Uppdateringstråd #2

Bukefalos 30 år!

Darwin rids också hemma och ut. Efter mycket oro för att gå iväg ensam har vi nu kommit upp till rundor på några km utan incidenter. Han har sprungit över några bommar uppsuttet men tycker ännu det är märkligt att hoppa över hinder. Men det kommer nog också! Hoppas kunna åka iväg och rida ut också med honom så hans värld och erfarenheter blir ännu lite större. Kanske också träna för instruktör! Även Darwin är en fantastisk individ som alltid gör mig glad.

Visa bifogad fil 177510
Darwin e. Elvigutten?

@grådis kul att ni är igång! Vill du ha ett bumlingsällskap på uteritt någongång så hojta till.

Suveränt, det skulle vara en ära att få fina Elsa som uterittssällskap! Tänker mig att lösa medlemskap på terrängslingan i Gånarp om ni brukar hänga där något? Kompis rider där nämligen. Men är förstås sugen på Sibirienstranden och annat roligt också när vi ÄNTLIGEN är förflyttningsbara på ett både säkert och lagligt sätt igen. Till och med ett släp med dubbdäck, det var några år sedan sist. Jag ska försöka saxa vintervilan så Dominus får några veckor i januari efter markarbetskursen och sedan Darwin i början av februari.

Suveränt, det skulle vara en ära att få fina Elsa som uterittssällskap! Tänker mig att lösa medlemskap på terrängslingan i Gånarp om ni brukar hänga där något? Kompis rider där nämligen. Men är förstås sugen på Sibirienstranden och annat roligt också när vi ÄNTLIGEN är förflyttningsbara på ett både säkert och lagligt sätt igen. Till och med ett släp med dubbdäck, det var några år sedan sist. Jag ska försöka saxa vintervilan så Dominus får några veckor i januari efter markarbetskursen och sedan Darwin i början av februari.
Mitt fullblod vill nog åka till Sibirien i vår!

Jag har en vän som bor där och kan alla slingor så det kan vi säkert lösa. Elsa är super att ha med på turer men blir stressad av mycket hästar i fullt ös så jag försöker rida med folk som inte har ambition att rejsa fullt ut hela tiden 😅

Sibirien är jag ofta på under helger för vattenträningens skull (plus lång galopp) och där har det varit helt tomt på hästar i sistone. Då åker jag ändå runt lunchtid men möter bara trevliga hundägare och barn som vill klappa på fluffig häst. Elsa är lite mer spänd där men blir bättre när vi åker regelbundet. Det blir ju gratis skotträning också när skytteklubben har träning och tävling 👍

Mitt fullblod vill nog åka till Sibirien i vår!

Det är hög tid att återuppta traditionen med gemensam Buke-Sibirien-ritt!

Det visade sig vara drygt femton år sedan senast som jag var med, men jag minns det som en trevlig träff. Ska det fortsätta med femtonårsintervaller så hinner jag inte så många fler gånger. :D
https://www.bukefalos.se/threads/glada-possitiva-hastmanniskor-sokes.1036807/page-4

Men oavsett Dominus eller Darwin så är det nog bra att utveckla miljöträningen successivt med båda innan vi vågar oss till stranden, för vi är inte heller mogna för att det kommer något galopprace och drar förbi. Lustigt att det inte varit så många hästar där nu, jag trodde mer där var maxat nästan jämt - men det är kanske lågsäsongen på året som gör det?

Undrar ifall det var avstängningen som mattade av det, efter att de öppnade upp vägen dit så har jag knappt mött någon häst. Eller så tror alla att man måste vara där tidigt tidigt på dagen för att få plats och så åker ingen mitt på dagen.

Ibland åker jag till Skummeslövstrand istället som omväxling och där kan man träna på att rida genom vattendragen som mynnar ut på stranden och har ett litet upp/nedhopp på lagom två decimeter 😁

Det är hög tid att återuppta traditionen med gemensam Buke-Sibirien-ritt!

Det visade sig vara drygt femton år sedan senast som jag var med, men jag minns det som en trevlig träff. Ska det fortsätta med femtonårsintervaller så hinner jag inte så många fler gånger. :D
https://www.bukefalos.se/threads/glada-possitiva-hastmanniskor-sokes.1036807/page-4

Men oavsett Dominus eller Darwin så är det nog bra att utveckla miljöträningen successivt med båda innan vi vågar oss till stranden, för vi är inte heller mogna för att det kommer något galopprace och drar förbi. Lustigt att det inte varit så många hästar där nu, jag trodde mer där var maxat nästan jämt - men det är kanske lågsäsongen på året som gör det?
Jag vet inte alls hur mitt fullblod skulle reagera men troligtvis skulle hon bli ganska stark…och het… vi kanske hamnar i Skummeslöv :laugh:
Jag har ju en till. Så jag kan låna ut en häst till nån som inte har. Får välja vilken som.

Jag som inte uppdaterar så ofta kan ändå meddela att åringen som skadade sin has som fem månaders föl ändå verkar repa sig.
Nu är han 16 månader och det finns bara en liten liten svullnad kvar.

Huvudfotingen II

@Lillgrådis

Bifogade filer

• 20251117_090249.webp
    20251117_090249.webp
    350 KB · Visningar: 1 040
Länge sen jag skrev här inser jag! Jag är igång med båda hästarna, men sexåringen ska få tre veckors vila nu. Han har gått för fullt och utvecklats massor sedan han kom i början av mars. Vi har tävlat lite med trevliga resultat, hittat mer stabilitet i formen och rakritning. Bytena är säkra och jag har börjat prova lite serier. Igår var vi och hopptränade, pyttelåga hinder än. Det var första gången han hade hoppsadel, och han tyckte det högre skänkelläget var lite skumt till en början! Men han tuffade på fint i alla fall. Fjortonåringen blev ju opererad i bakknät för ganska exakt ett år sedan nu. Han är fysiskt helt återställd, men så lång vila var inte riktigt bra för skallen på honom. Vi är också igång och arbetar, men han har intagit platsen som andrahäst. Det går i alla fall i rätt riktning och jag låter det gärna ta tid.

Och jag har varit på stranden med sexåringen! Jag åkte ner och ledde honom, ville inte sitta upp ensam första gången. Han gjorde enormt stora ögon och var väldigt spänd och hoppig. Jag hoppas jag kan sitta upp nästa gång. Jag bor ju på sydkusten, har jättefina stränder nära där så här års.

Här är jag helt slut och min "ställa av Elsa en månad" blev inte tid för att fixa annat. Milla var kass först, sådär ingen aptit och lite låg, men inget akut. Hon har alltid varit lite pillig i maten men när man märkte på henne att det var lite mer än vanligt och blötmaten ratades ringde jag ut distriktaren (självklart på en lördag). Ingenting på prover, ingen direkt kolik vad hon kunde se. Lite uteslutning var att den kanske var hennes ynglingtänder som ställde till det. Åkte in till hästtandläkaren men där hittades inget som förklarade något större, men hon fick Peptinor för att stötta magen och förhoppningsvis öka aptiten. Piggnade till lite mer och har fått stå på box i omgångar för att få äta sin mat i fred från dammsugaren Elsa.

Dryga veckan efter och dagen efter jag ställt av Elsa så hade hon också lämnat mat... Samma där, aptiten kommer och går och hon äter mest i små omgångar. Vill bara äta gotte och beta vilket är svårt när det varit snö/frostgräs/tjockisar... Hon får jag iallafall i uppblötta gräspellets och vår vanliga veterinär fick komma ut (på en vardag, liten vinst!). Samma där, lite av ett mysterium speciellt nu när båda varit kassa. Hon fick också Peptinor utskrivet och så lade vi till loppfrö ifall det är att det pillats mycket i marken och sand ligger och stör.

Första dagen gick det att lura i Elsa loppfrö. Idag tittade hon på mig som om jag försökte mörda henne om ett loppfrö rörde hennes mat. Jag stod och grät lite i ligghallen och frågade varför de inte bara kan vara friska och äta upp... Jag mår nog som sämst när mina djur mår dåligt 😅 Men jag kunde iallafall mosa in frön i en övermogen banan nu, stor vinst.

Kanske det varit någon bakterie i höbalen som stört de båda? Eller att båda pillat i sig extra från marken när de plockats bort från gräsdelen? Vi har många teorier men inga svar. Ingen av veterinärerna var jätteoroliga då maskineriet i sig verkar funka, så jag hoppas att de studsar tillbaka snart. Annars får vi åka in och göra mer grundlig efterforskning. Men man har ju övervakning likt Fort Knox här på ligghallens kamera...

/rant om varför har jag ens djur?

Liknande trådar

• Vad tycker ni?
  • Deltidssjukskriven - kommer jag få problem?
  • Häst plötsligt farlig vid uteritt
  • Konflikt med föräldrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka