Uppdateringstråd #2

Bukefalos 30 år!

1000001097.webp

Vi red ihop 68,889 procent på vår första start någonsin i LC:1 idag! Elsa skötte sig ypperligt men det blev lite felställningar och ovala volter när roliga och gnäggande hästar var åt ena hållet 😅 min skänkel måste fraaaaaaam och åt henne mer men vi satte båda galopper vilket är stort för oss.

Det är kul med skapliga resultat, speciellt när jag imorse vaknade med huvudvärk, panik-känsla och koncentrationsförmåga på noll. Men nu är mini-KM genomfört och jag är så stolt över min lilla femåring (och mig själv som kom ihåg programmet!).

Skrittade ut i skogen med sällskap första gången förra veckan. Idag gjorde vi samma igen, men vågade trava lite också! 😍
Det är inte så utmanande, en perfekt unghästtur med väg rakt in i skogen bara. Lite uppför och inramat.
Hade flexbootsen fram för blev orolig ifall de bak skulle lossna och hon bli rädd 🤣 nästa gång kör vi runt om! Är lite grova stenar på några ställen. Ska försöka rida ut så många pass det går och sen får hon semester om någon vecka. 🌸

IMG_1536.webp

Visa bifogad fil 168964

Vi red ihop 68,889 procent på vår första start någonsin i LC:1 idag! Elsa skötte sig ypperligt men det blev lite felställningar och ovala volter när roliga och gnäggande hästar var åt ena hållet 😅 min skänkel måste fraaaaaaam och åt henne mer men vi satte båda galopper vilket är stort för oss.

Det är kul med skapliga resultat, speciellt när jag imorse vaknade med huvudvärk, panik-känsla och koncentrationsförmåga på noll. Men nu är mini-KM genomfört och jag är så stolt över min lilla femåring (och mig själv som kom ihåg programmet!).
Jag vill följa med er på tävling nångång :love:

Elsa har blivit en slags jetsetter pga lite körig planering av mig 😅 I lördags var det WE-tävling 1,5 h bort, igår åkte vi till stranden tidigt för att vattenträna, idag veterinären för att kolla en knöl framför sadelgjordsläget och imorgon ska vi åka och stoppa om sadeln lite. Och träning på torsdag igen som vanligt. Tur att hon står och reser som ett proffs annars hade jag lagt om utflykterna. Nu råkade det mest bli allt koncentrerat.

Och knölen var ingen fara, veterinären sa att han förväntade sig en megautväxt och så kommer jag med en liten lymfgrejs som bara ska tvättas och undvika tryck.

Elsa har blivit en slags jetsetter pga lite körig planering av mig 😅 I lördags var det WE-tävling 1,5 h bort, igår åkte vi till stranden tidigt för att vattenträna, idag veterinären för att kolla en knöl framför sadelgjordsläget och imorgon ska vi åka och stoppa om sadeln lite. Och träning på torsdag igen som vanligt. Tur att hon står och reser som ett proffs annars hade jag lagt om utflykterna. Nu råkade det mest bli allt koncentrerat.

Och knölen var ingen fara, veterinären sa att han förväntade sig en megautväxt och så kommer jag med en liten lymfgrejs som bara ska tvättas och undvika tryck.
Vaknade upp krasslig så får ställa in körningen idag, skönt ändå att slippa flänga.

Detta börjar bli en dagbokstråd, hjälp 😅

Igår var det dressyrlektion och utvecklingen fortsätter uppåt. Grundtempot är ljusår bättre och form plus bättre eftergift tittar fram mer och mer. Såg något inlägg från längre bak och tänker att "Wow, är detta hästen som knappt ville gå rakt på fyrkanten för ett tag sedan?". Unghästar alltså, utvecklingen är så kul att vara med på. Galoppen har höjt sig ett hack också nu när hon orkar hålla upp sig och forma kring skänkeln. Och jag är mer precis och aktiv i hjälperna, styrketräningen har verkligen gett bättre kroppskontroll där.

Idag tränade vi dressyr för Lottie Mattsson, supervarmt och kvavt så det var skönt att det bara var en halvtimme. Svetten rann på mig redan innan. Vi jobbade vidare på eftergiften och det kommer mer och mer. Kul med lite nya tränare också och få olika perspektiv.

Imorgon ska vi ner och prova terränghoppning för första gången. I dressyrsadel, så det är skönt att vi inte kör större höjder 😎

I dag blev det en spännande ritt. Hade egentligen tänkt mig att promenera en liten runda, men vägen jag behöver korsa vad full av bilar, blinkande arbetsfordon och gulklädda arbetare. Vägarbete. Vägen gränsar till hagen och alla hästar stod i motsatta hörnet diagonalt. Så jag red en stund på banan istället. Blåst och lite regn. Sedvanlig uppvärmning från marken innan uppsittning. Inga konstigheter. Men, hann väl rida ett varv i skritt på långa tyglar samtidigt som jag krängde på mig handskarna som jag numera är mer noga att använda eftersom jag blev ordentligt skinnflåde vid oavsiktlig avsittning senast. Plötsligt rusade hästarna i hagen (som man ser från banan) och Frasse gjorde en rivstart, tvärvändning och ett bocksprång innan jag han reagera och styrde in honom på volter. Vilket jag fick göra under nästan hela ridpasset. Fick till några halter och vändningar och lite skritt rakt fram innan han plötsligt hittade något läskigt och skuttade lite igen. Gjorde några halter och vändningar till och satt av. Sedan fick han galoppera av sig lite avsuttet och så lunkade vi tillbaka till stallet. Borde kanske ha gjort något avsuttet efter vilan istället.

Jag har anmält oss till en tävling utan att kolla vad som ingick i klassen innan ("obstacle course") :bag: så nu ska vi träna side pass och turning on the hunches och annat jag måste googla vad det är för något för glatta livet :rofl:

Vi är anmälda till start i distans på 8 km i augusti 😁 om Elsa inte ballar ur av alla hästar i rörelse så ska vi nog klara det galant. 8 km är ju ingenting för oss, är väl mer att matcha tempot då vi ofta rider mer kuperat = mer tvungen till skritt-sträckor.

Innan det ska vi träna för Rose Mathisen då hon kommer på besök som gästtränare till klubben. Alla medlemmar som gjort sina timmar får alltid rabatter på gästträningar så jag tänkte det är kul att prova på något nytt.

Blev en uteritt idag och mest galopp och skritt. Nackdelen med att tävla är att jag måste börja rida mer konsekvent och inte bara larva runt på långa tyglar i spontan gångart :cautious:
Men dagens pass gick bättre än förväntat, bara en tokig galopp och styrbarheten förbättrades helt klart under passet :)

Supernova har vilat i tre veckor. Igår gick vi promenad en timme och idag hoppade jag upp och red ut med sällskap. Hon är verkligen snäll, så ledsen att hon bockar i galoppen och jag är så himla feg. Hoppas det släpper snart.

Vi travade iallafall några små bitar, mötte en cykel och gick först hela vägen hem😃 guldstjärna ⭐

IMG_1729.webp

Har precis jagat 3 åring på vägarna för han ville inte gå med mig och vände och galopperade iväg. Vi behöver nog öva mer på det där….

Har precis jagat 3 åring på vägarna för han ville inte gå med mig och vände och galopperade iväg. Vi behöver nog öva mer på det där….
Haha, min lilla buse till fjording tog sig frihet i veckan... jag spolade av honom. Brukar funka att stå helt lös på stallplan med grimskaft över manken. Men denna gången fick han något fnatt och galopperade iväg, tog några bocksprång och busade av sig ner till hagarna med mig farandes efter 😂 Vi gjorde om alltihopa för att avsluta på ett bra sätt. Busponny 🤪

Anmälde till en tävling. Får tappsko (och halt häst) samma kväll :arghh:
Sen fick ponnyn koliksymptom också.
Ja alltså det är oflyt här med.
Hästarna har hostat i vad som känts som en evighet, men nu varit friska från det i 5 veckor. För tre veckor sen var femåringen jag rider, halt. Jättehalt. Vila en vecka igen men iallafall fräsch sen. Sen är ridbanan 100% sjösjuk. Får rida i skogen en vecka till. Ridit på ridbanan ett par pass men hon känns inte 100. Inte halt, men inte riktigt nöjd. Får se om det släpper.
Ettåringen opererad, går bra. Efter 14 dagar infektion i leden, tillbaks på UDS. Ska hem på onsdag och det blir ingen billig historia.
Nova tappa mig i skogen i söndags också.

Näää ska köpa marsvin 🐹🤣

Liknande trådar

• Vad tycker ni?
  • Deltidssjukskriven - kommer jag få problem?
  • Häst plötsligt farlig vid uteritt
  • Konflikt med föräldrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar