan var det nästa stos tur och hon hade en knut i framknäet, som blev större. Den blev lika stor som en tennisboll och hon kunde inte gå på det benet, hade mycket fler skador som inte kunde göras någonting åt eftersom ägaren inte ville lägga pengar på det eller något som hade med veterinärer att göra. Så hon fick också utlåtande att bli avlivad.

Sedan var det 3 hästar som hade fått fång och det hade gått så långt att de hade fått hovbensrotation och blödde när hovslagaren kollade...dom kunde knappt gå. Dom blev också utdömda.

Sedan var det en häst som knappt heller kunde gå och släpade på benen men han var nog den "friskaste" men blev utdömd.

Sedan var det en valack som hade tappat alla sina tänder och kunde inte äta, han blev också utdömd.

Jag ordnade allt med veterinärerna, ägaren trodde inte på det men gick med på att avliva dem en efter en....

Det var sammanlagt 7 hästar som blev avlivade, 5 av dom fick jag gå med till en grop som dom hade grävt som grav på gården. Där var det en jägare som hade gått med på att skjuta hästarna. Men efter 5 stycken så klarade han inte av mer så två fick vi skicka till slakt.

En häst var sjuk och vi skickade tillbaka den till ägaren för det var inte hennes häst, utan bara foderhäst och den var också jätte sjuk och kunde knappt gå men det tyckte inte ägaren att den var utan dom har kvar den!

( Det var en häst som var den yngsta och den enda som lever)

Jag tappade alla känslor under den tiden. Men jag vet att hästarna fick det mycket bättre då men det tar sjukt hårt på en endå..

( Hon har kvar sin hästverksamhet ) (Hon har anmälts) Men inget har gjorts.

Fy f-n säger jag! Bland det värsta jag hört! Men strongt jobbat av dig, bara 15 år gammal! Vi måste mobilisera mer civilkurage och anmäla oftare! Att inte lägga sig i är detsamma som att acceptera och samtycka! Det går som sagt att anmäla anonymt.
 
Sv: Undernärd, vanskött eksemhäst

Har hittat ett nytt fall att anmäla, en häst som går utmed en väg och där jag ser revbebeb genom vinterpälsen när jag kör förbi så den är i sämre skick än den jag anmälde... Suck vad man blir trött!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 158
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 607
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 186
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 862
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp