Uppdateringstråd #2

Bukefalos 30 år!

Vi har förresten lärt oss galoppera med handminihäst 😁 Elsa är en mönsterelev och springer fint och samlat, det är mer den lilla som är gjord för fullt ös medvetslös. De har ju lite olika steglängd och tempo som ska matchas också... Så glad att Elsa vuxit in i rollen och inte bryr sig om Millas framfart vid sidan, hon tyckte det var läskigt innan när hon taggade till. Mer än att det blir lite tävling och sur blick från Elsa när den lilla försöker vinna så är dem duktiga tillsammans.

Det svåraste är att hoppa av på andra sidan för att inte ladda på Milla, helt ologiskt för min kropp.

3504.webp

Vi tog en längre uteritt ensamma idag och Frasse skötte sig alldesles fantastiskt. Först en lång skrittsträcka förbi hagkompisarna och över vägen, förbi grannstallet och under E4, förbi korna i kohagen och över en mindre väg. Där stod det några människor med rullator, hund och gåstavar och pratade. På andra sidan finns en liten grusväg och där kunde jag trava en bit och det var inga konstigheter att trava. Sedan svängde vi av längs med kanten på en åker, förbi en kraftledning och så lite mer trav, en ganska lång sträcka. Saktade av när vi kom till en liten lada som man måste runda lite. Efter den blev det plötsligt tvärstopp. Jag bad honom gå på och det gjorde han efter lite tvekan och då flög det upp någon fågel ur en buske. Vi tog bara ett litet skutt åt sidan, sedan var det lugnt, men han var spänd en stund efteråt så jag bad bara om en avspänd skritt genom ett litet skogsparti. Kom ut på en grusväg igen och travade lite. Svängde sedan av på en mindre skogsstig och travade en bit till. Kom ut på ängarna och provade lite galopp vilket gick alldeles utmärkt, så jag varvade trav och galopp på en ganska lång sträcka innan vi tog en längre skrittpaus. Ut på grusvägen som går längs med E4 och lite mer trav och några galoppfattningar till. Vilken härlig galopp han har när det blir lite längre raksträckor! Skritt under E4 och resten av vägen hem,över en väg, in i ett villaområde, över en liten bro, över en väg till och så hemma vid stallet. Vilken fantastisk häst jag har!

Idag hoppade jag och Elsa in som reserver i klubbens dressyrlag i div 3 där vi red LC:1 Jag var ärligt talat inte peppad då jag var helt slut i kropp och huvud... Jag mockade ur hela ligghallen igår och när jag vaknade värkte allt, speciellt handleden. Ipren till frukost, pyssla till Elsa och köra i regnet.

Sen steg energin när man fick träffa lite lagkompisar som tur var. Jag väntade in i det sista med att lasta ur för att slippa regnet och lyckades pricka ett uppehåll. Elsa var Elsa, åker och står som ett ljus, fast det bankas och har sig runt i de andra transporterna. Hon var lite smittad av min opepp kanske, för hon tyckte jag skulle jobba lite extra för form och eftergift. Så det var bara att nöta övergångar på uppvärmningen.

Ritten kändes sådär, nog mer pga min inställning för där var väl inte mer än det vanliga att anmärka på dvs lite öppen i galopp som önskar lite mer energi. Sluthalten kändes skitbra dock, så jag kramade om Elsa efter, skrittade ut, joggade av henne och hoppade av. Då kom en ponnymamma fram och gratulerade till de fina procenten, 69,252% var det visst. Och en åtta på sluthalten så känslan där var rätt. Och det blev en andraplacering! Men det bästa var att höra från ponnymamman att Elsa är så välriden, positiv och stabil. Jag har haft jättejobbigt med självförtroendet i det sista och hade kunnat gråta lite där och då när hon sa att jag gjort ett kanonjobb när jag berättat att jag ridit och och tränat lilla sexåringen själv 😂

Tyvärr blev det ingen placering för laget men vi var ett härligt gäng som peppade varandra. Imorgon har jag dressyrträning, sen ska Elsa få vila någon vecka eller två då vi båda kan behöva lite återhämtning.

3666.webp

Grattis @EZMK 🥳

Jag red också idag, på min inackordering. Först ville hon inte gå förbi grannens tröska, och sen ville hon inte gå förbi den andra grannens förrymda får. Så vi höll oss hemma 😅 väldigt trevligt superbasic avslappnat :)

Idag hoppade jag och Elsa in som reserver i klubbens dressyrlag i div 3 där vi red LC:1 Jag var ärligt talat inte peppad då jag var helt slut i kropp och huvud... Jag mockade ur hela ligghallen igår och när jag vaknade värkte allt, speciellt handleden. Ipren till frukost, pyssla till Elsa och köra i regnet.

Sen steg energin när man fick träffa lite lagkompisar som tur var. Jag väntade in i det sista med att lasta ur för att slippa regnet och lyckades pricka ett uppehåll. Elsa var Elsa, åker och står som ett ljus, fast det bankas och har sig runt i de andra transporterna. Hon var lite smittad av min opepp kanske, för hon tyckte jag skulle jobba lite extra för form och eftergift. Så det var bara att nöta övergångar på uppvärmningen.

Ritten kändes sådär, nog mer pga min inställning för där var väl inte mer än det vanliga att anmärka på dvs lite öppen i galopp som önskar lite mer energi. Sluthalten kändes skitbra dock, så jag kramade om Elsa efter, skrittade ut, joggade av henne och hoppade av. Då kom en ponnymamma fram och gratulerade till de fina procenten, 69,252% var det visst. Och en åtta på sluthalten så känslan där var rätt. Och det blev en andraplacering! Men det bästa var att höra från ponnymamman att Elsa är så välriden, positiv och stabil. Jag har haft jättejobbigt med självförtroendet i det sista och hade kunnat gråta lite där och då när hon sa att jag gjort ett kanonjobb när jag berättat att jag ridit och och tränat lilla sexåringen själv 😂

Tyvärr blev det ingen placering för laget men vi var ett härligt gäng som peppade varandra. Imorgon har jag dressyrträning, sen ska Elsa få vila någon vecka eller två då vi båda kan behöva lite återhämtning.

Visa bifogad fil 190262

Vad roligt med så bra poäng/procent! Och helt befogat beröm för Elsa och hennes framgångsrika allsidiga träning!

Första gången med grimma för Fölis blev inte bra. Blev stressigt och för mycket så nu har han varit skeptisk till grimman.

Men han älskar morötter!
Sp idag gick de jättebra att gå några steg så han följer mig + hans mor. Jag stannar och ger morot om han trär in huvudet i grimman.
Gick jättebra tills morötterna va slut 😅
Men har ju all tid i världen på att träna.

Första gången med grimma för Fölis blev inte bra. Blev stressigt och för mycket så nu har han varit skeptisk till grimman.

Men han älskar morötter!
Sp idag gick de jättebra att gå några steg så han följer mig + hans mor. Jag stannar och ger morot om han trär in huvudet i grimman.
Gick jättebra tills morötterna va slut 😅
Men har ju all tid i världen på att träna.
Det kommer gå kanon! De brukar glömma fort och lära sig snabbt så länge man är konsekvent. Jag vet att när Elsa var "liten" hos mig så vet jag inte hur många grimmor/grimskaft hon slet sönder när hon skulle lära sig att stå på gången... Men det blev häst av den där också.

Det kommer gå kanon! De brukar glömma fort och lära sig snabbt så länge man är konsekvent. Jag vet att när Elsa var "liten" hos mig så vet jag inte hur många grimmor/grimskaft hon slet sönder när hon skulle lära sig att stå på gången... Men det blev häst av den där också.

Ja vi testade igår igen när han va i boxen (skulle verkas) och då gick de hur lätt som hellst. Bäst hade nästan varit att kunna ta in dem på box o göra de för de blir såpass mycket mindre drama.
Jag vill ju gärna släppa pressen när de gjort bra 🙂

Sen fick han gå med grimman till hagen och då blev de drama när jag skulle ta av den 🙃

IMG_1229.webp

Idag fick jag åka iväg och vara nybörjare då jag åkte med Milla på premiering. Jag lovade ju säljaren att visa henne när hon fyllt tre år så det var bara att lära sig hur man visar häst under veckan och storbada/dränka fluff manen i pälsglanset som Elsa vann förra helgen.

Milla var så fin och uppförde sig perfekt. Blev orolig först när dem inte hittade chippet vid id-kontrollen men det pep tillslut. Hon mättes till 80 cm jämnt och jag gick runt och tänkte "shit vad stora vanliga shettisar är", hon såg ut som ett föl till de andra i klassen 😂

Visningen gick kanon, hon brukar vilja buffa och klia när jag står framför men nu stod hon så fint. Gick på bra i gångarterna självmant och jag trillade inte eller gick fel. Go team!

Hon fick 88787 vilket gav henne tredjeplats i klassen, 1 klass + avelsvärdeklass G 🥳 Jag var tvungen att fråga de andra i klassen om det var bra och det var det visst.

3730.webp

Kritiken "vackert huvud" håller jag helt med om, pussvänligt också ❤️

Idag fick Milla hänga med mig som Friskis-funktionär när jag skulle dela ut jubileumstidning i byns centrum. Åkte transport till min svåger och sen promenerade vi runt och delade ut tidningen till massa brevlådor. Hon var väldigt uppskattad av barn och vuxna som fick hälsa och klappa på den fluffiga lilla saken. Kul att kunna sprida lite hästglädje 🥰

3813.webp

Hon hoppade till och ut på vägen när vi skulle korsa då två hundar hoppade mot staketet, då var jag glad att det var låg hastighet och förare som hade koll 🙈

Idag åkte jag och Elsa på WE-träning, var ett tag sedan sist. Vi ska prova att hoppa upp till LB:1 i en två-momentare nästa helg bara för att se hur vi ligger inför nästa års tänkta nosande på högre klass. Så idag blev det lite finlir och mer övergångar i hinder som var fokus. Det gick superbra och vi körde även trägrinden för omväxlings skull och där börjar vi få till tekniken! Så vi ska nog inte skämma ut oss nästa helg iallafall 😁

När vi kommit hem så cyklade jag en tur med Milla i regnet då hon försökte smita in i stallet och tydligt visade att hon också ville hitta på något. Nu är jag själv väldigt trött och mör eftersom jag startade dagen på Friskis med ett överkroppspass samtidigt som träningsvärk i benen sitter kvar...

Jag har börjat hoppa ponnyn lite. Hade tänkt hitta någon medryttare i lämplig storlek som kunde ansvara för hoppningen men är tydligen svårt att hitta någon som vill rida/hoppa b-ponny och är nog duktig att rida ”inte ridskolehäst” 🤷‍♀️ Förstår nu varför jag som tonåring hade i princip obegränsade möjligheter att rida a/b ponnyer, hade behövt mig själv som tonåring nu 😅 Nu är man ju gammal feg och inte hoppat på nästan 20år och knappt ridit under den perioden heller. Men vi har galopperat och hoppat små stockar/pinnar i skogen för andra gången och hon är faktiskt beskedlig tycker jag, suger lite men rusar inte och överhoppar inte. Får kanske börja träna på bana också efter den förmåga jag har, kittlar i magen redan vid små stockar i skogen 😂
Synd att hon tydligen busar lite med barnen för har inga sådana problem 🤔
IMG_4917.webp

Jag har börjat hoppa ponnyn lite. Hade tänkt hitta någon medryttare i lämplig storlek som kunde ansvara för hoppningen men är tydligen svårt att hitta någon som vill rida/hoppa b-ponny och är nog duktig att rida ”inte ridskolehäst” 🤷‍♀️ Förstår nu varför jag som tonåring hade i princip obegränsade möjligheter att rida a/b ponnyer, hade behövt mig själv som tonåring nu 😅 Nu är man ju gammal feg och inte hoppat på nästan 20år och knappt ridit under den perioden heller. Men vi har galopperat och hoppat små stockar/pinnar i skogen för andra gången och hon är faktiskt beskedlig tycker jag, suger lite men rusar inte och överhoppar inte. Får kanske börja träna på bana också efter den förmåga jag har, kittlar i magen redan vid små stockar i skogen 😂
Synd att hon tydligen busar lite med barnen för har inga sådana problem 🤔
Visa bifogad fil 191182
Haha, jag har också som tant lagt hopprädslan åt sidan och planerar att hoppa in min islänning mer systematiskt. Än så länge kör vi mest plockepinn.

Liknande trådar

• Vad tycker ni?
  • Deltidssjukskriven - kommer jag få problem?
  • Häst plötsligt farlig vid uteritt
  • Konflikt med föräldrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!