Ungdom som ljuger

Bra att du fikar, ger henne lektioner mm! Vet hon hur man mockar, om hon aldrig behöver göra det? Hon kanske bara skippat ut, alltså tagit nån hög som kommit efter att man mockar ordentligt. Du måste kanske visa hur du brukar göra, utan att göra så stor grej av det.

Tycker du ska fråga henne hur hon hittade stallet och började rida, kan vara bra att veta vem hon känner mm.

Är det fler ungdomar i stallet/ridhuset som hon gärna hänger med? Och din chef, rider inte den personen? Låter som att du är ensam hela dagarna om hon inte är där?
Verkar trist...
Hon känner några tjejer som flängrider en hel del och har sina hästar i det andra stallet (på samma anläggning), den ena har en haflinger och den andra en noriker som egentligen är körhäst. Så hon hängde med dom på kaféet och det är helt ok, såklart.

Chefen rider en till två hästar varje dag, men nu har han semester så jag är själv.

Chefen litar inte heller på henne, men han säger att det är ok att hon rider 2 utav tävlingshästarna. Resten är för svåra för henne.
 
I ditt läge hade jag sagt att antingen får hon ta sin stallvistelse på allvar och sluta ljuga eller så kan hon inte vara hos er längre. Om det inte hjälpt hade jag ringt hennes föräldrar och förklarat läget, sagt att hon inte kan vara hos er längre för att hon ljuger osv osv, och förklarat att så länge hon gör så, får hon inte vara och rida hos er. Risken är annars att hon åker hem, är arg för att ni "avskedat" henne och sen får ni ett argt samtal från en förälder senare för att hon har kokat ihop någon hitte-på historia till sina föräldrar.
Det får min chef ta med hennes föräldrar, jag känner att det är att ta vatten över huvudet för mig.
Jag ska be hans fru prata med tjejen och ska nog ringa chefen och försöka komma på en lösning.

Jag gillar inte att behöva hålla koll på någon annan och det har verkligen tagit tid för mig att acceptera hennes vistelse i stallet, och att det dessutom blivit till någonting positivt i mina ögon hade jag aldrig kunnat tro den första gången jag träffade henne eftersom hon var så himla slarvig då, det var värre än nu med att borsta, krasta hovar, rengöra sin utrustning osv. Men jag är ganska godtrogen mot folk jag tycker bra om och vill tro det bästa.
 
Nej, det gör hon inte eftersom jag inte bor i Sverige och hon inte ens vet att buke existerar samt inte pratar svenska.
Skönt att höra.
Men jag förstår inte vad du vill få ut av en tråd med en massa detaljerat gnäll om en ung, oavlönad tjej som hjälper till i stallet och som ljugit för dig EN gång om 15 minuters ridning. Du får väl säga till chefen att det inte funkar och så får hen anställa någon.
 
Skönt att höra.
Men jag förstår inte vad du vill få ut av en tråd med en massa detaljerat gnäll om en ung, oavlönad tjej som hjälper till i stallet och som ljugit för dig EN gång om 15 minuters ridning. Du får väl säga till chefen att det inte funkar och så får hen anställa någon.
Du har uppenbarligen inte läst hela tråden!
 
Hela upplägget verkar konstigt om hon varit ännu slarvigare och ändå fått fortsätta rida... låt henne rida pensionären och sen gör du ditt jobb, utan att förvänta dig eller be henne göra nånting. Då kan du ändå få sällskap och ha lite trevligt utan att du måste konfrontera henne öht. Det kan ju va nog så trevligt om hon sitter på en pall i stallet och surrar med dig när du pysslar med hästarna.

Behövs hjälp under tävlingar så bör chefen ha all kontakt med henne om det hon ska göra, men ännu hellre ta in nån pålitlig person eller låta frugan sköta hästarna.

Vilket land är du i och hur gammal är du? :)
 
Hela upplägget verkar konstigt om hon varit ännu slarvigare och ändå fått fortsätta rida... låt henne rida pensionären och sen gör du ditt jobb, utan att förvänta dig eller be henne göra nånting. Då kan du ändå få sällskap och ha lite trevligt utan att du måste konfrontera henne öht. Det kan ju va nog så trevligt om hon sitter på en pall i stallet och surrar med dig när du pysslar med hästarna.

Behövs hjälp under tävlingar så bör chefen ha all kontakt med henne om det hon ska göra, men ännu hellre ta in nån pålitlig person eller låta frugan sköta hästarna.

Vilket land är du i och hur gammal är du? :)
Well, det är chefen som insisterar på att hon kan hjälpa mig med två utav hästarna, för att han tror att det blir enklare för mig, och visst, det sparar tid när det görs, men handlar det om att jag bara har en häst kvar och hon vill rida men inte vet när, så vill jag inte sitta och vaka över henne i stallet, utan då gick jag hem och åt mat och somnade.

Innan jag gick så övervägde jag ifall jag kanske skulle ta den sista också istället för att kolla till henne senare, men tänkte att jag var för nojig och kontrollerande.

Jag är 26, varför undrar du det?
 
Kul att veta bara, tänkte du kanske var yngre och hade mer gemensamt med tjejen.
Har du det här som heltidsjobb eller jobbar du på fler ställen också? Du har inte heller varit där så länge om jag förstår dig rätt?
 
Kul att veta bara, tänkte du kanske var yngre och hade mer gemensamt med tjejen.
Har du det här som heltidsjobb eller jobbar du på fler ställen också? Du har inte heller varit där så länge om jag förstår dig rätt?
Knappt ett år har jag varit här och det är ett heltidsjobb.
Jag har lätt att umgås med folk, men det var lite kämpigt med henne i början eftersom jag redan då påtalade problemet och oftast så har man inte "medryttare" på hästar på den här nivån. Det är någonting nytt för mig, speciellt då hästarna tas om hand på en mycket högre nivå än den vanliga tävlingshästen i Sverige så att säga. Det är grand prix hästar som går 160 klasser i svår hoppning, pensionären tex gick världskuppshoppning.

Chefen vill att jag hjälper henne och lär henne istället för att bli sur, vilket jag har börjat med de dagar hon är här, och det tar tid men tanken är enligt honom att det ska avlasta, och nu har hon utvecklats massor, men ärligt talat så tror jag att hon börjar växa ifrån hästarna?

Jag har skickat ett mail till hans fru nu (det är hon som har kontakt med tjejen, chefen har bara kontakt med mig), och förklarat hur jag känner, dvs att hon bara ska få rida pensionären fram över och att det andra är för stort ansvar att lägga på henne. Får se om det går hem den här gången.
 
Det är nån hake nånstans. Han har topphästar, en anställd, 5 hästar. Du har 2-3 hästar att rida om dagen plus pensionären, som inte behöver ridas varje dag. Att ta hand om dem är inget jättejobb för en person. Förstår inte vad det skulle avlasta dig med en tonåring som inte vill/orkar göra det hon ens lovat? Undrar vem som fått honom att ta sig an henne? Måste va en dotter till nån släkting eller nån han är i beroende ställning till/av... skumt... eller hur? ;)
 
Det är nån hake nånstans. Han har topphästar, en anställd, 5 hästar. Du har 2-3 hästar att rida om dagen plus pensionären, som inte behöver ridas varje dag. Att ta hand om dem är inget jättejobb för en person. Förstår inte vad det skulle avlasta dig med en tonåring som inte vill/orkar göra det hon ens lovat? Undrar vem som fått honom att ta sig an henne? Måste va en dotter till nån släkting eller nån han är i beroende ställning av... skumt... eller hur? ;)
Fast jag rider alla hästarna, utom pensionären.
Så här burkar en dag se ut när chefen är här:

Jag vaknar på morgonen, rider 3 hästar och longerar två.
De hästar jag ridit tar jag ut en andra gång för skritt vid hand, hästarna som longerades rider chefen på kvällen. Jag brukar sluta vid femtiden.

Om tjejen kommer på en dag när både jag och chefen är här så får hon rida en utav dom 2 hästarna eller så rider hon pensionären, ibland går det några veckor innan hon får rida tävlingshästarna eftersom jag redan hunnit rida och promenera med dom två, och övriga får hon inte rida, så då har hon bara pensionären kvar. Hon vet nämligen inte alltid vilken dag hon har lust att komma ut....

När jag har semester så kommer vikarien som tidigare jobbade här, men nu har egen gård nära Berlin, och det är ca 5 timmar bilväg dit, så det är inte alltid hon kan komma och då brukar han be tjejen om hjälp med dessa två hästar.

Han vill inte att hon slutar komma hit för då får han ingen hjälp om inte vikarien kommer när jag har är ledig, för dom dagarna är han och hans fru själva med alla hästarna och det går betydligt fortare om man är tre, men för min del så kvittar det om hon kommer eller inte, eftersom 5 hästar är väldigt enkelt att fixa själv i mina ögon.

Jag har mailat frun nu (hade även smsat henne tidigare ang detta och sagt vad som hände) och så får vi se vad som händer på tisdag när tjejen kommer igen. Jag tror att tipsen om att jag ska rida mina tävlingshästar själv och hon får hjälpa mig med någon syssla, typ promenera med en häst i grimma och SEN rida pensionären, är ett väldigt bra tips.

Dags att sova nu! God natt :)
 
Förstod att det var en hake. Han är beroende av att hon hjälper till när han är på tävling och hans förra anställda inte kan komma. Det märkliga är dock att han med såna dyra hästar låter en 15 åring ta sånt ansvar. Borde ju finnas en bunt äldre tjejer som vill få in en fot i ett sånt stall. Något är fortfarande skumt... Go natt du med! :up:
 
Om ni inte alls behöver henne så är det väl alla gånger bättre att göra arbetet själv (eller anställa en till som någon var inne på) än att ha en opålitlig slarver?

Jag hade aldrig velat jobba under de premisserna. Sällskap kan man få av en katt eller radion.

Hoppas att denna stackars 15-åring inte finns på buke och får se en gnälltråd där hon blir fullständigt nergjord av en vuxen (?) som påstår sig ha en bra relation med henne.

Och nu känner jag mig som världens mest osympatiska och vidriga människa.
 
Men vad är det du inte förstår?

Det behövs ingen hjälp egentligen, utan hon kommer max 2 dagar i veckan för att hon vill ha en häst att rida!!!
Hon betalar inte och behöver inte göra massa skitgöra som en medryttare får göra, jag klarar mig lika bra utan henne, men när hon vill komma och ber om en häst att rida så säger jag inte nej.

Att anklaga mig och min chef för att utnyttja minderåriga som gratis arbetskraft är helt jävla bisarrt!! Vad fan grundar du det på?

Om ni inte behöver någon hjälp egentligen så borde svaret vara enkelt: villkora hennes ridning.

"Ja, du får rida men då måste du sköta A, B och C. Sköter du inte de sakerna så får du inte rida mer."

Jag kan förstå dem som reagerat över att ni verkar utnyttja tjejen, utifrån hur du formulerat dig i tidigare inlägg.
Det ser ut som om du och/eller chefen lägger en del ansvar och "beting" på en väldigt ung tjej. Bland annat verkade du ju upprörd över att hon hade glömt eller struntat i att ta ut hästar när ni var på tävling och chefens fru i stället "tvingades" åka och fixa det.
Därmed låter det inte riktigt som en frivillig medryttare som bara kommer när hon tycker att det är roligt.
 
Jag har redan pratat med henne, och hon säger förlåt men står fast vid att hon red på en skitig häst i 15 min utan att göra ren hästen eller använda träns. Jag valde att inte ta upp hur jag upptäckte att hästen inte varit ute, utan sa bara att han var smutsig. Jag vet inte riktigt vad jag skulle säga till hennes föräldrar, hon är vuxen nog att kunna vara ärlig. När jag var i hennes ålder så hade jag egen häst som jag tog hand om varje dag efter plugget. Jag tog tåg och var dessutom tvungen att även fodra och mocka på kvällen.

Jag funderar på om hon verkligen tycker om att rida elelr kanske håller på att växa ifrån ridningen?

Ungdomar i 15-årsåldern är vuxna i vissa avseenden, men inte i andra. Hon säger ja fast hon inte vill. Eftersom det du säger att det är en trevlig och duktig tjej så måste det ju vara någon sko som klämmer. Visst kan det bero på lättja, men det kan också bero på att hon inte vågar säga nej. Det kan ju handla om sådant att hon tycker att det är pinsamt att säga att hon inte vågar hantera och rida just den hästen.

Hur som haver så skulle jag nog endast låta henne hantera och rida hästar när någon annan finns med. Då blir det heller inget extrajobb att kontrollera att det blir gjort. Om det sedan verkar fungera bra och hon själv vill ha mer att göra så kan du ju säga till henne att om hon vill hjälpa till mer, t.ex. skritta en häst själv, så får hon säga till. Jag tror att om frågan "Finns det någon häst jag kan få skritta idag?" kommer från henne så är chansen att det blir gjort betydligt större eftersom det då är något som hon vill göra.
 
....Det finns människor som ljuger i alla åldrar. Jag har ett jobb där jag emellanåt kan konstatera att även vuxna välutbildade människor i ansvarsfulla positioner ( dvs som absolut borde veta bättre!) kan ljuga omgivningen rätt upp i ansiktet, i regel under hård stress men ibland för att man inte vill stå till ngt man sagt eller gjort i efterhand.I mitt jobb kan jag inte välja mina 'klienter' utan får helt krasst konstatera att jag i inte kan lita på vad personen säger och agera därefter. En vuxen person som ljuger hade jag inte velat ha min privata sfär utan hade brutit med. En tonåring i min privata sfär hade jag sagt till på skarpen och gett EN chans till innan jag brutit. Nu är ju TS i ngn form av mellanroll. Jag hade informerat chefen om det hela och bett om förhållningsorder. TS är ju anställd och får faktiskt göra som chefen säger. Om TS får Bestämma själv och trots allt vill ha hennes hjälp i stallet så är min åsikt att TS tillsvidare får hålla tjejen under strikt uppsikt och inte ge utrymme för tjejen att vare ljuga eller göra ngt som hon inte har lov att göra. Hon är ju uppenbarligen inte att lita på och bör inte få ett ensamansvar.
 
Om ni inte behöver någon hjälp egentligen så borde svaret vara enkelt: villkora hennes ridning.

"Ja, du får rida men då måste du sköta A, B och C. Sköter du inte de sakerna så får du inte rida mer."

Jag kan förstå dem som reagerat över att ni verkar utnyttja tjejen, utifrån hur du formulerat dig i tidigare inlägg.
Det ser ut som om du och/eller chefen lägger en del ansvar och "beting" på en väldigt ung tjej. Bland annat verkade du ju upprörd över att hon hade glömt eller struntat i att ta ut hästar när ni var på tävling och chefens fru i stället "tvingades" åka och fixa det.
Därmed låter det inte riktigt som en frivillig medryttare som bara kommer när hon tycker att det är roligt.

Den tidigare beridaren som arbetat här i många år före mig körde med den metoden, men så är hon typ 40 år gammal också och har en egen dotter i hennes ålder, och såhär med facit i hand så var det kanske inte så bra iom att tjejen faktiskt var rädd för henne och mer eller mindre hatar henne. Anledningen till att den tidigare kvinnan hotade med att hon inte får rida mer (då fick hon enbart rida på pensionären), var att det glömdes att borstas och smörja hovar, Använda träns hängdes inte in osv.

Ang den andra delen så är det visst så att hon kommr n'r hon vill, chefens fru hade frågat henne om hon kunde ta ut en häst till när hon endå var i stallet, och då sa hon att det kunde hon göra (vet inte exakt vad det var hon bad om hjälp med, men det var att ta ut och gå med en till häst har jag för mig eftersom bara 3 var kvar i stallet).

Och för mig är det självklart att hon måste hjälpa till ibland mot att hon får gratis ridning och dessutom lektioner ibland!! Vem hade den lyxen som ung? Dessutom får hon rida på väldigt fina hästar och har tom fått följa med på en väldigt stor 4 stjärnig tävling, gratis.
 
Han vill inte att hon slutar komma hit för då får han ingen hjälp om inte vikarien kommer när jag har är ledig, för dom dagarna är han och hans fru själva med alla hästarna och det går betydligt fortare om man är tre, men för min del så kvittar det om hon kommer eller inte, eftersom 5 hästar är väldigt enkelt att fixa själv i mina ögon.

Jag har mailat frun nu (hade även smsat henne tidigare ang detta och sagt vad som hände) och så får vi se vad som händer på tisdag när tjejen kommer igen. Jag tror att tipsen om att jag ska rida mina tävlingshästar själv och hon får hjälpa mig med någon syssla, typ promenera med en häst i grimma och SEN rida pensionären, är ett väldigt bra tips.

Dags att sova nu! God natt :)
Fast vill hon ens hjälpa dig med någon syssla? Tex promenera med häst?
Jag tycker ägaren beter sig illa som förväntar sig att en antagligen obetald, oförsäkrad 15-åring är någon att förlita sig på då ordinarie personal är borta.

Jag tycker hela din tråd säger att tjejen inte vill eller är mogen. Har någon frågat vad hon vill?
Jag skulle ha lagt ner förväntningarna och låta henne hålla på med bara pensionären om det är det hon vill.
 
Att ha en person i min omgivning som jag inte litar på är en energitjuv och man måste ständigt hålla koll och blir ta mig sjutton paranoid på kuppen. Det hade inte fungerat.

Jag hade gjort som den andra beridaren, hellre blivit "hatad" men haft min rygg fri från personer som inte kan hålla sig till sanningar när det gäller så viktiga saker som att ta hand om levande varelser.

Det är ju inte orimligt att man får uppgifter att göra när man ska rida hästar, som att borsta, se till att hästen är spolad och utrustningen iordninggjord. Det tillhör ju uppgifterna man har när man ska rida gratis.
Kanske lite andra småuppgifter också. Det är t.ex inte orimligt att väga upp foder och mocka för de hästar man ska rida. Att curla barn är inte heller bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 950
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 365
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp