Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med ditt tankesätt skulle boxerns avelsbas försvinna. Mina hundar, oavsett om de är av sällskaps- eller bruksras, umgås inte med kreti och pleti. De umgås med familjens hundar. Där behöver det funka, att de inte vill busa med random hund vi möter kunde jag inte bry mig mindre om. Det finns betydligt viktigare egenskaper att bry sig om inom avel, speciellt för arbetande raser.

Nu är ju vår nuvarande hane aningen (host, host) besvärlig vid hundmöten (låt-mig-hälsa-annars-blir-jag-tooookig-och-låter-som-en-flock-mördarhundar, typ), men om man ser till alla de boxrar vi ser på utställningar så är han ett undantag snarare än en regel. Så fullt så illa tror jag inte att det är. Men visst, det är inte ovanligt med en attityd som kan vara svårhanterad. Jag trodde jag kunde tillräckligt efter vår förra boxer, men jag har en bit kvar (mycket beroende på att jag lätt blir stressad och går upp i varv).

Däremot så är det ju ofta som boxrar funkar med andra boxrar och inte med andra raser, men det kan man ju inte ta hänsyn till i aveln. Det har ju att göra med kroppshållning vid möten, att deras ansikten är svårare att läsa, och att de leker burdust.

Nu är ju vår nuvarande hane aningen (host, host) besvärlig vid hundmöten (låt-mig-hälsa-annars-blir-jag-tooookig-och-låter-som-en-flock-mördarhundar, typ), men om man ser till alla de boxrar vi ser på utställningar så är han ett undantag snarare än en regel. Så fullt så illa tror jag inte att det är. Men visst, det är inte ovanligt med en attityd som kan vara svårhanterad. Jag trodde jag kunde tillräckligt efter vår förra boxer, men jag har en bit kvar (mycket beroende på att jag lätt blir stressad och går upp i varv).

Däremot så är det ju ofta som boxrar funkar med andra boxrar och inte med andra raser, men det kan man ju inte ta hänsyn till i aveln. Det har ju att göra med kroppshållning vid möten, att deras ansikten är svårare att läsa, och att de leker burdust.

Min poäng når väl ändå fram? Det är knappast en nyhet att många boxrar kan ha svårt för att umgås med andra hundar, det är inte specifikt hundmöten jag avser. @Daff tyckte att det var viktigt att hens hundar kan umgås med andra ifall de ska sättas i avel, och det är inte realistiskt hos många raser, däribland boxern. Så jag vet inte riktigt vad du argumenterar emot, eller håller med. Majoriteten av boxrar jag möter och tränar med är på bruksplan, inte på utställning.

Med ditt tankesätt skulle boxerns avelsbas försvinna. Mina hundar, oavsett om de är av sällskaps- eller bruksras, umgås inte med kreti och pleti. De umgås med familjens hundar. Där behöver det funka, att de inte vill busa med random hund vi möter kunde jag inte bry mig mindre om. Det finns betydligt viktigare egenskaper att bry sig om inom avel, speciellt för arbetande raser.
Väldigt många raser skulle försvinna bums...
Dom enda raser som skulle finnas kvar är väl sheltie och cavalier.....dom enda raser jag vet som i stort sett alltid går ihop med alla hundar oavsett kön :D Då lär jag inte vilja ha hund igen ;)

Nej han heter fortsatt Claes!
Tydligen hade han och katterna övergivits i huset, de hade hittats efter flera dagar i ensamhet. Han är verkligen ingen problemhund. Hemskt hur man bara kan lämna djuren så där.
Men gud så hemskt! Stackars djur. Vilken tur att någon hittade dem innan det gick för långt.

Jag är normalt en sansad person men jag tänker inga snälla tankar om människor som gör sånt. Vilken tur att Hundstallet finns!

Alltså hela soppan kring hundstallet i Göteborg är så tragisk för djuren! Nu hamnar ju ändå hundarna som omhändertas av polis/länsstyrelse på vettigt ställe (samma med katter, fast de hamnar på annat hål) men det behövs ju onekligen fler aktörer!

Dom enda raser som skulle finnas kvar är väl sheltie och cavalier.....dom enda raser jag vet som i stort sett alltid går ihop med alla hundar oavsett kön :D Då lär jag inte vilja ha hund igen ;)
Aha!! Ser ni där är blandraser myyyyycket bättre. Jag har än så länge inte stött ihop med en hund som Bobber inte kan umgås med, visst blir han sen påhoppad (host host typ svärmors tik under löp) så försvarar han sig men annars så. Där har vi beviset att blandraser är mycket bättre hundar än sk renrashundar :laugh::grin:

Skämt åt sido, av alla hundar vi har ägt sen jag var riktigt liten så är det nog faktiskt bara Bobber som inte råkar i bråk med någon och det tror jag mest har att göra med att han genast lägger sig. Så han går redan in i hundmötet som undergiven och då brukar det sällan smälla.

Ja, dobermann skulle nog ryka direkt. Skulle aldrig låta okända hanar umgås liksom (och inte tikar heller för den delen). Träna tillsammans och gå på promenad är sällan ett problem dock, och det räcker fint för mig.

Jag tror fö att det är omöjligt att avla fram hundar med mycket driv,mod, dådkraft etc utan att få vissa baksidor som t.ex visst mått av könsbundet aggressivitet.

Dom enda raser som skulle finnas kvar är väl sheltie och cavalier.....dom enda raser jag vet som i stort sett alltid går ihop med alla hundar oavsett kön :D
Inte cavalier heller tror jag, om det inte bara ska finnas tikar kvar :o Maken till översexuella hanar har jsg nog inte träffat :o Förvisso rara, men så jäkla jobbiga för alla andra hundar :o

Alltså hela soppan kring hundstallet i Göteborg är så tragisk för djuren! Nu hamnar ju ändå hundarna som omhändertas av polis/länsstyrelse på vettigt ställe (samma med katter, fast de hamnar på annat hål) men det behövs ju onekligen fler aktörer!
Ja, det verkar ju funka bra även som det är. Men som du säger, finns det fler blir det naturligtvis ännu bättre. Och Hundstallet verkar verkligen seriösa och bra.

De har samlat in 20 miljoner - och så går det så här ...

Kom på en sak till. Vi avlar ju liksom fram (iaf de flesta bruksraser) hundar som tycker att de är störst, bäst och vackrast OCH som dessutom ska våga stå pall för hot - det säger ju sig själv att om man släpper ihop 5st som ALLA tycker att de är häftigast så är risken stor för bråk, ffa om de är tonåringar.
Inte ens vi människor brukar hantera det så bra ;)

Göteborgs stad, ett under av smidighet :grin:

Min erfarenhet av Bygg inom kommun är rätt gräslig. En granne har haft ett rent helvete med något som borde ha varit en bagatell (det rör inte ens en nybyggnad utan renovering) som tagit flera år.

Andra grannen har fått igenom allt direkt (inkl nybyggnation). Kan väl inte ha att göra med att en nära släkting till hen jobbade där då... :grin:

Men alltså, kan inte Hundstallet bara bygga någon annan stans i Göteborg? Det måste ju finnas mer än en tomt ledig? :p
Det är fullt :cool:

Jag vet inte, men tanken har väl varit att vara i Göteborg för att kunna få avtalet för hund från polisen och för att vara tillgängliga. Då fungerar det väl sådär att ligga för långt bort från stan för då kommer ingen dit :down: och det är väl få ställen i Göteborg där det finns så stora tomter lediga som inte är superdyra och där det går att hålla hund utan att störa omgivningen.

(lite som att katterna som upphittats i norra Halland ska ner till Skåne, vilket få vet, så det blir stress för djuren och få verkar hitta sina bortsprungna katter för en tänker inte på att kolla annonser i Skåne. Typ)

Min erfarenhet av Bygg inom kommun är rätt gräslig. En granne har haft ett rent helvete med något som borde ha varit en bagatell (det rör inte ens en nybyggnad utan renovering) som tagit flera år.

Själv är jag mest imponerad av bestämmelsen som verkar råda här "riv ditt nuvarande hus så ska vi se om du kan få bygglov för ett nytt sen". Genialt om en inte får bygglovet och står där utan hus :up:

Nåja, drt är väl kanske lite OT men vi kan väl typ konstatera att det inte är gjort för att underlätta livet.

Det är fullt :cool:

Jag vet inte, men tanken har väl varit att vara i Göteborg för att kunna få avtalet för hund från polisen och för att vara tillgängliga. Då fungerar det väl sådär att ligga för långt bort från stan för då kommer ingen dit :down: och det är väl få ställen i Göteborg där det finns så stora tomter lediga som inte är superdyra och där det går att hålla hund utan att störa omgivningen.

(lite som att katterna som upphittats i norra Halland ska ner till Skåne, vilket få vet, så det blir stress för djuren och få verkar hitta sina bortsprungna katter för en tänker inte på att kolla annonser i Skåne. Typ)

Ja, det är klart :)
Men Hundstallet i Stockholm ligger ju inte supercentralt, det borde väl fungera att bygga ett par mil utanför Göteborg?

Ja, det är klart :)
Men Hundstallet i Stockholm ligger ju inte supercentralt, det borde väl fungera att bygga ett par mil utanför Göteborg?
Egentligen så borde det väl göra det :) oklart dock hur långt bort de kan bygga för det är väl inte säkert att någon av närliggande kommuner har plats eller möjlighet kan jag tänka mig. :(
Meeen förhoppningsvis hittar dom en lösning iaf så dom kan bygga :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 559
Senast: attheedge
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 068
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 548
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 519
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31