Uppdatering av forumet 2.1

Jag planerar att genomföra en uppdatering av forumprogramvaran. Det innebär att det inte går att nå sidan under tiden.
Just nu är planerna att genomföra detta idag inom någon timme. Vi får se om det kanske ändras. :)
Ledsen om det ställer till det för någon. Det kan nog ta någon timme innan man kan nå sidan igen efter att uppdateringen startat, om inget går fel.

Till att börja med lär inte skillnaden vara så stor då jag planerar att inte slå på så mycket av den nya funktionaliteten till att börja med.
Lite små ändringar i utseendet och i editorn är nog det som kan märkas först.
En del små saker lär behöva fixas till efter uppdateringen, vissa saker kan behöva översättas.
 
Det är problem med sökindexet vilket gör att man inte får några resultat vid en sökning. Jag har därför valt att stänga av sökfunktionen tills detta löst sig. Jag kommer inte arbeta med det i natt och jag vet inte hur lång tid det kan ta att få till en lösning. Skall titta på det under morgondagen.
 
Om du ser till att ha inskrivningsrutan i botten på mobilen så hamnar smilisarna ovanför.
 
För de flesta (alla?) antar jag att det nu finns betydligt mer att välja på i smiley-rutan.
 
Just nu är det inställt så att det som visas i den undre delen är det som finns tillgängligt på den pryl du använder just nu för att surfa. Jag kan komma att ändra det framöver, men det verkar finnas lite problem med seghet för det just nu (bugg).
Jag har nu valt att prova med den variant som bör se till att emojis ser likadana ut för alla, första gången de laddas tar det lång tid, sedan bör det gå fortare. Det positiva är att det blir snyggare och mer att välja på för alla.
 
Om du ser till att ha inskrivningsrutan i botten på mobilen så hamnar smilisarna ovanför.
Jag testade och det funkar, ja. Men jag tycker inte det är smidigt alls. Du kan inte ha kvar markören i texten utan måste klicka utanför textrutan och sedan scrolla upp, då kan du se både textruta + smileys. Eftersom du inte kan ha markören kvar i texten kan du inte välja var du ska ha smileysen, utan den hamnar ofrånkomligen efter texten.

Vill du ha flera smileys på rad och vill ha ett mellanrum mellan dessa (som jag personligen vill), måste du - förutom det jag beskrivit ovan - klicka upp smileysrutan, välja en smileys, klicka ner smileysrutan, göra ett mellanslag, (klicka utanför textrutan, scrolla upp,) klicka upp smileysrutan, välja smileys, och klicka ner rutan.

Förutom att jag tycker den här biten är rörig och med alldeles för många klick, tycker jag att det är bra att det finns fler smileys att välja på. Eftersom det är så pass många som väljer telefonens varianter redan så kan det vara behändigt om forumet har dessa och alla kan se dem. Däremot tycker jag det behöver bli smidigare att använda smileysen för att det ska vara optimalt.
 
Om man vill lägga in mer än en är det nog bra att det fungerar på det sättet.
 
Förut kunde man trycka på smiliesarna och så kom de in i inlägget. Nu måste man efter det trycka bort fliken med alla gubbar. Ska det för alltid vara så?:confused:
Menyn försvann inte förut heller utan man tryckte fram den och så låg den under 'verktygsraden'. Det nya är att den kommer fram som en utanpåliggande ruta som på många andra ställen tex fb (personligen tycker jag inte att det sättet tillför något positivt)
 
Jag testade och det funkar, ja. Men jag tycker inte det är smidigt alls. Du kan inte ha kvar markören i texten utan måste klicka utanför textrutan och sedan scrolla upp, då kan du se både textruta + smileys. Eftersom du inte kan ha markören kvar i texten kan du inte välja var du ska ha smileysen, utan den hamnar ofrånkomligen efter texten.

Vill du ha flera smileys på rad och vill ha ett mellanrum mellan dessa (som jag personligen vill), måste du - förutom det jag beskrivit ovan - klicka upp smileysrutan, välja en smileys, klicka ner smileysrutan, göra ett mellanslag, (klicka utanför textrutan, scrolla upp,) klicka upp smileysrutan, välja smileys, och klicka ner rutan.

Förutom att jag tycker den här biten är rörig och med alldeles för många klick, tycker jag att det är bra att det finns fler smileys att välja på. Eftersom det är så pass många som väljer telefonens varianter redan så kan det vara behändigt om forumet har dessa och alla kan se dem. Däremot tycker jag det behöver bli smidigare att använda smileysen för att det ska vara optimalt.
Nu gjorde jag bara ett snabbt test:up:, men om du ställer markören där du vill ha emojin och sedan går upp i menyn och väljer den hamnar den där du hade markören. Jag valde sedan att stänga menyn med krysset och då var markören kvar där jag lämnat den.

Det kan kanske komma förbättringar, men en del kanske mer handlar om att lära sig nya sätt göra saker på?
 
Menyn försvann inte förut heller utan man tryckte fram den och så låg den under 'verktygsraden'. Det nya är att den kommer fram som en utanpåliggande ruta som på många andra ställen tex fb (personligen tycker jag inte att det sättet tillför något positivt)
Jo, jag kan egentligen hålla med, det var inte jag utan utvecklarna som valde denna lösning. Jag tror dock att den gamla fungerade bra för att det fanns så lite att välja mellan.
 
Nu gjorde jag bara ett snabbt test:up:, men om du ställer markören där du vill ha emojin och sedan går upp i menyn och väljer den hamnar den där du hade markören. Jag valde sedan att stänga menyn med krysset och då var markören kvar där jag lämnat den.

Det kan kanske komma förbättringar, men en del kanske mer handlar om att lära sig nya sätt göra saker på?
Jo, det funkar som du säger, men då kan jag ju inte se textrutan? Om jag vill se textrutan när jag väljer smileys kan jag inte - på min telefon - ha kvar markören i textrutan. Jag måste klicka utanför rutan för att kunna scrolla upp och då kan jag inte välja var smileysen hamnar.

Såklart kan man vänja sig, jag säger bara att jag tycker det är mindre smidigt än förut. Jag vill att det ska gå snabbt när jag använder telefonen (lite därför jag använder den), och det är det inte med en massa extraklick och scrollande.
 
Jag blir knäpp på att det står "xxx reagerade på din kommentar" istället för "xxx gillade din kommentar". Betyder det nya att det kommer finnas fler alternativ än just "gilla" framöver? (Fast ja, just nu står det "like" i själva inläggen...)

Sedan verkar det vara lite knas med smileys. Klickar jag på en smiley och det ser ut som om den ska användas, så blir det ändå en annan när jag sedan postar inlägget.
Håller med, blir helt nervös av den formuleringen, det låter så aggressivt, sen ser man "gillat" och slappnar av. Lite som när man får ett brev som ser ut att vara en räkning, men sen visar sig vara ett lönebesked. :p
Men jag hoppas verkligen att en ogilla knapp inte kommer, dels kommer jag inte våga skriva (blir tilltäckligt nervös av att se att någon svarat på något jag skrivit, tänk om de skriver något argt :nailbiting:), dels tror jag det kommer utarma diskuterandet och bidra till sämre stämning på forumet...
 
Håller med, blir helt nervös av den formuleringen, det låter så aggressivt, sen ser man "gillat" och slappnar av. Lite som när man får ett brev som ser ut att vara en räkning, men sen visar sig vara ett lönebesked. :p
Men jag hoppas verkligen att en ogilla knapp inte kommer, dels kommer jag inte våga skriva (blir tilltäckligt nervös av att se att någon svarat på något jag skrivit, tänk om de skriver något argt :nailbiting:), dels tror jag det kommer utarma diskuterandet och bidra till sämre stämning på forumet...
😡Gillar jag, bra att ha när någon beskriver hur en hund slås t ex.
 
Jo, det funkar som du säger, men då kan jag ju inte se textrutan? Om jag vill se textrutan när jag väljer smileys kan jag inte - på min telefon - ha kvar markören i textrutan. Jag måste klicka utanför rutan för att kunna scrolla upp och då kan jag inte välja var smileysen hamnar.

Såklart kan man vänja sig, jag säger bara att jag tycker det är mindre smidigt än förut. Jag vill att det ska gå snabbt när jag använder telefonen (lite därför jag använder den), och det är det inte med en massa extraklick och scrollande.
Det är superirriterande. Vägar ska vara korta, inte så långa som möjligt.
 
😡Gillar jag, bra att ha när någon beskriver hur en hund slås t ex.
Ja, det har nog en funktion, såg mest framför mig hur folk börjar kommunicera med emojis istället för att skriva riktiga inlägg... men så är jag också den som ofta börjar skriva något men avbryter mig halvvägs (för att jag inte orkar tänka och formulera mig) och istället struntar i att svara :angel:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
4 372
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
801
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 175
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp