Unghäst vs Läromästare

Bukefalos 30 år!

Ponny_Ryttaren

Trådstartare
Precis som titeln lyder: unghäst vs läromästare, vilket är "bäst"? Fördelar? Nackdelar?

Kommer inom de kommande åren att börja leta efter en ny vän, vilket också blir min första helt egna häst (ingen häst som mina föräldrar äger) och har redan nu börjat fundera lite på vad för häst jag vill ha. Har haft egen häst i 16 år och tävlat både hoppning och dressyr. Hann träna upp til 125/MSV A innan skador hos både häst och ryttare dödade intresset för tävling för stunden, de sista året jag hade häst var det bara för "skojs skull" alltså inget större fokus på några tävlingsambitioner. Jag har stor erfarenhet av s k "projekthästar" då det är ofta den typen av hästar vi haft råd med, utöver det har vi även haft 3 unghästar som jag var med och red in/utbildade.

Jag har sedan jag sålde sista hästarna för ca 4 år sedan fortsatt rida som medryttare och tagit lektioner på ridskola för att underhålla både kunskapen och intresset. Tanken är att börja tävla igen med nästa häst, då framförallt hoppning men också dressyr. Jag både tränar och rider varierat med tillgång till kunniga tränare i båda grenar i min närhet. Även fast jag har en tävlingsambition så vill jag inte lägga en förmögenhet på en häst. Har heller inga krav på stam, ras eller liknande. Jag lägger stor vikt på individen.

Jag har börjat lista ut vad jag önskar i nästa häst när det gäller ev utbildningsnivå, personligthet/egenskaper, kvaliteter osv men står nu egentligen inför valet mellan unghäst eller läromästare. Jag kan tänka mig båda men de har ju sina fördelar/nackdelar - därav att jag nu vill höra andras erfarenhet.

För egen del kommer jag aldrig köpa en häst som inte visat att den håller för träning. Unghäst är så otroligt osäkert när de väl börjar belastas. Hellre en fräsch 13-15-åring som kan sina grejer! Senaste fem åren har jag haft två hästar som var 14 när de kom (eller ja, lite oklart hur gammal den ena är, en import). De två har gett mig absolut otroligt mycket och ska jag köpa häst igen blir det antagligen precis samma åldersspann.

Jag tror att en del av svaret också kan ligga i vad du menar med "inte en förmögenhet". En inriden häst som är under 15 och har potential för tävling hamnar lätt i spannet "en förmögenhet" oavsett ras och stam. En oinriden häst är ett osäkert kort men man kan ha många roliga år tillsammans. En äldre utbildad häst blir mer roligt direkt men antalet år tillsammans krymper förstås. Du behöver fundera på vad du vill ha ut, vilka risker du är beredd att ta och vad din budget är och sätta de sakerna i relation till varandra.

Jag har börjat lista ut vad jag önskar i nästa häst när det gäller ev utbildningsnivå, personligthet/egenskaper, kvaliteter osv men står nu egentligen inför valet mellan unghäst eller läromästare. Jag kan tänka mig båda men de har ju sina fördelar/nackdelar - därav att jag nu vill höra andras erfarenhet.

Beror väl på detta som du nämner?
En unghäst är såklart ett lite blankare papper du eventuellt inte kan provrida t.ex.

Du får kanske börja med din budget och titta på hästnet vad för typ av hästar som finns inom den? :) få en känsla.

Jag gillar unghästar.
Jag har dock inga direkta krav på framtida häst utan det skulle isåfall anpassas efter den (jag vill mest rida ut i skogen)
Jag har också en smak på HUR hästar rids in och utbildas så jag vill inte ha något med handbroms i eller där det mentala inte fått sitt (den är inte nyfiken, glad på det mesta) Kort förklarat

Precis som titeln lyder: unghäst vs läromästare, vilket är "bäst"? Fördelar? Nackdelar?

Kommer inom de kommande åren att börja leta efter en ny vän, vilket också blir min första helt egna häst (ingen häst som mina föräldrar äger) och har redan nu börjat fundera lite på vad för häst jag vill ha. Har haft egen häst i 16 år och tävlat både hoppning och dressyr. Hann träna upp til 125/MSV A innan skador hos både häst och ryttare dödade intresset för tävling för stunden, de sista året jag hade häst var det bara för "skojs skull" alltså inget större fokus på några tävlingsambitioner. Jag har stor erfarenhet av s k "projekthästar" då det är ofta den typen av hästar vi haft råd med, utöver det har vi även haft 3 unghästar som jag var med och red in/utbildade.

Jag har sedan jag sålde sista hästarna för ca 4 år sedan fortsatt rida som medryttare och tagit lektioner på ridskola för att underhålla både kunskapen och intresset. Tanken är att börja tävla igen med nästa häst, då framförallt hoppning men också dressyr. Jag både tränar och rider varierat med tillgång till kunniga tränare i båda grenar i min närhet. Även fast jag har en tävlingsambition så vill jag inte lägga en förmögenhet på en häst. Har heller inga krav på stam, ras eller liknande. Jag lägger stor vikt på individen.

Höll på att skriva ”i din ålder” men vet ju inte hur gammal du är :D Men med tanke på ditt nick så tror jag ganska ung. Då tror jag du har roligare med en läromästare. Unghäst kan du skaffa längre fram 😇

Det låter som du söker en äldre häst och inte en unghäst. Äldre häst behöver inte betyda gammal. Men utbildad och mer färdig. Många har inte tiden eller lusten det tar att utbilda sin unghäst i lugn takt utan vill ut och tävla direkt. Det dröjer ju innan man ”kan” träna och tävla ordentligt med en unghäst, mycket är ju erfarenhetsrundor i början och de behöver sina vilopauser mer.

Tror äldre häst låter bäst med tanke på dina ambitioner.

Sen beror det väl på vad man räknar in i unghäst men en oinriden eller ganska nyinriden behöver som nämnts grundträning, viloperioder, många "skolrundor" och miljöträning innan det kommer till att rida och prestera på riktiga tävlingar.

Det beror nog på vad du har för budget för inköp. Jag hade gärna köpt en äldre, mer etablerad häst men har inte haft ekonomin till det och då har det blivit gröna unghästar istället.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka