Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg häromdagen en som var ute med två små, vita hundar med krullig päls, kanske bichoner. Hela benen och undersidan av magarna var svarta och man såg på långt håll hur otroligt blött och smutsigt det var :p
Oh fy! :eek: enda fördelen är väl att det är lätt att duscha de små. Jag har bara badkar, inte då lätt att lyfta ner och upp den här killen där, han börjar bli stor!
 
@linnsan jag har perioder när jag bara inte orkar och har lust och oftast är det när träningen står och stampar också. Ibland tar jag en kurs i nåt helt annat för att få omväxling och miljöombyte. Har i perioder vart less på lydnaden men jag kommer tillbaka när jag tagit en paus och känner suget igen. Nu går jag kurs för en ny kursledare och känner mig peppad på lydnaden igen.
 
Var ju sjukt längesen jag uppdaterade något härinne. Har fått nytt jobb i höstas där jag ånsålänge trivs riktigt bra! Gripa är med ungefär 20-30 h (av 40h) i veckan och trivs också bra :D I övrigt tränar vi lite hårda spår typ. Drag när det inte är superkallt och halt, hon hänger med på ridturer etc.

Viggo är hemma hos mamma under dagarna. Han hör så gott som ingenting längre men är pigg, glad och busig förövrigt. I mars blir han 15 år den gamla gubben :nailbiting:

Jag har tappat träningssuget en hel del med Gripa tyvärr. Inte för att hon inte är rolig att träna med. Men det har blivit lite kaka på kaka med exet som var dum i huvudet och gjorde att jag gick ner i djupare depression (tanken var ju att vi skulle utbilda oss till patrullhundsekipage men så blev det ju inte och nu är hon för gammal), folk som inte har koll på sina hundar som gjort Gripa osäker på andra hundar (inget extremt men hon har ju gått från helt obrydd till att visa intresse ibland. Är de lösa och på väg mot oss så reagerar hon dock...), Figge i skyddet som förstörde lite etc etc.

Så, allt annat än hundträningen går väl rätt bra 😅

Ponnyn är dessutom hemma igen och har varit sen i somras. Vilket är sjukt roligt!

Så, hur har ni gjort för att få igång träningssuget? En del bottnar ju i att jag blir osäker på att det ska hända något om någon annan hund rusar fram till henne. Blev nog rätt färgad av hur fort saker kan gå fel efter det som hände Ninja.

Bild på odjuret på jobbet :D (hon sitter fast i ett flexi som sitter i midjebälte :) )

Visa bifogad fil 84251
Jag har också haft en längre period där jag tappade träningssuget av en mängd olika orsaker. Var oerhört jobbigt, mkt för att det kändes elakt mot Ascot typ? Jag vet inte, märkliga känslor och noll lust att träna. Träning behöver ju Ascot så för vår del blev det spår, spår och mera spår då jag inte behöver ha alls samma fokus vid spår som vid lydnad. Pausade faktiskt helt lydnadsträningen. Så under 2021 tränade vi i princip bara spår, nosework och drag.

Vad som hjälpte mig att börja få tillbaka träningssuget - utöver att få bort stress i mitt liv i övrigt - var kurser jag aldrig gått på. Det började med att jag gick en viltspårkurs i höstas, vi har gått kurs i personspår samt i hårda spår men inte viltspår. Min inställning till kursen var bara att ha kul och att Ascot skulle få aktivering så inga "prestationsmål" att nå. Därefter har jag letat och gått kurser bara för att det är kul, tex går jag just nu Freestyle 1/cirkushunden där vi bara tränar på att göra alla möjliga tricks. Jag går kursen helt utan någon förväntar på mig eller Ascot frånsett att försöka ha kul. Syftet är helt enkelt att bara hitta det roliga i träningen och att då tex träna in knäppa tricks är faktiskt rätt kul. Tex tricks som att gå slalom baklänges, "städa", halt osv.

Finns det någon sådan kurs nära dig som skulle kunna var kul?
 
Åh vad det är kul med långhårig hund i det här vädret :arghh:
Visa bifogad fil 84263
Känner igen mig! Tänk dig en fullpälsad puff med päls som suger åt sig allt och har päls som ofta inte går att torka bort smuts ifrån utan dusch varje gång. Skönt att Alvin är nertrimmad nu. Mycket lättare.

Milous crest på benen och tassarna går dock från vit till svart och går inte heller att torka bort innan den antingen torkat eller duschats. Han har väldigt mycket crest dom är super snygg men drar, åt sig allt Men gnuggar på så gott jag kan, får bort det värsta iaf. Ibland räcker det, ibland inte.

Vi har en liten duschprocedur, dom väntar i trappuppgången, jag hämtar en handduk och lägger i hallen och säger till dom att ställa sig på den, förbereder duschen , öppnar dörren åt grabbarna och säger åt dom att gå in i badrummet och sen in i duschen. Dom är som små soldater som vandrar runt på led. Sen duschar jag båda samtidigt, lägger ut en filt på golvet och ber dom komma ut en i taget för torkning, släpper ut den första och fixar med den andra. Rullandeband procedur här.

Skönt med lätthanterade hundar. Dom hatar att duscha men jag behöver aldrig under hela proceduren hålla fast dom, dra i dom eller tvinga dom till något.
 
Känner igen mig! Tänk dig en fullpälsad puff med päls som suger åt sig allt och har päls som ofta inte går att torka bort smuts ifrån utan dusch varje gång. Skönt att Alvin är nertrimmad nu. Mycket lättare.

Milous crest på benen och tassarna går dock från vit till svart och går inte heller att torka bort innan den antingen torkat eller duschats. Han har väldigt mycket crest dom är super snygg men drar, åt sig allt Men gnuggar på så gott jag kan, får bort det värsta iaf. Ibland räcker det, ibland inte.

Vi har en liten duschprocedur, dom väntar i trappuppgången, jag hämtar en handduk och lägger i hallen och säger till dom att ställa sig på den, förbereder duschen , öppnar dörren åt grabbarna och säger åt dom att gå in i badrummet och sen in i duschen. Dom är som små soldater som vandrar runt på led. Sen duschar jag båda samtidigt, lägger ut en filt på golvet och ber dom komma ut en i taget för torkning, släpper ut den första och fixar med den andra. Rullandeband procedur här.

Skönt med lätthanterade hundar. Dom hatar att duscha men jag behöver aldrig under hela proceduren hålla fast dom, dra i dom eller tvinga dom till något.
Det fick bli badkaret nu efter lunchpromenaden. Det var inte jättepoppis, men han överlevde. Tack och lov för helkaklat badrum iaf! :D
 
Nu har jag varit iväg till en bekant och fått hundarna fotade i studio. Jag brukar inte vara så förtjust i studiofoton, men jösses så snygga bilder det blev!

Förutsatt att valpis gillar att vara nära Aysu och Ebrah sedan så ska jag nog fråga om hon kan fotografera bild på alla tre tillsammans. Det hade varit coolt.
 
Det fick bli badkaret nu efter lunchpromenaden. Det var inte jättepoppis, men han överlevde. Tack och lov för helkaklat badrum iaf! :D
Jag har en trasig felbyggd dusch som gör att ALLT vatten alltid rinner ut ihela badrummet så jag får skrapa och torka hela golvet varje gång jag och eller hundarna duschat :banghead::banghead: Det gör proceduren otroligt mycket jobbigare och tråkigare.
 
Idag lossnade det plötsligt med apporteringen! Hon tog den, hon SPRANG med den! :DNär jag fick min omplaceringspudel i augusti var hon 2.5 år och hade tränat mycket agility men inget annat. Vi behövde tid i början för att bygga relation och för att fokusera på de problem som hade lett till att kenneln ville omplacera henne.Sen började jag med en massa grundträning för rally och lydnad. Vi gick en lydnadskurs och en rallykurs under hösten. Det gick framåt med allt utom apportbocken. Jag körde shaping, titta på den .... belöning, dutta nos på den .....belöning, gapa lite .... belöning, gapa kring den ..... belöning. Men hon var aldrig speciellt intresserad av den. Ville helst slippa se den, ville inte leka med den. Nån gång innan jul ledsnade jag lite och lade undan den. Tog fram apportbocken igen för några dagar sen, hon såg lika ointresserad ut. Men idag hade något ramlad på plats. Plötsligt tog hon tag i den och sprang triumferande bort till soffan med sitt byte. Jag efter med jubel och godisregn. Sen tog jag den, kastade ut den i hallen, peppade henne och så kastade hon sig iväg ut i hallen, tar apporten och kommer rusande tillbaka till soffan. Så nu kan hon i alla fall springa med den..... då är det bara resten kvar att träna ;)
 
Sådan jäkla turbulent dag, skulle iväg till ett sjukhus i grannstaden. Vägen hem var väldigt hal så vi rullade knappt upp för en backe för att vara försiktiga.
Men vi möter en långtradare i hög fart som kör ned för backen, bromsar och hela lastbilen är ur kontroll. Vi ser bara hur släpet kommer mot vår bil och pang.
Sambon klarade sig bra men jag fick åka med ambulans tack vare nacksmärtor och tidigare nackskador. Assar mår också bra, tack gode gud för bur. Nu väntar jag på svar från ortopeden. Min rädsla för lastbilar blev nyss 100x större...
 
Sådan jäkla turbulent dag, skulle iväg till ett sjukhus i grannstaden. Vägen hem var väldigt hal så vi rullade knappt upp för en backe för att vara försiktiga.
Men vi möter en långtradare i hög fart som kör ned för backen, bromsar och hela lastbilen är ur kontroll. Vi ser bara hur släpet kommer mot vår bil och pang.
Sambon klarade sig bra men jag fick åka med ambulans tack vare nacksmärtor och tidigare nackskador. Assar mår också bra, tack gode gud för bur. Nu väntar jag på svar från ortopeden. Min rädsla för lastbilar blev nyss 100x större...
:eek::eek: Vilken tur att ni klarade er allihopa!

Jag skulle åka och hämta halm i morse, men några kilometer hemifrån fick vinden tag i släpet och skickade hela ekipaget över på fel vägbana och vi gled på tvären 100 meter innan jag fick kontroll och fäste igen. Som tur var missade vi den enda mötande bilen med 5 meter! Krypkörde tillbaka hem med hjärtat i halsgropen. Jag körde jättesakta men väglag och vind idag gjorde det rent livsfarligt att vara ute. Hoppas innerligt att du inte får bestående men.
 
:eek::eek: Vilken tur att ni klarade er allihopa!

Jag skulle åka och hämta halm i morse, men några kilometer hemifrån fick vinden tag i släpet och skickade hela ekipaget över på fel vägbana och vi gled på tvären 100 meter innan jag fick kontroll och fäste igen. Som tur var missade vi den enda mötande bilen med 5 meter! Krypkörde tillbaka hem med hjärtat i halsgropen. Jag körde jättesakta men väglag och vind idag gjorde det rent livsfarligt att vara ute. Hoppas innerligt att du inte får bestående men.
Usch vilken tur i oturen ni hade!
Helt galet är det ute... spelar ingen roll hur försiktig man är. 😖
 
Sådan jäkla turbulent dag, skulle iväg till ett sjukhus i grannstaden. Vägen hem var väldigt hal så vi rullade knappt upp för en backe för att vara försiktiga.
Men vi möter en långtradare i hög fart som kör ned för backen, bromsar och hela lastbilen är ur kontroll. Vi ser bara hur släpet kommer mot vår bil och pang.
Sambon klarade sig bra men jag fick åka med ambulans tack vare nacksmärtor och tidigare nackskador. Assar mår också bra, tack gode gud för bur. Nu väntar jag på svar från ortopeden. Min rädsla för lastbilar blev nyss 100x större...
Hur har det gått? Fått några svar?
 
Milou hade bestämt idag för att det var förbjudet att vara utomhus i vädret. Han vägrade kissa på hela eftermiddagen och stod jag still för att ge honom tid att nosa runt och hitta ett bra ställe hoppade han rakt upp och ner som en boll och skällde ut mig. Vi skulle SPRINGA runt tyckte han. Blev glad när han väl kissade vid sex.

Nu gäller det bara att få in en kvällskiss. Jag hatar dom kvällarna vi får vandra runt, runt och leta rätt ställe och idag är ju ingenting bra nog för honom för snön, kylan och blåsten. Så skjuter lite på allt för att öka chanserna.

Alvin är lätt, han kissar massor och markerar. Milou har inget intresse för att markera eller skvätta, han kissar bara en gång. Så när den där gången kommer vill man hoppa och tjoa av glädje.
 
Jag har haft en helt hemsk dag idag, en sån man knappt inte vet hur man tagit sig igenom och inte vet vad jag ska göra för att klara kvällen. Milou känner av det. Han har varit som en magnet på mig idag, suttit ihop med mig. Till och med när jag fick axel och ryggmassage var han med och låg mellan mina ben. Nu ligger vi i soffan tryckta mot varandra.

Klickade in Milou igår, klickertränade Alvin massor men det har inte blivit av med Milou, inte känt behovet. Men det går suveränt. Har velat att han ska ställa sig i frontposition, i rallyn blir det ju först att dom ska sitta framför men i Freestyle och vidare rally ska dom ju kunna stå framförde men utan att den lilla rumpan av ren inlärning doppar ner. Jag vill att han ska stå precis rakt i precis rätt vinkel och jag vill att det inte behövs något handtecken så nu från både vänster och höger fotposition trampar han på stället med framtassarna och vänder runt rumpan så han kommer helt perfekt rakt framför mig bara jag säger front. Väldigt nöjd att en så här dag lyckats med något.Dags för att fortsätta med backandet bort från mig. Han fattar grejen men krånglar till det, sen träna turn att från front vända honom så han ställer sig med ryggen mot mig. Och rallyn så klart, det gör vi också - sista momentet i fortsättning vi missar ibland men fokus på avancerad och trick och passivitetsträning och sätta ihop ett freestyle program.

Men problemet (också lyxen) är att han fattade clickern direkt och nu bara andra dagen går han upp så mycket i varv bara han ser clickern att han inte har tid att sitta still och vill ha kommandon hela tiden. Jag avbryter träningen när vi kommit dit jag vill, ibland ett steg på vägen eller ibland hela vägen men om Milou fick bestämma skulle vi träna hela dagarna. Hans energi behövs. Men också all passivitetsträning vi gjort varje dag sen han kom eftersom han är hög i energi.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 207
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 352
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 283
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp