Unik, häftig, ovanlig, rolig eller bara allmänt snygg. Bildtråd

Bukefalos 30 år!

För att inte fortsätta stjäla tråden om oseriös avel. Jag håller med er båda. De flesta raserna är dundersöta som de är, men tex denna (som enligt kommentarerna ska vara pudel/malteser) kan jag inte komma på om det finns någon renrasig som ser ut som. Svarta shih tzu kommer nära, men de är inte riktigt lika näpna och för stora om man vill ha en hund i malteserstorlek
Visa bifogad fil 188041
Jag har så svårt för hundar som ser ut såhär - det är liksom något tomt i blicken på dem. Menar alltså inte småhundar överlag utan dessa "dockliknande" historier.

För att inte fortsätta stjäla tråden om oseriös avel. Jag håller med er båda. De flesta raserna är dundersöta som de är, men tex denna (som enligt kommentarerna ska vara pudel/malteser) kan jag inte komma på om det finns någon renrasig som ser ut som. Svarta shih tzu kommer nära, men de är inte riktigt lika näpna och för stora om man vill ha en hund i malteserstorlek
Visa bifogad fil 188041
Jag tycker det är jättesvårt att säga någonting alls om själva hunden när de är sådär jättestylade, poserade och frisyrklippta, men en vanlig malteser är väl lika fin? Söt och näpen liksom. Bara att klippa efter behag?

Jag tycker det är jättesvårt att säga någonting alls om själva hunden när de är sådär jättestylade, poserade och frisyrklippta, men en vanlig malteser är väl lika fin? Söt och näpen liksom. Bara att klippa efter behag?
Ja, malteser är supersöta som de är, men det är nog fler än jag som inte vill ha en vit hund för det blir så mycket extrajobb att hålla den helt vit

• Gilla
Reactions: Sel
Ja, malteser är supersöta som de är, men det är nog fler än jag som inte vill ha en vit hund för det blir så mycket extrajobb att hålla den helt vit
Jag föredrar helt klart svarta eller mörkt bruna hundar. Samtliga av mina hundar har varit svarta med några vita tecken.

Jag föredrar helt klart svarta eller mörkt bruna hundar. Samtliga av mina hundar har varit svarta med några vita tecken.
Jag tycker att de vita pälshundarna är jättefina, men bara tanken på allt jobb att hålla dem kritvita ger mig ångest 😅 Jag har en sobel och en aprikosröd nu och smutsen syns inte på dem heller skönt nog trots att de är relativt ljusa. Ping och Pärla var silver så de föddes svarta och blev sedan ljusare. Tyvärr slutade de som tråkigt asfaltsgråa istället för den ljusa vackra nyansen som renrasiga pudlar brukar få. Fördelen var att att smutsen inte syntes alls, nackdelen var att de såg smutsiga ut även när de var nybadade 🤣
2021-09-08.webp

IMG_0617.webp

Löwchen måste ändå vara den finaste bland bichon-raserna med sin specifika klippning. Se bara på detta eleganta exemplar, mycket tjusigare än en pudel!

Beror helt på typ av päls?
Fjärilar har ofta mycket vitt på kroppen men är ändå kritvita utan jobb. Jag badar min ett par gånger om året.

Som den här pappisen
Visa bifogad fil 188226
Ja, klipppälsar drar ofta till sig smuts på ett annat sätt än dubbelpälsar. Eftersom man klipper av hårstrået så försvinner en del av skyddet och många gånger blir det som att smutsen sugs upp in i hårstrået istället för att ramla av som den gör på en dubbelpäls. Klippraserna fäller ju inte heller som en dubbelpäls utan allt fastnar i pälsen istället för att ramla av. Fast jag har stött på många dubbelpälsar där ägaren tycker att hunden är ren, men när man har klappat lite så är hela handen full av fet mörk smuts trots att det inte är några synliga fläckar i pälsen. Bella badar ca varannan månad (helst hade hon behövt bada lite oftare, men hon hatar det) och sista veckan/veckorna innan badet är hon inte alls trevlig att klappa trots att pälsen/krullet rent estetiskt ser bättre ut då än när hon är nybadad

Ja, klipppälsar drar ofta till sig smuts på ett annat sätt än dubbelpälsar. Eftersom man klipper av hårstrået så försvinner en del av skyddet och många gånger blir det som att smutsen sugs upp in i hårstrået istället för att ramla av som den gör på en dubbelpäls. Klippraserna fäller ju inte heller som en dubbelpäls utan allt fastnar i pälsen istället för att ramla av. Fast jag har stött på många dubbelpälsar där ä5garen tycker att hunden är ren, men när man har klappat lite så är hela handen full av fet mörk smuts trots att det inte är några synliga fläckar i pälsen. Bella badar ca varannan månad (helst hade hon behövt bada lite oftare, men hon hatar det) och sista veckan/veckorna innan badet är hon inte alls trevlig att klappa trots att pälsen/krullet rent estetiskt ser bättre ut då än när hon är nybadad
Fast -just fjärilar har inte dubbelpäls.
I övrigt stämmer det säkert :)

Fast -just fjärilar har inte dubbelpäls.
I övrigt stämmer det säkert :)
Då lärde jag mig något nytt! Då gissar jag att de håller sig ännu renare eftersom det inte finns någon fluffig underull som kan fånga upp smutsen samtidigt som hårstråna är oskadda och inte kan suga upp den heller

Beror helt på typ av päls?
Fjärilar har ofta mycket vitt på kroppen men är ändå kritvita utan jobb. Jag badar min ett par gånger om året.

Som den här pappisen
Visa bifogad fil 188226

Ja, klipppälsar drar ofta till sig smuts på ett annat sätt än dubbelpälsar. Eftersom man klipper av hårstrået så försvinner en del av skyddet och många gånger blir det som att smutsen sugs upp in i hårstrået istället för att ramla av som den gör på en dubbelpäls. Klippraserna fäller ju inte heller som en dubbelpäls utan allt fastnar i pälsen istället för att ramla av. Fast jag har stött på många dubbelpälsar där ägaren tycker att hunden är ren, men när man har klappat lite så är hela handen full av fet mörk smuts trots att det inte är några synliga fläckar i pälsen. Bella badar ca varannan månad (helst hade hon behövt bada lite oftare, men hon hatar det) och sista veckan/veckorna innan badet är hon inte alls trevlig att klappa trots att pälsen/krullet rent estetiskt ser bättre ut då än när hon är nybadad
Kan nog stämma. Vår shih tzu har mycket vitt och vi rör ju oss mycket i skog och mark och han blir märkbart missfärgad i pälsen efter ett tag så typ varannan-var tredje vecka måste han badas för att det inte ska irritera honom typ att det börjar klia, lite som oss människor.

Samtidigt tycker jag det är rätt smidigt den här tiden på året (dvs ingen snö). Jag klipper honom med trimmer på kroppen och lite med sax runt huvudet/tassar typ en gång i månaden eller lite mer sällan, det tar kanske en halvtimme, sen är det liksom bra med det. Han fäller INGET vilket jag som är uppvuxen med katter tycker är värt mycket. Svansen kan behöva borstas igenom efter vi varit ute den här tiden på året då det är mycket blomskräp men det tar på riktigt typ 10 sekunder att göra.

Vad det gäller bad tror jag det mycket är en vanesak. Våran hatade det när han var mindre, han tycker fortfarande inte om det men det blir sakta, sakta lite bättre för varje gång och nu försöker han inte längre smita och piper inte så mycket, räknar med att han kommer vara helt mañana med det om ytterligare ett år :D

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka