Bukefalos 28 år!

Unghästbete -Hur viktigt är det?

Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

hej! tänkte bara höra mig för. jag har en 1,5 åring född 2011 och jag överväger lite att skicka han på hingst bete...
han går i en flock med en 3 åring valack, en gamal gubbe på 21 och en 8 årig shettis valack.
han och shettisen leker som dårar. och hingsten har endast knapt 1 kula och är hur väluppfostrad och snäll som helst och är i extremt låg rang...

jag känner lite att jag inte vill skicka iväg han för risk att han 1: ska ändras och 2: risken för skador.

då det känns som han får utlopp för det som han skulle kunna få "i det fria"

vad tycker ni??
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Jag är personligen inte helt förtjust i "rena" unghästbeten. Jag tycker det är bättre att ha med några äldre bland de unga också som kan lära dem och som kan hålla ordning.
Blandat är bäst tycker jag, men klar fördel att de har någon/några jämnåriga.
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Är inte helt för att bara släppa ihop ynglingarna att rå om sig själva. Jag ser det inte som naturligt för flockdjur att lämna ungdomarna utan någon trygg och erfaren ledare som kan förklara för dem hur man uppför sig, vad som är farligt och inte.
.

Det är just det som är naturligt ;) I "det vilda" och hur hästen egentligen fungerar.. är att unghingstarna "vandrar ur" sin flock (går ifrån mamma & pappa) och letar sedan upp en unghingst flock. Unghingstarna fostrar varandra, leker och förbereder sig tillsammans inför "vuxen livet", när de sedan är könsmogna så letar de sedan efter en "egen" flock.
 
Sv: Unghästbete -Hur viktigt är det?

Jag skulle vilja säga att det ÄR viktigt.

Stora ytor och jämngamla kompisar gör att hästarna rör sig mycket. Det är BARA positivt för framtida hållbarhet. Muskler byggs, skelett, senor och leder stärks osv. Så rent fysiskt är det bra.

När man tittar på den mentala biten har jag upplevt att många människor är rädda för att släppa ihop enbart unghästar för att man tror att de inte fostrar tillräckligt bra, blir ett "rövar gäng" som hittar på massa tok och så har jag verkligen inte upplevt det.

När jag jobbat och besökt andra större gårdar går unghästarna själva försig. Unghästarna fostrar varandra och jag har utbildad/ridit in och tränat många olika hästar och upplever att de som växt upp i unghästflock är oftast trevligare att hantera och visar mycket mer respekt. När jag har jobbat har jag faktiskt upplevt rena unghingst/valack flocken som den mest "lugna" och trevliga flocken. De är unga och fogliga, utmanar sällan varandra och alla har sin "plats i ledet".

Faktiskt så är det så att hästar i "det fria" utvandrar från sina flockar när nästkommande föl är påväg och samlas sedan i rena unghingst / ungsto flockar tills de är redo att skaffa sig en "egen" flock.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Avel Hur viktigt tycker ni det är för åringar att gå på unghästbete? Unghästbete i det här fallet; ett gäng unghästar i samma ålder, ev med...
2
Svar
25
· Visningar
1 892
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 944
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 106
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 372
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp