Unghästtråd...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare _Eva_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 455
  • Visningar Visningar 101 866
Sv: Unghästtråd...

*Kl*

Nu har jag fått hem min bebis! Äntligen har jag fått en avkomma efter min älskade Aramis! En liten hingst unge vid namn Bacardi Ice, som föddes i juli -07.

Så här ser min lilla raggsocka ut :D

2 månader gammal
17591709.jpg

Nästan 7 månader gammal
17748555.jpg

Liten är stor redan nu
17591702.jpg

Och en bild på pappa Aramis
17591710.jpg

Lilla bebis har varit så duktig den korta tid han har varit här, han lär sig väldigt snabbt och verkar ha ett kanon psyke. Kom till oss den 5/1, och var inte mycket hanterad då. Så hittills har vi ägnat oss åt att borsta och mysa, lyfta ben och kratsa hovar, acceptera grimma och att gå i grimskaft, att gå på promenader och att träffa på bilar och så har han hälsat på veterinären och fått spruta. Han är så duktig lill killen :love:

ååh! en sån liten ulltuss! vad roligt att ha unghästar i så olika åldrar som du har nu. En att grunda och en som du kommit lite längre med! Kanon ju!

vad är den lille för nåt? aramis är nåt spanskt va? (fö. otroligt snygg!)
vad är mamman för något?

Tackar och bockar, nu blir Bacardi och matte malliga! :D

Tyvärr är ju sånna små bebisar ganska fula över lag, men det brukar ju rätta till sig med tiden, haha ;) Jag är optimist och har bestämt att han ska se ut som sin far :rofl:

Ja, nu har jag mycket hästar. I slutet av mars får jag ett föl. I slutet av april får jag ett föl till. Bacardi är sju månader nu. Geiser är tre. Welsh stoet är fyra. Korsningsponnyn är sex. Arab stoet är nio och andalusiern är 13 :) Andra arab hingsten som är 5 sålde jag precis :cry: Men det är jätte kul att ha så mycket olika åldrar på dem, det är lärorikt!

Bacardi är andalusier precis som sina föräldrar, tyvärr ingen PRE med fin stam, men ändå...;)
Ja, Aramis är en riktig läckerbit! Har haft både honom och Isabelle, så nu ska det bli kul att se vad det blir av denna lilla kille!

Mamman heter Isabelle och ser ut så här
17591689.jpg

17591688.jpg

åh vad det låter härligt med alla dessa hästar! önskar jag kunde ha egen gård med mängder av hästar själv. men drömma kan man ju alltid!:D

är det inte ovanligt med fux andalusier? när jag tänker efter så har jag nog aldrig sett någon alls!

Vad roligt att du haft både mor och far! Måste vara kul när man kan se dragen efter föräldrarna dyka upp både i utseendet och personligheten!

vad är det för föl som ska komma? känner att jag inte riktigt hängt med här nu!;):)

Det är härligt, det kan jag lova! Det är en sån speciell känsla att vakna på morgonen och gå fram till fönstret och se alla hästarna stå och beta där ute :) Men en dag har du det likadant ska du se! :)

Skimmel, brun och svart är ju de vanligaste färgerna, men andra färger som t.ex. fux är faktiskt också godkänt nu, men det ser man ju inte lika ofta som du säger.

Det ska bli jätte spännande att se dragen efter föräldrarna! Psyket verkar stämma än så länge, och arbetsviljan :)

Haha, det är inte lätt att hänga med här i svängarna inte! ;)
Har ett arab sto som är dräktig med min förra hingst (Mac Attraction) och ett welsh sto som är dräktig med en welsh hingst. Och jag är så spänd på vad det ska bli! :banana: Sen är väl tanken att Geiser ska få göra en insats och lära sig om blommor och bin...:angel: Dax att visa vad han går för, haha! :D

Nu kommer en uppdatering efter besöket av naprapaten.

Har fått reda på att min veterinär är totalt i mot allt som har med
massage, naprapat eller något alternativt :crazy:
Så pass att hon kanske är tvungen att sluta, då kliniken ska kunna
erbjuda detta.

Men men. Chili är i varje fall helt RAM SNE :(
Antagligen är det precis som jag och tränaren trodde, att
han gått omkull i hagen.

Min lilla ängel som aldrig varit elak eller så mot någon.
Man får göra vad man vill med honom :)
Han till och med försökte kicka till naprapaten när han klämde rätt ställen. Så helt tydligt hade han ont.

Ska promenera med honom i 2 dagar nu och sedan prova att skritta honom. Detta kommer bli mycket intressant :banana:
Hoppas hoppas att det är detta som är problemet :bump::bump::bump:

Nu kommer en uppdatering efter besöket av naprapaten.

Har fått reda på att min veterinär är totalt i mot allt som har med
massage, naprapat eller något alternativt :crazy:
Så pass att hon kanske är tvungen att sluta, då kliniken ska kunna
erbjuda detta.

Men men. Chili är i varje fall helt RAM SNE :(
Antagligen är det precis som jag och tränaren trodde, att
han gått omkull i hagen.

Min lilla ängel som aldrig varit elak eller så mot någon.
Man får göra vad man vill med honom :)
Han till och med försökte kicka till naprapaten när han klämde rätt ställen. Så helt tydligt hade han ont.

Ska promenera med honom i 2 dagar nu och sedan prova att skritta honom. Detta kommer bli mycket intressant :banana:
Hoppas hoppas att det är detta som är problemet :bump::bump::bump:

En del veterinärer är sådana, inget att bry sig om

Skönt att ni hittat något som kan hjälpa:bump:

usch jag blir riktigt avis nu!
Men man kan ju alltid hoppas! men sambon vägrar att bo på gård... inte ens om jag verkligen försöker med att det bara ska vara ett litet stall så vägrar han. men men.. jag har ju år på mig att övertala honom! :D

haha. okej. då vart jag inte helt bakom flötet iallafall. kan verkligen ingenting om spanska hästar mer än att de används till tjurfäktning och ofta mår piss när de importeras till sverige.. typ :p
Chili står mitt emot en PRE i stallet. en riktig goding på 5 år som tror att han fortfarande är hingst. jäklar vad snygg han är när han sätter igång! speciellt om både chili och han är i ridhuset. snacka om bogfrihet!

Vad roligt att du har en e, din gamla hingst! ytterligare en du kan likna vid sina föräldrar! och han var ju sååå fin. minns den bilden så väl från hingstvisningen när han var helrakad! :d

Är welsh stoet det där lilla grå stoet som du visat tidigare? vilken kategori?

Är det någon utav fölisarna du tänkt behåla själv? eller ska de säljas? usch, jag skulle aldrig kunna syssla med avel. skulle vilja behålla allihop och inte sälja en enda häst någonsin;)

Uppdatering!:)

Igår hade vi verkligen underbart väder här. Det hade varit kallt på natten och f.m och när jag kom ut till stallet vid 13 tiden så sken solen som bara den och det hade blivit plusgrader ute. fast marken var fortfarande fast och inte ett enda stort lerhav som den har en tendens att vara jämt nu för tiden. :cool:

jag och Chili tog en promenad ner till vägen och upp i skogen och det var verkligen helt underbart ute! vi hoppade över lite stockar och bäckar och klättrade lite och så hade vi självklart lite fotosession nu när ljuset var så härligt! :love: får dock uppdatera med dessa senare då jag slarvat bort kabeln till kameran :angel:

chili skötte sig exemplariskt trots skolbuss, rullskidåkare, dött rådjur, hästmöte mitt i skogen och bilmöten.

Och idag hade hon sadel på sig igen. sadlade henne i stallet och drog åt sadelgjorden lite grann. (hon bryr sig verkligen inte alls om att sadeln läggs upp på ryggen utan är nästan läskigt oberörd). sedan gick vi in i corallen i ridhuset och så gick hon runt lite lungt en stund för sig själv medan jag ordnade med grinden. efter ett tag så drev jag på henne litegrann och då blev det några studs runt på volten tills hon fick syn på att matte stod där i mitten. då slutade hon och kom fram och ville "prata" lite. testade sedan andra varvet, drev lite och samma sak här några studs men mest en ganska lugn trav runt volten. efter detta hade hon sadeln på sig i kanske en kvart till och jag jobbade henne rätt ordentligt och gjorde allt som vi gör annars när vi lösjobbar (fast nu hade hon ju sadel)och det var inga problem alls! :):)

hon är så duktig lillskruttan! :love:

avslutade med att ta av allt och lösjobba lite till med back-kommando på håll (som hon börjar lära sig bra nu), toleransträning med körpisken (runt ben och huvud) och lite följa john. hon är verkligen en smart rackare den här damen. det märks tydligt! hon lär sig så jäkla fort så det är inte klokt! :D

*KL*
Idag, i regn och rusk, tog jag bägge mina unga i lina och repgrimma och tog en timmes promenad i skogen, över stock och sten, över en stor träbro, mötte folk, hundar och bilar...miljöträning blev det:D. Mycket som hände och lillgrabben är trött i huvudet nu. Fröken är fortfarande ok i benet så förhoppningsvis törs jag rida rundan nästa vecka igen... Går nu i stort sett varje dag med henne så att hon håller igång. Grabben får följa med någon gång då och då, annars tar jag ut honom ensam.

Så tog vi ett steg bakåt igen...fröken är halt och jag har bollat med vet. Ska på återbesök nästa fredag (1/2)...prognosen ser ju inte lysande ut när hon nu blir halt efter vila och promenader vid hand. Depp!!!!:(

*kl*

Funderar lite på detta med unghästar och sadlar (vet ej om jag skrivit i tråden tidigare?)

Efterssom jag nyligen konverterat till western efter att länge velat mellan engelsk/akademisk/western-ridning har jag i dagsläget ingen w-sadel. "Tanten" rids mest barbacka, ibland i sin engelsa sadel, och det är bara denna sadel unghästen (2 år) haft på sig ett par gånger. Till sommaren är det dags för de första uppsittningarna, så jag tycker det är dags att vänja in honom vid sadeln i lugn och ro nu i vår, kanske arbeta lite från marken med den, ha på sig när han går som handhäst o.s.v.

Jag har nu fått nys om en beg. sadel som jag tror skulle kunna passa honom och hans förväntade kroppsbyggnad (en garland reiner) och är lite sugen på denna då det verkar vara en hyffsad sadel av mellanklass... Men det jag funderar över är huruvida den kommer att passa, om det är dumt att köpa sadel nu, eller om jag ska vänta tills han växt till sig lite? Det kommer ju vara svårt att se huruvida den passar innan han är vare sig musklad eller färdigväxt och kommer säkerligen få använda built-up pad tills dess... Hur resonerar ni med era unghästar? Har de växt ur några sadlar ni köpt "för tidigt" eller har de kunnat behålla sadeln ett par år?

Skulle vara jättetacsam för era åsikter:bow:

Då jag fått jobb så har det inte blivit så mkt tid över till Phigalle. Han har nästan stått helt i två veckor förutom två st 10 minuters tömkörningsgånger. Men nu så blir det lite mer intensivträning varannan vecka och lite mer vila den andra veckan.

Bilder från januari.

http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/jan022.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/jan023.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/jan037.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/jan039.jpg

janu021.jpg

janu025.jpg

Då jag fått jobb så har det inte blivit så mkt tid över till Phigalle. Han har nästan stått helt i två veckor förutom två st 10 minuters tömkörningsgånger. Men nu så blir det lite mer intensivträning varannan vecka och lite mer vila den andra veckan.

Bilder från januari.

http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/jan022.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/jan023.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/jan037.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/Phigalle/jan039.jpg

janu021.jpg

janu025.jpg

Har du hästen hos Johan Fridberger ?
Såg ut som hans ridhus..

Har du hästen hos Johan Fridberger ?
Såg ut som hans ridhus..

Nja..jag har hästen hemma men bor bara 2 km från Johan så det stämmer att det är hans ridhus. Så det är inte så långt att gå eller åka transport när jag ska träna.

Ja verkligen, är mäkta imponerad av dej! Har du själv varit där?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
320
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 152
Senast: Fille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka