Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har börjat ta med Ebbot på cykelturer när barnen vill på utflykt. Blir inte allt för många kilometer och tempot är rätt lågt. Han är super duktig! Idag cyklade vi förbi flertalet skällande hundar och Ebbot sträckte lite extra på sig men travade snällt förbi varje gång.
Dock höll jag på att skrota en gång :angel: Ebbot slog tvärnit och ner med näsan. Jag hann inte släppa kopplet utan kastar mig av cykeln och slänger den åt sidan, lyckas på något vänster landa på fötterna.
Då hör jag en man som ropar, ”våra tikar löper” och så skrattade han. Måste ha varit en syn - inte helt lätt att rubba 55 kg som stannar :rofl:
Nu kanske du redan har det, men expander koppel kanske kan hjälpa lite i sådana situationer. I vart fall fördröja rycket och därmed ge dig lite mer tid att hinna stanna. Jag gillar Baggens expanderkoppel :)
 
Det är så mycket lek här hemma. När jag skurade fönstren igår kom Milou och försökte få min uppmärksamhet hela tiden, tyckte jag skulle leka och inte städa, dom fick fotbollen och då gick Alvin loss. Han lekte och lekte och lekte. Det tog aldrig slut. Han är snart 12 men busig som en valp.

Den stora fotbollen är stor för grabbarna, dom kan inte bita i den men puffa och sparka och slå på den med tassarna och rulla stående på den och stå på den med framtassarna.

Sen dansade vi can-can här hemma. Jag förde och sen kom Milou på bakbenen och Alvin stod på bakbenen och höll framtassarna på Milous axlar och så gick vi så. Dom är super charmiga när dom dansar 😂 Dom kan kramas stående på bakbenen också. Blev lite trick träning också, lite klurigt för dom. Tar nog ett par gånger innan dom fattar helt.

Trimmade hela Milou och Alvins ansikte och borstade dom länge. Jag tycker ibland att det är lite tråkigt med borstning men senaste tiden har det varit mysigt. Om jag inte borstar varje dag skulle pälsen bli tovig på båda. Får se hur länge till det går innan jag klipper ner Alvin. Men han är fin som han är nu. Perfekt. Allt hänger på hur mycket jag orkar borsta,eller om det blir tovor även om jag borstar för det gör ju ont och då ska pälsen av och till slut blir det mest opraktiskt. Nu tar det väl 25-30 minuter per dag att borsta båda, ska mäta tiden tänkte jag för jag har egentligen noll koll på hur länge vi sitter där. Mycket pyssel.

Känns konstigt att jag planerar för en Tollare som inte behöver allt det här. Fast då får jag väl päls överallt istället.

Sen opererade jag Alvins favorit gosedjur som han bitit sönder, sydde ihop dom.
 
Vi håller på att Milousäkra hemmet. Nu sitter det en grind så han inte kommer ut till själva hallen och vi ska hitta något som gör att han inte kan öppna sovrumsdörren och något smidigare sätt att hålla honom borta från sopsorteringen än att ha en kettlebell framför lådan.
 
Har anmält till rallytävling imorgon och har nu ingen som helst lust...

Känner absolut ingen där, kommer åka ensam med två hundar och får hålla tummarna för att Lily accepterar att antingen vara i tygbur eller ligga fastbunden vid ett träd när jag tävlar Ebrah. Har inte tränat speciellt mycket senaste veckan med Ebrah heller för den delen.

Önskar att jag kunde låta hundarna jaga trasa mer men det tar minst 2 timmar med kollektivtrafiken enkel väg till kappbanan och det är dessutom dyrt...

Hoppas verkligen det blir något med något av jobben jag sökt nu, så att pengafrågan blir lite mindre kännbar iaf.
 
Lily vill bara meddela till alla att det inte går att stå på näckrosbladen i sjön, så nu behöver ni inte prova, hon har redan gjort det! :rofl:
285961867_531503445304946_5442995499345487418_n.jpg


Hon är så jäkla rolig ändå. Undersöker, funderar, har massor av tokiga idéer hela tiden. Jagar myror, rullar sig på döda sniglar även om det är på grusväg, klurar ut hur hon ska stjäla saker och skuttar iväg med svansen stolt rakt upp, bestämmer sig för att krama mig på vägen hem så att vi inte kan gå hem lika snabbt... Så otroligt GLAD hela tiden och möter alla potentiella bekymmer med en axelryckning innan hon skuttar vidare mot nästa äventyr. Enorma mängder energi har hon också, men det är fortfarande inga problem att koppla av eller att tex lämna henne hemma. Så enkel och en så enorm glädjespridare dygnet runt :heart
 
Jag saknar kurserna och tävlingar lite för jag vet att det inte kommer bli av på länge. Men samtidigt är det så skönt att bara träna och leka fram momenten, låta dom tänka och försöka förstå vad jag vill. Man kan både se och höra när Milou tänker och sen glädjen från oss båda när han förstått. Jag har slappat till mig lite med Alvin, kräver lite mindre och bryr mig inte om ifall han han gör lite fel. Milou och jag ska ju träna och tävla freestyle så där har jag inte dom marginalerna. Vill ut till klubben för att träna lydnad på distans, att vi ska kunna vara 5,10, 15, 20 meter ifrån varandra och klara allt vi kan nära inpå varandra även på avstånd både för freestyle och agility.

Jag har inga bra ytor hemma så jag får dra med mamma eller kanske min återfunna vän att åka till klubben med. Vill ju träna.

Har funderat på att jag eftersom jag tror mig ha valt att skaffa Tollare sen så känner jag att jag vill prova på bruksgrenar. Kanske lydnad som jag tränade med Alvin men som vi båda just då tyckte var tråkigt men det är 11 år sedan så jag är beredd att ge det en chans till och spår och sök och lite apportering och det som hunden behöver och vill vill jag också.
 
Spammar lite, jag satte ju upp en grind som gör att hundarna bara kan vara i vardagsrummet när jag är borta och ibland hemma också. Och Alvin och Milou har reagerat bra på det. Inget gnagande på saker, inget snattande sen jag låste fast sopsorterings lådorna. Dom har vad jag kan se inte rört något utom sina leksaker och ibland lite på sina tuggben.

Det verkar nästan lugnare för dom att vara här inne. Det är inte så jätte stort men nog med plats för oss. Får ha öppet ibland för att Alvin gillar att ligga på sängen i lugn och ro i sovrummet bara som den farbror han är :heart .

Men avgränsningen har hjälpt. Upplever dom som lite mindre stressade med åtminstone några meter bort från ytterdörren och trappuppgången. Och dom verkar lugna både när jag går och kommer hem. Ska spela in när dom är ensamma för att se hur dom är när jag är borta.
 
Spammar lite, jag satte ju upp en grind som gör att hundarna bara kan vara i vardagsrummet när jag är borta och ibland hemma också. Och Alvin och Milou har reagerat bra på det. Inget gnagande på saker, inget snattande sen jag låste fast sopsorterings lådorna. Dom har vad jag kan se inte rört något utom sina leksaker och ibland lite på sina tuggben.

Det verkar nästan lugnare för dom att vara här inne. Det är inte så jätte stort men nog med plats för oss. Får ha öppet ibland för att Alvin gillar att ligga på sängen i lugn och ro i sovrummet bara som den farbror han är :heart .

Men avgränsningen har hjälpt. Upplever dom som lite mindre stressade med åtminstone några meter bort från ytterdörren och trappuppgången. Och dom verkar lugna både när jag går och kommer hem. Ska spela in när dom är ensamma för att se hur dom är när jag är borta.
Att gränsa av till ytterdörr och minska utrymmet brukar göra dom flesta hundar lugnare är min upplevelse! Skönt att det verkar fungera bra 👍
 
Att gränsa av till ytterdörr och minska utrymmet brukar göra dom flesta hundar lugnare är min upplevelse! Skönt att det verkar fungera bra 👍
Ja det fungerar väldigt bra, men är bara en fråga om tid till Milou hittar på något nytt känns det som.Tuggben och pinnar och kongar och rastning innan och jag gör precis allt. Gör ingen grej av att jag går och inte av att jag kommer hem.

Men jag håller tummarna nu för att det här fortsätter gå bra, känns lite spännande varje gång man kommer hem.
 
Nu har jag spelat in dom, var visserligen bara borta 15 minuter för att testa och se och dom sa inte ett pip och har inte rört något. Lovande.
 
Lille skrutt-Torsten. Han hr förlikat sig med tratten.
Han får sin mat på en handduk på golvet (eftersom han vägrar äta ur skål). Det har visat sig lite knepigt att äta med tratt - handduken vill gärna fösas undan av tratten - men han fixar det.
(han har "fri tillgång" på sin dagsranson).
 
Vaknade tidigare än planerat pga märkliga drömmar, men jag utnyttjade tiden väl genom att gå en tidig långpromenad med hundarna. Nu har de ätit frukost också, jag äter i skrivande stund och om två timmar är det dags för lite jobb, så det blir lagom även med hundrastningen innan jobbet.

Känns skönt att ha hunnit med en så tidig promenad, för det ska visst regna resten av dagen. Nu kom vi ut när det var fantastiskt fint väder, och så fick vi se två harar och ett rådjur. Jag har sett rådjur vid varje skogspromenad nu senaste tiden. Jag förstår inte hur de kan vara överallt så fort det är sommar och sedan vara nästan som borta under vintern? Var gömmer de sig egentligen? Det är ju inte som att de går i ide direkt...
 
Nu har damerna varit med och firat en student :) Massor av folk som satt och fikade, barn som sprang runt och mycket av allt på en gång. Jag gjorde en stooor kompostgallerhage åt dem och där låg de lugnt och vilade, eller lät sig klappas och solade lite. Lily stal ett gosedjur från ett barn, försökte ha kapplöpning med barnen när jag tog ut henne på koppelrastning och försökte fånga insekter. Jag har e väääldigt trött valp här hemma nu :D Känns skönt ändå att det inte var några som helst konstigheter osv.
 
Milou blir värre och värre, idag var jag borta mindre än 2 timmar, alla skåp var stängda, alla luckor stängda och lösa prylar som pennor låg i stängda lådor. Men så kom jag hem, då hade han lyckats öppna en skåpsdörr jag trodde var helt omöjlig för honom att få upp. Där hade jag mina mediciner, flera hundra tabletter. Milou hade rivit ut påsar och kartonger som han strimlat i bitar, strött ut dom små påsarna med medicin över hela golvet men vad jag kunde se hade han inte ätit något men jag visste ju verkligen inte om han fått i sig något eller inte och ville inte chansa eller gissa fel.

Försökte ringa veterinären men fick inte tag på någon av dom jag försökte. Hamnade bara i kö. Så jag bara tog Alvin och Milou och halvsprang till veterinären någon kilometer bort. Tänkte att jag inte kunde stå i telefonkö i det akuta tillståndet utan fick chansa ifall dom kunde hjälpa mig. Vi fick komma in och han fick kräkas och han hade inte fått i sig någon medicin. När jag kom hem släppte allt, jag hade ju bara stressat runt innan och knappt hunnit känna eller tänka mer än just den stunden men när jag fick veta att han var ok blev jag så ledsen för att jag var så lättad, tänkte på hur allt kunnat bli.

Nu har jag fått göra om ännu mer här hemma, just nu är det lite kaos eftersom jag plockat bort typ allt. Jag ska leta efter riktigt bra barnlås till allt nu.

När jag pratade med veterinären sa hon att hon aldrig mött en hund som Milou, den smartaste hunden hon träffat men som använder sina förmågor väldigt väl på fel saker ibland och att det då blir ett problem. Och ja, han är ett problem nu. Inte i övrigt men just dom här sakerna han styr runt med. Han är ju inte ensam heller för han har ju Alvin. Jag har ensamhetstränat honom. Jag är varken borta ofta eller länge. Dom har alltid fått gå en sväng innan, dom får ben/kong, jag gör ingen grej av att jag kommer eller går. Och gör allt enligt regelboken.

Om vi inte hittar något barnlås till mina skåp vet jag inte vad jag ska ta mig till. Hoppas på att kunna hitta sådana imorgon.
 
Milou blir värre och värre, idag var jag borta mindre än 2 timmar, alla skåp var stängda, alla luckor stängda och lösa prylar som pennor låg i stängda lådor. Men så kom jag hem, då hade han lyckats öppna en skåpsdörr jag trodde var helt omöjlig för honom att få upp. Där hade jag mina mediciner, flera hundra tabletter. Milou hade rivit ut påsar och kartonger som han strimlat i bitar, strött ut dom små påsarna med medicin över hela golvet men vad jag kunde se hade han inte ätit något men jag visste ju verkligen inte om han fått i sig något eller inte och ville inte chansa eller gissa fel.

Försökte ringa veterinären men fick inte tag på någon av dom jag försökte. Hamnade bara i kö. Så jag bara tog Alvin och Milou och halvsprang till veterinären någon kilometer bort. Tänkte att jag inte kunde stå i telefonkö i det akuta tillståndet utan fick chansa ifall dom kunde hjälpa mig. Vi fick komma in och han fick kräkas och han hade inte fått i sig någon medicin. När jag kom hem släppte allt, jag hade ju bara stressat runt innan och knappt hunnit känna eller tänka mer än just den stunden men när jag fick veta att han var ok blev jag så ledsen för att jag var så lättad, tänkte på hur allt kunnat bli.

Nu har jag fått göra om ännu mer här hemma, just nu är det lite kaos eftersom jag plockat bort typ allt. Jag ska leta efter riktigt bra barnlås till allt nu.

När jag pratade med veterinären sa hon att hon aldrig mött en hund som Milou, den smartaste hunden hon träffat men som använder sina förmågor väldigt väl på fel saker ibland och att det då blir ett problem. Och ja, han är ett problem nu. Inte i övrigt men just dom här sakerna han styr runt med. Han är ju inte ensam heller för han har ju Alvin. Jag har ensamhetstränat honom. Jag är varken borta ofta eller länge. Dom har alltid fått gå en sväng innan, dom får ben/kong, jag gör ingen grej av att jag kommer eller går. Och gör allt enligt regelboken.

Om vi inte hittar något barnlås till mina skåp vet jag inte vad jag ska ta mig till. Hoppas på att kunna hitta sådana imorgon.

Fy vad otäckt! Tur att det gick bra!
Du kan inte ha en munkorg på honom så länge, tills barnlåsen är fixade?
 
Milou blir värre och värre, idag var jag borta mindre än 2 timmar, alla skåp var stängda, alla luckor stängda och lösa prylar som pennor låg i stängda lådor. Men så kom jag hem, då hade han lyckats öppna en skåpsdörr jag trodde var helt omöjlig för honom att få upp. Där hade jag mina mediciner, flera hundra tabletter. Milou hade rivit ut påsar och kartonger som han strimlat i bitar, strött ut dom små påsarna med medicin över hela golvet men vad jag kunde se hade han inte ätit något men jag visste ju verkligen inte om han fått i sig något eller inte och ville inte chansa eller gissa fel.

Försökte ringa veterinären men fick inte tag på någon av dom jag försökte. Hamnade bara i kö. Så jag bara tog Alvin och Milou och halvsprang till veterinären någon kilometer bort. Tänkte att jag inte kunde stå i telefonkö i det akuta tillståndet utan fick chansa ifall dom kunde hjälpa mig. Vi fick komma in och han fick kräkas och han hade inte fått i sig någon medicin. När jag kom hem släppte allt, jag hade ju bara stressat runt innan och knappt hunnit känna eller tänka mer än just den stunden men när jag fick veta att han var ok blev jag så ledsen för att jag var så lättad, tänkte på hur allt kunnat bli.

Nu har jag fått göra om ännu mer här hemma, just nu är det lite kaos eftersom jag plockat bort typ allt. Jag ska leta efter riktigt bra barnlås till allt nu.

När jag pratade med veterinären sa hon att hon aldrig mött en hund som Milou, den smartaste hunden hon träffat men som använder sina förmågor väldigt väl på fel saker ibland och att det då blir ett problem. Och ja, han är ett problem nu. Inte i övrigt men just dom här sakerna han styr runt med. Han är ju inte ensam heller för han har ju Alvin. Jag har ensamhetstränat honom. Jag är varken borta ofta eller länge. Dom har alltid fått gå en sväng innan, dom får ben/kong, jag gör ingen grej av att jag kommer eller går. Och gör allt enligt regelboken.

Om vi inte hittar något barnlås till mina skåp vet jag inte vad jag ska ta mig till. Hoppas på att kunna hitta sådana imorgon.

Vi har såna här barnlås som man låser upp med magnet. Barnen har inte haft en chans att ta sig in i skåpen i köksön med dem, trots idogt ryckande.
Screenshot_20220610-194058~2.png


Googla magnetiskt barnlås så hittar du flera varianter. Våra är köpta på coolstuff
 
Vi har såna här barnlås som man låser upp med magnet. Barnen har inte haft en chans att ta sig in i skåpen i köksön med dem, trots idogt ryckande.

Googla magnetiskt barnlås så hittar du flera varianter. Våra är köpta på coolstuff
Dom ser jätte bra ut men är frågan om dom passar mina lådor?
D438C26F-AD5E-48B2-BB14-D6BAD1A32864.jpeg
 
Fy vad otäckt! Tur att det gick bra!
Du kan inte ha en munkorg på honom så länge, tills barnlåsen är fixade?
Det var hemskt, och när jag inte fick tag på någon veterinär så sprang vi ju Alvins snabbaste till den närmsta kliniken. Vilken otrolig tur att dom tog emot oss, att det var öppet och att han inte fått i sig något.

Jag har ingen munkorg men pappa skulle se om han kan skjutsa mig till någon affär redan imorgon och köpa barnlås men han visste inte om han hinner och jag har ingen bil. Men jag har tömt köket/vardagsrummet på giftiga saker som rengöringsmedel, glasputs, tvättmedel osv och medicinlådan är helt tom. Det enda är om han får tag på plast, han älskar plast och plastpåsar är det han gillar mest. Han som är så glupsk tycker plastpåsar är väldigt goda och roliga. Jag kikar extra noga nu så ingen plast sticker ut som han kan dra i och har ställt kettllebells framför dom lådorna så jag tror att vi är säkra på den fronten tills vi har lås.
 
Var på studentmottagning och hunden fick följa med, hon uppförde sig fantastiskt idag!!! 😍

Det fanns två andra hundar där, varav en skällde ibland, men Puck skällde inte ett dugg (ibland kan hon svara tillbaka på vissa typer (vi kan dock inte se skillnaden)) och fick t.o.m springa löst ett tag då de andra var snälla och ställde deras hund i hundburen ett tag. Hon luktade lite ibland på de främmande människorna och lät sig ibland klappas (och ibland inte, hon kunde välja själv hela tiden) men utan att vara påträngande. Hon ville mest bara springa mellan sin närmsta familj för gos - och mat :angel: Hon tiggde åtminstone bara från oss :angel:

Men! Men det bästa!! Hon är inte van vid barn och har tidigare skällt mot dem av rädsla. Men idag så fanns det tre barn där. De var hundvana och jag tror att det gjorde mycket. En pojke kom fram direkt och vi hann liksom inte reagera, men Puck bara nosade intensivt på hans bak först och sedan räckte det liksom.
Barnen var så duktiga och jag såg att de ansträngde sig för att sakta ned när de kom nära henne och gjorde sitt bästa att strunta i henne, även om de gärna hälsade om hon visade intresse.
Men annars så sprang barnen runt tälten mycket och Puck kunde vara lös, och struntade i dem 😍 Helt fantastiskt!

Hon blev lite uppe i varv efter ett tag men mamma tog henne på en liten promenad och sedan fick hon ligga i buren en stund. Hon är väldigt duktig i sin bur så det var inga problem där heller. Jag släppte dock ut henne senare och hade flexikoppel på, och de andra hade sin hund i koppel så hade vi dem bara vid olika bord typ. Så otroligt duktig!

Senare hade barnen en liten blå boll och Puck har också en liten blå boll :D så hon blev väldigt intresserad men när hon nosade och märkte att det inte var hennes boll så fick det vara :D

Hon fyllde fem år igår (vart tar tiden vägen?? :eek:) och börjar visst bli värd sin vikt i guld :D🥰
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp