Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit dålig med att uppdatera på ett tag känner jag men det finns inte så mycket att uppdatera. Våren är på väg och hundarna barrar av sig vinterpälsen som bäst. Att blanda i blötmat i Emirons torrfoder har gjort susen för hans aptit och han har lagt på sig bra, har inte vägt honom på länge nu men borde nog göra det vid tillfälle.
 
Jag brukar ju bara släppa ut hunden på morgonen för att han ska kissa. Imorse var det kallt och snöigt. När jag lämnade hemmet såg jag att det bara fanns tassavtryck på trappen. Och kvasten var blöt :D
Han hade inte ens velat gå ut på gräsmattan....
 
Åh, jag är så sur över att jag varken hade med godis eller leksak på kvällens långpromenad. Helt plötsligt såg vi en hare, och Lily valde att stanna för att titta på den. Jag hade såå gärna velat belöna det, men vet att muntligt beröm och klappar inte är lika bra som tex leksak (även om hon mer och mer tar sådant som belöning eftersom vi leker massvis tillsammans nu). Men ja, hon var i alla fall jätteduktig, precis som hon är med det allra mesta här i världen :heart Vilken fantastisk liten valp jag fått!
 
Så surt med snön, jag som såg fram emot att komma igång och träna ordentligt på klubben 😬. Dessutom hann jag byta till sommardäck på bilen så att vara ute på vägarna är lite onödigt spännande just nu.
Igår startade Tays lydnadskurs i klass 1 lydnad, vi gick igenom rutan och konen och avslutade tidigare till de flestas lättnad då det regnade rejält med snöslask hela kvällen. Tay var jätteduktig, vi har ju nästan konen färdig men jag har varit lat och inte börjat med rutan. Syster var där med Nano som är i löp och båda våra hundar skötte sig bra fast de hade ett gott öga till varann.
Idag så var vi på klubben på rallyträning, husse har nu tagit sig igenom en rallybana med Tay och ska faktiskt tävla sin hund i helgen (i rally). Han har ju typ inte tränat rally alls men det mer för att komma ut på miljöträning 🙂. Sen flyttar han upp och jag anmält mig att tävla i rally fortsättningsklass med Tay och Nike om nån vecka.
Nessie skötte sig super på träningen ikväll som alltid, sån himla lyxhund att ha som går som en dröm och får en se så mycket bättre ut än vad man egentligen är 💖.

Nu vill jag bara att det ska bli varmt och torka upp så vi kan börja träna ute ordentligt!


Nessie
20220329_153557.jpg
 
Ultraljudet på Izzy visade ingen muskelskada utan en böld som låg under muskeln så det var därför det kändes så konstigt. Så ikväll fick hon ett dränage inopererat, hon mår ganska illa efter narkosen så nu är det synd om lillan. Är så tacksam till djursjukhuset, de hade egentligen inte tid att göra det i eftermiddag utan vi skulle få komma tillbaka imorgon men då insåg de att det fanns absolut ingen tid alls imorgon så då stuvade de om och tog hand om Izzy direkt istället!
💖
 
Hunden hittade ett intressant spår ute i skogen nu på morgonpromenaden och jag lät henne följa det en bit. Plötsligt reste sig tre små randiga griskultingar och skuttade omkring runt oss :nailbiting: Jag vände på klacken förstås, medan jag förväntade mig att mamma gris skulle komma dundrande ur buskarna, men det gjorde hon inte.

I efterhand var det ganska intressant, kultingarna var inte direkt vettskrämda utan stannade inom några meter. En rörde sig knappt alls utan stannade precis framför nosen på hunden. Och hunden ägnade dem knappt något intresse alls, det var bara spåret hon var intresserad av. Inte ens när de sprang upp triggades någon jaktimpuls.
 
Måste bara skriva att det är galet vad bra det blivit för Nano hos syster ❤. Jag har såklart lust att sno tillbaka henne varje gång vi ses för hon är oerhört söt och speciell. Syster säger att hon är aldrig haft en hund med så mycket personlighet som Nano har, hon är verkligen egen. I träningen går hon fantastiskt bra med syster, visst har jag haft bra träningspass med henne också men jag får anstränga mig mer. Hon trivs väldigt bra som boss i huset då Qila är yngre än henne och dom två funkar väldigt bra ihop. Hon har absolut inte haft det dåligt hos oss på något sätt men jag tror hon hittat sin plats där och hon är verkligen min systers hund nu, ibland klickar det bara.

Jag tränar ju ganska mycket med Tay nu, han är rolig och väldigt trevlig att jobba med. Sen är baktanken att jag sätter den grund jag vill ha i honom om nåt skulle hända så att det inte blir en agilitykarriär för honom så har vi en bra grund och relation så jag kan lätt ta över honom isåfall. Dessutom behöver han jobba mer än bara leka agility med husse några pass i veckan för han har mycket driv. Snart hoppas jag att vi kommer igång med vallningen på riktigt, det blev ett bakslag nu med snön som kom (och att jag har sommardäck på bilen).

Nano
received_388010766496204.jpeg
 
Tay har varit iväg på rallytävling med husse idag i snökaoset. De gjorde bara en start då det tog så lång tid och husse tyckte att det var kallt
 
Råkade tydligen posta innan jag skrivit klart....

... Tay hade skött sig bra på tävlingsplatsen och de hade kommit runt med kvalificerat resultat. Såg film på det och det såg trevligt ut, tror husse drog på sig lite förarfel dock.
Nästa helg tävlar vi agility med Nessie och Nike, Tay kommer få följa med och chilla på tävlingsplatsen. Vi försöker träna på att han ska kunna koppla av i tävlingsmlljö nu inför att han blir tävlingsmyndig i agility, det är inte den lättaste miljön att koppla av i med massa skällande hundar som är uppe i varv särskilt nu när det inomhus men det har hittills gått bra. Målbilden för oss är att ha hundar som kan koppla av helt mellan sina lopp en tävlingsdag, vi orkar inte med stressade skällande hundar då det förtar av nöjet att vara på tävling.

Tay
20211220_090244.jpg
 
Råkade tydligen posta innan jag skrivit klart....

... Tay hade skött sig bra på tävlingsplatsen och de hade kommit runt med kvalificerat resultat. Såg film på det och det såg trevligt ut, tror husse drog på sig lite förarfel dock.
Nästa helg tävlar vi agility med Nessie och Nike, Tay kommer få följa med och chilla på tävlingsplatsen. Vi försöker träna på att han ska kunna koppla av i tävlingsmlljö nu inför att han blir tävlingsmyndig i agility, det är inte den lättaste miljön att koppla av i med massa skällande hundar som är uppe i varv särskilt nu när det inomhus men det har hittills gått bra. Målbilden för oss är att ha hundar som kan koppla av helt mellan sina lopp en tävlingsdag, vi orkar inte med stressade skällande hundar då det förtar av nöjet att vara på tävling.

Tay
Visa bifogad fil 88798
Vilket praktexemplar av avspänd hund :D:D
:heart
 
Jag är så trött på uselt väder!!! :arghh:

I morse var det fint, då gick jag (som tur är) till rastgården. Lite spring blev det i alla fall även om Ebrah var opepp. Sedan kom det snöblandat regn. Igen. Massor. Jag somnade en stund på sängen och när jag sedan vaknade så snöade det fortfarande!

Men, imorgon ska det bli strålande sol och vi ska träffa Lilys jämngamla bästis. Jag ser fram emot det något enormt mycket! De två har verkligen superkul ihop och även Ebrah uppskattar det hela, och så är bästis ägare otroligt trevlig hon med. Det hade ju varit synd om hundarna hade kul ihop men vi människor fick kämpa för att stå ut med varandra :p

Och justja, vi har tränat lite nästan varje dag igen. Lily är verkligen rolig att träna med nu, för även på henne går svansen konstant och hon ser så förväntansfull ut hela tiden. Samtidigt tänker hon verkligen innan hon gör något och hon chansar sällan på ett beteende hon inte känner med säkerhet att är rätt. Lite klurigt att träna, men när vi väl kommer fram till något så lär hon sig supersnabbt.
 
Igår var jag och Humla iväg och tävlade TSM1 i NW. Var trött efter en intensiv vecka, så övervägde att hoppa över tävlingen, men med lite pepp från @Sleepan så kom vi iväg ändå 😍

Fick inte hundvakt till Sparven, så han fick åka med och sitta i bilen. Undrar om inte det hjälpte Humla att vara mer bekväm, för hon kändes superglad och taggad på tävlingsplatsen :) Kunde även tagga upp henne lite genom att ta ut bara Sparven på egna rastningar.

Först var det Inomhussök, som blev ett av de bästa söken vi någonsin gjort i tävlingssammanhang. Kunde riktigt höra när nosen slogs på, och sen sökte hon på egen tass fram till gömman 🤩
Utomhus var lite svårare miljö med mycket droppande från taken. Misstänkte att hon hade gömman när hon spankulerade lite omkring, men vågade inte markera direkt. Tog ett varv och skickade tillbaka dit jag trodde, och fick en riktig markering 😃

Efter paus var det dags för behållare, det som jag efter banvandringen skulle vara dagens enkla sök 🙈 Tyvärr stod var det plastskynken som blåste omkring, så Humla tyckte miljön var lite äcklig. Fick visa henne varje låda för att hon skulle nosa, och då markerade hon på lådan bredvid den där gömman var i. Jag sa spontant till domaren att jag kanske tjatat för mycket, men hon tyckte jag stöttade fint och att det faktiskt behövdes, och att markeringen kom för att hon kände doften från lådan bredvid.
Fordon hade jag fasat lite för, men det gick ungefär som utomhus. Misstänkte att hon hade gömman men fick ingen riktig markering. Gick ett varv och skickade tillbaka och fick en supersnygg markering 🤩

Verkligen en bra tävling för vår del, och en vinst att jag hittar fler och fler sätt att peppa henne på tävling och att hennes uthållighet blir bättre 👍 Så glad att jag åkte!
 
Har ingen egen hund, men min kompis har skaffat sig en vuxen omplacering. Idag köpte jag en hundbädd åt vovven och jag har även föreslagit en kurs de kan ha nytta av framöver. Det verkar vara en otroligt mysig hund, fast med en del fasoner för sig så jag har även tagit på mig rollen med att peppa dem att fortsätta orka lära vovven lite hundhyfs.
 
Igår var jag och Humla iväg och tävlade TSM1 i NW. Var trött efter en intensiv vecka, så övervägde att hoppa över tävlingen, men med lite pepp från @Sleepan så kom vi iväg ändå 😍

Fick inte hundvakt till Sparven, så han fick åka med och sitta i bilen. Undrar om inte det hjälpte Humla att vara mer bekväm, för hon kändes superglad och taggad på tävlingsplatsen :) Kunde även tagga upp henne lite genom att ta ut bara Sparven på egna rastningar.

Först var det Inomhussök, som blev ett av de bästa söken vi någonsin gjort i tävlingssammanhang. Kunde riktigt höra när nosen slogs på, och sen sökte hon på egen tass fram till gömman 🤩
Utomhus var lite svårare miljö med mycket droppande från taken. Misstänkte att hon hade gömman när hon spankulerade lite omkring, men vågade inte markera direkt. Tog ett varv och skickade tillbaka dit jag trodde, och fick en riktig markering 😃

Efter paus var det dags för behållare, det som jag efter banvandringen skulle vara dagens enkla sök 🙈 Tyvärr stod var det plastskynken som blåste omkring, så Humla tyckte miljön var lite äcklig. Fick visa henne varje låda för att hon skulle nosa, och då markerade hon på lådan bredvid den där gömman var i. Jag sa spontant till domaren att jag kanske tjatat för mycket, men hon tyckte jag stöttade fint och att det faktiskt behövdes, och att markeringen kom för att hon kände doften från lådan bredvid.
Fordon hade jag fasat lite för, men det gick ungefär som utomhus. Misstänkte att hon hade gömman men fick ingen riktig markering. Gick ett varv och skickade tillbaka och fick en supersnygg markering 🤩

Verkligen en bra tävling för vår del, och en vinst att jag hittar fler och fler sätt att peppa henne på tävling och att hennes uthållighet blir bättre 👍 Så glad att jag åkte!

Sååå bra att ni åkte 💪
 
Var på heelworktävling idag. Då jag varit lite trött och haft mycket annat sista tiden har vi inte tränat så mycket som jag hade velat och vi har inte riktigt satt programmet på träning. Så jag tänkte bara ta det som träningstävling idag. Men det gick riktigt bra. Lite småmissar men det räckte till två uppflytt och en andraplats.
 
Vad jag gillar denna lilla fröken :love: Har egentligen aldrig varit så förtjust i tikar så var lite orolig när jag bestämde mig för en tik men jag ångrar mig verkligen inte! Hon är lite speciell och har inte mkt will to please till vardags, hon kan fortfarande inte ligg och inga tricks alls utom sitt trots att hon snart är 9 månader. När jag försöker tittar hon på mig som jag inte är riktigt klok sen går hon och lägger sig :rofl: I vallningen är hon helt annorlunda, där vill hon verkligen samarbeta och vara till lags så jag ser fram emot att träna och kunna gå kurser till sommaren! :heart
278088062_5306076659442529_5354298926722860641_n.jpg
 
Senast ändrad:
Vad jag gillar denna lilla fröken :love: Har egentligen aldrig varit så förtjust i tikar så var lite orolig när jag bestämde mig för en tik men jag ångrar mig verkligen inte! Hon är lite speciell och har inte mkt will to please till vardags, hon kan fortfarande inte ligg och inga tricks alls utom sitt. När jag försöker tittar hon på mig som jag inte är riktigt klok sen går hon och lägger sig :rofl: I vallningen är hon helt annorlunda, där vill hon verkligen samarbeta och vara till lags så jag ser fram emot att träna och kunna gå kurser till sommaren! :heart
278088062_5306076659442529_5354298926722860641_n.jpg
Du kanske har skrivit vad som hänt, men då har jag missat det så jag frågar istället. Varför har lilla fröken dränage?
 
Virrpannan min welsh springer spaniel börjar bli vuxen och gör inte skäl för namnet Virrpannan längre😊 Igår morse mötte vi två harar en kort bit framför oss. Istället för att bli galen och dra omkull matte så vände hon sig mot mig och med några frolic så kunde vi lugnt och sansat promenera förbi platsen.
Sen när vi möter en hund ute nuförtiden så kommer Virrpannan så klart på inkallning.
Det är lättare att ha henne lös jag tycker hennes viltintresse har minskat. Jag undrar om det hör ihop med att vi tränat viltspår och nosework så hon får utlopp för nosarbetet på genom det?
Den vilttokiga, stressade hunden som inte ens kunde sitt eller gå i koppel vid ett års ålder har nu blivit en riktigt trevlig familjehund😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp