Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haft en riktig rallyhelg. Tävling igår där vi tog vårt första godkända resultat I avancerad klass. Och idag träning för en av Sveriges bästa tränare. Så kul med rally just nu, även om hunden inte är helt säker i frestelsen ännu.
Nästa helg är vi anmälda till en ny tävling. Jag var lite osäker på om vi skulle åka då det är ganska långt och det är en klass på förmiddagen och en på eftermiddagen i stället för saxade klasser som det brukar vara. Men nu har jag bestämt att vi åker och jag får låna föräldrarnas husbil så vi åker kvällen innan och har någonstans att ta vägen och vila om det blir dåligt väder.
 
Hund-helg har passerat. Inofficiell utställning med den lokala Cockerklubben i lördags. Det var dags för det återkommande klubbmästerskapet i utställning (klubben har flera, viltspår följer härnäst, sedan rallylydnad). Rhiannon vann juniorklassen med Hp och blev till slut andra bästa tik av 17 tikar. Mycket nöjd och framför allt med att hon stod riktigt bra! Nu ska vi slipa vidare på rörelserna där hon ibland ligger på för mycket och stående på bordet där hon är som en såpad bäver...:crazy: Men hon tycker det är kul! Både att springa i ringen och vara på utställning - mycket att kolla på.

Igår var jag ringsekreterare i Gimo. Domaren var ingen jag kände till alls sedan tidigare, men jag uppskattade verkligen såväl bedömning som hur hen hanterade hundar och utställare. Kul!

I veckan som kommer ska det bli genrep i viltspår, för vi ska gå första öppenklasspåret på söndag. Känns som om vi kunde tränat mer, men så är det ju alltid. Vi ska också på ringträning på torsdag. Sedan ska jag vara ringsekreterare i Högbo på lördag. Hundhelg även nästa helg, alltså.

Idag har vi haft lite intressant träning. Åkt runt i bil mellan olika affärer och annat i Uppsala. För att hunden ska lära sig att ibland stannar bilen UTAN att hon ska gå ut och fara omkring. Funkade bra! Nu laddar jag för ev bad och föning.
 
Ojoj vilka rallydagar! Jag började träna rally för exakt en månad sen. Efter att vi hade tävlat första gången i freestyle och jag kände mig nöjd att ha klarat ett stort mål för oss och jag ville satsa på rallyn. Så från en dag till en annan bytte jag fokus.

Har lagt in små moment i vardagen innan men inte tränat på riktigt och hade glömt en hel del och det mesta var helt nytt för Milou. Sen tävlade vi igår efter bara 4 veckor och fick två godkända resultat! Super nöjd fast allt inte blev perfekt, har börjar bli snällare mot mig själv med sånt. Nästa tävling blir tyvärr inte förrän 13 november men ser fram emot den.

Och igår, wow wow vilken fantastisk början på fortsättningskursen :love: En ny instruktör för min del och hon var så bra. Jag hade så, så roligt och Milou var super glad. Först var jag så nervös att jag knappt kunde stå på benen och vinglade och skakade i hela kroppen men efter ett tag blev det hanterbart och jag kunde ha roligt. Vi är bara 4 deltagare så vi får mycket tid.

Jag fick så mycket fina ord om mig och Milou. Det behövde jag. Efteråt sa instruktören att det var så roligt att se en arbetande chinese crested för hon har inte haft någon nakenhund på sina kurser men att det var synd med en så aktiv och trevlig ras och hon sa att Milou var super duktig och att det är roligt att ha med en hund med hans inställning. Jag bad om tips för bättre fotgående och hon sa att Milou redan går perfekt och med kontakt och följsamhet så det var inget problem i rally men hon visade hur man tränar fot i lydnad så det ska jag träna på. För där är vi inte än.

Vi har dock nakenhunds problemet, att ligga ner i blött gräs… En liten naken mage vill inte nudda det. Krävs lite övertalning och är inte direkt hans favorit moment. Men han har iaf lärt sig att sitta i gräset, så åt rätt håll iaf men tvivlar på om det går att få honom ok med kallt och blött underlag.

Super pepp nu på att träna vidare:banana:
 
Senast ändrad:
En kvinna kom fram till mig när jag var ute precis nu och sa att hon var kär i mina hundar. Hon tyckte Milou var så otroligt söt och häftig och fin och att hon brukar se oss ute. Hon sa att hon skulle vilja ha en hund som är precis som Milou.

Hon frågade om det stämde att dom var envisa och svåra att lära saker. Fick förklara att det är precis tvärtom, otroligt lättlärda.

Jag antar att inte Alvin ser det så men Milou får så sjukt mycket uppmärksamhet vad vi än gör, det är honom alla kollar på och kommenterar. Det är ju för att Milou är väldigt fin och har utstrålning som en super stjärna på röda mattan men jag kan typ bli ledsen för Alvins skull fast han ju inte förstår vad alla säger. Är man ute med Milou får man räkna med blickar och kommentarer på varje promenad. Det är något hos honom som drar till sig människor.

Men min fina lilla Alvin är ju så söt han med och mitt lilla mammahjärta vill att folk ska prata lika mycket om honom. Att man inte ska glömma bort honom.
 
En kvinna kom fram till mig när jag var ute precis nu och sa att hon var kär i mina hundar. Hon tyckte Milou var så otroligt söt och häftig och fin och att hon brukar se oss ute. Hon sa att hon skulle vilja ha en hund som är precis som Milou.

Hon frågade om det stämde att dom var envisa och svåra att lära saker. Fick förklara att det är precis tvärtom, otroligt lättlärda.

Jag antar att inte Alvin ser det så men Milou får så sjukt mycket uppmärksamhet vad vi än gör, det är honom alla kollar på och kommenterar. Det är ju för att Milou är väldigt fin och har utstrålning som en super stjärna på röda mattan men jag kan typ bli ledsen för Alvins skull fast han ju inte förstår vad alla säger. Är man ute med Milou får man räkna med blickar och kommentarer på varje promenad. Det är något hos honom som drar till sig människor.

Men min fina lilla Alvin är ju så söt han med och mitt lilla mammahjärta vill att folk ska prata lika mycket om honom. Att man inte ska glömma bort honom.
Det är som här hemma. Det går inte en promenad utan att folk ska kommentera dalmatinerna, att de är sååååå vackra!! De andra två är det ingen som bryr sig om.

Förutom en gång, när jag hade en dalmatiner och en BC. Var och tittade på lydnads-SM. Kom fram ett gäng ungar ”Jag vet att det där är en bordercollie, det ser jag. Men vad är det andra för ras?”
Haha tyckte det var sjukt kul. Alla ungar känner igen Pongo, eller Marshal nu för tiden, men dessa ungar hade mer koll på den vanligaste rasen inom lydnad :D
 
Det är som här hemma. Det går inte en promenad utan att folk ska kommentera dalmatinerna, att de är sååååå vackra!! De andra två är det ingen som bryr sig om.

Förutom en gång, när jag hade en dalmatiner och en BC. Var och tittade på lydnads-SM. Kom fram ett gäng ungar ”Jag vet att det där är en bordercollie, det ser jag. Men vad är det andra för ras?”
Haha tyckte det var sjukt kul. Alla ungar känner igen Pongo, eller Marshal nu för tiden, men dessa ungar hade mer koll på den vanligaste rasen inom lydnad :D
Det är konstigt nog folk som inte ser vad Milou är för ras ibland också. Antar att många har bilden av dom mexikanska och peruanska nakenhundarna som inte har någon päls alls medan kineserna har sin crest och därför inte är helt hårlösa. Men nja, jag tycker han är väldigt tydlig en kinesisk nakenhund.

Jag blir chockad när någon vet vad Alvin är för ras. Vet inte hur många gånger jag fått förklara vad en powder puff är under våra 11 år tillsammans.
 
Nu var det länge sen jag skrev nåt. Har varit fast i saknaden av Breeze och inte riktigt kunnat njuta av hundlivet med Winter. Sen i juli har det dock varit ett ganska späckat schema och jag har "fått undan" jobbiga saker som att åka till sommarstället utan Breeze och åka på utställning utan honom.

Vi har varit på fyra boxerspecialer med blandade resultat -- Excellent utan CK, Excellent med CK och 4:e bästa hane, Excellent med CK och 3:e bästa hane och VG -- och dessutom hunnit med 3 appeller. I den första blev det godkänt, den andra fullföljde vi inte eftersom spår + budföring inte skulle räcka till uppflytt och i den tredje blev vi sågade längs fotknölarna av domaren samt att han gick upp och gick till mig på platsen för att det var så varmt.

Senaste äventyret var kennelläger i helgen och då hade Winter väldigt roligt med skyddsfiguranterna och fick en massa beröm för sitt gripande och tillkämpande. Blir så klart lite sugen att byta över från bruksspår till IGP, men måste klara appellen och lägre först så vi får ställa i bruksklass, för en IGP 1 tar alldeles för lång tid att bli klar för.

Till helgen blir det två rasspecialer till och sen eventuellt en appell helgen efter det om spårandet känns bättre.
 

Bifogade filer

  • IMG_5149.jpg
    IMG_5149.jpg
    225,9 KB · Visningar: 41
Grannen lägger ut bilder på fejjan på att hon har hunden här som helt oprovocerat höll på att bita ihjäl min för 1,5år sen.. Hon sa då att hon inte skulle ha den här något mer(hennes dotters hund) men nu verkar hon inte bry sig om det längre 😫 så nu är jag ännu mer nervös när vi ska ut och gå än vad jag är i vanliga fall...
 
Idag fick vår gamla Sigge, 14 år och nästan 3 månader, somna in. 💔

Det gick lugnt och fint till, vår veterinär från grannbyn kom hem till oss och Sigge somnade för sista gången, liggande i sin bädd ute i solen medan han åt kokt skinka. Usch så tomt det blir utan honom. Han kom till oss som omplacering vid ca. 1 års ålder så i hela 13 år har vi fått ha honom hos oss. Hans kullbror Garibaldi somnade in för ett drygt år sedan och det känns väldigt konstigt att båda bröderna nu är borta. :cry:

Men det var dags, Sigges kropp började ge upp och det är ju den sista tjänsten vi kan göra dem efter ett långt liv med all den kärlek de gett oss. Nu ska bara mitt hjärta läka igen...

Sista bilden på honom, ett par timmar innan han lämnade oss.

242134731_10158487667284537_5056640329941017999_n.jpg



Fina bröderna Garibaldi och Sigge, på bilden 3 år gamla... en evighet sedan.

242271878_10158487666839537_3612207248646957525_n.jpg
 
Idag fick vår gamla Sigge, 14 år och nästan 3 månader, somna in. 💔

Det gick lugnt och fint till, vår veterinär från grannbyn kom hem till oss och Sigge somnade för sista gången, liggande i sin bädd ute i solen medan han åt kokt skinka. Usch så tomt det blir utan honom. Han kom till oss som omplacering vid ca. 1 års ålder så i hela 13 år har vi fått ha honom hos oss. Hans kullbror Garibaldi somnade in för ett drygt år sedan och det känns väldigt konstigt att båda bröderna nu är borta. :cry:

Men det var dags, Sigges kropp började ge upp och det är ju den sista tjänsten vi kan göra dem efter ett långt liv med all den kärlek de gett oss. Nu ska bara mitt hjärta läka igen...

Sista bilden på honom, ett par timmar innan han lämnade oss.

242134731_10158487667284537_5056640329941017999_n.jpg



Fina bröderna Garibaldi och Sigge, på bilden 3 år gamla... en evighet sedan.

242271878_10158487666839537_3612207248646957525_n.jpg
:heart
 
Hehe, killen jag dejtar tycker det är jätte roligt och spännande att gå med Milou för att vad som helst kan hända, Milou är ju minst sagt energisk, intensiv och full av bus. Han jämförde att gå med Milou med att köra en riktigt snabb sportbil.🤣

Frågade om han ville gå med Alvin istället för att han är lugnet själv nu med åldern. Man märker oftast inte av att han är med för att han går så fint.

Men nej, Milou var perfekt och super rolig att gå med. Så dom sprang runt mellan sidorna av vägen i sicksack, drog iväg i full fart, tvärstannade, vände på en femöring, snurrade runt, Milou hoppade på bakbenen och plötsligt sprang dom tillbak igen och så höll dom på så ett bra tag.Jag höll på att dö av skratt. Det såg helt galet ut men Milou levde loppan och hade super roligt och killen som inte är särskilt hundvan hade nog ännu roligare. Jag lät dom hållas. Jag ska visa hur man gör men just då var lek och skratt det vi behövde mest. Min lilla racerbil Milou :heart

Alvin är ingen racerbil längre men det är ganska skönt att ha en sansad och lugn hund, två Milou skulle göra en galen. Nu har jag båda delarna. Men så som Milou kan göra med andra gör han inte med mig, det är inte ok och det vet han. Men det är inte att han är ouppfostrad som han gör saker för oftast leker han ju bara precis som med killen. Eller har jätte bråttom fram till en heeeelt unik sten som vi bara måste kolla på direkt.

Någon frågade om Milou någonsin kommer bli vuxen, och det vette tusan 🙈 Vet inte om jag vill det heller för det mesta.
 
Idag fick vår gamla Sigge, 14 år och nästan 3 månader, somna in. 💔

Det gick lugnt och fint till, vår veterinär från grannbyn kom hem till oss och Sigge somnade för sista gången, liggande i sin bädd ute i solen medan han åt kokt skinka. Usch så tomt det blir utan honom. Han kom till oss som omplacering vid ca. 1 års ålder så i hela 13 år har vi fått ha honom hos oss. Hans kullbror Garibaldi somnade in för ett drygt år sedan och det känns väldigt konstigt att båda bröderna nu är borta. :cry:

Men det var dags, Sigges kropp började ge upp och det är ju den sista tjänsten vi kan göra dem efter ett långt liv med all den kärlek de gett oss. Nu ska bara mitt hjärta läka igen...

Sista bilden på honom, ett par timmar innan han lämnade oss.

242134731_10158487667284537_5056640329941017999_n.jpg



Fina bröderna Garibaldi och Sigge, på bilden 3 år gamla... en evighet sedan.

242271878_10158487666839537_3612207248646957525_n.jpg
Beklagar! Men vilket fint liv och avslut han fick! :heart
 
Spårkursandet gick bättre än jag väntat.
Han fattade galoppen rätt omgående så spår nr 2 följde han klockrent.

Nu var det inte långa eller komplicerade spår men en vinkel och det klarade han galant. Kompis kursledare sa att det syns hur glad han blir när jag blir glad :D

Nu ska vi lägga ett litet spår imorgon fm och sedan är det kurs igen på eftermiddagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 121
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 821
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 083
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 202
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp