Unga killar idag - inte ett dugg bättre än gårdagens?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och skrollade i mitt Facebookflöde just, när jag fick upp ett inlägg från en sida som hette Tnkvrt. Det handlade om en 9onde klass där man hade delat upp killar resp. tjejer, och där de sedan i resp. grupp fått beskriva sin drömpartner med hjälp av stödord, och sedan fått skriva dessa på tavlan. Tjejerna hade skrivit saker som humoristisk och omtänksamhet, medan killarna till största del skrivit grovt sexistiska saker.
(Har för mig att man inte får länka, därför jag refererar).

Samtidigt tycker jag mig ganska ofta höra att "sexistiska beteenden hör till den äldre generationen, dagens unga killar vet betydligt bättre" och dylikt. Men uppenbarligen inte. Hur kan kommer det sig? Vi pratar alltså ändå om personer som är födda på 2000-talet, som borde vara uppväxta med en mer feministiskt betonad kultur. Men uppenbarligen inte. Vad kan ha gått så fruktansvärt galet?
 
Vad var det för ord som användes?

När det gällde utseendet (t.ex.):
"Stor/bra röv", "klä sig som en hora", "skitstora tuttar"

När det gällde egenskaper (t.ex.):
"Gillar det hårt", "lyda", "hemmafru", "ge massage med happy ending", "ej talibanfeminist".

Jag tycker då att det är ganska talande för deras kvinnosyn, men jag kanske bara övertolkar ett gäng omogna 15 åringar? :(
 
När det gällde utseendet (t.ex.):
"Stor/bra röv", "klä sig som en hora", "skitstora tuttar"

När det gällde egenskaper (t.ex.):
"Gillar det hårt", "lyda", "hemmafru", "ge massage med happy ending", "ej talibanfeminist".

Jag tycker då att det är ganska talande för deras kvinnosyn, men jag kanske bara övertolkar ett gäng omogna 15 åringar? :(
Jag antar att du inte har något som visar detta mer än vad någon facebookanvändare/grupp har skrivit?
 
Jag antar att du inte har något som visar detta mer än vad någon facebookanvändare/grupp har skrivit?

Nej, det står ett inlägg om det om man söker på "Tnkvrt" på FB.
Ska man vara källkritiskt är det väl kanske inte supertrovärdigt, men antar man ändå att det har någon sorts grund i verkligheten, tycker jag ändå att man kan peka ut en riktning på hur åtminstone vissa killar verkar resonera kring det här med tjejer och deras egenskaper.
 
Under mina skolår på 60 och 70 talet kan jag aldrig ens påminna min att det skreks (eller för den delen sas högt så alla hörde) "hora". Diskussioner över huvudtaget om tjejers företräden fördes (i den mån det gjordes) privat mellan personerna.
Jag tycker det känns som om det blivit fullständigt respektlöst nuförtiden och vi i våran generation visade mer respekt än nu.
 
Nej, det står ett inlägg om det om man söker på "Tnkvrt" på FB.
Ska man vara källkritiskt är det väl kanske inte supertrovärdigt, men antar man ändå att det har någon sorts grund i verkligheten, tycker jag ändå att man kan peka ut en riktning på hur åtminstone vissa killar verkar resonera kring det här med tjejer och deras egenskaper.

Det tar mognad och tid att stå emot grupptryck (och eventuella resonemang från föräldrar) så det är fullt möjligt att de säger helt andra saker som vuxna.

Däremot vet jag inte om källan är särskilt trovärdig, men det är möjligt att det inte är en total katastrof även om de säger sådana saker just nu.
 
Kommer ni ihåg när det blev vanligt att kvinnor hade körkort?

"Kvinnor kör bättre än höns".

Jag kommer ihåg en bild som fanns med en äldre kvinna gick omkring med kjol och saker hängande och överskriften var " miss gang Bang, 1964"

Alla dessa porrtidningar på kiosker och bensinmackar. Helt borta idag. Det var alltid halva tidningshyllan.

70-80-tal

Nu vet ju ungdomarna så mycket om härskartekniker men den forskningen forskade fram på 70-talet av Berit Åhs.

Tro inte den kampen för ett bättre samhälle var lättare då än nu. Vi har äntligen fått ett genombrott på att kvinnors generella samlade kunskap och välvilja mot varandra har blivit så stor att och statusen har höjts att kvinnor klarar av att gå samman och sluta bråka internt. Bra. Fortfarande finns det vissa uschla branscher där kvinnorna inte är där ännu i varken kunskap eller förmåga att gå samman och arbeta tillsammans. Men det är kanske inte de branscherna som kommer driva den här utvecklingen.

Jag tror att Sverige var väl relativt ok, tidig med allmän rösträtt men sen med kvinnors rösträtt, myndighet. Har jag fel här? Strukturerna är inte nya.
 
Senast ändrad:
Under mina skolår på 60 och 70 talet kan jag aldrig ens påminna min att det skreks (eller för den delen sas högt så alla hörde) "hora". Diskussioner över huvudtaget om tjejers företräden fördes (i den mån det gjordes) privat mellan personerna.
Jag tycker det känns som om det blivit fullständigt respektlöst nuförtiden och vi i våran generation visade mer respekt än nu.

I övergången 70- och 80-tal kunde man bli kallad hora, men det skreks inte på skolgårdarna eftersom det räknades som ett mycket, mycket fult ord. Så det fick man höra att man var när man blev konfronterad i enrum.
 
Jag tror att Sverige var väl relativt ok, tidig med allmän rösträtt men sen med kvinnors rösträtt, myndighet. Har jag fel här? Strukturerna är inte nya.
Allmän rösträtt för män infördes ungefär samtidigt som allmän rösträtt för kvinnor i Sverige.
 
Det kommer ta tid innan vi ser en ordentlig förändring. Jag tror att de snabbaste ändringarna idag sker hos kvinnor/flickor. Uppfattar att det är vanligare/mer socialt accepterat att tjejer kallar sig feminister idag tex än det var när jag var yngre och att unge tjejer försöker ta plats i samhället på ett annat sätt än man gjort tidigare. Såklart i små steg, och det finns hela tiden eftersläp.
Bland män sker det såklart också förändringar, men det tar tid. Är kanske mer hos barnen vi ser det idag? Som att små barn i förskoleålder är lite mer toleranta/öppna kring könsnormer, kläder osv.

Men för varje generation blir det nog liiite bättre. Men just tonårstidens fruktansvärda beteende kanske är det som kommer förändras sist? Man är ju i en ganska gungig period då..

Jag tänker iaf att de som snart är gamla är lite mindre konservativa än tex min farmor. Min farmor (80 år) är rätt så rasistisk, de som är lika gamla om 20-30 år kommer troligen vara mer öppna generellt.
Vi har ju också fler och fler män som tar ansvar för jämställdheten på ett aktivt sätt i det egna livet, även om de fortfarande är i minoritet. Deras barn kommer ju växa upp med bättre förebilder än kanske de själva gjorde.

Generellt tror jag att vi liksom blir av med det värsta först. De där människorna som lever idag som har helt fruktansvärda värderingar, det kanske försvinner snart när dessa människor skrumpnar och dör.

Jag har iaf fortfarande hopp om att saker går framåt, men man får ha is i magen och inte förvänta sig att fasta strukturer ruckar sig på en femöring.
 
Måste säga som lärarstudent att klimatet på högstadiet är hårt, och de är inte bara killar utan även tjejer. Mycket fula ord används om varandra men även till lärare.
Skolan måste gå tillbaka till grunderna och ett absolut krav är att arbetsmiljön för såväl lärare som elever, alla lärare och elever, är lugn och trygg. När man hör hur ansvariga resonerar, tex. i mobbingfrågor, blir man mörkrädd, ingen tar något som helst ansvar.
 
9klass_5a1287dbddf2b3446848ff61.jpg


Bilden
 
Spånar vidare..
Jag har som sagt fått uppfattningen att det är lite mer socialt accepterat att kalla sig feminist bland de som är unga idag. Någon med insyn som har tankar?

Jag är 30 år och när jag var tonåring var det defintivt inte socialt ok att kalla sig feminist. Om man uttryckte feministiska värderingar blev man kallad kommunist i vissa grupper. För det vet ju alla att det är samma sak, feminist och kommunist..
Bland mina jämnåriga idag är det vanligare att kalla sig feminist, men det finns fortfarande ett motstånd hos en del.

Nu tar jag "att kalla sig feminist" som ett exempel eftersom jag tycker att det är ett tydligt beteende som för mig är relevant i sammanhanget. Vi behöver ju inte dra igång en ny diskussion om feminst och jämställdhet för det..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp