Bukefalos 28 år!

Uppdatering ang skällande hundar

lizzie

Trådstartare
Det har nu gått drygt två månader sedan jag blev attackerad av grannens hundar och jag skrev om incidenter här och även problemet med att grannens hundar står och skäller väldigt mycket.

Jag gjorde en polisanmälan över hundattacken och en klagomålsanmälan över de skällande hundarna den 14/1.

Sedan den 16/1 har grannen hållit hundarna inne och det är framför allt TYST!

Jag fick en lista från Miljökontoret där jag skulle föra dagbok över de gånger jag blev störd av skällandet. Vilket hände två gånger precis i början. Sedan har det varit lugnt och jag meddelade handläggaren i ärendet att jag inte hade några klagomål om störningar för tillfället. Nu är ärendet avslutat från Miljökontorets sida.

Två veckor efter att jag gjort anmälningarna fick jag ett brev från grannen där de sa upp betesarrendet - vilket jag inte alls var förvånad över :angel:

Jag har från Miljökontoret fått ut en kopia på grannens svar på mitt klagomål.

Där framgår det att de hävdar sin rätt att föra oväsen eftersom de äger all mark runt mitt hus och att de har lantbruksfastighet. De medger att hundarna skällde när jag gick till jobbet den 14/1 - alltså måste de ha sett hur jag fick freda mig för hundarna när jag skulle ta mig till busshållplatsen... men inte gjorde något :crazy:

Dessutom hävdar de att det BARA är jag som gnäller över att hundarna skäller och att INGEN annan granne har klagat. Detta är ju inte sant för alla grannar jag pratar med tycker att kennelgrannen har fullkomligt terroriserat omgivningarna under de 8 år som de bott där. Och att det nu är VÄLDIGT skönt att det är så tyst som det normalt är på landet. Grannen hade också meddelat handläggaren på Miljökontoret att de minsann tänker säga upp betesarrendet som jag hade - precis som om handläggaren har med det att göra - eller ens bryr sig...

Länsstyrelsen har varit på inspektion hos kennelgrannen, Kennelkonsulent likaså. Enligt grannen finns det inget att anmärka på. Vilket säkert stämmer för jag tror inte hon missköter sina hundar ur ett djurskyddsperspektiv.

Jag meddelade handläggaren på Miljökontoret att det än så länge lungt. Men så fort en hund är ute så står den vid staketet och skäller. Skillnaden mot tidigare är att de släpper ut en hund i taget och att de ropar in den efter 5-10 min. Att hundar skäller precis när de släpps ut eller när någon kommer - det är i alla fall ett övergående obehag. Så länge jag slipper att det står och skäller timme ut och timme in.

Men det ska bli väldigt spännande och se vad som händer nu fram i vår och sommar. Enligt handläggaren så är det då bara att göra en nu anmälan och h*n sa åt mig att spara listan så jag kan skriva ner dagsboksanteckningar över störningarna.

Sommarbete har jag fixat på annat håll, men om jag hållit truten och stått ut med att bli terroriserad av grannens hundar så hade jag alltså fått behållit betesarrentet. Till det facila priset av 4000 kr för drygt en halv hektar... :angel:

Jag vill hellre ha det lugnt och skönt ;)

/Lizzie
 
Sv: Uppdatering ang skällande hundar

Så skönt att det är lugnt! Jag håller tummarna för att det håller i sig, men säger som handläggaren, behåll listan... Fortsätt gärna uppdatera oss! :)
 
Sv: Uppdatering ang skällande hundar

8000 kr per hektar är tammefan det högsta markarrende jag hört.

Enligt jordbruksverket var 2010 genomsnittspriset för betesmark 650 kr/hektar
http://jordbruketisiffror.wordpress.com/tag/arrendepriser/

Jag vet! Jag har gått med på priset enbart för att marken ligger i anslutning till min egen mark. Jag har haft 1-årsavtal och i år hade jag tänkt avsluta arrendet i vilket fall som helst. Så helt klart har kennelngrannen tagit ut ockerarrende. Så det gjorde absolut ingenting att de sa upp arrendet - och vad ska jag säga - det är ju deras fulla rätt.

Jag kommer ha en rasthage hemma, men inget sommarbete. Har löst det på annat sätt och jag kommer få ha hästarna en bit hemmifrån. Känns i alla fall bättre än att behöva stå ut med att ta skit från grannen för att få behålla ett svindyrt arrende...

/Lizzie
 

Liknande trådar

Övr. Hund jag fick ett brev från hyresvärden idag där de stog att grannarna har lämnat klagomål på att min hund står å skäller och ylar så att dom...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 512
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Viktor är en nioårig riesenschnauzer som tror han är nio månader och lever sitt liv enligt devisen "fullt ös, medvetslös". Energi är...
Svar
13
· Visningar
3 605
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 209
Övr. Hund Förra veckan så hände en hemsk olycka. Mina 2 döttrar 14, 12 år var ute i kaningården (som ligger brevid vår staket o grinden) och hade...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 891
Senast: Lenis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp