unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Fannih

Trådstartare
Sto 4 år, lusitano-welsh partbred
Problem: varma haser från och till (spec. höger), korsgalopp, oliksidig.

För tillfället lite bättre, men har haft svårigheter i galoppen, tagit korta steg baktill samt vid avsaktning från galopp -> skritt/trav lagt mer vikt höger bak, nästan hållit upp vänster för ett tag.
ett tag visade hon ovilja mot att lyfta galopp på ridplan (kan dock ha berott på mig då jag var rädd att hon hade ont, detta innan sista vet. kontroll)

tar ca en halv hov kortare steg med höger bak, stel att böja till vänster, vill ställa sig utåt i vänster galopp.

Alltid haft mjuka gallor i haserna sedan 2.5 års ålder.
Har ett överben på vänsterfram insida, som inte skall påverka.
Har blivit sparkad på höger fram baksida tidigt förra våren, finns ärrvävnad, men detta skall ej påverka enligt utraljud.
Annars torra framben.
Minimalt med gallor nertill på bakbenen.
Tendens till piphas.
Röntgat bakbenen i sensomras, en liten cysta på kotbenet hittades men den var "rätt" placerad, vet. sa att om den blir värre kommer det att märkas ordentligt, dvs rejäl hälta.

Blivit genomkollad för ca 1 mån tillbaka, vet. gick igenom hela hästen.
Tog lös en del låsningar i rygg och hals, spec vänster sida var låst.

Ömmar inte någonstans vid palpering.

Tankar kring detta?
Har hon ont? var?
Bara obalans? osv..

Tack på förhand, känner mig så rådlös :(
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Övergångar mellan trav -> galopp och framförallt galopp -> trav kräver mycket balans av hästen. En del unghästar är talangfulla och "hittar sig" ganska snabbt så det ser skapligt ut. En del får jobba länge för avsaktningarna inte ska se fördjävliga ut (om du förstår vad jag menar, de ser dåliga ut jämfört med äldre hästar).

Om hästen är genomkollad känns det som en typisk balans- eller styrkegrej hos hästen. Jag skulle se till att få till balanserad trav innan övergång till galopp och inte galoppera så många steg åt gången.

Ser hon liksidig ut ex på lina? Använder hon inner bakben på samma sätt i båda varven ("trampar in under sig" något)? Självklart ska man inte endast se på ett ben i taget men jag har erfarenhet av att det är enklare om man börjar koncentrera sig på en del av hästen åt gången. Och just inner bakben brukar kunna vara illustrerande för hästens styrka och balans. Många hästar som fattar korsgalopp eller fel galopp på lina "sladdar ut" lite med sin bakdel vilket också medför att bogen hamnar i fel position vilket i sin tur leder till att det är fysiskt svårt för hästen att fatta rätt galopp...
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Har du provat att en duktig massör fått känna igenom hästen muskulärt? Kanske är det korta spända muskler nånstans? Palpering kan vara svårt att komma in på djupet, då behöver man känna efter genom att böja och stretcha för att känna om hästen tar emot etc.

Varma haser är inte bra! Är det iberier kan det bero på för hög belastning bak. Det tycker jag verkar vanligt på iberier, de vinklar lätt för mycket i haser och det blir påfrestningar.

Om hästen är frisk så tycker jag backe upp och backe ner är bra stärkande för hästen.

Var på hasen blir hästen varm?
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Då jag har longerat henne, ett tag sen, kunde hon vara väldigt olika. Men oftast svårare att lyfta vänster galopp hon sladdade ut bakdelen lite. Hon har inget egentligt övertramp, typ en halv - en hov, men det varierar väldigt mycket då hon går, både under ryttare samt på lina. Vissa gånger trampar hon med inner 15cm bakom - ibland i samma spår, gäller båda. (inte samma dag, utan på olika dagar) Longerade henne senast i början på vinter/höst. Longerlinan har min kompis haft sönder..

Hennes övergångar har dock blivit bättre efter senaste vet. besök eftersom vet. sa att jag skull rida henne som om hon vore frisk.

Skulle bara vara så hemskt om hon hade ont någonstans :(
Har dock ingen större unghästvana, bara min andra ponny som jag i princip ridit in, men han hade inte samma typ av problem. Iofs har han en helt annan kroppsbyggnad och ett helt annat steg med.

glömde skriva att hon har varit synligt snedmusklad innan jag började rida, höger bakdel har varit rundare! Nu är hon jämnare.

tusen tack för ditt svar! :)
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Jag har haft vet. att känna igenom henne, hon är ocskå utbildad kiropraktor (spec någonting) den enda i Finland faktist. Men ingen massör har jag haft. Vet. kommer att gå igenom henne igen 14.1

Hon har ganska ful rumpa- kort med rätt spända muskler.

De 3 senaste gångerna jag ridit henne på plan har hon börjat samla sig rejält i galopplyften, det är svårt att få fram henne, hon lyfter galopp rakt upp utan att det går snabbt, hon vill bara galoppera på stället. Men detta började som sagt denna vecka.

Innan har hon bara haft lätt att korta galoppen, men nu samlar hon sig själv.
Och helst i höger galopp. Hon svänger väldigt gärna också, det känns som en galopp piruett. de facto är att igår på slutet tänkte jag inte kunna trava, hon ville bara lyfta och lyfta. Jättekonstig var hon.
Och jag förstår inte varför hon börjat heller, självklart berömde jag henne första dan eftersom det var något positivt, men nu kändes det nästan som en "ovana"
Det måste ju kännas väldigt mycket på haserna, men jag tvingade henne verkligen inte, så jag fattar inte riktigt varför..

Har ridit henne rätt så varierat i terräng, dressyr, bommar och lite hinder.

Detta blev rätt så flummigt, hoppas du förstår :angel:


hon blir varm runt hasspetsen

tack för ditt svar!
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Är det precis under hasspetsen, eller själva "kulan" på hasen?

Vad du än gör, mata henne framåt om hon självmant sätter sig och pumpar. Låt henne inte sitta kvar där! Du kommer få ett helvete sen om du inte får igång framåtbjudningen, hon tycker det är jobbigt och då sätter hon sig för hon klarar inte av påfrestningen att skjuta iväg sig själv. Och ju mer hon sätter sig desto tyngre blir det. Hon är inte stark nog att galoppera så sittandes så få fram galoppen så fort hon fattat den. Svara hon framåt på skänkel? Om inte, longera och gör fattningar på lina först och mata på henne så hon får galoppera in sig lite.

Sen beroende på var du har värmen i hasen, skulle jag be en vet ultraljuda den. Är det harhas och du upptäcker det inte i tid, så kan det sluta med en lång och seg rehabilitering.
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Det är precis på "kulan" som det är varmast. Ibland kan det vara på morgonen, ibland mitt på dagen, någongång har det varit efter ansträngning.

Jo ja vill ju inte ha henne studsande på stället. Idag var jag i terräng, hon började smått men jag fick nog iväg henne genast för skänkel, som hon annars också brukar snabbt reagera för.


Läste lite snabbt om harhas, skulle ju faktist inte vara helt omöjligt!?
Kan en unghäst bli överansträngd "av sig själv", har inte ridit henne hårt, enligt mig iaf. Hur mycket kan kroppsbyggnaden inverka?

Hon står väldigt fult i hagen, många gånger med både fram- och bakben in under sig.


Jag har dock funderat länge kring hennes bakben, innan jag började rida har jag insett att jag kommer få problem med dem.

Jag skulle kunna ta kort på dem och sätt in bilden hit fast!

tack för ditt svar!
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Okej. Kulan vet jag inte, men det låter verkligen inte bra om hon står som en triangel! Hur är hennes fötter? Hur är hennes kors? Vad har hon för skor? Hur sliter hon på dessa? Vad säger hovis när hans skor? De brukar reagera på ovanlig oliksidighet.

Du menar att kiro accepterar det du ser och menar att det är normalt?!?

Sätt in bild!
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

det är precis på "kulan" som det är varmast. Ibland kan det vara på morgonen, ibland mitt på dagen, någongång har det varit efter ansträngning.

Jo ja vill ju inte ha henne studsande på stället. Idag var jag i terräng, hon började smått men jag fick nog iväg henne genast för skänkel, som hon annars också brukar snabbt reagera för.


Läste lite snabbt om harhas, skulle ju faktist inte vara helt omöjligt!?
Kan en unghäst bli överansträngd "av sig själv", har inte ridit henne hårt, enligt mig iaf. Hur mycket kan kroppsbyggnaden inverka?

Hon står väldigt fult i hagen, många gånger med både fram- och bakben in under sig.

kroppsbyggnad kan påfresta hästen och konformationen kan göra hästen mer eller mindre predisponibel för olika problem. En häst kan belasta sig själv fel av olika orsaker, kroppsbyggnad är en, skador en annan, sjukdom och infektioner etc en tredje osv. Det låter som att hästen är svag och samtidigt då belastar leder genom att tex triangla in bakbenen. Hon kanske vill avlasta framdelen? Ja, du förstår det kan vara många orsaker till problemet. Det är ju där du vill behandla.


jag har dock funderat länge kring hennes bakben, innan jag började rida har jag insett att jag kommer få problem med dem.
du får inte problem som du inte kan hugga tänderna i och få en lösning till! Allt är möjligt med kunskap och rätt hjälp! Du får leta upp ett batteri av folk med gedigen utbildning för att fixa till hästen. Den kommer med all säkerhet kunna bli en fin ridhäst! Problem har vi alla att stångas med, det är normalt i hästvärlden ;) man får se det som en spännande väg mot kunskap :)
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Jag hade problem med höger galopp på min unghäst ( PRE). Vänster gick bra, men höger ville hon inte alls ...hon föll in, stannade och var helt ur balans ...
Hästen kollades igenom och allt var bra, dvs ingen misstanke om att hon inte skulle kunna gå i höger galopp lika väl som i vänster ...
Jag tog hjälp av en duktig kompis och tillsammans gjorde vi upp följande plan:
1. Jobba med rakriktning i skritt och trav, dvs se till att få full koll på bogarna och få hästen att spåra både rakt fram och på volt. Ingen galopp på ridbanan!
2. Galopp rakt fram ute i skogen där jag hade ordentlig bjudning och då bara höger galopp! I början fick jag fatta genom att ställa henne ordentligt till vänster så att hon var tvungen att
fatta höger. Bytte hon så bröt jag av och fattade höger igen!
3. Mkt arbete över bommar på ridbanan för att stärka henne. Detta gillar hon dessutom och då bjuder hon rejält.
Efter ca en och en halv månad men detta program ( ridbanan 2 dgr per vecka och ute 2 dgr) så började jag med galopp på ridbanan i båda varven - över bommar!
Då bjöd hon nämligen som tusan på bommarna och jag fick en bra bjudning att rida på! Bröt hon av var det bara att fatta ny galopp och fortsätta!

Alltid sluta innan hästen blir trött och när det går bra dock!

Nu har vi haft lite vila pga snön och sedan fortsatt att jobba med rakriktning och växla galopp ute och nu sitter båda galopperna som de ska! Nu har vi börjat hoppa lite hinder och hon älskar det! Rider man en liten lätta bana blir det naturligt att fatta galopp, vända och reglera tempot!
Hoppas detta kan ge dig lite inspiration!
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Jag tror inte det går att säga vad det är med din häst över nätet, spec inte utan film etc.

Men generellt skulle jag nog hålla med Kookaburra i att du ska rida fram hästen om hon sätter sig så.
Hon är för ung och otränad för att orka galopper i korrekt samling med ryttare. Att hon svänger tyder också på att rakt fram är för jobbigt. Det blir då enklare att sänga och därmed lägga balansen lite på sniskan. För då "ramlar" hon lite framåt av det.
Jag tror hon sätter sig lite osunt och hänger i lederna iom att hon sätter sig mer än hon orkar skjuta på.
Jag hade ridit hästen mer framåt. Den är för ung och outbildad och svag än så länge. Även om den försöker bjuda på annat.

Du har PRE i den. Så den har säkert behov av att öva upp påskjutet ngt och kan lura folk att den orkar samla sig när den i själva verket bara backat av kroppen över bakdelen och hänger i "falsk samling". Det sliter på kroppen.

Lycka till med din häst och hoppas ni får rätsida på problemen!:laugh:
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Fotade henne i morse, oryktad hehe. Jag vt inte om mina ögon lurar mig annars, för hon ser fruktansvärt ful ut på bild! Nåja, de röda prickarna markerar var hon känns spänd.

307139_10151397357096410_2054934632_n.jpg



här syns det tydligt var gallan sitter
1159_10151397357101410_581737231_n.jpg


inte lika tydligt
537340_10151397357106410_2103214077_n.jpg


Bakskorna har hon nött rätt så jämnt, men i höstas började hon slit insidorna på framskorna, kan dock ha att göra med hagbyte, gräs-djup sand
Hovis har inte annars nämnt något extra. Ibland sparkar hon lite, 1-3ggr per skoning. Nu går hon med broddar, svårare att se hur skorna nöts.

Kiro/vet tyckte väl inte att det var ok, men hittade inte heller nån exakt förklaring!
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Tack för ditt svar!

Jag har ridit henne för en tränare som ville jobba mkt med balans och rakriktning, hon såg snabbt vad jag, och vad hästen hade för svagheter.
Tyvärr bor denna tränare 400km bort och kommer ut nästa gång i feb. :(

Här i närheten finns ingen jag skulle vilja rida för, jag tror inte att de skulle inse vårt problem riktigt.

Jag hoppas att vi lyckas på samma sätt som dig- med träningen :)
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Nej jag förväntar mig ingen direkt dom :)
men har länge tänkt att jag skulle ta upp våra problem här, finns så många olika människor här med erfarenhet, så man kanske skulle få lite mer ideér om vad det skulle kunna vara! :)

Dethär med samlingen började ändå nu, så jag tror att jag kan få bort det ganska lätt, hoppas jag iaf.
Fast första dan kändes det som en bra samling (om jag får kalla det så), hon lyfte galoppen på ett bra sätt, hon lyssnade väldigt fint. Men sedan blev det mest studsande och hoppande!
Ett galopplyft i uppförsbacke måste väl ändå vara positivt?


Vi mätte henne för någon vecka sen, då var hon 1,9cm högre bak, hon har alltid varit lite bakhög, kan detta påverka mkt?


tack för ditt svar!
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Är det bara jag som tycker det ser ut som att hästen kan ha haft fångkänning? Se vä fram, men även en tydlig "rand" bak.

Kan det vara så att trianguleringen kan ha att göra med detta?

Om hästen är spänd där du visar drar jag min lekmannamässig slutsats att hästen belastar för mycket. Det kan ha att göra med att hon har velat avlasta fram om det nu kan vara fång eller något annat, strålröta? Trianguleringen är ett typiskt tecken på önskan om att avlasta fram. Såg att hovis gett utlägg bak, det är bra. Understrukna trakter kan ge otroliga spänningar i korset som kan bli toppigt av detta. Så jättetoppigt kors tycker inte jag att hon har. Jag har sett värre. Hon är även överbyggd som oxå ger mer belastning fram, och om hon vill avlasta fram blir det extra tufft att vara överbyggd.

Hästen visar inte synligt på foto tendenser till harhas. Hasen är rak och raka haser är mer disponibla för spatt. Gallor i haserna skall man alltid låta en vet göra bedöming kring. Gallor och leder måste klämmas och kännas på.

Om vet/kiro har godkänt att du rider, och hon inte visar andra eventuella smärttecken än ev i ridningen så skulle jag ha (först kollat av sadeln!) sen ridit ut massor. Stärka upp musklerna så att hon orkar stå på ett bra sätt, öva på hållning. Ut och galoppera är ju det bästa, men har du svårt för galoppen, börja stärk i trav framåt i horisontellt läge med nacken i samma höjd som manken, försök undvik att hon blir framtung. Få henne söka bettet och hitta takten med bra kliv framåt. Backar är bra träning! Svaga sega backar kan man trava upp för, svinnyttigt! Men se till att hon är uppvärmd. Skritt är bra, men traven stärker upp snabbare. Det är lättare att hitta suget i traven och hästen får lite svikt i kroppen och måste börja ta emot sig med musklerna. Skritten kan vara svår att hålla riktigt aktiv på ett bra sätt i unghästen tycker jag. Trav är en reflex-rörelse och är ganska behaglig för hästen när den kommit in i rytmen.

Var dock försiktig i början, så att hon inte blir utmattad. Ta det i repriser med skritt emellan. Du märker när hon klarar längre sekvenser, där måste du själv avgöra och känna efter, lyssna på tecken. Begär inte något hon inte kommer att klara sig ur, rid alltid framåt även om det känns jätterätt att hon lyfter in till en luftig fattning, jobba dom framåt för skänkel och säte! Lätta ur i fattningarna och tänk framåt. Det du får smaka nu i häftiga luftiga fattningar kommer du alltid att kunna ta fram igen senare, och då kommer hon heller inte ha lärt sig massa undvikande manövrer som hon kommer göra om hon för tidigt blir satt i för svåra situationer. Kommer hon att måsta "rädda sig själv" ur en övning så kan hon enkelt hitta "olater".

Håll koll på hennes kropp, palpera varje dag speciellt kring haser och knäled och se om du upptäcker förändringar. Känn på rumpan, massera och stretcha gärna den om hon är styv. Se till att hon slappnar av i stretchen. Kolla så att du vet när hon är i växtperioder och ta hänsyn till dessa.

Och, Lycka till! Det kommer nog att bli en fin liten ridhäst om några år. Ge henne en rejäl och stärkande start med lagom uppbyggande jobb så kommer du att ha en helt annan häst när hon är 6 år.:)
 
Senast ändrad:
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

vill börja med att tacka för ditt långa informativa inlägg!

Vet sa i somras då tänderna blev kollade att hon skulle kunna utveckla fång, på somrarna får hon lite fettnacke. Hon går på gräs, men absolut inget kraftigt sådant.Hagen är stor men gammal + att den betas av kor också. Hon blir lätt fet tyvärr. :/

Jag skall verkligen försöka tänka på att inte i misstag börja korta upp henne, det händer bara så lätt med henne!
Jag undrar hur det är med låga studs som gympa, har inte tränat sådana, men vet sa att låga hinderhöjder/bommar skull göra henne gott, men om hon är överbelastad från förut?
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Det kan lätt kännas alldeles fantastiskt när de fattar galopp så satt. Men de orkar inte riktigt såt än. Så i de lägena ska man bara rida på fram.:)

Visst kan det spela in att hon är överbyggd. Hon måste då jobba mer för att få vikten bakåt. Dvs hon måste vara starkare i bakdelen. Och hon kanske då överbelastat sig något i sina försök till det.

Även jag håller med om att något har hänt i hennes kropp som syns i fötterna. Hon har jättetydliga märken där efter någon förändring som skett. Det behöver inte alltid vara fång vid ränder. Men det kan vara.
Det kan också vara dålig utfodring, sjukdom, medicinering etc som påverkat tillväxten ngt och då ger de där ränderna.
Har hon fått medicin en längre period? Har hon varit sjuk på annat vis? Undernärd?
Annars kan det gott varit en fångkänning.

Även jag rekommenderar dig att rida ut mycket. Och att trava på i lite friskt tempo. Skrittar du lite frisk offroad över stock och sten, klättrar etc kommer du också märka skillnad.

Lycka till med din fina, lilla tjej!
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Ser ut som hon är gallig i själva "gropen" på utsidan av hasen sas, är hon det eller luras bilden?

Kan berätta om min 4-åriga valack, som i stort haft samma "symptomer" som din. Han är riden väldigt lätt sedan han reds in förra hösten. Har alltid haft svårare med vänster galoppen, i vänster varv öht. Nåja, unghäst.
Hela denna höst hade jag dock en dålig magkänsla av att något var fel. Gick inte att sätta fingret på vad. Svårt att känna när det är en "grön" häst som i sig är obalanserad och inte har så mkt styrka. Började bli missnöjd med dåvarande hovis och tänkte att det var nåt i min mage pga det, jag var inte nöjd längre med hans hovar. Bytte hovslagare= fin om hovarna igen. Fortfarande dålig magkänsla så jag red knappt alls. Promenerade och glodde på honom in absurdum och klurade på varför mitt magonda inte släppte.Longerade för att checka av, svårare att fatta och ffa hålla galoppen i vä. varv, och det blev en del korsgalopper. Stel överlag och utåtställd.I samma veva blev han gallig om haserna, ffa höger has, och han vilade vänster bak konstant så fort han stod still.
Ut med veterinär (specialiserad på HELA hästkroppen). Halt på alla 4 vid böjprov, slemsäcksinflammation (bursit) haserna pga överbelastning/överansträngning.
Orsaken är en nerv och muskelskada i bogen. Med största sannolikhet har han vurpat omkull i hagen! Låsningar och ömma muskler i vänstersidan. Inte jättefärsk skada, troligen några månader gammal. Plutte har haft ont, men inte protesterat och inte har jag sett nåt:(. Så det har byggts på, och iom att han är hagröjare nr 1, så blev det icke bättre;)

Han har nu fått 2 behandligar av min veterinär, och på måndag kommer han igen för åb. Mycket bättre redan efter behandling 1. Min veterinär jobbar mycket med kiropraktik/akupressur/akupunktur. Min lilla häst fick även metacam och tuppkam i blodet, sjukhage 11 dagar för att få semester från sig själv;) (han är MKT livlig i hagen och det går vilt till med kompisarna stundtals). Nu får han sedan 1 månad gå i vanlig hage igen, och vi promenerar. Hoppas han snart är bra!

Det var om min lilla 4-åring;).

Jag hoppas dock i ditt fall att det beror på obalans och avsaknad av styrka. Blir dock lite bekymrad över varma och galliga haserna.! Men håller tummar för att det inte är något fysiskt fel:)

P.s Eeh, tiden går han är faktiskt FEM i mars, halleluja:-))
 
Senast ändrad:
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Jag kanske har missat det, men är specifikt haserna röntgade? Det står att bakbenen är röntgade iofs. Just den typen av hasledsgalla kan vara tecken både på spatt och lösa benbitar.

Hur är träningen upplagd? Viloperioder? Hur ofta och var rids hästen, inne, i skogen? Är den fyra som i f-09?
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Jag kanske har missat det, men är specifikt haserna röntgade? Det står att bakbenen är röntgade iofs. Just den typen av hasledsgalla kan vara tecken både på spatt och lösa benbitar.

Hur är träningen upplagd? Viloperioder? Hur ofta och var rids hästen, inne, i skogen? Är den fyra som i f-09?

+1 på detta
 

Liknande trådar

Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 111
Senast: Madick
·
C
Hästvård Jaha nu har vi ännu en gång kommit hem från kliniken & precis som jag trodde så vart det något fel på killen min. :( Kort historia...
Svar
13
· Visningar
2 109
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
3 920
Senast: mimus
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 589
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp