Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har precis pratat med ”vårt” djursjukhus och bokat en tid för Floyd. Det är något i hans högra bak som strular, är lite orolig för att det är korsbandet :(
Han är inte särskilt smärtpåverkad just nu, inte vid palpering och han rör sig tämligen obehindrat. I rörelse kan man bara ana en liten rörelsestörning. Men, ibland när han står så vilar han på vänster ben med bara tårna på höger tass i backen :/
Helvete också.

Fick en tid först om två veckor, men ska återkomma och få en akuttid om han får mera ont.

Okej, ringde vårt djursjukhus igen för att dubbelkolla tillgänglighet för ev operation, men de har ingen ortoped inne förrän efter sommaren. Ringde nästa djursjukhus och fick en tid idag, så nu är jag i deras väntrum. Man kunde inte boka tid hos deras ortopeder utan de tar bara emot efter remiss nu under sommaren, men med lite flyt får jag en av dem som veterinär idag. Båda deras ortopeder jobbar hela sommaren, så vi hoppas vi kan få en tid snabbt här om det behövs!

Så får vi se vad de säger helt enkelt.
Ev har jag överreagerat, nu när vi gick in hade han knappt någon rörelsestörning alls och står på båda sina bakben 🙄 men jag åker hellre en gång för mycket.
 
@AraSlei Håller tummarna för att det bara är någon sträckning eller nått!

Tack för tumhållning!

Vi väntar på veterinären ännu. Han försökte klättra upp i väntrumssoffan här och när han belastat bakbenet genom ”klivet” upp så stod han och höll det i luften igen. Så något är det ju. Tyvärr tror jag att det är värre än en sträckning, men man kan ju ändå hoppas!
 
Tack för tumhållning!

Vi väntar på veterinären ännu. Han försökte klättra upp i väntrumssoffan här och när han belastat bakbenet genom ”klivet” upp så stod han och höll det i luften igen. Så något är det ju. Tyvärr tror jag att det är värre än en sträckning, men man kan ju ändå hoppas!
Vi håller tummarna för att det bara är en sträckning och inget annat! Finn :heart
 
Tack för tumhållning!

Vi väntar på veterinären ännu. Han försökte klättra upp i väntrumssoffan här och när han belastat bakbenet genom ”klivet” upp så stod han och höll det i luften igen. Så något är det ju. Tyvärr tror jag att det är värre än en sträckning, men man kan ju ändå hoppas!
Jag håller också tummarna
 
Jag har haft en fantastisk eftermiddag. Jag, mamma, Alvin och Milou åkte till klubben för att gå i skogen, sitta och njuta i solen och så klart träna agility. Milou har inte så stor vana av agility, vi har provat lite men i höst börjar jag kurs så vill ha lite grunder. Det kommer bli bra med vila från rallyn och köra freestyle och agility för Milou älskar det och jag tycker han är rolig att träna i agility. Milou vill ha lite mer fart och fläkt än rallyn även om han älskar den också.

Får se till att han tar det lugnt i alla moment och tar det försiktigt så han inte skadar sig på dom hindren där han kan hoppa ner ifrån. Så jag fokuserar inte på att vi ska vara snabba utan tvärtom nu i början för han har ett inre driv som jag tror kommer göra honom jätte duktig men den måste kontrolleras.

Han var så otroligt duktig på allt vi gjorde, både på nya saker och saker vi gjort innan. Nöjd matte. Alvin fick vara med när vi tränat klart och så körde jag med båda, dom är jätte duktiga tillsammans. Alvin har jag tränat en hel del med så han kommer ihåg allt. Planen är stor och vi sprang omkring rejält så jag fick visst också lite välbehövlig träning, länge sen jag sprang så mycket :D

Båda fick springa lösa och busa och rulla sig och ligga i solen och njuta och Milou la sig i mammas knä.
 
Idag har vi varit på en heldag med rallylydnad. Fyra olika avancerad banor och så en "bonusbana" med de nya skyltarna som förmodligen kommer 2023. Massor av högerhandling och nya moment så nu är både jag och hunden helt slut men roligt hade vi!
Kikade runt lite men hittar inte dom nya skyltarna :o Vet du var dom finns? Eller vad har dom lagt till?
 
Kikade runt lite men hittar inte dom nya skyltarna :o Vet du var dom finns? Eller vad har dom lagt till?
De finns i regelförslaget som ligger och här finns också filmer på hur det är tänkt. Nu är det ju inte klubbat ännu men det blir nog inga större förändringar. Men de nya skyltarna ligger inte separat utan man får kolla igenom för varje klass vilka som är nya.
https://brukshundklubben.se/prov-tavling/regelrevidering/regelrevidering-rallylydnad/
 
Nån som har tips på nått som är ofarligt för hunden som man kan kladda på för att vänja av dom vid att slicka på specifikt ställe?

Sparvens klostump läker superfint, och enligt veterinärens råd så behöver han inte ha strumpa på inomhus längre. Problemet är att så snart jag tar av strumpan så skickar han där, vilket han ju inte får. Med strumpa på skickar han inte.
Tratt gick inte alls bra, och iom att han låter det vara o fred med strumpa på så är jag inte så sugen att dra på den igen. Tror bara han behöver ”vänja av sig” vid det egentligen, och tänkte om man kan smörja på nått som gör att han inte vill. Typ ”stop-och-väx” som man hade som barn för att inte bita på naglarna 🙈 Givetvis bara intresserad av sådant som inte är skadligt för honom om han ändå försöker slicka på det, och som inte ställer till det för vidare läkning för klon :)
 
Började träna in ett helt nytt trick i måndags, hunden sitter och lägger upp tassarna på en pinne jag håller framför henne. Tänkt att vara avslutning på det freestyle-program jag håller på att sätta ihop.
Det var svårt, hon förstod inte riktigt och fick lite överslag och hoppade upp på mig eller sprang iväg. Trodde att det skulle bli svårt att få ordning på då det bara är en månad till tävlingen. Men idag testade vi igen och hon hade fattat! Blev inte perfekt varje gång men hälften av gångerna blev det rätt. Freestyle - here we come!
 
Nån som har tips på nått som är ofarligt för hunden som man kan kladda på för att vänja av dom vid att slicka på specifikt ställe?

Sparvens klostump läker superfint, och enligt veterinärens råd så behöver han inte ha strumpa på inomhus längre. Problemet är att så snart jag tar av strumpan så skickar han där, vilket han ju inte får. Med strumpa på skickar han inte.
Tratt gick inte alls bra, och iom att han låter det vara o fred med strumpa på så är jag inte så sugen att dra på den igen. Tror bara han behöver ”vänja av sig” vid det egentligen, och tänkte om man kan smörja på nått som gör att han inte vill. Typ ”stop-och-väx” som man hade som barn för att inte bita på naglarna 🙈 Givetvis bara intresserad av sådant som inte är skadligt för honom om han ändå försöker slicka på det, och som inte ställer till det för vidare läkning för klon :)
Jag skulle fortsätta ha på strumpa, om det nu fungerar bra :) Jag sätter alltid på mina hundar luftiga bomullsstrumpor om de har något med klo eller trampdyna som inte får slickas på. Brukar läka jättefint då.
 
Jag skulle fortsätta ha på strumpa, om det nu fungerar bra :) Jag sätter alltid på mina hundar luftiga bomullsstrumpor om de har något med klo eller trampdyna som inte får slickas på. Brukar läka jättefint då.
Ok, ja det är ju inte bråttom egentligen :) tänker mer på att nån gång måste ju strumpan av 😅 men kanske tappar han intresset självmant om ett tag. Har dina gjort det?
 
Ok, ja det är ju inte bråttom egentligen :) tänker mer på att nån gång måste ju strumpan av 😅 men kanske tappar han intresset självmant om ett tag. Har dina gjort det?
Ja, alltså.. Jag har haft på strumpa tills det läkt nästan helt, och när det varit i princip helt läkt så har de inte varit intresserade heller. Någon gång kan de ha tittat på tassen när strumpan åkt av, men då har jag lugnt sagt åt dem att låta det vara och så har de pysslat med annat istället. Inser dock att inte alla hundar är lika medgörliga som mina :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp