Unghund kissar inne

Bukefalos 30 år!

gullviva

Trådstartare
Har fått ta över en tik som bott sina första två år his uppfödaren i en kennel, där hon haft fri tilgång till utegång via lucka, därav har hon tyvärr visat sig inte vara rumsren.
Problemet är att hon kan hålla sig, länge...
Men lägger vi fram minsta lilla mjuka underlag hemma, allt från handduk till hundbädd så kissar hon där. När som helst på dygnet.
Värst är att vi ej ens kan ha en bädd till henne för hon kan kissa i bädden och sedan lägga sig där i.
Frisk och allt, och kan som sagt hålla sig. Kissar helt normalt ute

Rengör direkt när det händer och det händer på olika platser i huset, bara det är ngt mjukt.

Hur kommer man bort från detta?? Haft henne sedan augusti nu...

Första åtgärden jag gjort vore att sätta tikblöja på henne. Så slipper du städa så mycket medan du tränar.

Praktiska träningstips får du säkert från duktiga tränare.

Första åtgärden jag gjort vore att sätta tikblöja på henne. Så slipper du städa så mycket medan du tränar.

Praktiska träningstips får du säkert från duktiga tränare.
Ja det är ju ett bra tips faktiskt, när jag vet hur jag ska jobba på det.. hoppas få lite ideer.
För hon behöver ju inte blöja om vi ej har ngt mjukt framme.
Är ju inget problem så länge vi ej har set men synd att ej kunna erbjuda henne en bädd och måste ha stenkoll i soffan, måste ha grind in til vardagsrummet.
Andra hunden påverkas ju av det med som ej behöver dessa restriktioner..

Hade helt enkelt tagit bort allt mjukt underlag i huset och börjat där samt berömma behov ute. Sen kanske lägga fram nåt när man byggt relation där man är beredd på att hon kan kissa och säga till om hon försöker sätta sig och kissa och sen ta ut direkt.

Dock tror jag ni vinner mest på att undvika situationer där hon kissar inne och när tiden går så kommer ni kunna ta fram saker när hon kommit ifrån att kissa inne.

Hade helt enkelt tagit bort allt mjukt underlag i huset och börjat där samt berömma behov ute. Sen kanske lägga fram nåt när man byggt relation där man är beredd på att hon kan kissa och säga till om hon försöker sätta sig och kissa och sen ta ut direkt.

Dock tror jag ni vinner mest på att undvika situationer där hon kissar inne och när tiden går så kommer ni kunna ta fram saker när hon kommit ifrån att kissa inne.
Detta vi gjort sen augusti , och testat utan mjuka grejer länge varit utan mattor o bäddar veckovis... Men direkt när vi testat ta fram så kissar hon

Eller vänta längrr? Månadsvis?

Bor i lägenhet svårt hinna ut rätt sekund med...

Detta vi gjort sen augusti , och testat utan mjuka grejer länge varit utan mattor o bäddar veckovis... Men direkt när vi testat ta fram så kissar hon

Rasta henne ordentligt och håll henne under uppsikt när ni lagt ut en matta eller annat och direkt hon visar tendenser att kissa avbryt henne och gå ut igen. Traggla, traggla, traggla.

Jag vet inte om detta funkar på alla hundar, men jag hade en fralla som hade pippi på att pissa i bädden, men jag observerade att hon aldrig gjorde det när hundarna hade legat i den, långt om länge med mycket tvättande så provade jag att kommendera alla hundarn inkl henne att ligga i korgen innan hon hann fram o pissa i den, det funkade, efter det kunde jag lägga i nytvättade dynor utan att hon pissade , men missade jag att se till att hundarna låg i den direkt så var det kört.

Jag skulle tänka månadsvis.. Det många valpar som har samma tendens och därför är vi utan mattor mm i flera månader. Sen börjar man med mjuka bäddar. Vill man absolut ha säng så finns det de med spänt tyg över stålram som sviktar men inte är mjuka eller biabädd med fejkläder som är lätta att tvätta rent.

Jag vet inte om detta funkar på alla hundar, men jag hade en fralla som hade pippi på att pissa i bädden, men jag observerade att hon aldrig gjorde det när hundarna hade legat i den, långt om länge med mycket tvättande så provade jag att kommendera alla hundarn inkl henne att ligga i korgen innan hon hann fram o pissa i den, det funkade, efter det kunde jag lägga i nytvättade dynor utan att hon pissade , men missade jag att se till att hundarna låg i den direkt så var det kört.

Ja, ibland har vissa hundar fått nån fix idé men kommer man på lösningar är det toppen.

Jag undrar om det inte delvis kan vara en trygghetsgrej? När det rör sig om en vuxen hund som rent fysiskt kan hålla sig, tränats i månader för att bli rumsren och det ändå inte blir bättre så är min spontana tanke att den inte känner sig helt hemma och därför pinkar för att sprida sin egen lukt. Då får man börja där och försöka hjälpa hunden att bli tryggare så den inte känner behovet av att göra så längre.

Förutsatt att ni är helt säkra på att det inte är där skon klämmer så hade jag tagit bort allt mjukt tills vidare och bara lämnat lättstädade bäddar framme, typ Bia eller liknande kopior som det bara är att torka av. Sen hade jag haft hökögon på hunden och avbrutit om hon är på väg att sätta sig inne. Ut direkt och mycket beröm när hon gör ute. Samma som med en valp egentligen, bara att jag har lite högre krav på en hund som jag vet har dom fysiska förutsättningarna att vänta tills vi kommer ut.

Rasta henne ordentligt och håll henne under uppsikt när ni lagt ut en matta eller annat och direkt hon visar tendenser att kissa avbryt henne och gå ut igen. Traggla, traggla, traggla.
Hjälper det om jag avbryter klär på oss åker ner ned hissen och ut? Tänker, hinner hon koppla samman allt?

Jag skulle tänka månadsvis.. Det många valpar som har samma tendens och därför är vi utan mattor mm i flera månader. Sen börjar man med mjuka bäddar. Vill man absolut ha säng så finns det de med spänt tyg över stålram som sviktar men inte är mjuka eller biabädd med fejkläder som är lätta att tvätta rent.
Ja kanske får fortsätta längre tid utan mjukt
Bara soffan vi ej kan släpa ut hehe men får fortsätta ha henne i soffan endast med sällskap

Jag undrar om det inte delvis kan vara en trygghetsgrej? När det rör sig om en vuxen hund som rent fysiskt kan hålla sig, tränats i månader för att bli rumsren och det ändå inte blir bättre så är min spontana tanke att den inte känner sig helt hemma och därför pinkar för att sprida sin egen lukt. Då får man börja där och försöka hjälpa hunden att bli tryggare så den inte känner behovet av att göra så längre.

Förutsatt att ni är helt säkra på att det inte är där skon klämmer så hade jag tagit bort allt mjukt tills vidare och bara lämnat lättstädade bäddar framme, typ Bia eller liknande kopior som det bara är att torka av. Sen hade jag haft hökögon på hunden och avbrutit om hon är på väg att sätta sig inne. Ut direkt och mycket beröm när hon gör ute. Samma som med en valp egentligen, bara att jag har lite högre krav på en hund som jag vet har dom fysiska förutsättningarna att vänta tills vi kommer ut.
Vi har faktiskt just i dagarna köpt en bia för att testa.. haft den framme tre ggr, kissat i den två ggr...
Och lagt sig bredvid kisset...

Men skönt att kunna skölja av bara, samtidigt kanske dumt om hon tror det är ok att kissa i den 🤣

Trygghet ja, bott hos oss sen augusti är ju inte superlänge. Men borde hon ej kissa på golvet med då? Det har hon aldrig gjort....

Min hund (flyttade hit när hon var 4,5år) kissade länge i sängen när den var nybytt. Jag tolkade det som att hon kände sig otrygg och ville ha sin lukt. Helt rumsren för övrigt så när det hade gått ett antal månader utan bättring trots tålamod och träning så fick hon faktiskt en rejäl utskällning när jag väl lyckades ta henne på bar gärning. Minns inte om det försvann helt direkt eller om det hände någon enstaka gång till efter det, men det var vad som behövdes för att hon skulle sluta

Trygghet ja, bott hos oss sen augusti är ju inte superlänge. Men borde hon ej kissa på golvet med då? Det har hon aldrig gjort....

Det är olika, en del kissar lite var som helst och andra väljer ut specifika platser eller saker. Jag tycker att lukter märks betydligt mer i just mjuka saker som textil, så det är logiskt för mig att en hund som vill maxa sitt avtryck väljer det framför en hårdare yta. Att hon bland annat fokuserar på bädden tycker jag talar sitt tydliga språk - det måste lukta helt rätt för henne annars vill hon inte ligga där.

Det blir ju knivigt eftersom hon kissar på mjuka saker, annars hade jag provat med att lägga nåt som redan är inluktat i bädden och se om det hjälper. Typ välanvänt badlakan från den i familjen hon tyr sig mest till? Jag hade en katt som var en orolig själ och det fanns ingen bättre plats i världen att sova på än min smutstvätt, det var så jag insåg vikten av dofter för att det ska kännas som Hemma.

Hjälper det om jag avbryter klär på oss åker ner ned hissen och ut? Tänker, hinner hon koppla samman allt?

Ja, om det är en någorlunda smart hund så tror jag inte att det tar många upprepningar innan det klickar till att "jaha, jag ska inte sätta mig på den här platsen". Vill du hjälpa henne på traven lite extra så är det bra att träna in ett kommando för kissandet, så det blir extra tydligt för henne var och när det är fritt fram.

Ja kanske får fortsätta längre tid utan mjukt
Bara soffan vi ej kan släpa ut hehe men får fortsätta ha henne i soffan endast med sällskap

Om soffan ligger i riskzonen så klä in dynorna med plast under tyget. Så hade vi när vi hade valp, då gick det iallafall inte in i dynorna och klädseln gick att tvätta. Nu hände det inte jättemycket olyckor i soffan men när man ett tag hade en ny valp om året så var det ändå skönt..

Min hund (flyttade hit när hon var 4,5år) kissade länge i sängen när den var nybytt. Jag tolkade det som att hon kände sig otrygg och ville ha sin lukt. Helt rumsren för övrigt så när det hade gått ett antal månader utan bättring trots tålamod och träning så fick hon faktiskt en rejäl utskällning när jag väl lyckades ta henne på bar gärning. Minns inte om det försvann helt direkt eller om det hände någon enstaka gång till efter det, men det var vad som behövdes för att hon skulle sluta
Ja, en vuxen hund som fått många chanser att kissa ute säger jag till att det banne mig inte är toalett inne.

Det tog ett par veckor innan Mira var rumsren. Hon var 3½ när hon flyttade hit, och aldrig varit innehund. Bob lärde sig på en vecka eller så, han var drygt 2 år när han kom.

Jag hanterar dem som om de vore valpar (ut efter mat, lek eller vila), begränsar ytan när jag inte är med dem.

Senast ändrad:
Det tror jag säkert. Ett nej, på med koppel och kläder och beröm när hon kissar ute.
Får testa det men vi kör mjukfritt nu ett tag framöver
Synd mest på natten när hon får ligga på golvet direkt... Faktiskt haft framme en hund tröja hon lägger sig på på natten och den har hon aldrig kissat på.. lite märkligt?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?