Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Wow! De är ju hur vackra som helst :love:
Eller hur! Och alltså, Ebrah är ju inte på något sätt öht släkt med Lily eller uppfödarens hundar, och inte för uppfödaren intressanta linjer eller något sådant, men ändå skulle hon beställa till Ebrah för "hon kan ju inte vara utanför" typ :D Hon är så otroligt mån om allt och alla och vill att alla i Lilys lilla flock ska ha det bra :heart När väl Ebrahs halsband kommit hit, då ska jag försöka fotografera en riktigt fin bild på Lily och Ebrah när de har sina halsband på och skicka det kanske som tavla eller något till Lilys uppfödare, något måste jag hitta på.
 
Alltså, Lilys uppfödare är ju lite tokig :heart Hon bestämde sig för att hon skulle köpa ett finhalsband till Lily från en kvinna i Nederländerna som syr hur fint som helst. Vi satte oss och kollade upp alternativ osv och igår kom det hit, helt perfekt, och med matchande koppel!
293392967_2323454734469560_2246557778542178378_n.jpg

292443274_2323454831136217_3260159489456553645_n.jpg

Och, som om det inte vore nog så har hon nu fått för sig att Ebrah ska ha ett också, för Ebrah kan ju inte bli bortglömd :D Så, nu har det här skickats:
293524915_450263950011642_2427145222053590098_n.jpg
Men det är ju smart ändå, nu måste jag ju ut på tävlingar osv med Lily så att hon får visa upp sitt fina halsband :rofl: För nä, jag tänker inte använda det här på skogspromenader, inte med tanke på att hon gillar att rulla sig i äckligheter...

Jag köpte halsband från detta ställe till hundarna som jag hade för 20 år sen. De är fortfarande lika fina, fantastisk kvalitet!

Och vilken gullig uppfödare som engagerar sig så. :love:
 
Brukar era reagera på vaccin? Mina har inte gjort det förut någon gång men Jack fick vaccin idag vid 11 och nu är han lite hängig och inte jätteintresserad av sitt kvällstugg. Inte likt honom 🙁
Min gamling var oerhört trött när han fick vaccin som 13-åring, det var dessutom 7 olika vacc i en spruta så jag förstår att han blev trött. Övriga hundar har jag inte märkt något alls på förutom stackars Lola som fick en allergisk reaktion efter 1-års sprutan. Hon rasade ihop och kräktes den största pölen jag någonsin sett efter bara några sekunder från att hon fått sprutan, var sedan jättehängig ungefär en halvtimme innan det blev bättre. Hon har fått vaccin mot lepto efter det utan reaktion.
 
Brukar era reagera på vaccin? Mina har inte gjort det förut någon gång men Jack fick vaccin idag vid 11 och nu är han lite hängig och inte jätteintresserad av sitt kvällstugg. Inte likt honom 🙁
Mina har inte reagerat någon gång men vi människor kan ju reagera på vaccin ibland, kanske kan hundar också det?
 
Hade lite kontakt med Alvins och Milous uppfödare igår, vi har det ofta fast det var ett bra tag sedan jag köpte Alvin och Milou och vi pratade om grabbarna, om hur busig Milou var när han var liten, snodde alla jordgubbar i jordgubbslandet och alltid hade något hyss på gång. Tittade på videor från när han ringtränade och lekte med kompisarna och länsade alla jordgubbar. Han var jätteduktig i ringträningen och hade nog kommit långt som utställningshund om han varit lite mindre för annars har han ju allt man kan önska hos en naken kines. Fin crest, mycket muskler, utstrålning, bra kroppsbyggnad, vackert ansikte, fin färgteckning och bra tänder. Men bra för mig som fick möjligheten att få köpa honom.

Hon planerar eventuellt en till kull om hon klarar det, hon är kroniskt sjuk,med jätte fina föräldrar och jag vill sååååå gärna ha en liten kines igen fast jag bestämt att prova en ny ras.

Vi diskuterade läget på hundmarknaden och hon sa att det blivit mycket färre intresserade nu när Corona är ”över ” och folk känner sig osäkra ekonomiskt. Att det blir svårare att hitta köpare som dessutom uppfyller alla hennes krav på köpare, att hon ju inte säljer till vem som helst. Man måste åka till henne och träffas innan man kan tinga en hund och vi pratade massor i telefon och träffades på riktigt innan jag köpte Alvin fast det är en rätt lång resa och Milou trodde hon skulle passa hos mig, det var hon som frågade om jag var intresserad. Det har hon gjort innan också när hon ville ha ett bra hem till Alvins halvbror men då passade det inte i mitt liv.

Hon sålde visst ett litet odjur till mig med Milou 🙈 Undrar om det går att reklamera 🤣 Nej då, han är fin den lilla krabaten trots alla hyss❤️
 
Min gamling var oerhört trött när han fick vaccin som 13-åring, det var dessutom 7 olika vacc i en spruta så jag förstår att han blev trött. Övriga hundar har jag inte märkt något alls på förutom stackars Lola som fick en allergisk reaktion efter 1-års sprutan. Hon rasade ihop och kräktes den största pölen jag någonsin sett efter bara några sekunder från att hon fått sprutan, var sedan jättehängig ungefär en halvtimme innan det blev bättre. Hon har fått vaccin mot lepto efter det utan reaktion.
En fråga som jag inkallning vet om du kan svara på. Min vuxna tik fick rabies + librela (2 sprutor) och några dagar senare märkte jag en knuta där hon fått det.
Den försvann efter en vecka - tio dagar.
Är det reaktion efter vaccin eller att det blev två nålstick på "samma" område, eller ren slump?
 
Alltså oj vad stolt jag är över grabbarna. Jag har en granne som är jätte rädd för hundar och vi har fått gå åt helt olika håll när vi ser varandra men nu har vi introducerat hen för Alvin och Milou. Första gången satt vi bara på gräsmattan och pratade. Idag gick vi en promenad och hen bad till och med om att få hålla kopplet, visade ingen rädsla och uttryckte hur mycket hen uppskattade att gå med mig och hundarna för hen har varit så begränsad hela livet för sin starka rädsla så det här är verkligen suveränt och Alvin och Milou sköter sig exemplariskt. Hälsar fint och går fint i kopplet, slappnar av och visar hen att det inte är någon fara och dom vill gosa och bli klappade.

Och min granne är jätte modig för hen har inte varit nära vid eller rört en hund på 34 år för att hen blev utsatt för en hund som attackerade hen när hen var liten. Alvin och Milou är bra hundar för att träna på.
 
En fråga som jag inkallning vet om du kan svara på. Min vuxna tik fick rabies + librela (2 sprutor) och några dagar senare märkte jag en knuta där hon fått det.
Den försvann efter en vecka - tio dagar.
Är det reaktion efter vaccin eller att det blev två nålstick på "samma" område, eller ren slump?
Ganska vanlig reaktion på rabiesvaccination
 
Jag blir så less, klart Doris ska börja löpa precis när jag får semester och vill kunna åka runt och hitta på saker :banghead:

Hon brukar löpa var tionde månad eller en gång per år och jag hade väntat mig att hon skulle löpa innan sommaren och innan vi flyttade ut till sommarstugan. Här har grannarna två hanhundar, jag har ingen tvättmaskin och soffklädseln går inte att byta så det är betydligt bökigare än när vi bor i lägenheten. Hon brukar inte ha tikskydd när vi är hemma utan jag täcker soffan och sängen med handdukar och tvättar ofta men vette sjutton hur jag ska göra nu.

Och ja, klart tikar löper men var hon tvungen att välja just den här månaden 😞
 
Jag blir så less, klart Doris ska börja löpa precis när jag får semester och vill kunna åka runt och hitta på saker :banghead:

Hon brukar löpa var tionde månad eller en gång per år och jag hade väntat mig att hon skulle löpa innan sommaren och innan vi flyttade ut till sommarstugan. Här har grannarna två hanhundar, jag har ingen tvättmaskin och soffklädseln går inte att byta så det är betydligt bökigare än när vi bor i lägenheten. Hon brukar inte ha tikskydd när vi är hemma utan jag täcker soffan och sängen med handdukar och tvättar ofta men vette sjutton hur jag ska göra nu.

Och ja, klart tikar löper men var hon tvungen att välja just den här månaden 😞
Köp ett tikskydd och täck soffan med ett lakan? Används samma lakan till löpet är över så har du bara en grej att tvätta sen.
Enklast tycker jag med tikskydd plus lite extra skydd. Lägger i vanliga dambindor i tikskyddet, brukar klippa en binda i två så räcker det längre.
Om du inte har möjlighet att köpa ett kan du ta ett par damtrosor eller boxershorts och klippa hål för svansen samt klippa upp sidorna på trosorna för att kunna knyta runt tajtare runt midjan.
Blöjor för barn fungerar också om du klipper hål för svansen och blöjorna är tillräckligt stora.
 
Köp ett tikskydd och täck soffan med ett lakan? Används samma lakan till löpet är över så har du bara en grej att tvätta sen.
Enklast tycker jag med tikskydd plus lite extra skydd. Lägger i vanliga dambindor i tikskyddet, brukar klippa en binda i två så räcker det längre.
Om du inte har möjlighet att köpa ett kan du ta ett par damtrosor eller boxershorts och klippa hål för svansen samt klippa upp sidorna på trosorna för att kunna knyta runt tajtare runt midjan.
Blöjor för barn fungerar också om du klipper hål för svansen och blöjorna är tillräckligt stora.

Hon får ha tikskydd med ett halvt trosskydd i när vi är borta men jag tycker det känns så sunkigt, att det liksom blir instängt. Hon vill gärna tvätta sig och det går ju inte så det känns taskigt mot henne att tikskydd hela dagarna.

Vill inte dina hundar tvätta sig?
 
Hon får ha tikskydd med ett halvt trosskydd i när vi är borta men jag tycker det känns så sunkigt, att det liksom blir instängt. Hon vill gärna tvätta sig och det går ju inte så det känns taskigt mot henne att tikskydd hela dagarna.

Vill inte dina hundar tvätta sig?
Jo jag brukar ta av det då och då, sen blir det ju naturligt att det åker av inför promenader och då tvättar dom en stund. En tvättar trots tikskydd, hon skjuter det åt sidan på något sett. En tvättade sig otroligt sällan så där var verkligen tikskydd ett måste då hon blödde mycket dessutom. Jag byter trosskydd/bindan relativt ofta också.
 
Veterinären vi träffade igår menade på att en hund som ser ut som Floyd i kroppen kan gå med ett trasigt korsband länge utan att det märks, för musklerna håller ihop allt så väl 🤔 har sökt lite i forumet och det verkar ju vara fler hundar här som haft svårt att diagnostisera just korsbandsskador på.

För oss tog det ju 4 vet besök innan Gustav Svensson på Blå Stjärnan konstaterade en pytteliten instabilitet. När vi sen opererade var ca 10-15% av korsbandet av och då var det 15 månader sen första hältan på benet (den första gick över väldigt fort och återkom inte förrån 6-7 månader senare, annars hade vi ju hittat det tidigare). Så ja, lurigt med musklade hundar och speciellt om de är i lite anspänning hos veterinären.

Absolut bäst att operera så tidigt som möjligt för att minska artrosbildningen, men inte så att man bara har några veckor på sig (om nu inte hunden haltar hela tiden).
 
Igår simmade Lily igen, i ett typ.. kärr. Eller ja, väldigt grumligt, äckligt litet vattendrag iaf. Hon verkar faktiskt gilla det för hon skuttar ner där när hon sprungit sig varm och simmar tvärs över. Det kan omöjligt vara så att hon inte vet att det blir djupt där nu när hon gjort likadant flera gånger :p Nu har hon också betydligt lugnare simteknik än tidigare, riktigt kul att se. MEN, jag orkade inte duscha henne igår när vi kom hem och nu när jag skulle ge henne en kram så kände jag hur hon luktade sumpvatten :rofl: äckelvalp :D
 
Förra fredagen gick jag och stukade foten när vi hade blåbärstävling I agility på klubben. Jag skulle prova köra Tay då husse var domare och kunde knappt gå. Det gick rätt okej ändå, han är ju fantastiskt duktig på att jobba på avstånd tack och lov 😄.
I tisdags tävlade jag lydnad med Tay på hemmaklubben (eftetsnmälde oss) i hopp om att vi skulle få sista uppflyttet för titeln men hamnade 1,5 poäng ifrån. Väldigt nöjd med honom dock då jag inte lyckades få in nån träning denna gång heller. Hans syster tävlade också och fick uppflytt vilket var roligt att se. Nu har jag anmält till en tävling på hemmaklubben om lite mer än en månad och ska försöka få in nåt pass innan dess.
Spock och jag har varit iväg lite på egen hand, han är nästan lika stor som Tay nu. Han älskar mat, vatten och apportering och jag börjar undra om jag fått en förklädd labbe egentligen 🤣. Ska snorkla i varje litet vattendrag och plaska i varje vattenpöl man passerar.
Nike är på sluttampen på sin behandling för örat och jag hoppas verkligen att hon blir bra. Hon får dock träna lite nu och springer såklart jättefint i agilityn nu när det inte aktuellt att tävla.

Spock
20220715_134046.jpg
 
För oss tog det ju 4 vet besök innan Gustav Svensson på Blå Stjärnan konstaterade en pytteliten instabilitet. När vi sen opererade var ca 10-15% av korsbandet av och då var det 15 månader sen första hältan på benet (den första gick över väldigt fort och återkom inte förrån 6-7 månader senare, annars hade vi ju hittat det tidigare). Så ja, lurigt med musklade hundar och speciellt om de är i lite anspänning hos veterinären.

Absolut bäst att operera så tidigt som möjligt för att minska artrosbildningen, men inte så att man bara har några veckor på sig (om nu inte hunden haltar hela tiden).

Puh, tur att de hittade det! Men det var inte via titthål som han upptäckte det då, utan via en vanlig undersökning?

Just nu haltar han inte något, men han står ju också på Onsior.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp