Bukefalos 28 år!

Ungdom som ljuger

Den tidigare beridaren som arbetat här i många år före mig körde med den metoden, men så är hon typ 40 år gammal också och har en egen dotter i hennes ålder, och såhär med facit i hand så var det kanske inte så bra iom att tjejen faktiskt var rädd för henne och mer eller mindre hatar henne. Anledningen till att den tidigare kvinnan hotade med att hon inte får rida mer (då fick hon enbart rida på pensionären), var att det glömdes att borstas och smörja hovar, Använda träns hängdes inte in osv.

Ang den andra delen så är det visst så att hon kommr n'r hon vill, chefens fru hade frågat henne om hon kunde ta ut en häst till när hon endå var i stallet, och då sa hon att det kunde hon göra (vet inte exakt vad det var hon bad om hjälp med, men det var att ta ut och gå med en till häst har jag för mig eftersom bara 3 var kvar i stallet).

Och för mig är det självklart att hon måste hjälpa till ibland mot att hon får gratis ridning och dessutom lektioner ibland!! Vem hade den lyxen som ung? Dessutom får hon rida på väldigt fina hästar och har tom fått följa med på en väldigt stor 4 stjärnig tävling, gratis.
Men det är väl chefens sak att avgöra vilka som ska jobba med hästarna, oavsett om det är avlönat eller oavlönat jobb? Om du sedan inte vill ha tjejen där så är det chefen du får ta det med, istället för att ösa frustration över henne på internet. Det är ju inte du som är chef?

Det finns oftast ett skäl när människor ljuger. Den här tjejen kanske inte vill längre, eller hon kanske är rädd. För dina krav eller för att rida hästarna. Jag skulle inte heller tycka det var så frestande att hoppa upp på en häst som bockar i boxen för att den inte kommit ut EN gång.

Jag tycker inte att problemet verkar vara "ungdom som ljuger", utan "stallchef som ger en 15-åring för mycket ansvar utan att ens betala henne för det".
 
Det var en idiotisk artikel i Ridsport för inte så länge sedan, där flera proffsryttare gnällde på dagens ungdom och uttalade sig som om det vore en vetenskaplig sanning att dagens ungdom är så lat och otacksam. Jag avskyr den sortens retorik!

Ända sedan de gamla grekerna har det klagats på "dagens ungdom". Om nu ungdomen skulle vara så illa uppfostrad, så är det ju inga andra än de äldre gnällgenerationerna som gjort ett dåligt jobb med denna uppfostran.

Jag tycker att den här tråden är ett ganska tydligt exempel - det står inte klart vad flickan egentligen måste göra, eftersom hon både ska nöjesrida och gratisjobba, om jag fattat det hela rätt. Det verkar inte finnas någon vettig uppföljning eller konsekvens beroende på hur hon gör sitt uppdrag, och hon förväntas därutöver vara "tacksam". Jag är vuxen och hyfsat intelligent och jag tycker det verkar väldigt rörigt, så det är inte konstigt om det är otydligt för en 15-åring?! Självklart vore det roligare för övriga om hon skötte allt som överenskommet, men om hon nu av okänd anledning inte gör det, så är det ju de vuxnas ansvar att lösa det problemet.

Du beskriver också en ganska märklig relation; ni ska enligt dig vara goda vänner, men du är väldigt nedlåtande.
 
Det var en idiotisk artikel i Ridsport för inte så länge sedan, där flera proffsryttare gnällde på dagens ungdom och uttalade sig som om det vore en vetenskaplig sanning att dagens ungdom är så lat och otacksam. Jag avskyr den sortens retorik!

Ända sedan de gamla grekerna har det klagats på "dagens ungdom". Om nu ungdomen skulle vara så illa uppfostrad, så är det ju inga andra än de äldre gnällgenerationerna som gjort ett dåligt jobb med denna uppfostran.

Jag tycker att den här tråden är ett ganska tydligt exempel - det står inte klart vad flickan egentligen måste göra, eftersom hon både ska nöjesrida och gratisjobba, om jag fattat det hela rätt. Det verkar inte finnas någon vettig uppföljning eller konsekvens beroende på hur hon gör sitt uppdrag, och hon förväntas därutöver vara "tacksam". Jag är vuxen och hyfsat intelligent och jag tycker det verkar väldigt rörigt, så det är inte konstigt om det är otydligt för en 15-åring?! Självklart vore det roligare för övriga om hon skötte allt som överenskommet, men om hon nu av okänd anledning inte gör det, så är det ju de vuxnas ansvar att lösa det problemet.

Du beskriver också en ganska märklig relation; ni ska enligt dig vara goda vänner, men du är väldigt nedlåtande.
Jag håller med dig i stort, men jag tycker inte att man ska acceptera att en 15-åring ljuger. Men jag kanske missförstår dig ( du skriver inte att det är ok ) En 15 åring som få ett ansvar har en roll i det hela. Att välja att ljuga eller 'hitta på' är inte ok. Däremot kan de vuxna förväntas hantera situationen genom att fråga henne vad hon vill och är bekväm med och sedan förhålla sig till det på ett moget sätt.
 
Jag håller med dig i stort, men jag tycker inte att man ska acceptera att en 15-åring ljuger. En 15 åring som få ett ansvar har en roll i det hela. Att välja att ljuga eller 'hitta på' är inte ok. Däremot kan de vuxna förväntas hantera situationen genom att fråga henne vad hon vill och är bekväm med och sedan förhålla sig till det på ett moget sätt.
Istället för att "inte acceptera" tycker jag att man ska fundera över varför hon gör det, och ta det därifrån.
 
Det var en idiotisk artikel i Ridsport för inte så länge sedan, där flera proffsryttare gnällde på dagens ungdom och uttalade sig som om det vore en vetenskaplig sanning att dagens ungdom är så lat och otacksam. Jag avskyr den sortens retorik!

Ända sedan de gamla grekerna har det klagats på "dagens ungdom". Om nu ungdomen skulle vara så illa uppfostrad, så är det ju inga andra än de äldre gnällgenerationerna som gjort ett dåligt jobb med denna uppfostran.

Jag tycker att den här tråden är ett ganska tydligt exempel - det står inte klart vad flickan egentligen måste göra, eftersom hon både ska nöjesrida och gratisjobba, om jag fattat det hela rätt. Det verkar inte finnas någon vettig uppföljning eller konsekvens beroende på hur hon gör sitt uppdrag, och hon förväntas därutöver vara "tacksam". Jag är vuxen och hyfsat intelligent och jag tycker det verkar väldigt rörigt, så det är inte konstigt om det är otydligt för en 15-åring?! Självklart vore det roligare för övriga om hon skötte allt som överenskommet, men om hon nu av okänd anledning inte gör det, så är det ju de vuxnas ansvar att lösa det problemet.

Du beskriver också en ganska märklig relation; ni ska enligt dig vara goda vänner, men du är väldigt nedlåtande.
ibland tycker jag vissa företagare inom ridsporten måste vakna upp.
Hos vissa finns en bild av att unga ska vara så tacksamma att få jobba för låg lön, svart, oförsäkrat i ett jobb med mkt risker.

För en tid sedan såg jag en annons där någon skulle jobba svart, ta hand om ca 20 hästar själv, få mat och husrum i utbyte och inget betalt.
Vad otacksamma unga är som inte vill göra detta!
 
ibland tycker jag vissa företagare inom ridsporten måste vakna upp.
Hos vissa finns en bild av att unga ska vara så tacksamma att få jobba för låg lön, svart, oförsäkrat i ett jobb med mkt risker.

För en tid sedan såg jag en annons där någon skulle jobba svart, ta hand om ca 20 hästar själv, få mat och husrum i utbyte och inget betalt.
Vad otacksamma unga är som inte vill göra detta!

Ja precis! "När jag var ung så var vi minsann tacksamma över att få jobba svart 16 timmar om dagen, sex dagar i veckan, för husrum och fickpengar". :wtf:

Jag jobbade på hingststation och hanterade avelshingstar och fick till och med ta ansvaret vid betäckning när jag var 16 år gammal. Då tyckte jag att det var en fantastisk möjlighet och det tyckte ju även omgivningen. "Oj, oj, så fina möjligheter redan vid 16 års ålder". Jo, det tyckte ju jag också. Då. Men jag jag var ju bara 16 år (och för att citera @Inte_Ung, så var "hjärnan ännu inte fullt utvecklad"). Idag tycker jag att det var helt vansinnigt! Tänk om något hade hänt hingsten, stoet som var där för betäckning - eller för all del mig.
 
Jag håller med dig i stort, men jag tycker inte att man ska acceptera att en 15-åring ljuger. Men jag kanske missförstår dig ( du skriver inte att det är ok ) En 15 åring som få ett ansvar har en roll i det hela. Att välja att ljuga eller 'hitta på' är inte ok. Däremot kan de vuxna förväntas hantera situationen genom att fråga henne vad hon vill och är bekväm med och sedan förhålla sig till det på ett moget sätt.
Nej ljuga är inte okej. Men man kan inte bara fokusera på det.

Kanske vågar hon inte säga nej? Inte tror att hon har rätt att säga nej etc
 
Ja precis! "När jag var ung så var vi minsann tacksamma över att få jobba svart 16 timmar om dagen, sex dagar i veckan, för husrum och fickpengar". :wtf:

Jag jobbade på hingststation och hanterade avelshingstar och fick till och med ta ansvaret vid betäckning när jag var 16 år gammal. Då tyckte jag att det var en fantastisk möjlighet och det tyckte ju även omgivningen. "Oj, oj, så fina möjligheter redan vid 16 års ålder". Jo, det tyckte ju jag också. Då. Men jag jag var ju bara 16 år (och för att citera @Inte_Ung, så var "hjärnan ännu inte fullt utvecklad"). Idag tycker jag att det var helt vansinnigt! Tänk om något hade hänt hingsten, stoet som var där för betäckning - eller för all del mig.
Jag har vänner som jobbar med hästar.
För ett par år sedan blev en av dessa sparkad i huvudet. Hen fick hjärnskakning. Och fick långvariga konsekvenser av det.
Detta var en person med 40-årsvana av att jobba med hästar. Och en person som inte tar onödiga risker.

Så jag har ändrat inställning. En tonåring ska inte utsättas för de risker som jag tex gjorde i tonåren.
Arbetsgivarna MÅSTE börja ta ansvar. Det är inte okej att vi idag låter tonåringar jobba hur som helst,
 
Nej, vi behöver inte anställa någon och hon är som en vanlig medryttare, förutom att hon inte behöver betala eller mocka och fodra. Hon kommer självmant när hon känner för det, ingen som tvingar henne!

Nu har jag läst igenom hela tråden och står fast vid att ni behöver en till anställd. Det är vansinnigt att chefen lägger allt ansvar för en hop tävlingshästar på en obetald 15-åring de helger du är borta.

Saknas det även hagar? Iom att en häst stod inne och bockade av överskottsenergi? Inte konstigt att hon ljuger om att hon ridit fast hon inte har, låter ju som rätt läskig häst att rida, speciellt själv.

Säg till chefen att du varken behöver eller vill ha hennes hjälp. Låt hon rida pensionären och slippa "frivilliga" helgjourer.
 
Istället för att "inte acceptera" tycker jag att man ska fundera över varför hon gör det, och ta det därifrån.

Det är klart man kan fundera på varför.

Men, utan att diskutera just detta fall så måste det ju sluta någonstans. Att ljuga för att inte ta konflikt eller att man är lat eller att man alltid sluppit annars måste jag ju som person bestämma om jag tänker acceptera.
Jag kan ju kanske få veta anledningen och tycka att jag förstår varför men acceptera att bli ljugen för behöver jag ju ändå inte göra. Det å andra sidan kan ju också ha olika lösningar.

Hade någon i mitt stall, mer än en gång, ljugit om fodringar, uppvägningar, mockningar och samtidigt få använda min häst som den ville så hade ju inte den blivit långlivad i stallet oavsett anledning och ålder. Jag hade inte vågat, orkat och inte tyckt att det är den sortens människor som ska ta hand om mina djur och att låta någon rida utan att göra jobbet runt (borsta, sadla, mocka etc) är, för mig, att curla och det har jag inte heller lust eller ork till. Då hittar man ju någon annan.

Sedan verkar det ju ofta så att har man kommit undan med en lögn så är det ju något man tar till ofta och regelbundet. Det är en svår olat att bli av med, verkar det som.

Jag inser att vi pratar lite om olika scenarior. Jag pratar om någon som är i stallet frivilligt och ska göra jobbet runt de hästar man vill rida.

Några pratar om slavarbete och det är inte ok. Att ha en 15-åring ansvarig för ett stort stall när andra är borta är inte ok.

Dock hade jag en 16-åring som själv haft hand om mina två hästar och hennes egna när hon stod gäst här, när jag var borta en helg. Litade fullt på henne.
 
Senast ändrad:
Det är klart man kan fundera på varför.

Men, utan att diskutera just detta fall så måste det ju sluta någonstans. Att ljuga för att inte ta konflikt eller att man är lat eller att man alltid sluppit annars måste jag ju som person bestämma om jag tänker acceptera.
Jag kan ju kanske få veta anledningen och tycka att jag förstår varför men acceptera att bli ljugen för behöver jag ju ändå inte göra. Det å andra sidan kan ju också ha olika lösningar.

Hade någon i mitt stall, mer än en gång, ljugit om fodringar, uppvägningar, mockningar och samtidigt få använda min häst som den ville så hade ju inte den blivit långlivad i stallet oavsett anledning och ålder. Jag hade inte vågat, orkat och inte tyckt att det är den sortens människor som ska ta hand om mina djur och att låta någon rida utan att göra jobbet runt (borsta, sadla, mocka etc) är, för mig, att curla och det har jag inte heller lust eller ork till. Då hittar man ju någon annan.

Sedan verkar det ju ofta så att har man kommit undan med en lögn så är det ju något man tar till ofta och regelbundet. Det är en svår olat att bli av med, verkar det som.
Med "ta det därifrån" menar jag inte att man nödvändigt ska låta 15-åringen fortsätta i stallet. Sannolikt bör hon inte göra det. Men en bra start är att fundera över varför, istället för att bara utmåla henne som opålitlig.

Om man tar reda på varför hon ljuger kanske man hittar något hos sig själv som man borde ändra på.

Men jag tycker inte att det är 15-åringen - eller andra ungdomar i samma sits - som är huvudperson här. Utan stallchefen, som lägger på oavlönade tonåringar stort ansvar och samtidigt begär att hans anställda beridare ska fungera som något slags fritidsledare.
 
Men vad är det du inte vill förstå? Du får sluta lägga in dina egna påhitt i det jag skrivet! Tjejen BER om att få rida här de dagar hon kommer och det är knappast att så att hon blir tvingad till att komma hit!

Jag har mycket eget ansvar och sätter planeringen och träningen för hästarna eftersom jag har stor erfarenhet och kunskap utav tävlingshästar på den här nivån, chefen litar fullt ut på mig och vi har ingen hierarki här och jag tjänar lika mycket här som jag gjorde när jag arbetade på kontorsjobb i Sverige, jag arbetar vitt och det här jobbet är ett drömjobb med lagom arbetsuppgifter.

Chefen är för snäll är bra med barn och ungdomar, han är professor och ingen som bråkar eller jagar runt folk, så alla dina fördomar om hästmänniskor kan du slänga i papperskorgen DIREKT.






Det var en idiotisk artikel i Ridsport för inte så länge sedan, där flera proffsryttare gnällde på dagens ungdom och uttalade sig som om det vore en vetenskaplig sanning att dagens ungdom är så lat och otacksam. Jag avskyr den sortens retorik!

Ända sedan de gamla grekerna har det klagats på "dagens ungdom". Om nu ungdomen skulle vara så illa uppfostrad, så är det ju inga andra än de äldre gnällgenerationerna som gjort ett dåligt jobb med denna uppfostran.

Jag tycker att den här tråden är ett ganska tydligt exempel - det står inte klart vad flickan egentligen måste göra, eftersom hon både ska nöjesrida och gratisjobba, om jag fattat det hela rätt. Det verkar inte finnas någon vettig uppföljning eller konsekvens beroende på hur hon gör sitt uppdrag, och hon förväntas därutöver vara "tacksam". Jag är vuxen och hyfsat intelligent och jag tycker det verkar väldigt rörigt, så det är inte konstigt om det är otydligt för en 15-åring?! Självklart vore det roligare för övriga om hon skötte allt som överenskommet, men om hon nu av okänd anledning inte gör det, så är det ju de vuxnas ansvar att lösa det problemet.

Du beskriver också en ganska märklig relation; ni ska enligt dig vara goda vänner, men du är väldigt nedlåtande.
 
Jag har pratat med min chef nu och vi kom överens att aldrig låta tjejen rida ensam igen och endast rida en häst samt att den hästen redan ska ha varit ute en gång tidigare.

Så nu testar vi så här. Jag tror att hon har tappat motivationen lite och det kanske är för mycket för henne med två hästar, samt om hon är rädd så är det bättre att hon rider en häst som redan arbetat tidigare på dagen.
 
Jag har pratat med min chef nu och vi kom överens att aldrig låta tjejen rida ensam igen och endast rida en häst samt att den hästen redan ska ha varit ute en gång tidigare.

Så nu testar vi så här. Jag tror att hon har tappat motivationen lite och det kanske är för mycket för henne med två hästar, samt om hon är rädd så är det bättre att hon rider en häst som redan arbetat tidigare på dagen.

Lät ju som ett steg i rätt riktning iaf.

Men jag tycker fortfarande att det är helknasigt att chefen tycker det är ok att ha henne som "helgvikarie". Det måste väl finnas vuxet hästfolk närmare än 5 mil som han kan hyra in för det?
 
Med "ta det därifrån" menar jag inte att man nödvändigt ska låta 15-åringen fortsätta i stallet. Sannolikt bör hon inte göra det. Men en bra start är att fundera över varför, istället för att bara utmåla henne som opålitlig.

Om man tar reda på varför hon ljuger kanske man hittar något hos sig själv som man borde ändra på.

Men jag tycker inte att det är 15-åringen - eller andra ungdomar i samma sits - som är huvudperson här. Utan stallchefen, som lägger på oavlönade tonåringar stort ansvar och samtidigt begär att hans anställda beridare ska fungera som något slags fritidsledare.
Nja, jag som känner henne bättre än vad ni gör tror att hon snarare tappat motivationen, eftersom jag har frågat hennes kompis ifall hon har sagt någonting om att hon inte vågar eller vill rida mer.
Lät ju som ett steg i rätt riktning iaf.

Men jag tycker fortfarande att det är helknasigt att chefen tycker det är ok att ha henne som "helgvikarie". Det måste väl finnas vuxet hästfolk närmare än 5 mil som han kan hyra in för det?
Nja, han behöver egentligen ingen som kommer på helgen eftersom han har en fru som gärna kommer och longerar och hjälper honom när jag är ledig, samt att han brukar få hjälp av en annan tävlingsryttare som har häst i stallet om det krisar, men eftersom tjejen vill rida så tycker han bara att det är bra om hon kan ta ut hästarna en gång till. Ibland blir han kanske för bekväm och tror att hon fixar mer än hon kanske egentligen vill/orkar? Jag vet inte. Men nu har jag pratat om problemet och chefens fru ringde tjejen och pratade om saken. Hon bad om ursäkt och allt är frid och fröjd, men jag har även sagt att framöver så får hon inte rida ensam och enbart en häst för att inte samma sak ska hända igen.

Sen får vi se hur länge hon vill fortsätta rida. Det finns ju andra hästar som hon kan rida i andra stall, så hon får ju byta om hon villl, fast där är det sällan gratis samt att man får göra allt som en medryttare brukar göra i Sverige.
 
Får man förmånen att rida någons tävlingshästar gratis, och chansen att lära sig mer av någon som arbetar heltid med hästar så tycker jag att det inte år helt avigt om det förväntas att man respekterar personen och gör "vad man lovat". Och speciellt inte ljuger om det.
När jag var 15 så gjorde jag precis som jag blev tillsagd och mer därtill bara för att jag fick rida ponnyerna.

Att relationen blir lite märklig är väl inte konstigt när chefen är den person som vill ge tjejen möjlighet att få vara där men det är TS som ansvarar för hennes uppgifter.

Jag tror att du TS måste prata med din chef mer i detalj kring det som inte fungerar så kanske ni alla kan ta det tillsammans? Alternativt då kontrollera att det görs som planerat.
Sedan hade jag nog velt ha lite koll om det är viktigt att en häst bara skrittas. En 15-åring kan få för sig att trava ändå".
Edit, såg att hästen bara var vaccinerad
 
Det är en svår balansgång mellan att låta någon hjälpa till och ta ansvar och utnyttja någon. Jag tillhör själv den generation ridskoletjejer som jobbade och slet gratis för en timmes ridning. Idag skulle jag säga att vi blev utnyttjade som gratis arbetskraft och att det var väl tufft ibland men samtidigt skulle jag inte vilja vara utan den tiden.
Jag fick möjligheten att dels rida mer ( det var för dyrt med mer än en timme i veckan ..) dels över att jag faktiskt fick ta stort ansvar och växa med det! Jag är övertygad om att min självbild som stark och mycket kapabel till stor del formades under denna tid och tack vare den har jag klarat mig bra i livet ...Det är ju inte alltid realistiskt att anställa till full lön tyvärr - men kanske en liten ersättning är rimlig. Jag minns hur stolt jag var när jag fick bli skötare till en tävlingshäst på ridskolan ( ingen ridning bara skötsel och mockning 5 dgr/ v) och fick 100kr per månad! Skulle gärna vilja tacka tjejen som hade hästen så här 40 år senare f att hon var just så himla just!

 
Om du sedan inte vill ha tjejen där så är det chefen du får ta det med, istället för att ösa frustration över henne på internet.
Jag tycker det är väldigt vanligt, och helt ok! att diskutera sina relationer med andra människor på internetforum. Tror TS hade tänkt prata med chefen, men bolla lite med andra innan, för att få lite input. Sker överallt på Buke..
 
Det är inte OK att ljuga. Oavsett om man är 15 eller 50. Särskilt inte när det kommer till insatser som beskrivs här.

Varför inte ta ett snack med tjejen? Sitta ner över en fika och helt enkelt lägga korten på bordet och diskutera.

"Vi måste få det här att funka. Det fungerar helt enkelt inte när du säger att du ska göra saker som du sedan inte gör, eller ännu värre - ljuger att det är gjort utan att du utfört dem. Jag måste höra med dig vad vi kan göra för att få det här att fungera på ett bra sätt. Tycker du att du får för många uppgifter? Eller att du inte klarar av det du ska göra?"

Prata, diskutera. Detta är förberedande för vuxenvärlden hon är på väg in i. Jag ser det som arbetsträning. Som 15 åring hade jag ansvar att sköta ridskolans stall tillsammans med ytterligare en tjej. Totalt 70 hästar. Hade aldrig funkat om vi inte hade skött det som skulle skötas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 252
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 457
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp