unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

:bow:

Jag skulle hålla hästen varm o stjärten o hålla koll på hovarna.
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

I höstas fick hon kolik som höll i sig nästan 4 dagar, någon hade troligtvis matat i henne något olämpligt som hade börjat jäsa i magen. Då fick hon smärtstillande och kramplösande. Då hade hon stått 2 veckor på min skola, efter koliken flyttades hon till min kompis stall. Så det blev en del förändringar under kort tid som säkert kan ha påverkat henne.



Antiqua: Du har alldeles rätt, gallan sitter på utsidan, på bild 2 syns det att den putar ut!

Min vet har inte gjort några böjprov på henne, vilket jag vet att hon brukar göra nu som då. Kom inte på att fråga varför. Jag har också funderat på om hennes bakben är följden av smärta någon annanstans.
Ömmade din häst var han hade sin skada?
Hoppas han blir helt bra igen!! :)

Mooi:
Bakbenen är röntgade ur många vinklar, också röntgad för lösa benbitar!
Hon är född 2008.

Har kollat tillbaka lite, och tillfälligt glömt :o att jag skrittade med henne några gånger under vintern barbacka!

Nu rids hon 3-4ggr vecka, började rida henne på riktigt somras.
i början blev hon också longerad ca 1-2ggr vecka.
I höstas fick hon vila/skritta vid hand ca 2.5 vecka. Egentligen var slutet av hösten väldigt lugn (oktober) då vi hade dödsfall inom familjen

Hon har alltid blivit riden i terräng, på ridplan och i manege. Ibland har det blivit mest skritt och trav i terräng, ibland har hon fått galoppera rejält framåt.
Dressyrpassen var från början ca 15-20min, nu är vi uppe i 40-50min(inklusive fram-avskritt)

Denna vecka blev det manege 3 ggr i rad då underlaget var dåligt, annars brukar hon ridas mer varierat.


Alltså: Hon blev lite lite skrittad vinter 2011/2012 barbacka
Början på mars 2012: blev sutten på/skrittad med sadel
Mitten av Mars: sparkad - vila/promenader
Maj: fortsatte inridningen med sadeln (lite sadelproblem)
Juni: reds/longerades/arbetades lugnt 3-4ggr vecka
Juli: röntgad
Augusti: red lite mer ordentliga pass
Mitten på september:kolik
sept/okt: vila/lugna veckor
okt/nov: Rids mkt i terräng, börjar grubbla på bakbenen igen
November: Kollad av vet/kiro (alltså vet och kiro - samma person)
December: rids 3-4ggr med ordentliga dressyrpass


typ såhär, har otroligt dåligt minne från sommar och höst då mitt liv blev rätt så kaotiskt. Det stör mig otroligt mycket att jag inte skrivit ner vad jag har gjort i detalj! :mad:


Axel: är det något skilt du tänker på med hovarna?
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Antiqua: Du har alldeles rätt, gallan sitter på utsidan, på bild 2 syns det att den putar ut!

Min vet har inte gjort några böjprov på henne, vilket jag vet att hon brukar göra nu som då. Kom inte på att fråga varför. Jag har också funderat på om hennes bakben är följden av smärta någon annanstans.
Ömmade din häst var han hade sin skada?
Hoppas han blir helt bra igen!! :)

Gallorna är på samma ställe som på min kille (inflammerade slemsäckar hade han), men dom har blivit mindre nu och går ner av rörelse. Han är ej längre halt pga dom heller :).

Jag klämde och kände igenom hans kropp för att finna något, men ingen reaktion. Men nu så är jag ingen muskelingenjör;). Min veterinär fick däremot kraftiga reaktioner när han gick igenom honom, då såg jag verkligen att han hade ont:(. HAn vet ju å andra sidan vart han ska känna, och detta satt ganska "djupt" eller hur jag nu ska uttrycka mig.
Ett tecken däremot,var att han "tramsade" sista skoningen innan veterinärbesök nr 1, när hovis skulle verka och slå på skon på höger fram. Han brukar inte "konstra", men ibland så har han taskigt med tålamod (och detta var sista hoven som skoddes)och så en ny hovslagare som han aldrig träffat förut.. Kankse lite testing, dock tänkte jag att kanske har han ont, och med facit ihand så vet jag ju att det var så. Det var obehagligt/ont att behöva belasta vänster sida.
Jag är nervös inför åb i morgon, men jag hoppas att det ska gå bra!
 
Senast ändrad:
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Jag stirrar mig lite blind på hovarna på dina bilder... jag får för mig att det känns som att man tagit lite för lite under tån, med resultatet en känsla av lite låg trakt och lång tå...
Är det bara jag som tycker det ser ut så?

För låg trakt och lång tå skulle väl också kunna göra att hästen ställer under sig bakbenen mer?
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

okej, skall ta upp det med vet vid nästa träff!
Hur gick det på återbesöket?


Skuggi: Du kan ha rätt, måste säga att jag är ingen expert. Hoppas någon annan kanske har åsikter om det?
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Hmm, får inte riktigt ihop att böjprov aldrig är gjort och ändå är båda bak helröntgade? Förstår heller inte varför samtluga leder bak röntgats öht. Är mycket sälla man gör det om det inte är exportröntgen el hingst inför bruks. Vanligen röntgas endast den eller de leder som det initialt kan anses vara problem med.

Jag tror faktiskt fortfarande på lösa be nbitar alt spatt. En så ung häst har inte hasledsgallor utan anledning.
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Det gick bra, så nu får jag börja tömköra:).

Hasgallorna tyckte veterinären inte var mycket att tala om längre, de har gått ner bra i takt med att nerv/muskelskadan i bogen blivit bättre. Där fanns fortfarande lite att jobba med,och lite spända muskler överlag vä.sida, men mycket bättre! Han markerade måttligt vb innan behandlingen (lite olika beroende på huvudposition) och biljarderingen vf (som också är en följd av skadan) har minskat med 60-70 %. Gick helt rent utan markering efter avslutad behandling. Återstår ett par /några besök till, men det går mycket framåt, så jag är jätteglad:)
Dock såg jag igår kväll att plutte har slagit bort en bit av en framtand:(. Måste lagas, så nuså ska vi till Torbjörn i Söderköping om en vecka *sucka*.

HAr du själv blivit något klokare gällande din pålla?
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Tja, jag bad om att få en noggrann röntgen, trodde att gallorna berodde på lösa benbitar eller spatt (många av mina bekanta tippade på det)
Men det borde väl ha kommit fram på röntgen om det är spatt?
Lösa benbitar eller nån form av taggar kanske kan "gömmas" eller?
En bekant till mig hade iaf nån typ av bentaggar som var svåra att upptäcka..

Jag hade hoppats att få skriva att hon gjort rekord i att vara gallfri, hon var 2 dagar helt utan, men idag fanns de där igen..
Ikväll kände jag även en viss värme framme på benet, under hasen.
Båda hasorna var varma, men inte jätteheta.



Antiqua: Vad roligt att det börjar ta sig! Typiskt att de skall hitta på nåt annat då :/ Inte skall man väl komma undan för lätt!

Hade han varit helt utan gallor i haserna innan? Misstänkte vet. något annan innan skadan uppdagades?

Min pålla har ju haft sina gallor under en väldigt lång tid..
 
Sv: unghäst, oliksidig, korsgalopp.. p.g.a vad?!

Han har varit lite lite gallig i perioder under sin uppväxt (har haft han sen han föddes), men inget som oroat vare sig veterinär eller massör, har fått höra att det är vanligt när de växer. Oftast han han dock varit ren och fin.
 

Liknande trådar

Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 111
Senast: Madick
·
C
Hästvård Jaha nu har vi ännu en gång kommit hem från kliniken & precis som jag trodde så vart det något fel på killen min. :( Kort historia...
Svar
13
· Visningar
2 109
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
3 920
Senast: mimus
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 589
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp