Bukefalos 28 år!

Unghästbete -Hur viktigt är det?

Sidekick

Trådstartare
Ja, som rubriken. Hur viktigt är det för hingst respektive stoföl/åringar att gå på bete med jämnåriga?

(Eller typ lösdrift)
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

För hingstarna är det mycket viktigt att gå i en flock med jämnåriga tycker jag. De får en chans att bråka och busa med andra slynglar och blir ofta mycket trevligare hästar framåt hösten än innan.

Stona har inte riktigt samma behov av att leka enligt min erfarenhet. Jag tycker att en stoflock med ston i varierande ålder är mycket bra för då finns det de som vill leka och busa, men även de trygga och uppfostrande äldre.

Stora och kuperade hagar tycker jag är väldigt viktigt oavsett kön. Det ger möjlighet till rejäla rejs och backar och knöggel tränar upp kroppen på ett bra sätt.
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Absolut. Men min erfarenhet talar emot hingstbete för hingstar som ska gå kvar som hingstar hela livet. jag börjar helst jobba med dem på en gång efter avvänjning och ser helst att de inte ska kopiera andra 'slynglars' beteende.
Alltså för att få dem så fogliga och välhanterade som möjligt.

Men däremot vill jag gärna ha dem tillsammans med yngre valacker så de endå har sina lek kamrater och får en bra start.
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Tycker det är viktigt, då får dom leka av sig och njuta av livet :laugh:
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

det är viktigt men när man släpper de på unghästsbete så får man vara beredd på att de kan få skador!! som ex en häst i stallet hade busat och bråkat som bara den i hagen och det gjorde att hästen hade fel i ryggen och i halsen efter en rejäl samman duns!! hästen gick inte att använda som ridhäst och hade dessutom difusa smärtor, hästen finns inte idag.. var endast 4 år gammal när den fick vandra vidare..
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Precis. Fölungen som jag köpt från usa har jag ingen lust att bara slänga ut hur som helst. Det är faktiskt många skador och förskjutningar som sker i ungålder, men som inte kommer fram fören de utsätts för belastning.
Hellre att han får gå med några äldre lekfarbröder (bl.a min valack 4 år) och ta det iallafall lite lugnare..
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Jag personligen tror på bete i flock, med både äldre och yngre individer.

Är inte helt för att bara släppa ihop ynglingarna att rå om sig själva. Jag ser det inte som naturligt för flockdjur att lämna ungdomarna utan någon trygg och erfaren ledare som kan förklara för dem hur man uppför sig, vad som är farligt och inte. De verkar ofta väldigt vilsna och lättskrämda i början, sedan riskerar de bli orimligt trötta av allt onödigt stressande.
Jag är heller inte säker på att den fostran de ger varandra är den bästa. Det blir ju "starkast vinner", och hur kul blir den individen att hantera sedan? I de flesta hästflockar finns andra kvaliteter hos en god ledare, men de ser man inte hos ynglingarna precis.

Klart det är bra att de får några yngre hästar att busa och leka med, men de behöver fostras av de äldre också. Jag TROR att det kan minska skaderisken också. Såvitt det är en vettig flock, med vettig ledare.
För hingstar blir det då fråga om att släppa ihop unghingstar med valacker oftast, men även vissa äldre hingstar kan fungera i sådan flock om de inte helt vant sig av vid normal hästgemenskap.
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Jag håller helt med dig. Har alltid haft ett frågetecken gällande unghästbete (hingst i det här fallet) då det inte finns några äldre individer att ty sig till.

Jag planerar att låta honom få gå med min valack, som är fyra iår och tre till valacker i olika åldrar. Det är en välbalanserad flock som förenar lagom mängd nytta med nöje.
Han kommer definitivt få utlopp för sina busryck men får ändå räkna med att sättas på plats när det räcker.
Och det är ju det mest naturliga, ur hästens synpunkt.
Men jag vill höra fler åsikter.
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Det mest naturliga för en unghingst upp till tre fyra år vore ju att gå kvar i en flock med sin mamma, andra avelsston och deras föl samt en hingst. Det är först vid ca 3-4 års ålder när de börjar bli mogna för att bilda egna flockar som de körs iväg av hingsten. Så egentligen skapas inte unghingstflock förräns i högre ålder.

Om vi skulle börja med unghingstbete hade jag helst haft unghingstar i ca 1-2 års ålder (som fortfarande föltuggar) tillsammans med betäckta avelsston och hingsten. Unghingstar behöver DEFINITIVT ston, de säger ifrån mycket mycket mer och uppfostrar.
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Nu har jag ju inte möjlighet att få med stoet då han står i usa.. Så jag får göra det bästa utav situationen, och låta honom gå med grabbarna. Såvida inte något bättre kommer upp.
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Jag tror det är en utmärkt lösning och bra att det är valackar som säger ifrån. Mitt inlägg var bara en ifyllnad om vad som borde vara mest naturligt :)
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Jag tycker inte heller att man ska släppa ihop ett gäng huliganer över sommaren att härja fritt.
Nej, de ska ha en uppfostrare samt lite lekfulla trevliga vänner. Spelar nog ingen roll om det är fler hingstar, men det ska finnas äldre individer som sätter stopp.
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

En naturlig flock består av hästar i alla åldrar så jag förstår inte alls varifrån speciellt islandshästmänniskorna fått ideerna om unghästflockar från, att hästen blir förstörd av at inte gå med massor av andra unghästar.

En flock bör vara blandad eftersom unghästarna behöver fostras & präglas av de äldre hästarna, det är så det funkar på riktigt, inte att en flock unghästar får gå själva, de har knappast lärt sig om ngt uppfostrande förutom att man ska ha en rangordning, eller knappst det.

Jag tycker det är viktigt att föl inte bara står med äldre hästar men det går bra med ett annat föl & några åringar tex, eller en åring & äldre hästar, de kan busa de med, äldre hästar kan vara utmärkta lekkamrater.
Sedan består en normal flock av ca 8-10 hästar så det ryms egentligen inte så många unghästar i en blandad flock.
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Unghästen mår bra av att ha en jämnårig kamratat mäta sin stryka mot och buse med i största allmänhet...

Och en ettåring behöver äta mycket och ostört, så en flock med bara jämnåriga trode vara idealet.. Ordna i alla fall så att ettåringen inte går tillsammans med vuxna, stökiga hästar, som föser runt åringen stor del av tiden på betet. naturligtvis mår ingen häst bra av att gå ensam oavsätt ålder..
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Det finns olika åsikter åt alla håll, helt klart...själv har jag valt att låna hem en väluppfostrad och artig fyraårig shettishingst som både fostrar och leker med min paintkorsning-07. Det går hett till stundom men på ett ordnat sätt så jag är aldrig orolig. Det är riktigt trevligt att gå ut till dom då shettisens artiga sätt smittat av sig på åringen.
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

kl

Han kommer att få gå med grabbarna, alltså min fyraårige valack och tre till. Det är en väldigt stabil grupp så jag har inga tvivel på att det ska gå bra.
Min fyraåring är dessutom otroligt lekfull.
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Jag inser nu när jag fixat två jämngamla hingstar till min ettåring som kompisar hur viktigt det är för dem att få leka och mäta sina krafter.

Vår ettåring var ganska busig mot stona, visst sa de ifrån när det var nog men kunde ofta busa med honom fast inte som han får göra nu.

Det jag märkte vid hingstsläppet var att han fick lära sig att han allt fick det bus han bad om, eller mer och det gjorde honom gott. Det viktig läxa.

Jag är inte rädd för eventuella skador, snarare tvärtom. En unghäst behöver fara runt och busa för att stärka sin kropp. Det är väl bevisat att hästar som får möjlighet att röra mycket mellan 1 o 3 år håller bättre för träning senare i livet och att de unghästar som står i paddock får sämre hållbarhet?

Och inte är jag rädd för slyngelfasoner heller, några sådana har jag inte märkt mot oss människor. Kanske för att de är välhanterade från början?
Hade gärna haft en äldre valack som de kunnat gå med men vår ettåring har åtminstone blivit fostrad av gamla ston och kommer gå med stona när han blivit valack i höst.

Det är min personliga åsikt att en ung häst behöver både jämnåriga kamrater att göra av överskottsenergi med och äldre hästar som visar hur det ska gå till i livet. Båda delar är fostrande.
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Unghästen mår bra av att ha en jämnårig kamratat mäta sin stryka mot och buse med i största allmänhet...

Och en ettåring behöver äta mycket och ostört, så en flock med bara jämnåriga trode vara idealet.. Ordna i alla fall så att ettåringen inte går tillsammans med vuxna, stökiga hästar, som föser runt åringen stor del av tiden på betet. naturligtvis mår ingen häst bra av att gå ensam oavsätt ålder..

Jag vet inte varifrån den föreställningen kommer? Hur överlever åringar i vildhästflockar om de inte tål flockgemenskap? Hur ostörda är ettåringarna som lätt stimmar upp sig över saker som äldre, erfarna hästar vet är ofarligt?
Hade en sådan flock i närheten förra sommaren och följde den lite. Jag tyckte just att de var väldigt vilsna bebisarna. Ibland sprang de runt och verkade allmänt skräckslagna (barnvagn - hjälp!, ett flygplan - hu! regn - spring tills du stupar!), de kunde ta slut helt på krafterna i buset och sedan gå och lägga sig plask rakt på det fuktigaste eller stenigaste stället i hagen.

Till skillnad från bilden jag har av flockbetet jag hade min åring på. Inte sällan kom jag ut i hagen och fann bebisen sovande sött kringgärdad av vakande ston. Såg sällan eller aldrig något spring där hela flocken var involverad heller, de äldsta var nöjda med att beta :d , medan de med spring i benen nog såg till att rasta sig. :bump: Och viktuppgång var inga problem där heller, så det blev nog tillräckligt betat för alla.

Däremot var det en yngre åring än min det året, som verkade komma direkt från sin mamma ut i ny miljö och stor flock - den var otroligt orolig i början, okontaktbart runtskenande. Den drog på sig en rejäl skada också första veckan. Mot slutet av sommaren var den också trygg i flocken, men jag tror att man gör hästen en tjänst genom att avvänja den lite mer succesivt än så. Ge den en trygg igenkännbar miljö och någon igenkännbar kompis innan stora betessläppet liksom.

Ang skador är det klart att lite småsår och enstaka bulor får man väl leva med, men det finns skador av betydligt värre natur som hästar kan ådra sig. Jag har respekt för att man vill undvika en del risker och väljer att härda hästen på andra vis, det är ju skillnad på bete och bete och flock och flock.
Jag skulle inte undvika bete eller stor, gärna kuperad, hage för unghästen, men skulle vara noga med t ex underlaget: det är skillnad på kuperat och kuperat - kullar och backar, träd och buskar absolut, men klipputsprång, sankmark, vissa sorters buskage och "skräpig" skog (mkt stubbar, pinnar osv) känns mer olycksbringande. Är även noga med staketet, tillsynen och flocksammansättningen.
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Min hingst gick på hingstbete i fjol som åring. Han var en slyngel när han åkte iväg och väluppfostrad, harmonisk häst när han kom hem på hösten.

I år går han på hingstbete för 2-3 åringar. Han trivs som fisken i vattnet. Och än har han inte en skråma på kroppen, inte ens några bitmärken.

Jag tycker det är viktigt att unghästar får gå på bete ostört under sommrarna för att växa till sig och smälta allt de lärt sig under vinterhalvåret.
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Jag vet inte varifrån den föreställningen kommer? Hur överlever åringar i vildhästflockar om de inte tål flockgemenskap? Hur ostörda är ettåringarna som lätt stimmar upp sig över saker som äldre, erfarna hästar vet är ofarligt?
Hade en sådan flock i närheten förra sommaren och följde den lite. Jag tyckte just att de var väldigt vilsna bebisarna. Ibland sprang de runt och verkade allmänt skräckslagna (barnvagn - hjälp!, ett flygplan - hu! regn - spring tills du stupar!), de kunde ta slut helt på krafterna i buset och sedan gå och lägga sig plask rakt på det fuktigaste eller stenigaste stället i hagen.

Till skillnad från bilden jag har av flockbetet jag hade min åring på. Inte sällan kom jag ut i hagen och fann bebisen sovande sött kringgärdad av vakande ston. Såg sällan eller aldrig något spring där hela flocken var involverad heller, de äldsta var nöjda med att beta :d , medan de med spring i benen nog såg till att rasta sig. :bump: Och viktuppgång var inga problem där heller, så det blev nog tillräckligt betat för alla.

Däremot var det en yngre åring än min det året, som verkade komma direkt från sin mamma ut i ny miljö och stor flock - den var otroligt orolig i början, okontaktbart runtskenande. Den drog på sig en rejäl skada också första veckan. Mot slutet av sommaren var den också trygg i flocken, men jag tror att man gör hästen en tjänst genom att avvänja den lite mer succesivt än så. Ge den en trygg igenkännbar miljö och någon igenkännbar kompis innan stora betessläppet liksom.

Ang skador är det klart att lite småsår och enstaka bulor får man väl leva med, men det finns skador av betydligt värre natur som hästar kan ådra sig. Jag har respekt för att man vill undvika en del risker och väljer att härda hästen på andra vis, det är ju skillnad på bete och bete och flock och flock.
Jag skulle inte undvika bete eller stor, gärna kuperad, hage för unghästen, men skulle vara noga med t ex underlaget: det är skillnad på kuperat och kuperat - kullar och backar, träd och buskar absolut, men klipputsprång, sankmark, vissa sorters buskage och "skräpig" skog (mkt stubbar, pinnar osv) känns mer olycksbringande. Är även noga med staketet, tillsynen och flocksammansättningen.

All individ har sin egen skola.. de bästa sättet att lära sig på är att själv inse misstaget.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Avel Hur viktigt tycker ni det är för åringar att gå på unghästbete? Unghästbete i det här fallet; ett gäng unghästar i samma ålder, ev med...
2
Svar
25
· Visningar
1 891
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 942
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 106
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 372
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp