Undulat vs nymfparakit

L

Lillstrumpan

Har länge funderat på att skaffa fågel, men problemet är att jag inte vet om jag ska ha en undulat eller en nymfparakit. Båda verkar vara trevliga husdjur, så jag skulle behöva lite hjälp från er med att välja. Jag bor i lägenhet, kanske nymferna är för högljudda för det? Eller? Sen en liten fråga till, såg att det finns små selar till fåglar, brukar ni använda det till era? Tycker de om det?

//Lillstrumpan
 
Nymfhanar "väsnas" mer än honorna. Men undulater kan tjattra i flera timmar, så det är nog ganska jämt. Jag ska testa på mina två nymfar, får se om de gillar det. Du måste kunna få lyfta vingarna utan problem på din fågel, så antingen köper du en som redan en tam eller så köper du en ungfågel.
 
jag har både och och tycker att det är lika trevliga. Nymfparakiter har ett högre läte, undulater är lite mer tystlåtna. Är nymfparakiten nöjd skriker den inte mycket.
 
Har haft både undulat och nymfparakit kan berätta lite för och nackdelar

Undulater:
*Tystare läte men "pratar" dagarna i ända
*Gör inte så där super ont om man blir biten MEN det kan dock bli blodvite
*Kan vara svåra att ha i sele då de är så små
*Behöver inte lika stor bur det räcker med (80*45*60)

Nymfkakaduor:
*Större
*Gör riktigt ont om man blir biten ordentligt
*Har högre läte än undulater men låter inte lika ofta
*Går att ha i sele/flightsuit
*Behöver större bur än undulater (minst 120*70*80)
*JAG upplever de som lite mer lugna i temperamentet än undulater

Om jag hade varit du hade jag nog köpt en nymfparakit, tänk dock på att köpa ett ungt exemplar samt antingen från en privatperson eller en uppfödare. Tycker faktiskt nymfer är bättre förstafåglar än undulater, mycket därför det är lättare att lära sig förstå deras olika signaler och därför att de är lite mer (inte lika små) att hantera.
 
Jag håller med där, det är lättare att läsa av en nymf än en undulat. Antar att det har mycket med tofsen att göra. En nymf markerar dessutom när den är irriterad inte bara med tofsen, utan den väser. Ingen av mina nymfar har någonsin bitit mig, utan de har bara vässt och "bankat" till mig med näbben.
 
Men HÅRT kan de bita. Min tama nymf som dog för ett tag sedan :cry: hade hoss förra ägaren blivit retad, de hade dragit honom i stjärtfjädrarna :mad: så han anföll handen så fort den kom nära (konstigt *suck*) fick MÅNGA vackra blodiga bett innan han lärde sig att den inte var farlig. Saknar mig pojke :cry: :cry:
 
Jo, jag vet :) Finns ju självklart olika uppfattningar och min egen erfarenhet (då jag har både en hona och en hane) är att hanen pratar mer.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
591
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp