Uppdatering av forumet 2.1.1

Jag kommer inom kort genomföra en mindre uppdatering av forumet.
Förhoppningsvis går det smidigt. Tanken är att den skall rätta till de problem som uppstod vid den senaste lite större uppdateringen.
Återkommer.
 
Jag märkte att jag inte fick någon notis när jag blev taggad i en tråd. Jag kollade på mina inställningar och jag har inställningen att få en notis när jag blir nämnd i en tråd (med @-tecken då före mitt nick). Jag fick bara notiser för de som gillat mitt inlägg. Jag har fått notis tidigare när jag blivit taggad i en tråd.
 
Jag märkte att jag inte fick någon notis när jag blev taggad i en tråd. Jag kollade på mina inställningar och jag har inställningen att få en notis när jag blir nämnd i en tråd (med @-tecken då före mitt nick). Jag fick bara notiser för de som gillat mitt inlägg. Jag har fått notis tidigare när jag blivit taggad i en tråd.
Om någon misslyckas med taggningen och/eller lägger till den efteråt genom att ändra inlägget skickas ingen notis. Kanske det som hände i det här fallet.
@nickan1 tillagd efter ändring.
 
Jag får samma problem med inloggning och inlägg som fördröjs som @Gnist har när jag använder surfplatta Lenovo YT-X703L och android 7.1.1 versionen @Gunnar . Firefox senaste versionen är webbläsaren. Får inte de problemen när jag använder senaste versionen av Firefox på datorn med Windows.
 
Såg att någon hade fått en varning för olämpligt beteende . Är det öppet nu alltså?
 
Önskar inte fler varianter av figurer under "gilla-knappen". Använder i stort sett bara tummen upp i alla fall.

Det står "citera" och "svara", dvs på svenska. Kan det inte stå på svenska istället för like?
 
Eller allmänpreventiv funktion, kanske? Andra ska veta vilken ton som inte är okej.

Jag tycker att det är rätt bra. Tidigare, när några har frågat, ”varför får X hålla på som hen gör”, har svaret ofta blivit ”Ni vet inte vad som pågår bakom kulisserna”. Vilket har noll funktion för att förbättra tonen på forumet, inte minst för att det enda vi andra sett är att X fortsätter och fortsätter och fortsätter.
 
Man kan numera som moderator välja om en varning skall vara offentlig.

Jag hoppas att moderatorerna har väldigt bra känsla för när det lämpar sig då, för ibland har jag sett snäsiga svar vid uppstyrning av trådar som har fått mig att baxna. Jag tror att offentliga varningar riskerar att tas som carte blanche för att bete sig lite sämre mot varnade användare, för 'bossen' har ju gjort det...
Jag har länge tyckt att diskussionsklimatet här är svårt att hantera, och de senaste förändringarna känns för mig inte som att de bidrar till så mycket förbättring.

Det här med reaktioner t ex, det har jag redan sett användas illa på andra ställen där systemet finns, och i de få inlägg jag gjort sedan det infördes har jag fått ett antal reaktioner som har fått mig att klia mig i huvudet i undran om det är menat som hån eller inte. Like-systemet fungerade bra som det var, även om det också känns som en poängjakt ibland, så varför laga något som inte ens var trasigt?

Alltså jag kanske bara är överkänslig och för dålig på att föra mig bland människor, men ärligt talat så tycker jag att trots alla försök till förbättring så blir det bara sämre och sämre här på forumet. Jag törs knappt skriva inlägg i diskussionstrådar längre pga risken att det blir ett stort hallå kring något som jag skrivit och någon feltolkat, jag försöker avstyra, och så slutar det ofelbart med att jag får känga av mod istället. Rättvist och bra, det fattas bara lite öppet skammande också så är forumet fulländat... :cry:
 
Jag hoppas att moderatorerna har väldigt bra känsla för när det lämpar sig då, för ibland har jag sett snäsiga svar vid uppstyrning av trådar som har fått mig att baxna. Jag tror att offentliga varningar riskerar att tas som carte blanche för att bete sig lite sämre mot varnade användare, för 'bossen' har ju gjort det...
Jag har länge tyckt att diskussionsklimatet här är svårt att hantera, och de senaste förändringarna känns för mig inte som att de bidrar till så mycket förbättring.

Det här med reaktioner t ex, det har jag redan sett användas illa på andra ställen där systemet finns, och i de få inlägg jag gjort sedan det infördes har jag fått ett antal reaktioner som har fått mig att klia mig i huvudet i undran om det är menat som hån eller inte. Like-systemet fungerade bra som det var, även om det också känns som en poängjakt ibland, så varför laga något som inte ens var trasigt?

Alltså jag kanske bara är överkänslig och för dålig på att föra mig bland människor, men ärligt talat så tycker jag att trots alla försök till förbättring så blir det bara sämre och sämre här på forumet. Jag törs knappt skriva inlägg i diskussionstrådar längre pga risken att det blir ett stort hallå kring något som jag skrivit och någon feltolkat, jag försöker avstyra, och så slutar det ofelbart med att jag får känga av mod istället. Rättvist och bra, det fattas bara lite öppet skammande också så är forumet fulländat... :cry:
Vad ledsamt att höra att du känner på det viset.
 
Jag hoppas att moderatorerna har väldigt bra känsla för när det lämpar sig då, för ibland har jag sett snäsiga svar vid uppstyrning av trådar som har fått mig att baxna. Jag tror att offentliga varningar riskerar att tas som carte blanche för att bete sig lite sämre mot varnade användare, för 'bossen' har ju gjort det...
Jag har länge tyckt att diskussionsklimatet här är svårt att hantera, och de senaste förändringarna känns för mig inte som att de bidrar till så mycket förbättring.

Det här med reaktioner t ex, det har jag redan sett användas illa på andra ställen där systemet finns, och i de få inlägg jag gjort sedan det infördes har jag fått ett antal reaktioner som har fått mig att klia mig i huvudet i undran om det är menat som hån eller inte. Like-systemet fungerade bra som det var, även om det också känns som en poängjakt ibland, så varför laga något som inte ens var trasigt?

Alltså jag kanske bara är överkänslig och för dålig på att föra mig bland människor, men ärligt talat så tycker jag att trots alla försök till förbättring så blir det bara sämre och sämre här på forumet. Jag törs knappt skriva inlägg i diskussionstrådar längre pga risken att det blir ett stort hallå kring något som jag skrivit och någon feltolkat, jag försöker avstyra, och så slutar det ofelbart med att jag får känga av mod istället. Rättvist och bra, det fattas bara lite öppet skammande också så är forumet fulländat... :cry:
Jag tänker ju snarare tvärtom, om ett inlägg fått en markering med olämpligt beteende så finns det inget syfte för medlemmarna att kommentera det, utan det blir tydligt att en moderator redan tagit tag i det och övriga kan släppa och gå vidare.
 
Jag tänker ju snarare tvärtom, om ett inlägg fått en markering med olämpligt beteende så finns det inget syfte för medlemmarna att kommentera det, utan det blir tydligt att en moderator redan tagit tag i det och övriga kan släppa och gå vidare.

Då har du betydligt mer tilltro till användarnas förmågor än vad jag någonsin kommer att få. I ena sekunden kan man få rungande applåder för det man skriver, i nästa så blir man i stort sett dumförklarad och utsatt för ett drev för att man råkat formulera sig lite, lite otydligt eller helt enkelt blir misstolkad av de som läser. Det är en sorts nyckfullhet som jag har mycket svårt att hantera.
 
Då har du betydligt mer tilltro till användarnas förmågor än vad jag någonsin kommer att få. I ena sekunden kan man få rungande applåder för det man skriver, i nästa så blir man i stort sett dumförklarad och utsatt för ett drev för att man råkat formulera sig lite, lite otydligt eller helt enkelt blir misstolkad av de som läser. Det är en sorts nyckfullhet som jag har mycket svårt att hantera.
Eftersom jag själv sett att användare generellt har lättare att släppa ett sånt spår om en moderator varit inne och kommenterat saken, så är jag rätt övertygad om att en synlig varning får samma effekt. Fördelen med synlig varning då är ju att det syns direkt på inlägget och det blir inga kommentarer från en person som läser tråden i efterhand och inte ännu hunnit se moderatorns inlägg.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Kommer genomföra en uppdatering av forumprogramvaran snart, det handlar framförallt om buggrättningar. Förhoppningsvis fungerar allt...
Svar
3
· Visningar
227
Senast: Gunnar
·
Bukefalosnyheter Jag genomförde en uppdatering för en liten stund sedan, vilket ledde till ett kortare avbrott. Det är ett litet antal tilläggsprogram...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 268
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
50 545
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp