Ungdom som ljuger

Pensionären är hennes betalning så att säga, den får hon rida fritt och får ibland lektioner på den.
Hon får en utav tävlingshästarna tilldelad, vill hon inte rida dom så får hon säga det, men istälklet LJUGER hon. Jag har frågat innan om hon verkligen vill rida och hon svarar ja, sen skiter hon i det! LÄS TEXTEN.
Betalning för vad? Att man får betalt för något, oavsett om man får betalt i pengar, ridlektioner eller gratis kaffe insinuerar att man har utfört ett arbete som motprestation. Vad är det då för arbete som hon utför för att få denna "betalningen"?

Att hon ljuger hanterar man på tre sätt. Antingen pratar man med henne, om det inte funkar så får hon gå, simple as that eller så planerar man sin verksamhet så att ingen häst blir lidande för att hon inte gjort det hon sa att hon skulle. Man rider sina hästar själv så att det inte spelar någon roll ifall hon rider eller inte.
 
Pensionären är hennes betalning så att säga, den får hon rida fritt och får ibland lektioner på den.
Hon får en utav tävlingshästarna tilldelad, vill hon inte rida dom så får hon säga det, men istälklet LJUGER hon. Jag har frågat innan om hon verkligen vill rida och hon svarar ja, sen skiter hon i det! LÄS TEXTEN.

Jag fattar verkligen inte problemet. Om ni inte alls behöver henne så är det väl alla gånger bättre att göra arbetet själv (eller anställa en till som någon var inne på) än att ha en opålitlig slarver?

Jag hade aldrig velat jobba under de premisserna. Sällskap kan man få av en katt eller radion.
 
Dessutom är det farligt att låta en ungdom vara i stallet "kravlöst" som du kallar det, hästar är levande djur och måste tas om hand på ett bra sätt. Att skita i att borsta, kratsa hovar och torka ben finns inte i min värld. Då vill jag inte ha personen i stallet. Men iom att det är en trevlig tjej så har jag tålamod med att rätta henne.
Kravlöst innebär att hon inte är där med förutbestämda arbetsuppgifter, dvs hon ska vara där klockan 10.00 på måndag och mocka 8 boxar innan lunch. Vill hon rida får hon rida, vill hon inte rida behöver hon inte, hon behöver inte mocka, hon behöver inte göra något som vanlig anställt stallpersonal gör, så ja, hon är där kravlöst.
 
Betalning för vad? Att man får betalt för något, oavsett om man får betalt i pengar, ridlektioner eller gratis kaffe insinuerar att man har utfört ett arbete som motprestation. Vad är det då för arbete som hon utför för att få denna "betalningen"?

Att hon ljuger hanterar man på tre sätt. Antingen pratar man med henne, om det inte funkar så får hon gå, simple as that eller så planerar man sin verksamhet så att ingen häst blir lidande för att hon inte gjort det hon sa att hon skulle. Man rider sina hästar själv så att det inte spelar någon roll ifall hon rider eller inte.
Hon får rida den hästen oavsett, och vissa dagar låter jag heller inte henne rida någon annan eftersom hon slarvar så mycket, men när man ber om hjälp och hon säger att det fixar hon, och sen planerar att inte göra det, utan drar ut på tiden på cafét istället för att rida, och sen ljuger om att hon ridit, utan att ha gjort, det, ja det gör mig fundersam!
 
Kravlöst innebär att hon inte är där med förutbestämda arbetsuppgifter, dvs hon ska vara där klockan 10.00 på måndag och mocka 8 boxar innan lunch. Vill hon rida får hon rida, vill hon inte rida behöver hon inte, hon behöver inte mocka, hon behöver inte göra något som vanlig anställt stallpersonal gör, så ja, hon är där kravlöst.
Hon behöver VARKEN komma en bestämd tid, hon behöver inte mocka, ta in och ut hästar i paddock osv. LÄS texten! Hon MÅSTE däremot ta hand om den häst hon rider och rida på det sätt jag säger, dvs ingen galopp eller hård hand, hästarna ska gå i lång, låg form och hon får inte rida ut själv.
 
Oavsett så ska jag ge det en vecka, fungerar det inte trots att jag sagt till henne så får hon bara rida pensionären framöver och rida ut tillsammans med mig, det blir nog bäst så.

Nu är hon ledig från plugget så hon kommer komma på tisdag igen.
 
Ja, det är väl kravlöst eller?
Vad gör då att du kallar henne för gratis arbetskraft som skulle utnyttjas? Varifrån får du att jag behöver hjälp öht?
Klart att man uppskattar om någon hjälper en, men det är absolut ingen börda för mig att rida mina 5 hästar. Men om hon vill komma och rida hon också så får hon det.
Vanligtvis har jag redan hunnit rida alla hästarna på morgonen innan hon kommer (hon brukar komma på kvällen), och då kan hon ta ut en andra gång, men när man litar på att hon ska göra någonting och du sen vänder ryggen till och upptäcker att hon ljög dig rätt upp i ansiktet så blir man såklart inte så glad eller tacksam när man får rida den hästen "mitt i natten"
 
Annars, om du av någon anledning inte vill/kan diskutera direkt med henne på ett sätt som fungerar för er båda, prova att prata med föräldrarna? För nog borde det finnas någon vuxen med ansvar över sitt barn inblandad också, tjejen är ju trots allt bara 15 år?
 
Annars, om du av någon anledning inte vill/kan diskutera direkt med henne på ett sätt som fungerar för er båda, prova att prata med föräldrarna? För nog borde det finnas någon vuxen med ansvar över sitt barn inblandad också, tjejen är ju trots allt bara 15 år?
Jag har redan pratat med henne, och hon säger förlåt men står fast vid att hon red på en skitig häst i 15 min utan att göra ren hästen eller använda träns. Jag valde att inte ta upp hur jag upptäckte att hästen inte varit ute, utan sa bara att han var smutsig. Jag vet inte riktigt vad jag skulle säga till hennes föräldrar, hon är vuxen nog att kunna vara ärlig. När jag var i hennes ålder så hade jag egen häst som jag tog hand om varje dag efter plugget. Jag tog tåg och var dessutom tvungen att även fodra och mocka på kvällen.

Jag funderar på om hon verkligen tycker om att rida elelr kanske håller på att växa ifrån ridningen?
 
Vad är det för relation du har till henne i övrigt? Och vad har hon för relation till stallchefen? Hur många hästar finns i stallet och hur många hästar har du hand om?

Kan du ge henne enkla uppgifter som att tex mocka ett par boxar eller skippa ut på eftermiddagen och rida en häst bara? Förslagsvis den hon får rida i alla gångarter, så kanske det blir roligare för henne? Lätt att kolla boxarna, du kanske kan mocka de övriga samtidigt så ni får sällskap och så vet du att hon verkligen rider en häst.
Det är mycket ansvar för en tjej som bara är 15 år att rida flera hästar samma dag. Hon får kanske för mycket att göra när hon kommer? Så blir hon rädd att du tycker att hon inte gör tillräckligt och hellre ljuger än att säger ifrån. En häst att rida räcker nog bra om det är vanlig skoldag. Om ni gör sällskap nån helg så kanske hon kan rida två hästar om du också gör det. Du kanske kan ta dig tid att emellanåt ge henne en ridlektion, låta henne hoppa, lära henne longera eller att sy knoppar eller vad du nu har för färdigheter. Kanske bara ta med lite gott fikabröd och ta en lång rast med tjejsnack i lugn och ro. Då känner hon sig lite uppskattad för det jobb hon faktiskt gör. Och trots allt är det du som ansvarar för att sakerna ska bli gjorda. Var i stallet med henne tills allt är klart, så slipper du bli besviken eller arg om nåt blivit tokigt. Det är förmodligen dötrist för henne att vara ensam i stallet. Som bonus varken kan eller behöver hon ljuga då du vet exakt vad som gjorts när du varit där. Det är inte fel att ge nån liten present till jul, födelsedag, påsk ed. Ett par ridhandskar, en biobiljett, lite godis eller ett hästmagasin tex. Skulle jag blivit glad för när jag jobbade gratis som tonåring!
 
Vad gör då att du kallar henne för gratis arbetskraft som skulle utnyttjas? Varifrån får du att jag behöver hjälp öht?
Klart att man uppskattar om någon hjälper en, men det är absolut ingen börda för mig att rida mina 5 hästar. Men om hon vill komma och rida hon också så får hon det.
Vanligtvis har jag redan hunnit rida alla hästarna på morgonen innan hon kommer (hon brukar komma på kvällen), och då kan hon ta ut en andra gång, men när man litar på att hon ska göra någonting och du sen vänder ryggen till och upptäcker att hon ljög dig rätt upp i ansiktet så blir man såklart inte så glad eller tacksam när man får rida den hästen "mitt i natten"
I min värld så lägger man inte ett sånt ansvar på en person som redan tidigare har bevisat att man inte kan lita på denne, speciellt inte en uppgift som är viktig att få gjord, som att motionera en tävlingshäst. Du skriver att samma sak har hänt tidigare i större omfattning. I ditt läge hade jag dragit in alla former av ansvar efter första eller andra gången av utebliven uppgift som personen lovat att genomföra och personen hade verkligen fått kämpa för att återvinna det förtroendet om personen nu vill ha tillbaka ansvaret igen.

Låter lite som att hon mest tycker det är coolt att kunna skryta till sina vänner om att hon rider tävlingshästar men att hon egentligen inte har verken lusten eller ansvarskänslan att fullfölja uppgiften på riktigt.
 
Vad är det för relation du har till henne i övrigt? Och vad har hon för relation till stallchefen? Hur många hästar finns i stallet och hur många hästar har du hand om?

Kan du ge henne enkla uppgifter som att tex mocka ett par boxar eller skippa ut på eftermiddagen och rida en häst bara? Förslagsvis den hon får rida i alla gångarter, så kanske det blir roligare för henne? Lätt att kolla boxarna, du kanske kan mocka de övriga samtidigt så ni får sällskap och så vet du att hon verkligen rider en häst.
Det är mycket ansvar för en tjej som bara är 15 år att rida flera hästar samma dag. Hon får kanske för mycket att göra när hon kommer? Så blir hon rädd att du tycker att hon inte gör tillräckligt och hellre ljuger än att säger ifrån. En häst att rida räcker nog bra om det är vanlig skoldag. Om ni gör sällskap nån helg så kanske hon kan rida två hästar om du också gör det. Du kanske kan ta dig tid att emellanåt ge henne en ridlektion, låta henne hoppa, lära henne longera eller att sy knoppar eller vad du nu har för färdigheter. Kanske bara ta med lite gott fikabröd och ta en lång rast med tjejsnack i lugn och ro. Då känner hon sig lite uppskattad för det jobb hon faktiskt gör. Och trots allt är det du som ansvarar för att sakerna ska bli gjorda. Var i stallet med henne tills allt är klart, så slipper du bli besviken eller arg om nåt blivit tokigt. Det är förmodligen dötrist för henne att vara ensam i stallet. Som bonus varken kan eller behöver hon ljuga då du vet exakt vad som gjorts när du varit där. Det är inte fel att ge nån liten present till jul, födelsedag, påsk ed. Ett par ridhandskar, en biobiljett, lite godis eller ett hästmagasin tex. Skulle jag blivit glad för när jag jobbade gratis som tonåring!
Jag mockar eftersom jag har en eldriven stor kärra och det bara är 6 hästar i stallet. Så det slipper hon. Ibland kan jag be henne ta ut en box om hon kommer tidigt, men det sker så sällan att det inte är relevant i frågan, eftersom hon dessa dagar hinner åka hem innan jag slutar. Idag kom hon till stallet när jag var uppe och kollade mail, hon sa att hon gjort en box, men då tog hon bara ut högarna så jag fick mocka hela boxen eftr henne, och påtalade det. Därför ber jag sällan om hjälp med den delen även om hon kommer tidigt.

Hon kommer aldrig när det är skola, utan ibland kommer hon en dag i veckan, ibland på både lördag och söndag. Nu har som sportlov så hon kommer igen på tisdag.

Fodringen sköts utav annan personal.

En vanlig dag är att hon kommer vid låt säga 1400 och frågar vilka hästar hon kan rida, då säger jag att du kan rida A i 40 min, (skritt och trav) och sen kan du rida B om du har tid (oftast rider vi tillsammans i ridhuset så jag brukar coacha henne även när jag rider, men bara genom positiv feedback när hon rider hästen på ett bra sätt och ignorerar när det kanske inte ser så bra ut (om det inte är någoting akut, vilket det inte brukar vara).

Kommer hon tidigt och jag ska äta lunch, så tar jag alltid med henne, tex igår så fick hon paj och te ;)

Min relation till henne är att hon och jag har fått en bra kontakt, hon tycker om mig och jag tyckr om henne! Jag trodde inte att hon skulle lura mig idag. Men blev lite misstänksam eftersom jag hade hunnit rida en häst och dessutom fixat med massa saker i stallet under den tiden hon försvann in på kafferummet. Hon kom in i ridhuset nör jag red och kollade vad jag gjorde, sen sa hon att hon rider A senare, jag frågade när då? Hon sa att hon inte visste.

Sen kom hon ut till mig en andra gång när jag var ute med hunden och sa att hon ska ta in pensionären från hagen. Så jag tänkte att hon rider pensionären först och sen A. Men sa att ok, rid A i minst 4 min, gärna 50 om du har tid. Hon sa ok.

Kommer ner vid 8 på kvällen, ser att hästen hoppar runt i boxen och bockar, skitig och låser då upp där alla tränsen hänger och ser att det var precis som tidigare. Jag tar ut hästen och ser att hovarna är leriga, hästen är oborstad och all utrustning är orörd.... Då kontaktar jag henne och förklarar att nu måste jag rida hästen för att jag ser att hon inte gjort det och nästa gång är det viktigt att hon talar om att hon inte orkar eller hinner eller vågar göra någontoing jag ber om.. Då säger hon förlåt, men jag red i 15 min och missuppfattade att jag skulle rida i 50. Jag sa att hästen var skitig och att han hoppade runt och förklarade att det inte gör någonting om hon inte vill rida 2 hästar, men då måste hon tala om det.

Jag har faktiskt ingen aningom hur hon började rida här, hon var redan här när jag började jobba här.
 
I min värld så lägger man inte ett sånt ansvar på en person som redan tidigare har bevisat att man inte kan lita på denne, speciellt inte en uppgift som är viktig att få gjord, som att motionera en tävlingshäst. Du skriver att samma sak har hänt tidigare i större omfattning. I ditt läge hade jag dragit in alla former av ansvar efter första eller andra gången av utebliven uppgift som personen lovat att genomföra och personen hade verkligen fått kämpa för att återvinna det förtroendet om personen nu vill ha tillbaka ansvaret igen.

Låter lite som att hon mest tycker det är coolt att kunna skryta till sina vänner om att hon rider tävlingshästar men att hon egentligen inte har verken lusten eller ansvarskänslan att fullfölja uppgiften på riktigt.
I början tyckte jag inte alls om att ha henne i stallet eftersom det tog så mycket energi och tog tid, men tack vare att vi etablerat en fin kontakt så hjälper jag henne gärna med ridningen och bjuder på fika samt skojar ihop om det mesta.
Hon var noggrann och duktig, jag fick reda på att hon sket i att ta ut hästarna när jag var på tävling med min chef och då hade hon sagt till min chefs fru att hon gjort massvis med saker under en vädigt kort tid, vilket inte kunde stämma rent fysiskt. Dvs på en timme hade hon hunnit till stallet och ridit 2 hästar samt hunnit hem!

Chefen sa att jag måste kolla hur hon rider och att hon aldrig får rida ensam när jag var ny här, vilket vi släppte på dom senaste månaderna, men jag tror nog att jag får börja kolla efter henne igen, vilket tar enormt mycket tid eftersom jag måste anpassa mitt arbete efter henne.... Nu blir jag paranoid ifall hon gjort någonting hon inte får göra när jag inte varit med i ridhuset :O Tilliten som fanns har försvunnit helt efter det här- Och att hon inte erkänner och säger att "jag orkade inte rida den andra hästen", utan fortsätter att ljuga! Varför? Nör jag dessutom redan frågat henne minst 2 gånger för att försäkra mig om att hon vill rida en till. Istället red hon den häst som egentligen inte behöver ridas.

Den kvinna som jobbade här tidigare hade pli på henne på ett ganska tufft sätt och då hotade hon med att inte låta dom rida på pensionären om man slarvade med hovr och bortsning, det har hon talat om för mig på senare tid efter att jag etablerat en typ av vänskap med tjejen och även sagt tt hon är rädd för den kvinnan eftersom hon var här när jag var på semester.
 
En sak jag funderar på, är det rätt att låta henne komma och bara rida pensionären efter att ha ljugit för mig? Eller ger det fel signaler? Han behöver egentligen inte ens ridas men skadar inte att gå en timme två dagar i veckan. Eller ger det rätt signaler? Dvs att jag inte vågar ge henne viktigare hästar att motionera?
 
Jag förstår att du blir irriterad när hon ljuger, men det känns som om du kanske bör försöka se det ur hennes perspektiv. Hon är bara 15 år och kanske har svårt att säga nej, särskilt om hon är mån om att få fortsätta rida den pensionerade hästen. Det verkar trotts allt som om hon fått ganska mycket uppgifter de dagar hon är i stallet. Kanske förväntar du dig lite mycket? Hon gör ju saker som du får betalt för, så det känns lite underligt att du begär att hon - som ung, oerfaren och obetald- ska jobba självständigt.

Jag ser 3 lösningar
1. Lita inte på att hon gör saker utan planera så att du hinner med allt själv och det hon gör är bara bonus
2. Prata med henne och minska på uppgifterna när hon är där. Om det till exempel är till stor nytta att hon rider den pensionerade hästen så låt henne ta hand om den då t ex men rid de andra själv.
3. Avsluta samarbetet - om övriga alternativ tar mer tid/energi av dig än det ger.

En tanke är också vad som händer vid skada. Är tjejen inte anställd så omfattas hon ju inte av någon försäkring.
 
Jag förstår att du blir irriterad när hon ljuger, men det känns som om du kanske bör försöka se det ur hennes perspektiv. Hon är bara 15 år och kanske har svårt att säga nej, särskilt om hon är mån om att få fortsätta rida den pensionerade hästen. Det verkar trotts allt som om hon fått ganska mycket uppgifter de dagar hon är i stallet. Kanske förväntar du dig lite mycket? Hon gör ju saker som du får betalt för, så det känns lite underligt att du begär att hon - som ung, oerfaren och obetald- ska jobba självständigt.

Jag ser 3 lösningar
1. Lita inte på att hon gör saker utan planera så att du hinner med allt själv och det hon gör är bara bonus
2. Prata med henne och minska på uppgifterna när hon är där. Om det till exempel är till stor nytta att hon rider den pensionerade hästen så låt henne ta hand om den då t ex men rid de andra själv.
3. Avsluta samarbetet - om övriga alternativ tar mer tid/energi av dig än det ger.

En tanke är också vad som händer vid skada. Är tjejen inte anställd så omfattas hon ju inte av någon försäkring.
Oftast så ger jag aldrig henne uppgifter som inte är avgörande och brukar inte lämna stallet en längre tid när hon har någonting att göra (jag bor på anläggningen) , men idag gjorde jag det och råkade somna, och det var ett misstag.

Som jag skrivit tidigare så kvittar det om hon rider den pensionerade hästen eller inte, han tävlas inte och går i en stor hage hela dagen, men det skadar inte heller då han är i ok kondition.

Jag har gott om tid att rida alla hästar själv, dvs jag arbetar alltid hästarna själv, sedan får hon ta ut en eller två hästar en andra gång och jogga lite, oftast i 40 min eftersom jag tar ut dom en andra gång för någonting enkelt, typ skritta eller longera

Men eftersom hästen bara behövde skrittas idag så tänkte jag att då spelar det ingen roll vem som sitter på ryggen. Men nu kom han inte ut öht!
 
Bra att du fikar, ger henne lektioner mm! Vet hon hur man mockar, om hon aldrig behöver göra det? Hon kanske bara skippat ut, alltså tagit nån hög som kommit efter att man mockar ordentligt. Du måste kanske visa hur du brukar göra, utan att göra så stor grej av det.

Tycker du ska fråga henne hur hon hittade stallet och började rida, kan vara bra att veta vem hon känner mm.

Är det fler ungdomar i stallet/ridhuset som hon gärna hänger med? Och din chef, rider inte den personen? Låter som att du är ensam hela dagarna om hon inte är där?
Verkar trist...
 
I början tyckte jag inte alls om att ha henne i stallet eftersom det tog så mycket energi och tog tid, men tack vare att vi etablerat en fin kontakt så hjälper jag henne gärna med ridningen och bjuder på fika samt skojar ihop om det mesta.
Hon var noggrann och duktig, jag fick reda på att hon sket i att ta ut hästarna när jag var på tävling med min chef och då hade hon sagt till min chefs fru att hon gjort massvis med saker under en vädigt kort tid, vilket inte kunde stämma rent fysiskt. Dvs på en timme hade hon hunnit till stallet och ridit 2 hästar samt hunnit hem!

Chefen sa att jag måste kolla hur hon rider och att hon aldrig får rida ensam när jag var ny här, vilket vi släppte på dom senaste månaderna, men jag tror nog att jag får börja kolla efter henne igen, vilket tar enormt mycket tid eftersom jag måste anpassa mitt arbete efter henne.... Nu blir jag paranoid ifall hon gjort någonting hon inte får göra när jag inte varit med i ridhuset :O Tilliten som fanns har försvunnit helt efter det här- Och att hon inte erkänner och säger att "jag orkade inte rida den andra hästen", utan fortsätter att ljuga! Varför? Nör jag dessutom redan frågat henne minst 2 gånger för att försäkra mig om att hon vill rida en till. Istället red hon den häst som egentligen inte behöver ridas.

Den kvinna som jobbade här tidigare hade pli på henne på ett ganska tufft sätt och då hotade hon med att inte låta dom rida på pensionären om man slarvade med hovr och bortsning, det har hon talat om för mig på senare tid efter att jag etablerat en typ av vänskap med tjejen och även sagt tt hon är rädd för den kvinnan eftersom hon var här när jag var på semester.
I ditt läge hade jag sagt att antingen får hon ta sin stallvistelse på allvar och sluta ljuga eller så kan hon inte vara hos er längre. Om det inte hjälpt hade jag ringt hennes föräldrar och förklarat läget, sagt att hon inte kan vara hos er längre för att hon ljuger osv osv, och förklarat att så länge hon gör så, får hon inte vara och rida hos er. Risken är annars att hon åker hem, är arg för att ni "avskedat" henne och sen får ni ett argt samtal från en förälder senare för att hon har kokat ihop någon hitte-på historia till sina föräldrar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 950
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 368
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp