Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tog med mig grabbarna till ett område utan bilar och människor som är som en dold park. Det är få som vet om det här stället och dit går jag för att vara ifred ibland. Satte mig på en bänk och grabbarna hoppade upp och så satt vi ett tag alla tre och bara satt. Tog det lugnt. Skönt. Med hundar behövs inga ord, huvudet fick vila lite. Hade innan skickat bilder på grabbarna till en kompis igår som mått dåligt och fick meddelande på eftermiddagen idag att bilderna hade hjälpt henne när hon mådde dåligt och att hon tittade på bilderna när hon ville att det skulle kännas lite bättre, fint att Alvin och Milou kan hjälpa andra.
 
Så trött på det här vädret. Ena dagen är det -10 och snöstorm, andra dagen +4 och regn. Nu är det -1 och vi glider runt som fån på den packade snö som blivit till is.
Ge mig antingen eller, inte en gungbräda fram och tillbaka!

Blir orolig att Jix ska lyckas skada sig tillslut. Tinja förstår sig på is och tar det lugnt där det är halt, men Jix glider praktiskt taget upp för trappan och in i väggen när hon försöker springa in genom dörren 🙄
 
Husse åkte och körde agility med Tay och Nike imorse och det var väl blandad kompott på träningen. Alla hundarna har haft agility vila sen jul även om Tay startades upp lite förra fredagen då hans kurs började.
Jag är bedövande trött, sovit uruselt hela veckan och ska jobba natt hela helgen. Åkte iallafall på eftermiddagen och körde lite rally med en superpepp Nessie som fullständigt skiter i att föraren känner sig som en urvriden disktrasa ❤. Hon är verkligen guld och träningen gick riktigt bra trots min bristande ork.

Nessie häromdagen
20220123_142001.jpg
 
Jahapp, så ska en av hundarna gå sönder på väg från veterinären, såklart... :grin: Hon är dock obrydd, så det är nog inte så illa.
Visa bifogad fil 84777
Det är bara att tvätta, ser lugnt ut annars :)
Ammo kom ihop sig med sin halvbror nu i vintras och hade ett hål från en tand mitt på halsen. Såg det inte ens förens dagen efter men det läkte finfint med lite tvätt/avspolning trots att halsbandet råkade riva upp det.
 
Det är bara att tvätta, ser lugnt ut annars :)
Ammo kom ihop sig med sin halvbror nu i vintras och hade ett hål från en tand mitt på halsen. Såg det inte ens förens dagen efter men det läkte finfint med lite tvätt/avspolning trots att halsbandet råkade riva upp det.
Ja, jag hoppas det. Såg det när vi kom in pga blodet och då tvättade jag först med vatten, sedan med alsolsprit. Sedan har hon inte rört det öht och det blöder inte längre. Blir lite orolig eftersom jag tidigare hört så mycket om att bitsår kan vara värre än de ser ut först pga luftfickor och så, men tänker att så länge hon är obrydd så får det vara. Det lär iaf inte vara någon veterinär som tar emot akut under helg pga ett sådant sår om hon i övrigt mår bra så det är väl bara att hålla koll. Jag är egentligen inte så orolig, mer förvånad (och lite rädd att det ska komma smuts i såret, men det ska nog gå bra).
 
Ja, jag hoppas det. Såg det när vi kom in pga blodet och då tvättade jag först med vatten, sedan med alsolsprit. Sedan har hon inte rört det öht och det blöder inte längre. Blir lite orolig eftersom jag tidigare hört så mycket om att bitsår kan vara värre än de ser ut först pga luftfickor och så, men tänker att så länge hon är obrydd så får det vara. Det lär iaf inte vara någon veterinär som tar emot akut under helg pga ett sådant sår om hon i övrigt mår bra så det är väl bara att hålla koll. Jag är egentligen inte så orolig, mer förvånad (och lite rädd att det ska komma smuts i såret, men det ska nog gå bra).

Det är ju inget sår att söka akut för, vad jag kan se. Det läker säkert alldeles utmärkt bara man håller lite rent, jag hade knappt brytt mig.
 
Det är ju inget sår att söka akut för, vad jag kan se. Det läker säkert alldeles utmärkt bara man håller lite rent, jag hade knappt brytt mig.
Nä som sagt, hade det inte varit för att jag tidigare fått höra att man MÅSTE in direkt vid bitskador för att det är kaos och katastrof med eventuella luftfickor så hade jag inte heller tänkt tanken. Hon mår ju bra och kroppen är ju generellt duktig på att ta hand om skador.
 
Kaoset när tre salukis vill ha kapplöpning inomhus alltså :rofl: Aysu tycker att Lily är helfestlig. Lite låter jag dem leka, för att Lily ska bli helt trygg med dem, men idag kunde jag efter lite bus styra om det så att alla lekte med mig istället så det blev aldrig helt vilt. Tycker ändå det är underbart att se hur lycklig Aysu är när hon får flyga runt och vråla på valpen :p
 
Igår regnade det i princip hela dagen. Inatt var det snöstorm och blåste så hårt att ena källarfönstret öppnade sig. Men nu är det iallafall inte snorhalt ute.
 
20220130_142714.jpg

När matte säger att man ska stanna så gör man det även om man har ett koppel mitt på huvudet...

Sa åt dom att vänta och gick iväg en liten stund och Alvin rörde sig inte en millimeter. Ibland är han nästan fånigt snäll den lille farbrorn.
 
Idag började vi med ett par moment från avancerad rally. Nytt för Milou med det mesta och det var länge sen för mig och Alvin men vi kom in i det snabbt och jag tror vi kommer fixa det rätt bra på kursen, allt vi provade idag fungerade direkt. Har definitivt massor att jobba på, jag vet ju inte allt och vet inte alla viktiga detaljer och idag var det ju utan störningar och vi måste definitivt gå kursen innan jag kan säga att vi verkligen kan det men jag försöker peppa mig till att våga gå på kursen och träna med människor omkring mig och då vill jag ha en stabil grund, i alla fall ha provat och gått igenom det mesta. Mamma säger att jag ju går kursen för att lära mig och inte behöver kunna allt innan men jag vill helst känna att jag är trygg med det vi gör så att jag får mindre ångest på plats. Fast jag vet att dom flesta resonerar som mamma och pappa och mormor som säger att jag inte måste kunna allt innan vi börjar. Men jag har alltid lärt in allt innan och sen gjort detaljer och miljöträningen på kursen.
 
Idag var vi i skogen :D Jättekul tyckte hundarna som uppförde sig finfint hela tiden också. Valpen lekte studsboll i närmare en timme, hon har varit ganska trött efter det, men även vilda galningar som Ebrah tycker att det här var en bra dag.

Sedan var det lite kul. Jag och Ebrah satt i vardagsrummet och pluggade. I sovrummet var Lily och Aysu. Plötsligt hörde jag ett hysteriskt pipande från en leksak och gick dit för att kolla om det var Lily som vaknat och behövde ut. Men nej, Lily sov. Däremot var AYSU vaken, och hon låg i hundbädden, vilt lekandes med en pipleksak, hur glad som helst :rofl:

Tidigare idag var jag lite deppig, jag tänkte att Aysu inte har större motionsbehov än min lilla valp och att det nog märks på energin att hon inte är någon ungdom längre, även om cellgifterna håller henne bra nu. Men, hon är nog mest sur på vädret trots allt. Pigg är hon ju! Kapplöpning i full fart runt lägenheten varje kväll som valpen är vaken och lek med pipleksaker på egen hand om valpen sover, men leka, det vill hon göra :heart
 
Nej jag lyckades dra isär dem. Min arm tog smällen istället :D
Jag har fått ställa mig emellan hundar som attackerat Alvin och Milou ett par gånger, som oftast kommit helt oprovocerat. Sist en svart liten sak som bara kom utspringandes från en frisörsalong vi gick förbi och som gick till attack.

Den ville bita oss alla tre men jag tänkte också att jag hellre tog smällen än mina små. Framförallt Alvin som är gammal och skör och försiktig i sättet. Gör vad som helst för att skydda dom.

Som tur var lyckades hunden inte bita mig fast den sannerligen försökte men jag fick ett tag om nackskinnet så när den ålade sig för att hugga kom den inte åt. Det var en envis rackare men jag var starkast. I mitt huvud och som det verkade som för dig också blir ju prio ett hundarna och så drar man på sig sakerna själv.

Däremot att gå mellan två hästar som bråkar gör jag inte det längre efter att ha kommit mellan och fått 2 rejäla sparkar med bägge bakhovarna rakt på bröstkorgen med isbroddar i skorna. Slutade med att jag var nära att dö och lång tid på akuten och lång konvalescens. Jag hade bara tur som överlevde.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 278
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 304
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp