Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså min hundvakt är vän med en som fotat för national geographic, och hon tog med honom ut i skogen med våra hundar och han fotade lite , så fick vi dom i julklapp. alltså, har ni sett en vackrare 15 åring!! :heart
 

Bifogade filer

  • 272566326_10158038071936580_5564066424200872358_n.jpg
    272566326_10158038071936580_5564066424200872358_n.jpg
    224,8 KB · Visningar: 184
På något vis får vi just nu plats med 3 salukis och 2 människor i en 160-säng :p Väldigt mysigt, även om det på något vis blev så att det var valpen som avgjorde var vi andra la oss :rofl:
Det är på gott och ont det där med att vila hela flocken i samma säng. Jag brukar ha fyra border collies på min halva och R två på sin. Sex hundar (nu sju) och två pers i 180-säng är väl fullt normalt? 😁

Inte jättepraktiskt när man vaknar av att valpen letar bra kissplats dock, det tar en jäkla tid att trockla loss täcket under alla hundar så man kan ta sig upp 🤣
 
Tay fick besök av sin BFF imorse och de röjde runt i fullt ös ute. Tyvärr missade husse och Tay lydnadskursen i måndags då husse var krasslig men jag var på öppen rallyträning med honom i tisdags och han skötte sig bra.
Imorgon blir det agilityträning för alla vovvarna!
Nessie har verkligen gjort framsteg med apport med dirigering och jag har anmält oss till våren första tävling i klass 2 i lydnad i början av april. Det blir mest en start för att känna av hur vi ligger till och vad vi behöver träna mer på då jag är osäker på om vi hinner få till alla moment tills dess. Jag hoppas på att vi ska kunna ta oss upp i lydnadsklass 3 innan året är slut.

Nano blir kvar hos min syster, det känns lite tråkigt för oss som förlorar vår gosehund men hon går verkligen från klarhet till klarhet hos min syster. Framförallt funkar hon jättebra ihop med Qila och trivs i familjesituationen och min syster och hennes man vill inte släppa henne nu när de blivit fästa vid henne, hon är en stor och väldigt speciell personlighet när man lär känna henne ❤. Vi har setts en del och hon går verkligen kanon med min syster på träningarna så det ska bli roligt att följa dom.

Nano ❤
20210912_150305.jpg
 
Nu har Skrällegubben varit hos veterinären igen. Han är så himla snäll och tålmodig, även med vårdare som får jobba lite för att hitta rätt när dom sticker.
Urin- och blodprov visar inte mer än låg urindensitet, så det var ju huvudsakligen en lättnad, men tydlig obehagsreaktion kring bakbenen. Så första steget blir en onsior-kul i 12 dagar, mäta drickmängd (kul med två hundar 🙃) nu och på slutet av kuren för att se om det ger någon skillnad och sen troligtvis nya urinprover efteråt. Ska ta kontakt med leg fysio också, har ju bra erfarenhet av att jobba ihop med sådana förr kring måndagsexemplaret.
Eventuellt har det blir för mycket för en lite halvskruttig kropp att hänga med och läxa upp en odåga till lillebror ❤️
DSC_1515.JPG
 
Hör Alvin morra och busa i sovrummet när jag är i hallen. Smyger in och kikar vad han har för sig och då håller han på och leker med hans stora gosedjurs apa. Han lyckas vika upp en stor, tjock ryamatta, lägga in apan under mattan och gömma den där och sen gnida sig på mattan med apan under och morra förtjust över sin bedrift att gömma apan, mycket stolt liten Alvin. :heart

Sen kommer han på att han nog vill ha apan i alla fall och får kämpa med att få fram apan från under den tunga mattan och när den väl är framme igen börjar han slänga runt med apan och morra åt den och titta på mig mellan varven för att visa hur duktig han är. Fina Alvin. Han har minsann inte blivit en gammal gubbe än.
 
Aysu bjöd in till kapplöpning genom hela lägenheten med valpis nu ikväll :heart Hon såg SÅ busigt glad ut och vrålmorrade samtidigt som hon flög från soffan, genom hallen, upp i sängen och tillbaka igen i ett rasande tempo. Ebrah ville såklart också vara med, så lite kaotiskt blev det, men det var underbart att se Aysu på riktigt bushumör igen. Hon mår helt klart bättre nu.
 
Detta väder 😑
Så fort det blir några plusgrader och fuktigt så är det som fukten kryper in på bara skinnet på Ruben bokstavligt talat och han får hotspots.
Är det kallt och torrt så klarar han sig, inte haft några problem sommartid heller. Det kommer där pälsen är som mest tät och ullig. Han är dock obesvärad och det räcker att tvätta med klorhexidin ett par dagar så lägger det sig men det ser ju himla trist ut, skabbhunden 😅
Ska bli lite kallare och torrare igen nästa vecka, sen får han klippa sig igen, då försvinner det direkt.
Han har inte haft problem med det tidigare, veterinären tror det beror på lite sämre immunförsvar iom åldern.
Annars är han en liten räserhund nu, galopperar fram på promenaderna 😁
 
Lät som ett bra upplägg, vart är den?
Hos Anja på Hundlekiset. Jag ska gå avancerad/mästare men hon har också samma upplägg för nybörjar/fortsättning. Hon lade ut den på facebook igår, så ganska stor chans att det finns platser kvar, då jag inte tror den hunnit ut på hemsidan än, det var något strul med det.
Det är egentligen två kurser som går saxade varannan vecka, en med fördjupning/klurigheter och en med banträning.
 
Senast ändrad:
Hunden har fått en liten boll.
Trots att vi lekt med den flera veckor så fattar han inte att/hur den studsar.

Eller snarare - han kan inte följa den med blicken när den är uppe i luften. Han tittar rakt fram och ser när den närmar sig golvet. Och så försvinner den magiskt upp i luften när den studsar. Och så dyker den upp (ner :D ) lika magiskt i blickfältet igen när den kommer mot golvet.

Knäpphund.
 
Hunden har fått en liten boll.
Trots att vi lekt med den flera veckor så fattar han inte att/hur den studsar.

Eller snarare - han kan inte följa den med blicken när den är uppe i luften. Han tittar rakt fram och ser när den närmar sig golvet. Och så försvinner den magiskt upp i luften när den studsar. Och så dyker den upp (ner :D ) lika magiskt i blickfältet igen när den kommer mot golvet.

Knäpphund.
Han har ännu inte fattat att det finns ett "uppåt".

Tror min var tre när hon kom på det. Hon följde ett löv som virvlade med blicken och tittade plötsligt upp och fick syn på en tänd gatlykta. Och blev helt fascinerad. Resten av promenaden och flera dagar kollade hon upp på gatlyktor för att se om alla var såna. Sen fick hon en kväll vid fullmåne syn på den och molnen som rörde sig framför. Då skällde hon lite. Hon upptäckte också taket i träningshallen. Det var himla kul att följa henne några veckor tills det blev "vardag" med saker uppåt.
 
Han har ännu inte fattat att det finns ett "uppåt".

Tror min var tre när hon kom på det. Hon följde ett löv som virvlade med blicken och tittade plötsligt upp och fick syn på en tänd gatlykta. Och blev helt fascinerad. Resten av promenaden och flera dagar kollade hon upp på gatlyktor för att se om alla var såna. Sen fick hon en kväll vid fullmåne syn på den och molnen som rörde sig framför. Då skällde hon lite. Hon upptäckte också taket i träningshallen. Det var himla kul att följa henne några veckor tills det blev "vardag" med saker uppåt.
Kan mycket väl vara så.
Jag har svårt att få ögonkontakt om han inte sitter mer eller jag är på längre avstånd. Han är ju en liten hund(pappis) så hans synfält är annorlunda mot de flattar jag haft förr.

Ska testa att träna på saker som är uppe. Tack för input.
 
Kan mycket väl vara så.
Jag har svårt att få ögonkontakt om han inte sitter mer eller jag är på längre avstånd. Han är ju en liten hund(pappis) så hans synfält är annorlunda mot de flattar jag haft förr.

Ska testa att träna på saker som är uppe. Tack för input.
Nä det är ingen skillnad på stor eller liten hund, min dp ser lika bra som mina dobbisar .
 
Och alla BC-valpar jag träffat har tagit ögonkontakt from typ vecka 4, även när folk står upp. Jag har dock sett enstaka som tror att fåren försvinner om de hoppar upp på en sten :rofl:
Ögonkontakt har jag alltid fått med henne. Men saker högre upp, takhöjd och däröver, verkade hon helt ha missat tidigare. Men det märktes ju inte på henne förrän hon noterade vad hon missat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 206
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 348
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 282
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp