M

minus

Vad bör man tänka på innan man skaffar en unghäst? Jag funderar på att köpa ett islandssto -08. Vilket kraftfoder rekommenderar ni och hur många kg hö?
Tacksam för svar!
 
Sv: Unghäst

Jag skulle ge fri tillgång på hö.
Har hört att Matildahavre ska vara bra till småttingar(mer fett i), vi har annars givit lucern och müsli, bara lite egentligen. Med ett bra hö ska de ju klara sig ganska bra normalt.
 
Sv: Unghäst

Det är bra värde på höet, men jag undrar mer om det finns ett speciellt kraftfoder som är "till för" unghästar? :)
 
Sv: Unghäst

Av uppfödaren till min unghäst fick jag tipset om Matildahavren som alltså innehåller mer fett, så jag gissar att det är bra om småttingar får i sig lite extra av det. Kanske speciellt efter avvänjning?

Annars har ju Krafft speciellt avelsfoder för unghästar och digivande ston. Personligen vill jag inte ha pelleterat foder och blev då rekommenderad krafft müsli blå till min 06:a.

Men generellt har jag läst och hört att man egentligen inte ska behöva peta i dem så mycket mer än bra hö. Min kompis gav sin 07:a en del extra då han föll ur ganska mycket efter avvänjning, jag tror man får hålla koll på om de håller sig fina i hullet på bara grovfodret. Gör de inte det får man väl fundera på vad man behöver öka på.
 
Sv: Unghäst

Man bör tänka på om man har tid. Det går åt en massa tid att lära en unghäst - den kan ju ingenting.

Sen bör man tänka på om man har lämpligt sällskap till den och om man har råd att ta alla lektioner man kan tänkas behöva. Som sagt: en unghäst kan ingenting och behöver läras från grunden.

Har jag tillräckligt med kunskap och tålamod att lära en unghäst allt den behöver lära sig?

Hur ska jag hålla unghästen? Kan jag ge den tid med andra hästar i olika åldrar, kan jag ge den tillräckligt med utrymme att röra sig på?

Vad förväntar jag mig av min unghäst? Vad vill jag ha i slutändan?

Är jag beredd att offra en massa tid, energi och pengar på något som jag inte på förhand kan säga bli bra och passar mig? Det blir ofta väldigt dyrt att köpa på sig en unghäst om man räknar på vad den kommer att kosta innan den kan prestera.

Så till själva unghästen: den ska vara i gott hull och ha välvårdade hovar. Exteriören ska vara ok. Man ska kunna titta på föräldradjuren och känna att de verkar vettiga. Man ska klara av att hantera hästen som den är. Den ska vara välskött och vänligt inställd.

Foder: grunden är alltid ett bra grovfoder. Om du behöver kraftfoder eller ej beror helt på grovfodret.

;) Krocket
 
Sv: Unghäst

Vad bör man tänka på innan man skaffar en unghäst? ... Vilket kraftfoder rekommenderar ni och hur många kg hö?

Jisses - det ryms en hel del i din första fråga :D! Här kan du ju bara få kortfattade råd, men det finns många böcker som handlar om att ha häst och om unghästars träning och utfodring. Einar Öder Magnusson har skrivit en bok som heter Islandsunghästträning och skötsel - läs den!

Eftersom du frågar om kraftfoder och antal kg hö så antar jag att du inte har så stor erfarenhet av hästhållning och det mest grundläggande kravet när man skaffar en unghäst är enligt min mening att man har tid och framförallt kunskap, betydligt mer och även annan kunskap än vad som krävs då man skaffar en vuxen, utbildad häst. Det KAN gå väldigt fel med en unghäst som fortfarande växer om den inte får vad den behöver när det gäller foder, hovvård, träning... Bara för att det är en islandshäst betyder inte det att den inte kräver något av sin ägare för att växa upp till en trevlig, hållbar häst.

När det gäller kraftfoder så vill jag inte rekommendera någon viss sort, utan det får beroe på vad du behöver komplettera med utifrån ditt grovfoders innehåll och din hästs behov. Christina Planck har skrivit en mycket bra bok om utfodring av hästar och deras behov, Hästens utfodring heter den.

Usch, jag låter tråkigt negativ :o, det är inte min mening, men så många islandshästar får lida för att folk tror att de s.a.s. klarar sig själva och inte kräver samma saker som andra unghästar :crazy: och som sagt, din fråga antyder att du kanske inte riktigt har den erfarenhet som jag tycker krävs för att ta hand om en unghäst.
 
Sv: Unghäst

Till din första fråga: Hästar äter väldigt olika och det får man beräkna noga efter varje individ! Till just en unghäst skulle jag råda dig fri tillgång på analyserat hö/hösilage och sen kompletera om det behövs med kraft och mineraler :)


Jag är själv inget bemärkt "proffs" men innan jag köpte min 07: a hade jag väldigt klart för att det skulle bli ett STORT projekt innefattande väldigt mycket pengar, väldigt mycket jobb (promenader, vardaglig skötsel, vänja vid saker och ting då inte kan någonting från början) väldigt mycket tid som går till att vara i stallet och putsa och pyssla!

Har du i lugn och ro gott igenom:

Tid - Har jag tiden som krävs för att uppfostra och utbilda en unghäst?
Pengar - Har jag pengarna som går åt till att hålla unghästen i foder, veterinär, hovslagare (verkning) och senare tränare och utrustning?
Jobb - Har du orken att vänta på din häst? (bara gå promenader, mocka och fixa i stallet, löshoppa osv)

Och sen det som bakas in i allt då, har du kunskapen som krävs för att kunna fläta samman detta till en god spiral? (följa hästens utvecklig och vara med hela vägen så att hästen bara får det bästa genom sin start i livet för att sedan kunna bli en hållbar och god ridhäst/tävlingshäst) - Givetvis bör man ha duktiga människor som tränare/medhjälpare hela tiden!


När du har funderat igenom detta noga så kan du börja fundera på om du har kunskapen för en unghäst :) :)
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst

När det gäller foder, så är det bra om du har ett hum om vad för slags grovfoder du har. Vårat hö t.ex är timotejhö. Det är skördat sent, vilket betyder att det är ett magert hö. Anledningen till att vi skördar sent på säsongen är för min andra häst som har haft fång och får det lätt igen.
Mitt haflingersto på snart 9 månader får i dagsläget 1 kg Krafft Groov 125 och multivitamin varje dag, fördelat på två utfodringstillfällen. Tänkte höja fodergivan till närmare 1½ kg pellets per dag, har inte haft henne längre än ett par veckor så jag vill inte höja för snabbt.
 
Sv: Unghäst

Om jag köpte en unghäst så skulle jag leta rätt på en bra flock där hästen kunde gå tills den var ca 3,5 år gammal. Så att den kan få den flockuppfostran som jag tycker är nödvändig för en trevlig individ. Fri tillgång på hö/hösilage med bra värden och kraftfoder vid behov är en självklarhet. Är unghästen ledbar och går at verka samt vaccinera så räcker det gott för min del, iaf tills jag tar hem den och börjar med inridningen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
928
Senast: Fiorano
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 817
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 001
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag använde ett par örhängen från hm i ish 2 dagar innan hålen började bli inflammerade o såriga så jag tog ut dom och kände på...
Svar
6
· Visningar
559
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp