Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 856
Sv: Unghästtråd...

Bild060-2.jpg

**ÄLSKA DEN HÄSTEN**:love::love::love::bow::bow::d

Hej.
Nytt kort på Dashén, nu kommer han hem från sommarbetet, han ska ju upp till galoppen så först blir det en friröntgen och sedan kommer allvaret allt närmare.
www.colouredthoroughbred.se

Tjohooo...du verkar ha haft fullt upp:D
Jaså, Rocket har haft Lilly som sin egen lektant?
Det dröjer nog inte länge, förrän han kommit på att det är roligare m "jämnåriga", hoppas jag iaf...

Själv har jag gett Raiza lite semester...det har varit rätt mkt nu hela vår-sommarn...hon behöver samla kraft/vilja till RT,n...
Och nu kan vi nog inte träna så mkt mer på en massa "arb,moment", man vet ju ändå inte vad som komma skall...
Så den tävlingen tar vi som den kommer...försöker bara ha roligt och kanske roa nån i publiken oxå:D
Vi har iaf tagit en extra clinic på kvigor:rofl:, grannens 11 hade kommit ut, så dom vallade vi hem en dag...hästrallyt gjorde bara susen på hennes "sjävförtroende", speciellt med det här m bilar, då det var en massa stora o små fordon på vägarna...nu är "rädslan" ett minne blott...

Hej alla!
Nu har Phigalle fått vila en vecka för att tänka igenom att jag satt på honom. Och igår provade jag på att hänga på honom ute, det gick jättebra! För första gången så longerade jag honom (repgrimma,longeringslina, longeringsspö för det gick inte att snurra longeringslinan för framåtdrivning:p) Han fattade dirket vad det hela gick ut på och skrittade runt mej. Inte på någon stor volt men på en lagom runt mej iaf. Stannade hyffsat på "whhoo" men ville gärna beta då (jaja det växer lite gräs på stallplanen:o) gick fram bra på smackning och började trava på "ssst". Saktade även av bra på "easy" men ville gärna göra halt då med och hellst svänga in lite mot mej.
Jag kan nog snart inte bli mer förvånad över hur intelligent denna häst är.

För Lillys del är det helt slut med semester nu. Hon har haft 3,5 månaders ledigt så nu börjar allvaret;). I förrgår lättstartade vi med sidepull och lina i corallen och mest kände på lite. Igår blev det repgrimma och mer tufft jobb med massor av övergångar från skritt - trav och trav - galopp och stopp. Vändningar och lyhördhet, kommunikation. Sen lite "halter"-teknik även om vi inte ska tävla i den grenen...:cool:

Det kommer att bli mycket jobb i corall + tömkörning under ett par veckor nu innan det blir ridning. Min semester tar slut om en vecka och idag ska vi ta in andraskörden med hö;)...fullt upp har vi, ja:D

Hej Ann....du har PM:)
Vilken duktig häst du har, som drar en så stor vagn redan efter sig:bow:
Har ni byggt den själv?

*kl*

Min kille åkte iväg på lite sensommarbete för en vecka sedan. En vän behövde ha en häst till som hjälp till att beta av och jag tyckte det var nyttigt för lillen att komma hemifrån, kan behöva växa lite mentalt.

Men....där finns båder rundcorall och ridbana så risken är stor att han får jobba lite där med ;)

Stackars liten...aldrig vila-bara gnega:rofl:;)

Min har haft vila fr arbete i en v nu och fått gå på grannens åker, där höet är taget o nytt har vuxit till...lycklig som få, men inte konstigt nog fetare än hon brukar va av o gå på vår "fattigaste" hage:confused:
Vi har däremot varit ute ett par gr och promenerat i skogen, vid hand el barbacka på....och jag "syndade" en dag:eek:, hoppade upp m keps på o red hem...hade sån jä... träningsvärk i benen efter trädgårdsarb och hon var pigg, så jag orkade inte med i hennes takt...fy på mig:mad:
I veckan blir det vaccination och nästa v kör vi igång igen:banana:

Hej hopp!

Nu har äntligen Phigalles nya sadel kommit, den är dock lite för bred så jag ska köpa en builtup-pad och se om det hjälper. Men vilken skillnad det är på en Simco Lucky S och en Continenal Montana Arabian. Älskar den redan och den är bara ett år gammal med. Har provat den en gång hemma och andra gången tog jag ut honom på en sväng på vägen och ingen reaktion överhuvudtaget. sadeln knarrade lite men jag har betalt den! (förra ägaren hade den på avdetalning så det kanske inte är helt avbetald där vad vet jag?:p) Har provlastat hemma en gång igen och han går alltid in men har alltid en hov kvar på baklemmen och går oftast aldrig in helt och när man försöker få fram honom ytterligare så backar han ut och blir tjurig. Så vi tog en lina bakom honom (har trailern stående mot stallväggen där av en lina) och han hoppade in på en gång ,hela vägen in och stod bara där så det var bara för sambon att skjuta mellanväggen,sätta dit bakbommen och stänga där bak så satte vi fast honom och han fick stå i lugn och ro och äta sin kraft. När han var färdig fick han stå lugnt en 5 minuter och sedan öpnnade vi bak och han backar lugnt ut. Är det ett bra sätt att ta hjälp av lina som vi nu gjorde sist eller ska jag fortsätta krångla och ta tid på mej utan?

Här är lite (många:o)bilder från i helgen.

senaste_nytt_163_1186995987.jpg
senaste_nytt_165_1186996120.jpg

forts.

senaste_nytt_160_1186995845.jpg
senaste_nytt_170_1186996382.jpg

senaste_nytt_173_1186996499.jpg
senaste_nytt_175_1186996594.jpg

Då han går hos grannen med deras hästar så har dom en sådan bra uppbindningsplats att träna på och han verkar inte bry sej om att sitta fast heller! han bryr sej helle rinte om gräsklippare och trädgårdstrimmer och vi har nu mött tre bilar frammifrån och två bakifrån utan reaktion:bump::bump: Undrar när han kommer att börja bråka igen som han gjorde dec-april:(

senaste_nytt_167_1186996237.jpg

Hej hopp!

Nu har äntligen Phigalles nya sadel kommit, den är dock lite för bred så jag ska köpa en builtup-pad och se om det hjälper. Men vilken skillnad det är på en Simco Lucky S och en Continenal Montana Arabian. Älskar den redan och den är bara ett år gammal med. Har provat den en gång hemma och andra gången tog jag ut honom på en sväng på vägen och ingen reaktion överhuvudtaget. sadeln knarrade lite men jag har betalt den! (förra ägaren hade den på avdetalning så det kanske inte är helt avbetald där vad vet jag?:p) Har provlastat hemma en gång igen och han går alltid in men har alltid en hov kvar på baklemmen och går oftast aldrig in helt och när man försöker få fram honom ytterligare så backar han ut och blir tjurig. Så vi tog en lina bakom honom (har trailern stående mot stallväggen där av en lina) och han hoppade in på en gång ,hela vägen in och stod bara där så det var bara för sambon att skjuta mellanväggen,sätta dit bakbommen och stänga där bak så satte vi fast honom och han fick stå i lugn och ro och äta sin kraft. När han var färdig fick han stå lugnt en 5 minuter och sedan öpnnade vi bak och han backar lugnt ut. Är det ett bra sätt att ta hjälp av lina som vi nu gjorde sist eller ska jag fortsätta krångla och ta tid på mej utan?

Här är lite (många:o)bilder från i helgen.

senaste_nytt_163_1186995987.jpg
senaste_nytt_165_1186996120.jpg

Jag hade gjort så att jag hade testat en gång utan linan och går det bra så är det ok men om han inte går in tillräckligt så lägger man till linan lugnt och stilla. Jag har själv lastat svårlastade hästar eftersom min ardenner märr var sådan häst och hon gick in men ut lika fort igen. Jag tror att han kommer att gå in utan svårighet nästa gång.

MVH Ann

tack så jätte mkt för tippset, ska absolut prova det.

*kl*
Fick hem sadeln idag som varit på rep. La på den och red en sväng i corallen...alltså, jag har världens tjurigaste fröken...:smirk: Nu lyckades jag belöna henne när hon släppte fokus på att gå emot och tjura så vi kom till rätt bra jobb ändå...men ston, alltså:cool:.

Hej Ann....du har PM:)
Vilken duktig häst du har, som drar en så stor vagn redan efter sig:bow:
Har ni byggt den själv?

Både ja och nej, grunden är en gammal bagagevagn från SJ som är lite ombyggd och tillbyggd. Vi har byggt en ny kuskbock för den gamla var för låg, jag vill se över hästen när jag kör och skaklarna är förlängda. Resten är nått som vi i familjen kallar för "söderlindare" men det fungerar som jag vill.

MVH Ann

Andra ridturen:banana:...sedan i våras alltså:o... Tog en underbar skogsrunda idag och kan bara tala gott om min attitydfyllda fröken:love:. Åh, vad jag saknat detta...Skritt hela rundan idag. Lägger inte mer tempo om en vecka. Yes, nu är vi på G:bump:

Vad härligt det låter...du måste be nån fota så vi får bildbevis också :p
Min pojk är fortfarande kvar på betet och har pga. jobb inte kunnat hälsa på sen han for..men han klarar sig bra utan mig ändå ;).
Ska försöka ta lite kort på han nu när vi åker.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
878
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 059
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka