Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det påminner om grannen som somnade medan han åt chips en kväll, och hans rottweilerblandning åt upp det som var kvar i påsen, vilket var det mesta. Den hunden blev lite dålig i magen, men det var den nästan alltid ändå
 
Men det påminner om grannen som somnade medan han åt chips en kväll, och hans rottweilerblandning åt upp det som var kvar i påsen, vilket var det mesta. Den hunden blev lite dålig i magen, men det var den nästan alltid ändå
en skräck! Min hund (3,5 kg, 15 år gammal) opererades i höstas för livmoderinflammation. Sen dess har hon blivit så extremt matfixerad så det går inte att tappa något, lämna något osv för hon är där direkt! Tänk då om jag somnat med chipspåsen i famnen :D
 
Bästa hundleksaken efter spengummin - använda kalvnappar 😂 Trädde fyra på ett kraftigt snöre och vips- en gratis, giftfri, tuggtålig och tydligen jätterolig leksak med smak av lagård!
 

Bifogade filer

  • 20220123_105515.jpg
    20220123_105515.jpg
    218,9 KB · Visningar: 98
Gick en promenad på ett gammalt elljusspår idag. Populärt ställe. Första hunden vi mötte var en liten där matte hade fullt upp med att även ha koll på två barn, så hunden fick hänga i kopplet och skälla. Min tyckte den mest var jobbig och ignorerade. När vi gått förbi slapp det ut ett "duktig" från mig. Min hund tittar då glatt förvånad på mig och förväntar sig godis, vilket hon fick.
Sedan tyckte hon att det var bestämt att på denna rundan får man godis när man möter en annan hund. Efter varje hundmöte tittade hon på mig och ville ha godis. Och då vi inte går där så ofta fick hon det.

I vanliga fall är inte hundmöten något som belönas när vi går hemma, men jag vet att mamma och pappa fortfarande gör det ibland så hunden har ju lite koll på att det kan hända.
 
@linnsan jag har perioder när jag bara inte orkar och har lust och oftast är det när träningen står och stampar också. Ibland tar jag en kurs i nåt helt annat för att få omväxling och miljöombyte. Har i perioder vart less på lydnaden men jag kommer tillbaka när jag tagit en paus och känner suget igen. Nu går jag kurs för en ny kursledare och känner mig peppad på lydnaden igen.


Jag har också haft en längre period där jag tappade träningssuget av en mängd olika orsaker. Var oerhört jobbigt, mkt för att det kändes elakt mot Ascot typ? Jag vet inte, märkliga känslor och noll lust att träna. Träning behöver ju Ascot så för vår del blev det spår, spår och mera spår då jag inte behöver ha alls samma fokus vid spår som vid lydnad. Pausade faktiskt helt lydnadsträningen. Så under 2021 tränade vi i princip bara spår, nosework och drag.

Vad som hjälpte mig att börja få tillbaka träningssuget - utöver att få bort stress i mitt liv i övrigt - var kurser jag aldrig gått på. Det började med att jag gick en viltspårkurs i höstas, vi har gått kurs i personspår samt i hårda spår men inte viltspår. Min inställning till kursen var bara att ha kul och att Ascot skulle få aktivering så inga "prestationsmål" att nå. Därefter har jag letat och gått kurser bara för att det är kul, tex går jag just nu Freestyle 1/cirkushunden där vi bara tränar på att göra alla möjliga tricks. Jag går kursen helt utan någon förväntar på mig eller Ascot frånsett att försöka ha kul. Syftet är helt enkelt att bara hitta det roliga i träningen och att då tex träna in knäppa tricks är faktiskt rätt kul. Tex tricks som att gå slalom baklänges, "städa", halt osv.

Finns det någon sådan kurs nära dig som skulle kunna var kul?

Hmm för mig hade det nog känts onödigt på något vis tror jag 😅

Om jag ska gå kurs så "måste" det nog vara i något som jag känner är utvecklande mer än aktivering typ. Om jag ändå ska lägga tiden och pengarna.

Däremot funderar jag faktiskt på att gå något igp eller mondio-läger i år.

För egentligen är ju hunden helt fantastiskt rolig att träna med. Och det största bekymret är nog ärligt talat att jag litar så otroligt lite på andra/deras hundar och är rädd att något ska hända. Vilket gör att jag känner att jag kanske inte vågar tävla så som jag tänkte vilket tar ner hela träningssuget också.

Så för mig bottnar det nog egentligen inte i tränandet i sig utan allt runtomkring som hindrat det sas.

Det bästa är väl egentligen att träna på schyssta hundar som inte kommer fram. Så vi båda kan bli lite trygga kring det igen 😅
 
@linnsan fast jag tycker kurserna i annat gett mig mycket i lydnaden. Heelwork har verkligen förbättrat positionen i fotgåendet och att vi kör fotgående på höger sida också ger liksidighet. Freestyle kursen gav mycket insikt i olika verktyg för att träna in trick och har gjort att jag kan testa olika sätt att lära in saker I lydnaden också som jag tycker gör att jag inte fastnar utan vågar prova nytt när en metod inte fungerar.
Jag tycker att jag oftast får med mig nånting som jag kan tillämpa i annan träning också oavsett vilken kurs jag gått. Sen har jag ju testat tävla i allt också när man ändå tränat in det även om det bara för att prova på att tävla i den grenen.
 
Skrället har börjat dricka mer än vanligt senaste dagarna. Inte onormalt, men en noterbar ökning för att vara honom. Jag har blivit så himla medveten om att han blir äldre sen vi skaffade valpen, mitt lilla måndagsexemplar. Igår var han illamående på morgonen men då hade han ätit gräs och löv som tinat fram under ett träd och det gick över. Snabbt Alltid ska det finnas något att oroa sig för, Skrällehjärtat.
 
För några dagar sedan FaceTimeade Milou med en främmande man 😂 Det var en tjej/kvinna som kom fram till oss och sa vilka fina kineser jag har och att hon sett oss många gånger. Hon tyckte båda var söta och fina men att Milou är fantastisk,att han har sån utstrålning och ett vackert och sött ansikte och bara tuff. Och ja det stämmer ju. Han är mega söt, men Alvin är också söt.

Till slut frågade tjejen efter lite gos och kinesprat om hon fick ringa FaceTime till sin sambo och visa Milou, tyckte det var lite konstigt men helt plötsligt så stod Milou och tittade in i mobilkameran och lyssnade på en man han aldrig sett som ville se hur Milou såg ut.:eek:

Tjejen sa att Milou är den finaste kinesen hon sett. Då måste jag alltid skicka in i samtalet hur bra Alvin är också, vill liksom inte det ska vara orättvist. För mig är båda fantastiska så jag tycker det blir lite jobbigt när Milou drar till sig all uppmärksamhet och beröm men jag fattar, han står ut, han är naken, mycket crest, fina färger, sött och mysigt ansikte och utstrålning så det räcker till tio hundar till m.m.… men mitt mamma hjärta vill att alla ska vara lika förtjusta och charmade av Alvin. Men det är ju jag som klippte av Alvin hans fina päls som drog till sig folks blickar förut och han är äldre och mycket lugnare och försiktigare av sig.

Vet ju att Alvin inte blir ledsen för allt beröm Milou får men inte han, men känslan är att jag vill att det ska vara rättvist. Mina känslor, inte Alvins och Milous. Ofta är det ju ändå båda som par som drar till sig blickar och kommentarer, hur lydiga dom är, hur söta dom ärr, liknar varandra (det gör dom inte) och villa fina skor och täcken dom har osv.

Men ibland är det ärligt talat lite jobbigt för vi kan knappt inte gå en enda promenad utan frågor och kommentarer och stanna upp och jag vill ju liksom gå i min bubbla och vara ifred. Låter konstigt men på riktigt drar dom till sig så mycket folk. Är det så för alla? Folk säger att jag ska vara glad över allt snällt men det blir lite jobbigt och att behöva förklara gång på gång.
Vill ju inte få höra elaka saker så det är roligt med fina ord men ibland vill jag bara gå ifred.

Fast nu har Milou i alla fall fått beröm i mängder och pratat i telefon med en främling.😂
 
För några dagar sedan FaceTimeade Milou med en främmande man 😂 Det var en tjej/kvinna som kom fram till oss och sa vilka fina kineser jag har och att hon sett oss många gånger. Hon tyckte båda var söta och fina men att Milou är fantastisk,att han har sån utstrålning och ett vackert och sött ansikte och bara tuff. Och ja det stämmer ju. Han är mega söt, men Alvin är också söt.

Till slut frågade tjejen efter lite gos och kinesprat om hon fick ringa FaceTime till sin sambo och visa Milou, tyckte det var lite konstigt men helt plötsligt så stod Milou och tittade in i mobilkameran och lyssnade på en man han aldrig sett som ville se hur Milou såg ut.:eek:

Tjejen sa att Milou är den finaste kinesen hon sett. Då måste jag alltid skicka in i samtalet hur bra Alvin är också, vill liksom inte det ska vara orättvist. För mig är båda fantastiska så jag tycker det blir lite jobbigt när Milou drar till sig all uppmärksamhet och beröm men jag fattar, han står ut, han är naken, mycket crest, fina färger, sött och mysigt ansikte och utstrålning så det räcker till tio hundar till m.m.… men mitt mamma hjärta vill att alla ska vara lika förtjusta och charmade av Alvin. Men det är ju jag som klippte av Alvin hans fina päls som drog till sig folks blickar förut och han är äldre och mycket lugnare och försiktigare av sig.

Vet ju att Alvin inte blir ledsen för allt beröm Milou får men inte han, men känslan är att jag vill att det ska vara rättvist. Mina känslor, inte Alvins och Milous. Ofta är det ju ändå båda som par som drar till sig blickar och kommentarer, hur lydiga dom är, hur söta dom ärr, liknar varandra (det gör dom inte) och villa fina skor och täcken dom har osv.

Men ibland är det ärligt talat lite jobbigt för vi kan knappt inte gå en enda promenad utan frågor och kommentarer och stanna upp och jag vill ju liksom gå i min bubbla och vara ifred. Låter konstigt men på riktigt drar dom till sig så mycket folk. Är det så för alla? Folk säger att jag ska vara glad över allt snällt men det blir lite jobbigt och att behöva förklara gång på gång.
Vill ju inte få höra elaka saker så det är roligt med fina ord men ibland vill jag bara gå ifred.

Fast nu har Milou i alla fall fått beröm i mängder och pratat i telefon med en främling.😂
Skaffa en större, svart hund så löser det sig :P Eller kanske en svart hund i mindre storlek fungerar hyfsat också? När jag hade svarta salukin Yara här en vecka så var det plötsligt INGEN som kom fram till oss ute. När jag går med mina två ljusa så får vi ofta(!) blickar och kommentarer. Nu när jag även har valp så blir det såklart mycket också. Men ja, svart hund är tydligen farligt, även när det är en saluki (som dessutom går med ljusa salukis på promenaderna).
 
Skaffa en större, svart hund så löser det sig :P Eller kanske en svart hund i mindre storlek fungerar hyfsat också? När jag hade svarta salukin Yara här en vecka så var det plötsligt INGEN som kom fram till oss ute. När jag går med mina två ljusa så får vi ofta(!) blickar och kommentarer. Nu när jag även har valp så blir det såklart mycket också. Men ja, svart hund är tydligen farligt, även när det är en saluki (som dessutom går med ljusa salukis på promenaderna).
Jag får faktiskt rätt ofta frågor och positiva kommentarer om Ammo - så vet inte om det stämmer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 167
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 261
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp